Wetenschappelijk onderzoek naar leven na dit leven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

janx

12 okt 2014, 20:16

Het voelt goed Vesselin dat naast, de ondoordachte uitingen als reactie op mijn schrijven, er toch iemand iets van mijn gedachte uiting kan oppikken wat deze interessant vindt ( afgezien van de eventuele overwegingen die het zal geven), ook al is mijn schrijfstijl afwijkend van de hoog begaafden daarin. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

cappa

14 okt 2014, 12:04

janx schreef:Het voelt goed Vesselin dat naast, de ondoordachte uitingen als reactie op mijn schrijven, er toch iemand iets van mijn gedachte uiting kan oppikken wat deze interessant vindt ( afgezien van de eventuele overwegingen die het zal geven), ook al is mijn schrijfstijl afwijkend van de hoog begaafden daarin. :wink:
Je vergeet toch ook snel, hé beste Janx.
Ik, en verschillende anderen, hebben in het verleden toch meer uitgebreid met je van gedachten gewisseld. En ik herinner me dat ik er soms veel tijd in stak met me af te vragen "wat bedoelt hij nu juist".
Eerlijk gezegd, nu doe ik dat niet meer zoveel. Ten eerste omdat ik het forum niet meer zo systematisch lees, ten tweede omdat ik tegenwoordig alleen een visie van je hoor waar ik weinig affiniteit mee heb.
Jawatte

cappa

14 okt 2014, 12:48

Vesselin schreef:Als je ervan uitgaat dat je je brein bent, waar komt die kennis dan vandaan?
"Je" is zeker niet je brein. "Je" is veel breder dan je brein. Je brein is een stuk hardware, "je" is een innerlijk beeld dat niet alleen je lichaam en je psychologische gemoedstoestand omvat, maar ook je relatie met het verleden en de toekomst en andere bewuste personen, het 'ik' of het 'zelf' zoals het zich voordoet bij bewuste ervaringen.
Als je brein een stuk hardware is, zie dan je "ik" - in computertermen - als een virtueel orgaan. Virtuele organen vervullen, net als fysieke organen, een specifieke functie. Het zijn verzamelingen van functionele eigenschappen die de mogelijkheid creëren nieuwe dingen te doen. Een immuumreactie in het lichaam is er ook een voorbeeld van. Heb je op je computer al eens gewerkt met 'virtual devices'? Ze hebben uiterlijk observeerbare kenmerken, maar kunnen ook beschouwd worden als een geheel van miljarden samenwerkende microgebeurtenissen - vurende neuronen in geval van het brein. In tegenstelling tot de hardware worden ze slechts tijdelijk in werking gesteld, alleen als het nodig is. Wat wij subjectief ervaren, zijn de innerlijke processen die in gang gezet worden door de activiteit van een of meerdere van deze virtuele organen.

En wat bedoel je met "die kennis"?
Vesselin schreef:Als je de hypothese, dat het bewustzijn meer is dan het brein, als mogelijkheid aanvaardt, dan wordt je brein een voertuig voor dat bewustzijn,
Dat zie ik - in combinatie met het vorige - helemaal niet. Verkeerde conclusie.
Jawatte

janx

14 okt 2014, 14:39

cappa schreef: Je vergeet toch ook snel, hé beste Janx.
Ik, en verschillende anderen, hebben in het verleden toch meer uitgebreid met je van gedachten gewisseld. En ik herinner me dat ik er soms veel tijd in stak met me af te vragen "wat bedoelt hij nu juist".
Ik denk, hier weer een ondoordachte uitspraak van mij (zie bovenaan topic), het doelde feitelijk aangaande het stukje van mij waarin ik 'wet van energie behoud' aanhaalde . Dus het sloeg niet op andere discussies en zeker niet op het ontbreken van jouw reacties in voorgaande discussies. Sorry dat ik onduidelijk ben geweest.

rolija

14 okt 2014, 15:00

Geen probleem Janx, je teksten zijn ALTIJD dubbelzinnig, zo heb je altijd gelijk :lol: :lol: Ben je soms een Hollander :?:
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

Vesselin

14 okt 2014, 15:23

cappa schreef:En wat bedoel je met "die kennis"?
Ik bedoelde: Zou je uit jezelf, vanuit hoe je jezelf ervaart, tot de conclusie komen dat je je brein 'bent'?
Of is die kennis - of beter gezegd: die conclusie - je van buiten af aangereikt?
Door de wetenschap bvb, omdat je er een artikel over gelezen hebt.
En helpt het je vooruit in het organiseren van je leven? Help die kennis je gelukkiger worden?

Ik wou in dat stukje hierboven verwijzen naar de denkers - zoals Peter Russell, Amit Goswami ea. - die spreken over het 'primaat van het bewustzijn', 'the primacy of consciousness'. Maar dan moet ge u eerst in dat ideeëngoed verdiepen en dan kunnen we er academische discussies over houden.
Maar academische discussies interesseren me niet meer!
Dus: full stop!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

bocuse

14 okt 2014, 16:34

Vesselin schreef:
cappa schreef:En wat bedoel je met "die kennis"?
Ik bedoelde: Zou je uit jezelf, vanuit hoe je jezelf ervaart, tot de conclusie komen dat je je brein 'bent'?
Of is die kennis - of beter gezegd: die conclusie - je van buiten af aangereikt?
Door de wetenschap bvb, omdat je er een artikel over gelezen hebt.
En helpt het je vooruit in het organiseren van je leven? Help die kennis je gelukkiger worden?

Ik wou in dat stukje hierboven verwijzen naar de denkers - zoals Peter Russell, Amit Goswami ea. - die spreken over het 'primaat van het bewustzijn', 'the primacy of consciousness'. Maar dan moet ge u eerst in dat ideeëngoed verdiepen en dan kunnen we er academische discussies over houden.
Maar academische discussies interesseren me niet meer!
Dus: full stop!

Dus: full stop![/quote]

eindelijk... :roll:

cappa

14 okt 2014, 16:35

Vesselin schreef: En helpt het je vooruit in het organiseren van je leven? Help die kennis je gelukkiger worden?
Dergelijke kennis geeft alleszins antwoord op een innerlijke vraag. En ongelukkiger wordt ik er zeker niet van.
Maar dat is een academische discussie, en dat interesseert je dus niet.

Maar waarom stelde je dan de vraag? 8O
Jawatte

janx

14 okt 2014, 17:21

rolija schreef:Geen probleem Janx, je teksten zijn ALTIJD dubbelzinnig, zo heb je altijd gelijk :lol: :lol: Ben je soms een Hollander :?:
Het is maar hoe je het wilt lezen rolija. Als ik nu die tekst van jouw bekijk, dan kan ik er ook van maken dat ik zinnig schrijf en wel ook nog eens dubbel, dwz 2x zinnig ... hoeveel zinniger wil je dan wel niet hebben?

Toch bedankt voor je compliment ben er erg blij mee.
Ene nee, ik ben soms geen Hollander jij wel? :lol:

Vesselin

14 okt 2014, 17:54

cappa schreef:Maar waarom stelde je dan de vraag?
Deugniet! Dit lijkt me geen academische vraag...

Ik begin, op mijn eenenzestigste, eindelijk wat plezier te beleven aan mijn bestaan. Ik ga me daar wat op concentreren... euh... nogal egoïstisch! :twisted:
-- Mark Twain

Vesselin

14 okt 2014, 19:58

Het fenomeen, dat zich altijd bij mij voordoet, begint zich weer voor te doen...
Ik heb zeker een zucht naar polemiseren in mijn karakter, maar na een poosje begin ik dat te ervaren als puur energieverlies en ik moet al heel mijn leven opletten dat ik niet in het spreekwoordelijke 'zwarte gat' val.
Ik ben ook helemaal geen intellectueel, maar veel meer een gevoelsmens - of zeg maar: een figuur, weggelopen uit een hysterisch opera-libretto. :)
Ik voel me nog altijd goed en ga het voor een keer zo proberen te houden.
Dus tot over een paar jaar, als het weer eens begint te kriebelen.
En ik moet zeggen dat ik er nu wel genoegen aan beleefd heb.
Zo, laten wij in schoonheid eindigen! Morgen kan ik dood zijn... maar ik hoop van niet!

Afbeelding
-- Mark Twain

Vesselin

27 okt 2014, 10:36

Ik wou niet meer schrijven omdat ik de eerste symptomen meende gewaar te worden van een nakende depressie.
Ik kan zwaar depressief worden omdat ik lijd aan een bipolaire stoornis.
Maar zie! Veertien dagen na datum word ik nog altijd vrolijk wakker!
Dus zullen we nog wat verder schrijven zeker?
Laatst gewijzigd door Vesselin op 22 jan 2015, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Mark Twain

janx

29 okt 2014, 15:45

:lol: vrolijk mannetje hoor !

maare .... voor een regenachtige dag, http://www.youtube.com/watch?v=gaE5bJiUiEM je moet er wel even de tijd voor hebben vooral het laatste wat gaat over kwantummechanica enz. is interessant.

vermaak je. :wink:

Vesselin

30 okt 2014, 07:47

“Doubt everything or believe everything: these are two equally convenient strategies. With either we dispense with the need for reflection.” ~ Henri Poincaré
-- Mark Twain

talisman

30 okt 2014, 09:09

Vesselin schreef:Ik wou niet meer schrijven omdat ik de eerste symptomen meende gewaar te worden van een nakende depressie.
Ik kan zwaar depressief worden omdat ik lijd aan een bipolaire stoornis.
Maar zie! Veertien dagen na datum word ik nog altijd vrolijk wakker!
Dus zullen we nog wat verder schrijven zeker?

Apropos: Zó zie ik er echt uit (behoorlijk excentriek hé?):
Afbeelding
Valt best mee.... maar wie is die meneer met pijp ? :D