Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin

08 okt 2014, 11:13

De opmerking, dat men 'aandacht vraagt' op een forum is bizar.
Vanzelfsprekend vraagt men aandacht op een forum! Daar dienen fora immers voor.
Het is een recent medium om te kunnen communiceren met de medemens en kan de isolatie waarin vele mensen tegen hun wil in terecht gekomen zijn doorbreken.
Alles goed en wel, als het alleen maar over koetjes en kalfjes gaat.
Maar als men een forum opent met de prestigieuze titel 'Religie, filosofie, psychologie' is het wat anders natuurlijk.
Als mensen, als ik, die als leek, eerlijk en oprecht aan filosofie proberen te doen en essays schrijven over onderwerpen die door de titel van het forum aangemoedigd worden, krijgt men de indruk dat er een meute klaar zit om dat in het belachelijke te trekken, onder het motto "wie denkt hij wel wie hij is, dat hij pretendeert te kunnen filosoferen?"
Dat vertelt iets over het psychologisch niveau van de mensen die zo reageren.
En dan: waarom zou filosoferen voorbehouden moeten zijn aan academische filosofen? Als u dat geen barst interesseert, blijf hier dan weg.
En als men vindt dat forums overbodig zijn, en dat het van psychologische zwakte getuigt om aandacht te vragen, blijf hier dan zeker weg en ga kaarten, werk in uw tuin of melk duiven.
Maar dan kunt ge natuurlijk uw kwaadaardigheid niet meer afreageren.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin

08 okt 2014, 11:33

socrates schreef:Wie reageert op stukjes van anderen schrijft toch ook ? Wie behoort volgens uw normen tot het schorremorie ? Wie A zegt kan toch best maar meteen ook B zeggen ? Negatieve reacties worden meestal geïnspireerd door als negatief ervaren acties... Maakt u zich er niet een beetje makkelijk vanaf door als reactie "uw commentaar kan mij gestolen worden" te hanteren. Wat is dan nog de zin van een discussieforum ?
Gaat ge nu doen alsof uw neus bloedt?
Er zijn hier mensen die alleen maar reageren, omdat ze er plezier in hebben om te kunnen kwetsen. Het maakt deel uit van de menselijke natuur.
Ik heb het niet tegen u. Uit u komt soms verstandige praat...
:wink:
-- Mark Twain

YYZ

08 okt 2014, 11:33

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons.

http://www.bol.com/nl/p/de-donkere-nach ... 002095437/

Reini

08 okt 2014, 11:34

Nu vraag ik me af wat voor lelijks ik u, Vesselin, heb toegediend.
Ik maakte janx erop attent dat jullie beiden (YYZ) veel tijd aan de pc doorbrengen.
En zo zijn er méér, niks mis mee hoor.
Maar als je over "stukjes schrijven" spreekt, moet ik soms al ver gaan zoeken, want het getrol met de ander stak er boven uit. Zo erg dat er een topic voor gesloten werd.
Een vraagje voor u, ik ben dan weer eens negatief bezig volgens u ; kan je aan filosofie doen ? Of ben je dat, of niet.
Je kan wel lezen wat deze mensen schreven en daar over schrijven. Dat is een ander uitgangspunt.
Maar de filosoof willen uithangen....:?
Men scheidt dan vlug het kaf van het koren.

Vesselin

08 okt 2014, 12:00

Het geeft niet...
Ik ga mijn gevoelige artiestenhart niet laten breken door botte naturen!
Het is weer eens tijd om afscheid te nemen.
Ik kan toch alleen maar in herhaling vallen als ik iets schrijf. Het verwordt dan tot intrappen van open deuren.
Ik heb trouwens een nieuwe hobby! Ik ga leren 'uittreden' en als ik dat kan laat ik het zeker weten! :lol:
Tot nog eens... alleen weet ik niet wanneer.
Veel vreugde en liefde in jullie bestaan!
-- Mark Twain

cappa

08 okt 2014, 12:39

Vesselin schreef:Het geeft niet...
Ik ga mijn gevoelige artiestenhart niet laten breken door botte naturen!
Het is weer eens tijd om afscheid te nemen.
http://www.youtube.com/watch?v=PmoB6b8gOl0&gl=BE
Jawatte

cappa

08 okt 2014, 12:55

Vesselin schreef: Ik heb trouwens een nieuwe hobby! Ik ga leren 'uittreden' en als ik dat kan laat ik het zeker weten! :lol:
Afbeelding
Jawatte

cappa

08 okt 2014, 13:30

Overigens, dan zeker Metzinger lezen "De Egotunnel".
(of herlezen als je'm al gehad hebt).
Jawatte

YYZ

08 okt 2014, 17:27

Reini schreef:Nu vraag ik me af wat voor lelijks ik u, Vesselin, heb toegediend. Ik maakte janx erop attent dat jullie beiden (YYZ) veel tijd aan de pc doorbrengen. En zo zijn er méér, niks mis mee hoor. Maar als je over "stukjes schrijven" spreekt, moet ik soms al ver gaan zoeken, want het getrol met de ander stak er boven uit. Zo erg dat er een topic voor gesloten werd. Een vraagje voor u, ik ben dan weer eens negatief bezig volgens u ; kan je aan filosofie doen ? Of ben je dat, of niet. Je kan wel lezen wat deze mensen schreven en daar over schrijven. Dat is een ander uitgangspunt. Maar de filosoof willen uithangen....:? Men scheidt dan vlug het kaf van het koren.
Het verschil tussen een wijsbegerige en filosoof is makkelijk te maken, een wijsbegerige zal het niet eens opmerken.

Vesselin

10 okt 2014, 06:47

Ik ben over mijn woedeaanval heen.
Jullie aartsconsevatieve en verstarde forum kan me eigenlijk gestolen worden, want het is te reactief op een negatieve manier.
Reactief wil zeggen dat maar zeer weinig mensen het initiatief nemen om iets te schrijven en de rest daarop reageert, maar de sfeer is zeer negatief, in de zin dat de reacties zelden constructief zijn, maar meestal afbreken.
Mijn schermutseling met YYZ is het gevolg van het feit dat ik even de pedalen kwijt was.
Die man reageert al jaren steeds op dezelfde manier op wat ik schrijf: dat ik een angstige escapist ben.
Maar enige maanden geleden maakte ik een eigen forum en gaf YYZ zijn eigen forum en vroeg hem de mensen die over spiritualiteit wilden schrijven met rust te laten. Maar dat deed hij niet: hij kwam weer met zijn eeuwige opmerkingen over escapisme. Ik probeerde hem te verwijderen, maar dat lukte niet omdat ik te weinig bevoegdheden had: het was een gratis forum.
Daarom doekte ik het forum maar op.
Toen ik hier weer begon te schrijven dook onze vriend weer op met zijn voorspelbare stereotype opmerkingen en toen werd ik het kots-, kotsbeu en ging de satirische toer op.
Inmiddels heb ik beslist om nooit meer op de man te reageren.
Wat mij deed besluiten om niet meer te schrijven was tenslotte het feit dan Cappa, die ik toch als een ouwe kameraad beschouwde, mij een 'trol' noemde. Dat kraakte mij echt.
Hij zou beter moeten weten, ook al weet ik uit zijn mond dat hij een 'slecht karakter' heeft.
Alles vergeven en vergeten voor mijn part.
Ik schrijf heel, heel graag en als ik geïnspireerd ben schrijf ik, punt uit. En negatieve reacties van kwaadaardige geesten, die alleen maar willen kwetsen, kunnen mij vanaf nu geen lor meer schelen.
-- Mark Twain

socrates

10 okt 2014, 08:44

Welkom opnieuw Vesselin, nog maar eens. Maar je bent de ideale gangmaker. Als trouwens iedereen nieuwe topics zou beginnen lanceren vinden we nooit nog de tijd om daarop te reageren. Bovendien ben jij de acteur, wij je publiek, je moet de rollen niet omkeren, daarvoor zijn wij te weinig creatief en veel te conservatief. :wink:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

fotofant

10 okt 2014, 09:30

Ben ook blij Vesselin dat je weer op het forum komt. Zelf schrijf ik niet veel, omdat ik langs de ene kant geen zin heb om een hoop negativisme over me te krijgen, verder beperk ik me liever tot dingen waar ik iets van af weet, soms al een keer een eigen ervaring met het risico om gek verklaard te worden en langs de andere kant heb ik dikwijls niet veel tijd, ben met teveel projecten bezig (en dan zeggen ze dat je tijd hebt als je gepensioneerd bent ;-) ), maar ik heb plezier aan het volgen van sommige discussies, zonder zelf ellenlange polemieken te beginnen, vooral als ze zinloos zijn omdat er alleen maar met stereotype (vastgeroeste) antwoorden op gereageerd wordt.
Wat ook jammer is, is dat er steeds nieuwe topics geopend worden die dan altijd uitdraaien op een verwijzen naar steeds dezelfde bijbelfragmenten of onverstaanbare schema's die een nieuwe onverstaanbare economie zouden voorstellen, waardoor elke topic infeite een afkooksel wordt van alle voorgaande.
elk moment is belangrijk

YYZ

10 okt 2014, 11:10

Vesselin schreef:Ik probeerde hem te verwijderen, maar dat lukte niet omdat ik te weinig bevoegdheden had: het was een gratis forum. Daarom doekte ik het forum maar op.
Vesselin, je bent gewoon een dikke leugenaar. In de eerste plaats heb ik je aangeboden om je te helpen met dat forum omdat je hierover niet voldoende kennis/ervaring had. Je hebt dat gewoon genegeerd, net zoals je van je forum een muppetshow wou maken, alles kapot maken wat anderen over waarachtige spiritualiteit schrijven is je motto, als een waar antagonist. En hoe dom kan je nu zijn door te stellen dat je geen bevoegdheden had om dat forum te modereren, je hebt het immers zelf opgericht. Maar doe rustig verder, niet dat het getuigt van gezond verstand maar het is mooi om je bezig te zien, uiterst leerrijk voor wie interesse heeft in het fenomeen 'escapisme'. Wanneer ga je nu eens echt wakker worden?

Vesselin

10 okt 2014, 19:18

Oké... ik ben boos geworden en woede is een zeer slechte raadgever.
Ik neem je in wezen niets kwalijk meer.
Maar het feit blijft dat jij in een denkwereld leeft waarmee ik geen enkele affiniteit of verwantschap voel.
Bijgevolg heeft het geen enkele zin om te reageren op wat jij schrijft en ik ga dat ook niet meer doen.
Sans rancune, wat mij betreft.
-- Mark Twain

YYZ

10 okt 2014, 19:42

Vesselin schreef:Oké... ik ben boos geworden en woede is een zeer slechte raadgever. Ik neem je in wezen niets kwalijk meer. Maar het feit blijft dat jij in een denkwereld leeft waarmee ik geen enkele affiniteit of verwantschap voel. Bijgevolg heeft het geen enkele zin om te reageren op wat jij schrijft en ik ga dat ook niet meer doen. Sans rancune, wat mij betreft.
Klopt, je pleit voor een wereld waar mensen tot één grote familie behoren die netjes samenwerken. Wij maken dat praktisch realiseerbaar maar daar heb je geen affiniteit mee. Zoek zelf de zeven verschillen dan maar, uiterst pijnlijk, weten we al. Alsof er geen boek geschreven werd.