Bestaat God, ja of neen ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin

27 sep 2014, 11:28

Het is toch echt bijna niet te geloven hoe mensen, zoals hier ook weer mijnheer Karel Devijver, niet los kunnen komen van een antropomorf god-beeld/idee, verbonden met een of ander religieus boek, zoals daar zijn: de bijbel, de koran, het boek van mormon enz.
Maar ook, in het grote debat, bezondigen mensen zoals Dawkins, Harris, Dennett, wijlen Christopher Hitchens, zich hieraan.

God is natuurlijk zulk een bezoedeld woord dat het bijna geen neutrale betekenis meer kán hebben.

Ik zie God als de bron van zowel geest als materie. Geest en materie zijn niet van elkaar te scheiden. Op die manier ben ik wel monist. Maar dat hersenen en bewustzijn samenvallen aanvaard ik niet. God, de bron, Sat-chit-Ananda (Zijn-Intelligentie-vrede) maakt zelfbewustzijn mogelijk. Maar of dat 'zelf' een entiteit is die de psycho-fysieke vorm, die we op aarde een poosje zijn, overleeft, betwijfel ik ten zeerste. Maar daar kan ik mee leven.

YYZ

27 sep 2014, 11:52

Vesselin schreef:Het is toch echt bijna niet te geloven hoe mensen, zoals hier ook weer mijnheer Karel Devijver, niet los kunnen komen van een antropomorf god-beeld/idee, verbonden met een of ander religieus boek, zoals daar zijn: de bijbel, de koran, het boek van mormon enz.
Maar ook, in het grote debat, bezondigen mensen zoals Dawkins, Harris, Dennett, wijlen Christopher Hitchens, zich hieraan. God is natuurlijk zulk een bezoedeld woord dat het bijna geen neutrale betekenis meer kán hebben. Ik zie God als de bron van zowel geest als materie. Geest en materie zijn niet van elkaar te scheiden. Op die manier ben ik wel monist. Maar dat hersenen en bewustzijn samenvallen aanvaard ik niet. God, de bron, Sat-chit-Ananda (Zijn-Intelligentie-vrede) maakt zelfbewustzijn mogelijk. Maar of dat 'zelf' een entiteit is die de psycho-fysieke vorm, die we op aarde een poosje zijn, overleeft, betwijfel ik ten zeerste. Maar daar kan ik mee leven.
Mooi, en voorts is er leven waarbinnen elke individu recht heeft op een respectabel leven.

Reini

27 sep 2014, 14:30

Geest en materie zijn niet van elkaar te scheiden. Op die manier ben ik wel monist. Maar dat hersenen en bewustzijn samenvallen aanvaard ik niet.

Is dat nu geen paradox ?

YYZ

27 sep 2014, 14:35

Reini schreef:Geest en materie zijn niet van elkaar te scheiden. Op die manier ben ik wel monist. Maar dat hersenen en bewustzijn samenvallen aanvaard ik niet.

Is dat nu geen paradox ?
Oppervlakkig bekeken lijkt dat zo, als je dieper gaat kijken dan zie je hierin een mooie getuigenis van hoe die dynamiek werkt.

Vesselin

27 sep 2014, 14:42

Reini schreef:Is dat nu geen paradox ?
Jazeker!
Maar het is moeilijk om dat uit te leggen.
Bewustzijn is geen ding. Het is het vermogen om om te gaan op een intelligente manier met de wereld om je heen.
Om dat te kunnen doen heb je je brein nodig, dat is zeker.
Maar dat wat dit mogelijk maakt, de bron hiervan, is niet je brein.
De bron is... euh... tja, de energie die dit alles mogelijk maakt.
Ach... laat maar.... :lol:

YYZ

27 sep 2014, 14:52

Vesselin schreef:
Reini schreef:Is dat nu geen paradox ?
Jazeker!
Maar het is moeilijk om dat uit te leggen.
Bewustzijn is geen ding. Het is het vermogen om om te gaan op een intelligente manier met de wereld om je heen.
Om dat te kunnen doen heb je je brein nodig, dat is zeker.
Maar dat wat dit mogelijk maakt, de bron hiervan, is niet je brein.
De bron is... euh... tja, de energie die dit alles mogelijk maakt.
Ach... laat maar.... :lol:
Wil je zeggen dat bewustzijn synoniem staat met God?

Vesselin

27 sep 2014, 15:11

Yes, of course! Maar ze gaan er weer iets persoonlijk van maken... een vent met een witte baard of zo...
Terwijl ik meer denk in termen van... euh... dinges... Sat-Chit-Ananda.
Zoals Amit Goswami, Stanislav Grof e.a. erover denken, zo denk ik er ook over.
Maar het wordt weer een uitzichtloze, zinloze academische discussie.
Ik heb er geen problemen mee, voor mij is het zo klaar als pompwater.
Je kan het niet overbrengen. Ik zal er maar over ophouden zeker? :wink:

YYZ

27 sep 2014, 15:30

Vesselin schreef:Yes, of course! Maar ze gaan er weer iets persoonlijk van maken... een vent met een witte baard of zo... Terwijl ik meer denk in termen van... euh... dinges... Sat-Chit-Ananda. Zoals Amit Goswami, Stanislav Grof e.a. erover denken, zo denk ik er ook over. Maar het wordt weer een uitzichtloze, zinloze academische discussie. Ik heb er geen problemen mee, voor mij is het zo klaar als pompwater. Je kan het niet overbrengen. Ik zal er maar over ophouden zeker? :wink:
Dat is hopeloos inderdaad, kunnen beter huizen gaan bouwen voor de armen. Je zal dan meer chitchicinanedovooda ervaren dan je bezig te houden met die witte baard, volledig mee eens.

Vesselin

27 sep 2014, 15:53

En hoeveel huizen voor de armen hebt gij al gebouwd?
Buiten de mensen, die spreken over spiritualiteit, 'escapisten' noemen doet ge zelf helemaal niets!
Tegen een zot zeggen dat hij zot is heeft nog nooit geholpen... ook in uw geval niet.

YYZ

27 sep 2014, 15:57

Vesselin schreef:En hoeveel huizen voor de armen hebt gij al gebouwd?
Buiten de mensen, die spreken over spiritualiteit, 'escapisten' noemen doet ge zelf helemaal niets! Tegen een zot zeggen dat hij zot is heeft nog nooit geholpen... ook in uw geval niet.
Wij bouwen huizen door problemen op te lossen, anderen trachten de meubelen te redden en hebben geen tijd om naar de oplossingen te zien. Men heeft zelfs geen idee waar het over gaat, jij wel ondertussen?

socrates

27 sep 2014, 16:01

Is honger een ding ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

YYZ

27 sep 2014, 16:09

socrates schreef:Is honger een ding ?
Honger naar wat? Geen ding, het bestaat wel.

socrates

27 sep 2014, 16:15

YYZ schreef:
socrates schreef:Is honger een ding ?
Honger naar wat? Geen ding, het bestaat wel.
Is honger anders dan zelfbewustzijn ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Vesselin

27 sep 2014, 16:23

YYZ schreef:Wij bouwen huizen door problemen op te lossen, anderen trachten de meubelen te redden en hebben geen tijd om naar de oplossingen te zien. Men heeft zelfs geen idee waar het over gaat, jij wel ondertussen?
O ja? En welke problemen hebt gij zo al opgelost?
Voor zover ik u ken doet ge niets anders dan kritiek geven en gefrustreerd zijn over het feit dat niemand uw ideeën aux sérieux neemt.
Laat de mensen die willen filosoferen eens met rust verdorie.
Wij weten al acht jaar dat ge die 'escapisten' noemt.
Uw plaat blijft al acht jaar hangen.... ZET DIE PLOAT AF!!! en ga bijvoorbeeld de ebola-epidemie helpen bestrijden, zodat ze kunnen blijven leven om later aids te krijgen.... wat een wereld, wat een wereld! :(

YYZ

27 sep 2014, 16:33

Vesselin schreef:O ja? En welke problemen hebt gij zo al opgelost? Voor zover ik u ken doet ge niets anders dan kritiek geven en gefrustreerd zijn over het feit dat niemand uw ideeën aux sérieux neemt. Laat de mensen die willen filosoferen eens met rust verdorie. Wij weten al acht jaar dat ge die 'escapisten' noemt. Uw plaat blijft al acht jaar hangen.... ZET DIE PLOAT AF!!! en ga bijvoorbeeld de ebola-epidemie helpen bestrijden, zodat ze kunnen blijven leven om later aids te krijgen.... wat een wereld, wat een wereld! :(
Hebben je toch het bewijs gegeven dat de mensheid tegen luchtkastelen strijdt in de vorm van virtuele schuldenbergen? Als jij dat allemaal normaal vindt? Het staat toch allemaal in de boekskes? Maar goed, het zal wel weer worden zoals de vorige keer, toen heeft men ook alles genegeerd, je weet nog wel. De reactie zoals je ze geeft, spreekt natuurlijk weer boekdelen.