Bewijs van het ontbreken van een leven na de dood

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

rolija

03 aug 2012, 10:52

Vree wijs Klaartje......
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

swakke
Moderator SeniorenNet

03 aug 2012, 15:22

Vesselin schreef:Als het forum over religie aan het uitsterven is stel ik voor om een forum te openen over 'Wetenschap'. Als gepensioneerd leraar van moeilijk opvoedbare kinderen zal ik verder graag mensen als bvb Zondervrees van antwoord dienen! :lol:
Beste Vesselin,

Er is al lang een forum over wetenschap, klik maar eens op de link.

http://www.seniorennet.be/forum/viewforum.php?f=60
Vrg. Swakke.

Vesselin

03 aug 2012, 16:06

Jamaar Swakke, dat gaat niet over theoretische fysica maar over het oplossen van praktische problemen!

Vesselin

03 aug 2012, 16:09

Janx schreef:Kijk dat is een antwoord waar velen maar niet op kunnen komen. wat ook gewoon te aanvaarden is door wie dan ook.
Ja mijn beste, men ligt dwars omwille van het dwarsliggen. Een methode om het eigen gebrek aan intelligentie te verbergen!

Zondervrees

03 aug 2012, 19:13

Vesselin schreef:
Janx schreef:Kijk dat is een antwoord waar velen maar niet op kunnen komen. wat ook gewoon te aanvaarden is door wie dan ook.
Ja mijn beste, men ligt dwars omwille van het dwarsliggen. Een methode om het eigen gebrek aan intelligentie te verbergen!
Toon dan je intelligentie en geef antwoord op mijn vraag: waarom is een geloof in Sinterklaas geen zinvol wereldbeeld maar moet je het geloof van een vent die in een witte jurk op rode Prada schoentjes door Rome huppelt wel ernstig nemen?
Ni Dieu, Ni Maître

Vesselin

03 aug 2012, 19:26

Wie heeft u in godsnaam (sic) verteld dat ik die vent ernstig neem?
Ik ben niet gelovig!!!

Reini

03 aug 2012, 19:29

Vesselin schreef:
Neen beste Vesselin, dat is geen dwarsliggen, dat is discussiëren.
Waarom zouden mensen, die niet in reïncarneren of leven na de dood geloven, daar niet voor uit mogen komen.
Zij vragen niks liever dan een bewijs te leveren voor bovenstaande vraagstukken. Wetenschappelijk dan wel, geen gekke fabels alla Rulof.
In feite kwetst u een aantal mensen met ze te betichten van dom te zijn.
Wordt genoteerd.

Vesselin

03 aug 2012, 20:09

Het spijt me voor u als u zich gekwetst voelt.
Ik begrijp mijnheer Zondervrees gewoon niet. Ik zeg toch duidelijk dat volgens mij geen enkel zinnig mens behoefte heeft aan 'roze eenhoorns' om een intelligent wereldbeeld te maken, maar hij komt er toch weer mee aandraven.
Iets over mezelf:
Ik zei dat ik zeer godsdienstig ben opgevoed. Mijn vader - die al lang overleden is - was op zijn elfde wees geworden en klampte zich met alle macht vast aan zijn katholieke geloof. Hij is een overtuigde 'Kajotter' geweest. Cardijn was zijn held. Hij had zo'n kleine honderd heiligenlevens in zijn bibliotheek en verplichtte ons, zijn kinderen, om die te lezen.
Vanzelfsprekend zijn wij in onze adolescentie hiertegen in opstand gekomen en hebben ons geloof volledig verloren, zeker toen mijn tweede jongste broer zelfmoord pleegde.
Wie er als gelovige de moed voor heeft kan het boek: "Als God spreekt" van de Antwerpse litteratuur-professor Geert Lernout lezen. Daarin wordt u het ontstaan van de bijbel haarfijn uitgelegd en zult u tot de conclusie moeten komen dat het allesbehalve een goddelijk geïnspireerd boek is.
Fazal

03 aug 2012, 20:22

Hier alvast een voorsmaakje.

Paul Siemons

03 aug 2012, 22:09

Vesselin schreef: Ik begrijp mijnheer Zondervrees gewoon niet. Ik zeg toch duidelijk dat volgens mij geen enkel zinnig mens behoefte heeft aan 'roze eenhoorns' om een intelligent wereldbeeld te maken, maar hij komt er toch weer mee aandraven.

Hewel Mr. Vesselin ik begrijp Mr.Zondervrees zéér goed (en met mij nog zowat 95% van alle SNetters op dit topic)!
Ik vind het dan zéér raar dat U precies niks wil begrijpen wat Mr.Zondervrees met zijn "roze eenhoorns" wil bedoelen?

Mvg,
P.Siemons

Vesselin

04 aug 2012, 07:23

Ik meen begrepen te hebben dat hier een afrekening wordt gemaakt met mensen die geloven in de leer van het 'medium' Jozef Rulof.
Ik heb daar niets mee te maken. Ik heb Rulof niet gelezen, geloof niet in mediumschap en geloof in geen enkele 'geopenbaarde' godsdienst.... de traditionele religies met een boek.
Mijn uitgangspunt was simpel dat, als men uitgaat van de mogelijkheid dat er een leven is na de dood van het lichaam, men moet kunnen aantonen dat er een 'zelf' is dat los van dat lichaam zou kunnen bestaan. Dat is volgens mij niet mogelijk.
Het belachelijk maken van mensen die in Rulof geloven interesseert mij geen ene moer.
Dat beschouw ik als zinloos kinderachtig gekibbel.

Zondervrees

04 aug 2012, 09:25

Zo, eerst ben ik dat moeilijke jongetje in de klas, dan doe ik mijn best om mijn gebrek aan intelligentie te verbergen en nou blijkt dit:
Vesselin schreef:Ik begrijp mijnheer Zondervrees gewoon niet.
wat te hoog gegrepen voor het schoolmeestertje?
Jij zegt begrip te kunnen opbrengen voor de mensen die zeggen bepaalde dingen te 'weten'. Waarom? En waarom zou een wereldbeeld rond een leven na de dood achting verdienen boven eentje rond een roze eenhoorn? Ik stel gewoon twee uitersten en vraag aan jou te bepalen waar dan wel het omslagpunt hoort te liggen.
En als je denkt dat je niet met Rulof en zijn leer en zijn aanhangers mag lachen, raad ik je aan op youtube het filmpje met de trefwoorden 'evolutie' en 'Rulof' op te zoeken. Kan je begrip opbrengen voor hen die deze leer als wereldbeeld aannemen en zelfs komen propageren en prediken?
Ni Dieu, Ni Maître

Vesselin

04 aug 2012, 10:08

Iedereen mag van mij iedereen uitlachen als men dat leuk vindt.
Mij interesseert dat niet.
Ik heb mijn punt toch gemaakt?
Er bestaat geen 'zelf' dat de dood van het lichaam zou kunnen overleven.
Ik denk veel over de dood na - niet moeilijk te begrijpen omdat ik al heel vroeg in mijn leven de zelfmoord van een van mijn broers heb moeten verwerken. En een paar jaar geleden is mijn zus die nog twee studerende kinderen had op drie maand tijd geveld door een uiterst agressieve kanker.
Ikzelf zoek absoluut geen troost in het zogenaamde 'bovennatuurlijke' omdat ik er voor mezelf zeker van ben dat dat niet bestaat.
Maar ik heb begrip voor de doodsangst van mijn medemensen en voor wat zij allemaal bedenken om daar mee om te gaan.
Maar ik vind het niet nodig om daarover in discussie te gaan.
Ik heb mijn punt simpelweg gemaakt: Als je dan gelooft in een leven na de fysieke dood zul je mij moeten bewijzen dat er een 'zelf' bestaat dat het lichaam overleeft.
Wat mij betreft bestaat dat 'zelf' helemaal niet!
Als ik u ongewild gekwetst heb spijt me dat zeer... mijn excuses hiervoor.

Zondervrees

04 aug 2012, 10:20

Vesselin schreef:[…] Als ik u ongewild gekwetst heb spijt me dat zeer... mijn excuses hiervoor.
Geaccepteerd.
Ni Dieu, Ni Maître

Vesselin

06 aug 2012, 07:23

Omdat ik noodgedwongen alleen leef en niet direct iemand bij de hand heb om mee te praten, zou ik willen melden dat ik een flinke kater overgehouden heb aan het doorredeneren over het definitieve karakter van het doodgaan, het absolute einde van het 'bekende'.
Blijkbaar zijn onverwerkte roerselen uit het verleden ivm de dood van dierbaren naar boven gekomen.
Vannacht kreeg ik warempel een aanval van doodsangst.
Misschien zal ik zelfs verplicht zijn psychologische hulp te zoeken als het niet betert. Ik hoop het beste voor mezelf en het ziet ernaar uit dat deelnemen aan deze topic boven mijn macht ging.
Het klink misschien bespottelijk dramatisch of zelfs melodramatisch, maar ik moest het kwijt. Misschien zijn er mensen die hier ook last mee hadden?