Bestaat God, ja of neen ?
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Zeker niet als we er een mysterie van maken, beetje als 'who's fooling who'?Vesselin schreef:Hmmm... Spinoza zei: "Deus sive Natura": "God oftewel de natuur".Reini schreef:De oude heren hebben mijn bewondering hoor.
Maar zij wisten niet wat wij NU weten.
Spinoza was een man van zijn tijd met de wetenschap en de denkwereld van zijn tijd.
God en natuur waren één voor hem. Dus: alles is gemaakt van God.
Nu zegt men: alles is gemaakt van 'strings'.
Beide lossen het mysterie van het bewuste zijn niet op.
-
Of nog eenvoudiger ...Vesselin schreef:Indeed... Who is fooling whom?
De vraag stelt zich of ‘inprenting’ zodanig dominant kan worden waardoor ‘vergeten’ ontstaat op zo een manier dat we eerder ‘onwetend’ naar een probleem kijken. Anders gezegd, een oplossing zou op die manier lijken op een ‘out the box’ idee waar het beter een ‘aha-erlebnis’ kan genoemd worden. Dit zou betekenen dat er een soort van ‘psychische blindheid’ ontstaat als gevolg van een (culturele) conditionering die door onderwijs/leven gevormd wordt.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Ik ben geen neurowetenschapper dus ik weet het niet, maar ik geloof wel in die theorie van het dominante inprenten. Je zou dat ook brein wassen kunnen noemen.YYZ schreef:Of nog eenvoudiger ...Vesselin schreef:Indeed... Who is fooling whom?
De vraag stelt zich of ‘inprenting’ zodanig dominant kan worden waardoor ‘vergeten’ ontstaat op zo een manier dat we eerder ‘onwetend’ naar een probleem kijken. Anders gezegd, een oplossing zou op die manier lijken op een ‘out the box’ idee waar het beter een ‘aha-erlebnis’ kan genoemd worden. Dit zou betekenen dat er een soort van ‘psychische blindheid’ ontstaat als gevolg van een (culturele) conditionering die door onderwijs/leven gevormd wordt.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Het wemelt hier op aarde van de krankzinnige apen in mensengedaante.
Dat is geen cynische opmerking, maar de constatering van een feit.
Het enige wat ge kunt doen is zelf geen krankzinnige aap zijn.
Hoe doet ge dat?
Alles draait rond mentale angst. Als die doorzien wordt is er een kans dat ge u rationeel begint te gedragen.
Dat is geen cynische opmerking, maar de constatering van een feit.
Het enige wat ge kunt doen is zelf geen krankzinnige aap zijn.
Hoe doet ge dat?
Alles draait rond mentale angst. Als die doorzien wordt is er een kans dat ge u rationeel begint te gedragen.
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Als ik de aanhangers van het materialistisch monisme - dat brein en bewustzijn één zijn - hoor praten, luister ik, wat mij betreft, ook naar krankzinnige apen in mensengedaante!
Luister:
Ongedifferentieerde energie vormt, als gevolg van radicale contingentie (toeval) subatomaire deeltjes, die verbinden zich dan, weer als gevolg van radicale contingentie, tot atomen die zich, weer als gevolg van 'je weet wel', verbinden tot moleculen die, weer radicale contingentie, zich verbinden tot cellen die, a. g. v. r. c. (ik heb inmiddels schrijfkramp), weefsels maken, lichamen inclusief hersens. En de hersens vormen, als epifenomenen van de materie, geest en bewustzijn. Allemaal het gevolg van radicale contingentie.
Dat betekent voor mij maar één ding, namelijk: dat er bij de aanhangers van deze dogmatiek niet de minste introspectie aanwezig is en bijgevolg ook niet het begrip dat het gevolg is van introspectie.
Conclusie: waanzin!
Luister:
Ongedifferentieerde energie vormt, als gevolg van radicale contingentie (toeval) subatomaire deeltjes, die verbinden zich dan, weer als gevolg van radicale contingentie, tot atomen die zich, weer als gevolg van 'je weet wel', verbinden tot moleculen die, weer radicale contingentie, zich verbinden tot cellen die, a. g. v. r. c. (ik heb inmiddels schrijfkramp), weefsels maken, lichamen inclusief hersens. En de hersens vormen, als epifenomenen van de materie, geest en bewustzijn. Allemaal het gevolg van radicale contingentie.
Dat betekent voor mij maar één ding, namelijk: dat er bij de aanhangers van deze dogmatiek niet de minste introspectie aanwezig is en bijgevolg ook niet het begrip dat het gevolg is van introspectie.
Conclusie: waanzin!
-
Hangt er een beetje vanaf hoe we 'brainwashen' willen definiëren, als het gaat om de (manipulatieve) inprenting terug 'weg te wassen' dan zou dat een goede zaak zijn. Dat inprenting bestaat geen twijfel, kijk maar naar al die besparingen van de overheid, is volstrekt onnodig als men de bron van het probleem zou aanpakken. Dat stuk blijkt men klakkeloos te vergeten door de inprenting, vraag stelt zich of men dat bewust doet of gewoon onwetend (cfr vergeten) daarover is.socrates schreef:Ik ben geen neurowetenschapper dus ik weet het niet, maar ik geloof wel in die theorie van het dominante inprenten. Je zou dat ook brein wassen kunnen noemen.YYZ schreef:Of nog eenvoudiger ...Vesselin schreef:Indeed... Who is fooling whom?
-
Ja, een mens is pas normaal zolang hij zich aanpast aan de gekte van de maatschappij. Vandaag moet je haast blind zijn om dat niet te zien, vraag is wat we kunnen doen om van 'krankzinnige aap' naar 'mens' te evolueren.Vesselin schreef:Het wemelt hier op aarde van de krankzinnige apen in mensengedaante. Dat is geen cynische opmerking, maar de constatering van een feit. Het enige wat ge kunt doen is zelf geen krankzinnige aap zijn. Hoe doet ge dat? Alles draait rond mentale angst. Als die doorzien wordt is er een kans dat ge u rationeel begint te gedragen.
-
Introspectie is niet voor doetjes, tegenwoordig blijkt het wel een modetrend maar in het gaatje springen durven er niet veel, de egofun is er dan snel af.Vesselin schreef:Als ik de aanhangers van het materialistisch monisme - dat brein en bewustzijn één zijn - hoor praten, luister ik, wat mij betreft, ook naar krankzinnige apen in mensengedaante!Luister: Ongedifferentieerde energie vormt, als gevolg van radicale contingentie (toeval) subatomaire deeltjes, die verbinden zich dan, weer als gevolg van radicale contingentie, tot atomen die zich, weer als gevolg van 'je weet wel', verbinden tot moleculen die, weer radicale contingentie, zich verbinden tot cellen die, a. g. v. r. c. (ik heb inmiddels schrijfkramp), weefsels maken, lichamen inclusief hersens. En de hersens vormen, als epifenomenen van de materie, geest en bewustzijn. Allemaal het gevolg van radicale contingentie. Dat betekent voor mij maar één ding, namelijk: dat er bij de aanhangers van deze dogmatiek niet de minste introspectie aanwezig is en bijgevolg ook niet het begrip dat het gevolg is van introspectie. Conclusie: waanzin!
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Zou het mogelijk zijn heren, dat jullie een heel belangrijk feit niet onder ogen zien ?
En dat is : we zitten met te veel ratten in 1 kooi. Veel te veel.
En het stukje koek dat ze krijgen is veel te klein geworden en dus begint men elkaar op te vreten...
Vroeger waren er ook rijken en armen, toch was het leefbaar.
De overbevolking is het grootste probleem waar de mensheid mee te kampen krijgt.
Denk daar eens over na.
En dat is : we zitten met te veel ratten in 1 kooi. Veel te veel.
En het stukje koek dat ze krijgen is veel te klein geworden en dus begint men elkaar op te vreten...
Vroeger waren er ook rijken en armen, toch was het leefbaar.
De overbevolking is het grootste probleem waar de mensheid mee te kampen krijgt.
Denk daar eens over na.
-
Hoeven we niet over na te denken, lost zichzelf op bij WOIII. De andere optie is om een sociaal duurzame economie te installeren en dan eens te kijken wat het wordt. Gezien de ratrace die men ervan maakt, weinig waarschijnlijk dat men daar aan denkt, men is het noorden kwijt. Dan maar de Malthusiaanse catastrofe cultiveren, slim dat ze zijn. Heb je er al eens aan gedacht om de overconsumptie te elimineren, je zal schrikken wat het resultaat is. Er is veel schaarste, vooral aan gezond (economisch) verstand.Reini schreef:Zou het mogelijk zijn heren, dat jullie een heel belangrijk feit niet onder ogen zien ? En dat is : we zitten met te veel ratten in 1 kooi. Veel te veel. En het stukje koek dat ze krijgen is veel te klein geworden en dus begint men elkaar op te vreten... Vroeger waren er ook rijken en armen, toch was het leefbaar. De overbevolking is het grootste probleem waar de mensheid mee te kampen krijgt. Denk daar eens over na.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Uit wat goed ingelichte mensen zoals EB mij leren moet ik besluiten dat god inderdaad bestaat.
Immers;ik geloof vast in het bestaan van liefde, ben er eigenlijk zeker van. Welnu volgens EB en andere deskundigen is god liefde en dus is liefde god. Dat is een niet te ontkrachten logica. God bestaat want liefde bestaat; zelfs in de rossen buurten, want god is overal.
Immers;ik geloof vast in het bestaan van liefde, ben er eigenlijk zeker van. Welnu volgens EB en andere deskundigen is god liefde en dus is liefde god. Dat is een niet te ontkrachten logica. God bestaat want liefde bestaat; zelfs in de rossen buurten, want god is overal.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
Ja, en volgens wetenschap bestaat liefde niet, toch kan men niet ontkennen dat er zoiets bestaat, het blijft dan zoeken.socrates schreef:Uit wat goed ingelichte mensen zoals EB mij leren moet ik besluiten dat god inderdaad bestaat.