ZIJN OF NIET ZIJN , een vraag zoals een ander

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Reini

31 mar 2012, 10:46

Cappa:
Je zou verschieten hoeveel die mannen naar wetenschap verwijzen, en er op steunen. Logisch toch, anders hang je in de lucht met je filosofieën.

Perfect geformuleerd !

Zondervrees

31 mar 2012, 10:51

Reini schreef:[…] Als men bewijs vraagt voor het bestaan van een god , met kleine of grote G, staat men met zijn mond vol tanden. […]
Zo vraag ik reeds herhaaldelijk aan angelica wat de meerwaarde voor het bestaan van haar God, dat zuivere bewustzijn is. Waar heb je dat voor nodig? Geen antwoord. Wel hele lappen tekst met theosofische inslag. Maar antwoorden op concrete vragen? Nee hoor.
Ni Dieu, Ni Maître

rolija

31 mar 2012, 11:02

Ook al verschillende malen gevraagd, bestaat die god wel.

Iedereen begin toch te beseffen dat god, een opgezet commercieel sprookje is uit de tijd.
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."
Gast

31 mar 2012, 11:45

rolija schreef:Ook al verschillende malen gevraagd, bestaat die god wel.

Iedereen begin toch te beseffen dat god, een opgezet commercieel sprookje is uit de tijd.
Rolija, ben ik een gelovige ?? Nee !! Weet ik iets af van de ontstaansgeschiedenis van het christendom ? Ja !! Wie heeft hier steeds de kwezels aangepakt met een berg aan argumenten en bronmateriaal ? Ik !! Wie heeft hier voor het eerst uit de doeken gedaan dat wat men nu het christendom pleegt te noemen, eigenlijk een Hermetisch-filosofische levensbeschouwing was? Ik !! Ben ik daarom een kwezel ? Neen !!
Voor mij heeft Angelica zeer duidelijk gemaakt dat ze het begrip God ( of god zoals je wil ) niet die figuur is wat jij daaronder verstaat. Dat deden de gnostici ook niet! Wat Angelica tracht duidelijk te maken is dat we het goddelijke niet buiten ons moeten zoeken. Maar ja, dát begrijpen jij en die andere bashers uiteraard niet, hoe zouden ze. Hierover een discussie voeren ? Kan niet, gezien ze er de ballen van snappen. Wat rest er dan nog om dit onsmakelijk bashing-gedrag te rechtvaardigen ? Haar bestoken met kwezelpraat van de derde leeftijd.
Geen discussie, maar wél véél wind maken, daar gaan wel degelijk ernstige forumbezoekers van lopen. Noem het maar ' wegpesten '. En als dit zo verder gaat: Ajuus en de groeten!!

Reini

31 mar 2012, 13:40

Waarom voel jij je op je pik getrapt Talisman?
Niemand beschuldigt jou toch van kwezelarij.
Je hebt inderdaad met je kennis over het onstaan van religies een bijzondere bijdrage geleverd aan de topics.
Volgens Angelica moeten we dat goddelijke IN ons zoeken.
Maar zelfs dàt is er volgens mensen die steeds de rede laten primeren, erover.
Er zit niets goddelijks in ons: we zijn slechts geëvolueerde zoogdieren, die door de vergroting en uitbreiding van het brein hoogmoedige gedachten kunnen koesteren.
Daar is Henriëtte heel goed in: we denken te veel over onszelf.
Alhoewel ze het enigszins anders bedoelt.
Dus als mensen van zichzelf vinden dat er iets goddelijks in ons zit, is dat een verwaande gedachte.
Druk het liever uit als: we zijn een stuk van de natuur, niet méér noch minder.

Henriette 2

31 mar 2012, 13:48

Reini schreef:
Dus als mensen van zichzelf vinden dat er iets goddelijks in ons zit, is dat een verwaande gedachte.
Zie je de geconditioneerdheid omtrent het woordje 'God?'
Zo is dat nu in het totale mensenleven.

Reini

31 mar 2012, 13:56

Er is niks geconditioneerds aan, Henriette.
Als men over god spreekt, denkt men automatisch aan een externe entiteit.
Dat hier iemand begint te schrijven dat er zoiets IN ons zit, vraagt haast om weerwerk. (en daar bedoel ik niet mee dat er een godje in ons zou wonen,voor alle duidelijkheid).
Ik begrijp Angelica' bedoeling perfect. Wij worden immers allemaal, zonder uitzondering, braaf geboren....dat is eigenlijk het godje wat zij bedoelt.
En jij ook.
Gast

31 mar 2012, 14:47

Henriette 2 schreef:
Reini schreef:
Zie je de geconditioneerdheid omtrent het woordje 'God?'
Zo is dat nu in het totale mensenleven.
Tja, niks aan te doen. Ze zijn dood, maar ze weten het nog niet.

cappa

31 mar 2012, 15:11

Zeg Talis, je hebt het de laatste twee dagen nu al tweemaal over bashen.
Wat jij vroeger deed samen met A, hoe noem je dat dan? In een-tweetjes mensen uitlachen tot aan het platvloerse toe, zodat er met moeite nog een ernstig woord tussen kon. Of was dat humor?

Overigens apprecieerde ik veel van je ernstiger werk wel.

Reini

31 mar 2012, 17:42

Talis, jongen toch, ikke dood ?
Zo levendig als een paaskuiken jong.
Maar fantasiekes zijn aan mij niet besteed, dat moest je toch al langer weten.
Maar eenmaal ze op jouw pik getrapt hebben, blijft dat zeer doen.
Niet meer aan denken jong, dan gaat dat over.
En als jij al jouw scheldpartijen als humor zag, moet je dit van een ander ook kunnen verdragen.
Ik vond je een stuk verdraagzamer toen dat psychiatrisch geval hier weg was.

Zondervrees

31 mar 2012, 17:52

Het lijkt er wel op of talisman na zijn mystieke huwelijk met armandine een andere (?) soulmate gevonden heeft. Met alle nefaste gevolgen vandien.
Ni Dieu, Ni Maître

socrates

31 mar 2012, 17:53

Toch vreemd dat in deze discussie alweer een god opdaagt. Eigenlijk is dat toch off -topic ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

socrates

31 mar 2012, 18:07

Afbeelding

Weet hier misschien iemand hoe de vermoedelijke auteur dit bedoeld heeft ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Gast

31 mar 2012, 18:43

cappa schreef:Zeg Talis, je hebt het de laatste twee dagen nu al tweemaal over bashen.
Wat jij vroeger deed samen met A, hoe noem je dat dan? In een-tweetjes mensen uitlachen tot aan het platvloerse toe, zodat er met moeite nog een ernstig woord tussen kon. Of was dat humor?
De enigen die bij mij kop-van-jut waren: den kwezels en de JG-creationisten.
Ik herinner me nog zeer goed hoe we samen de betekenis van het kerstverhaal ontleed hebben. Wat me nu hoog zat is de kritiek op iemand die hier niet meer is. Ik hoop dat Armandine nog in goede gezondheid is. En het bashen op Angelica zonder dat er ook maar iemand de wil toonde inhoudelijk hierover te discussiëren. Zij heeft ten minste wat literatuur hierover in huis gehaald op mijn advies. Dit gaat niet over geloof, maar over filosofie wat teruggaat tot Pythagoras.
Overigens apprecieerde ik veel van je ernstiger werk wel.
Dit was maar het topje wat ik hier poste uit vrees de meeste lezers te shockeren. Maar nu was ik geshockeerd. Religie en filosofie heeft een onbestaande grens.

dhr.antoon

31 mar 2012, 19:23

Talis, jongen toch, ikke dood ?
Zo levendig als een paaskuiken jong.
Maar fantasiekes zijn aan mij niet besteed, dat moest je toch al langer weten.
Maar eenmaal ze op jouw pik getrapt hebben, blijft dat zeer doen.
Niet meer aan denken jong, dan gaat dat over.
En als jij al jouw scheldpartijen als humor zag, moet je dit van een ander ook kunnen verdragen.
Ik vond je een stuk verdraagzamer toen dat psychiatrisch geval hier weg was.
Ronduit zielig hoe leden zonder argumenten zich wanen. en dan bedoel ik niet jou alleen.
ik dacht dat dit een forum over geloof was, gelovigen met goede argumenten worden hier monddood gemaakt . normaal is het niet

De enigen die bij mij kop-van-jut waren: den kwezels en de JG-creationisten.

dat zeg je goed, door wild in het rond schreeuwen tracht je leden te imponeren.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.