Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

socrates

12 okt 2014, 10:58

Vesselin (...)
Maar omdat ik begrijpend en liefdevol wil zijn - vanuit een bewuste keuze - probeer ik daar niet in mee te gaan en de mens in kwestie te nemen zoals hij is. Je kunt alleen maar echt van iemand houden als je hem/haar neemt zoals hij/zij is.
Dan is het aantal mensen waarvan je echt kan houden, toch beperkt tot diegenen waarvan het "zijn" in je kraam past ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Vesselin

12 okt 2014, 11:26

Juist niet!
Vanuit het gevoel zou je er veel een schop onder hun kont willen verkopen, zodat hun hersens dooreengeschud worden en hun verstand misschien begint te werken.
Maar vanuit de bewuste wil, vanuit de bewuste ratio, weiger ik dat te doen en is er geen 'kraam', om een ander in te passen. Ik ben geen 'Procrustes' die de mensen wil aanpassen aan zijn bed! :wink:
Ik houd van iedereen, zelfs van jou! 8)
Meer nog! Zelfs van Paul Siemoens, waarschijnlijk de meest driedubbel, overgehaalde ez... euh... pardon... dat hooggewaardeerde mede-forum-lid! :oops:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin

12 okt 2014, 12:35

Mensen schijnen één ding te vergeten: dat ze, aan de hand van wat ze schrijven, aan een goede verstaander laten zien hoe ze zijn! Dat geldt natuurlijk ook voor mezelf...
Maar wat mij het meeste opvalt in dit forum, is het gebrek aan humor, alsof satire niet herkend wordt.
Zou dat met ouderdom te maken hebben?
-- Mark Twain

fotofant

12 okt 2014, 12:52

Vesselin schreef:Mensen schijnen één ding te vergeten: dat ze, aan de hand van wat ze schrijven, aan een goede verstaander laten zien hoe ze zijn! Dat geldt natuurlijk ook voor mezelf...
Maar wat mij het meeste opvalt in dit forum, is het gebrek aan humor, alsof satire niet herkend wordt.
Eerder met angst, geen afstand kunnen nemen of zich zelf niet kunnen relativeren. Volgens mij drie ingrediënten voor humor (en je kunt misschien zien dat ik aan het koken ben? ;-) )
elk moment is belangrijk

cappa

12 okt 2014, 12:55

Vesselin schreef:Mensen schijnen één ding te vergeten: dat ze, aan de hand van wat ze schrijven, aan een goede verstaander laten zien hoe ze zijn! Dat geldt natuurlijk ook voor mezelf...
Mogelijk. Maar waarom heb ik de indruk dat jij mijn satire niet herkent??
Jawatte

Reini

12 okt 2014, 13:23

Humor vereist in de eerste plaats intelligentie.
Waarmee ik absoluut niemand wil beschuldigen van ontbreken daaraan.
Dromers zijn misschien soms wat afwezig om snel een grap of satire te doorzien.
Er wordt hier dikwijls gesproken over spiritualiteit.
Graag had ik daar eens de mening over gehoord van mensen zoals fotofant, Vesselin...
Trekken zij aan hetzelfde zeel ?
Bereik je daar veel mee in het dagelijkse leven ?
Wat ik gewoon doe is : nadenken zonder franjes .
Fantaseren doe ik ook graag, maar dat is weer een heel ander onderwerp :wink:
Laatst gewijzigd door Reini op 12 okt 2014, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

fotofant

12 okt 2014, 13:51

Beste Reini, je vraag is voor mij niet eenduidig, daarom een dubbel antwoord of beter driedubbel
Wat doe ik met humor : het houdt me recht in het leven, het is een beetje "the finishing toutch" of de kers op de taart.
wat heb ik aan het bestuderen van religie of filosofie : het laat me relativeren, en af en toe hopen op een betere toekomst voor het beestje "mens" dat we zijn.
wat doe ik met spiritualiteit : eerst een vraag wat is dat eigenlijk, is het het ijle dromen, of beschouw je mediteren ook als spiritualiteit?
Met dat laatste zorg ik voor balans in mijn leven, net als humor heeft het me dikwijls door moeilijke en pijnlijke momenten geholpen. Meditatie en de beoefening van Taiji quan geven me kracht waarvan ik niet wist dat ik ze bezat, ze zorgen voor de "innerlijke glimlach" die helpt het leven te leven met de nodige zorg voor mezelf en voor anderen, niet in grootse dromen maar in de kleine dingen van alledag en dit met vallen en opstaan, telkens weer.
elk moment is belangrijk

Vesselin

12 okt 2014, 13:57

Cappa schreef:Mogelijk. Maar waarom heb ik de indruk dat jij mijn satire niet herkent??
Iemand een 'trol' noemen is volgens mij geen satire, maar willen kwetsen.
-- Mark Twain

Vesselin

12 okt 2014, 14:15

Gauw even langs komen, een spottende of kwetsende opmerking maken, is typisch gedrag om verder buiten schot te blijven.
Maar dat is een illusie! Door dat te doen toont ge juist wie ge zijt.
Voor wie veel heeft meegemaakt - en dat hebben alle ouder wordende mensen - en van zijn ervaringen geleerd heeft, is de uitdrukking: "niets menselijk is mij vreemd", geen lege boutade.

Spiritualiteit is voor mij: je verbazen over je bestaan en enthousiast onderzoeken wat er allemaal binnen en buiten je te ontdekken valt.
Wie niet vindt dat zijn leven een 'mirakel' is, is volgens mij iets ergs overkomen: hij is zijn innerlijke onschuldige kind kwijtgeraakt.
Verwondering en liefde kunnen voelen, is wat het leven de moeite waard maakt.
-- Mark Twain

socrates

12 okt 2014, 15:16

Zelfs chimpansees, de blijkbaar meest menselijke onder de apen, kennen geen humor. Zoals de nuchtere Reini het hierboven stelde;vereist humor in de eerste plaats, intelligentie. Maar dan van beide zijden van de communicatiekanalen. Communicatie hoort volgens mij tot de hoogste menselijke uitingen. De term is evenwel sterk uitgehold en daarom nog nauwlijks bruikbaar. Hoe dan ook is voor humor communicatie onontbeerlijk. Tegelijk is communiceren zeer moeilijk, vereist veel oefening en de juiste attitude bij de deelnemers.
Waar lichaamstaal en intonatie ontbreken is het plegen van humor en sarcasme een haast onmogelijke opgave. Mede daardoor en door de aard van de aangebrachte topics, is wellcht te verklaren waarom humor hier onder senioren zo goed als onbestaande is.
Het "er dik opleggen", zoals sommigen hier doen, noem ik geen humor. Humor moet in de subtiliteit zitten, niet noodzakelijk in de woordkeuze of het aantal gebruikte smileys.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

cappa

12 okt 2014, 16:18

Vesselin schreef:
Cappa schreef:Mogelijk. Maar waarom heb ik de indruk dat jij mijn satire niet herkent??
Ben je daar nu nog mee bezig?

Ik had het hier over:
Vesselin schreef:
Cappa schreef:Waarom sticht je geen sekte samen met die andere prediker uit het einde van het alfabet?
Deze opmerking vertelt alleen maar iets over hoe gij persoonlijk denkt.
Het is een absoluut feit dat de mensheid in groot gevaar verkeert.
En dat kan alleen maar afgewend worden als we eindelijk eens gaan samenwerken als een grote familie van broeders en zusters!
Allee, zet die ploat nu eens af. :D
Jawatte

Vesselin

12 okt 2014, 17:05

cappa schreef:Allee, zet die ploat nu eens af.
Goed... ik zal er een andere opzetten! :twisted:
-- Mark Twain

bocuse

12 okt 2014, 17:09

cappa schreef:
Vesselin schreef:
Ben je daar nu nog mee bezig?

Ik had het hier over:
Vesselin schreef:
Cappa schreef:Waarom sticht je geen sekte samen met die andere prediker uit het einde van het alfabet?
Deze opmerking vertelt alleen maar iets over hoe gij persoonlijk denkt.
Het is een absoluut feit dat de mensheid in groot gevaar verkeert.
En dat kan alleen maar afgewend worden als we eindelijk eens gaan samenwerken als een grote familie van broeders en zusters!
Allee, zet die ploat nu eens af. :D
Fazal

12 okt 2014, 18:39

Bol98 schreef:wat een pseudo-intellectuele pis-en-kak discussie is me dat hier?
'Ergens' ... heeft hij wel gelijk, maar ik vraag mij dan toch af 'waarom', hij zich hier komt moeien!? :roll:
En die pis-en-kak ..., vind ik er persoonlijk ietsje teveel aan!
Ook al niet nodig dus! Opvoeding ...? Waarschijnlijk niet gekregen. 8O

Vesselin

12 okt 2014, 19:03

Waar ziet dat drankorgel van een Bols98 die 'pis en kak' trouwens?
In zijn eigen 'dirty mind' zeker!
En daarenboven zijn kakken en pissen levensnoodzakelijke activiteiten.
Als ge dat niet meer kunt, zult ge niet lang meer leven!
Dat doet mij denken aan wat mijn grootvader eens vertelde:
Een kennis van hem, lag na de eerste wereldoorlog te creveren in zijn bed met een kapotte prostaat.
De pastoor kwam langs en zei tegen Gerard: "Jongen, ik weet dat ge afziet, maar denk eraan hoe OLHeer voor u geleden heeft aan zijn kruis!"
Waarop Gerard laconiek antwoordde: "Maar die kon tenminste zeiken!!!"
-- Mark Twain