ZIJN OF NIET ZIJN , een vraag zoals een ander

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

cappa

03 apr 2012, 17:54

Henriette 2 schreef:Er gaan zelfs daar steeds meer geluiden op in de richting dat het brein de 'ontvanger' is van bewustzijn en niet het bewustzijn zelf.
Dat idee was gangbaar in de middeleeuwen, ja. Descartes was een van de laatste met de idee dat de pijnappelklier de link legde.

cappa

03 apr 2012, 17:58

Henriette 2 schreef:
Reini schreef:Men heeft daar een mooi woord voor uitgevonden: mierenneuken.
Mierenneuken is een andere benoeming voor analyseren.
Ah zo. :roll:

rolija

03 apr 2012, 18:09

Afbeelding
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

cappa

03 apr 2012, 18:14

Henriette 2 schreef:Bewustzijn is de werkzaamheid van alle door Bewustzijn gemanifesteerde verschijnselen.
Jawatte. Pracht van een cirkeltje.

Zondervrees

03 apr 2012, 20:01

Henriette 2 schreef:[…] Het persoonlijke bewustzijn is sterk beperkt omdat het niet vrijuit leeft vanwege de angst die er is om … geheel te verdwijnen (bij de fysieke of psychische dood) […]
En daarom verzinnen die angstige, gelovige mensjes iets hogers, groters, een Bewust Zijn waarin ze verder kunnen leven. Gewoon het oude sprookje dat we kennen uit al die andere godsdiensten.
Angst voor de dood: een waanbeeld opgedrongen door geloof. Een waanbeeld waar Henriette 2 niet vanaf is al denkt ze dat wel. Henriette 2 en angelica hebben gewoon hun oude (katholieke?) hiernamaals ingewisseld voor eentje dat een beetje mystieker en echter want oosters is.
Ni Dieu, Ni Maître

Clausewitz

03 apr 2012, 20:06

Zondervrees schreef:
werewoef schreef:Kijk, ge hebt een prutsschilder en een prutschilder . Een prutschilder hoeft niet persé een prutsschilder te zijn ... :P :P :P […]
werewoef kan gewoonweg niks inhoudelijks zeggen en komt dus met een 'graptjen'.Zegt dit nu meer over mij dan over werewoef?
Over WW bevestigt het, dat hij graag schunnige praat verkoopt.
Laatst gewijzigd door Clausewitz op 04 apr 2012, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie bewaakt de bewakers.

werewoef

03 apr 2012, 23:53

Ach, man toch, loop eens gauw naar de pomp met je kleinburgerlijk gedoe .
Nog liever zo een opmerking dan jullie pedant gediscussieer over wat kunst moet zijn en wie er nu een prutsschilder is en wie niette .

Over smaak kan niet gediscussieerd worden , want de schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer . Ik kan bv de impressionisten niet smaken , maar Delporte wel . Et alors ! So what , who cares ?

Wil jij dat ik eens speciaal voor jou een paar web-sites-links opsnor dat jij eens kan zien dat vrouwelijk en mannelijk geschilderd naakt ook heel sensueel, erotisch prachtig kan zijn ???

Nou, moe, wat een gedoe over een "" graptjen "" . :roll: :roll: :roll:

Werewoef
AMEN en AUM

Henriette 2

04 apr 2012, 08:28

Zondervrees schreef:
Henriette 2 schreef:[…] Het persoonlijke bewustzijn is sterk beperkt omdat het niet vrijuit leeft vanwege de angst die er is om … geheel te verdwijnen (bij de fysieke of psychische dood) […]
En daarom verzinnen die angstige, gelovige mensjes iets hogers, groters, een Bewust Zijn waarin ze verder kunnen leven. Gewoon het oude sprookje dat we kennen uit al die andere godsdiensten.
Angst voor de dood: een waanbeeld opgedrongen door geloof. Een waanbeeld waar Henriette 2 niet vanaf is al denkt ze dat wel. Henriette 2 en angelica hebben gewoon hun oude (katholieke?) hiernamaals ingewisseld voor eentje dat een beetje mystieker en echter want oosters is.
O.K. Als jij dat gelooft is het niet meer of minder dan het geloof dat je een ander toedicht.
Geen punt dus.

rolija

04 apr 2012, 08:29

Werewoef,

Dan zeker eens naar het museum gaan van Charles Delporte in Damme,

Hier de link,

http://www.toerismedamme.be/MuseumCharlesDelporte.htm

Of anders bij mij, ik heb ook 3 schilderijen van die (miskende) Kunstenaar.

En de impressionisten spreken je niet aan, en de Latemse school dan ?

Mvg,

Rolija

rolija

04 apr 2012, 08:33

Henriette 2 schreef:
Zondervrees schreef:
O.K. Als jij dat gelooft is het niet meer of minder dan het geloof dat je een ander toedicht.
Geen punt dus.
Wat ben ik gelukkig dat ik geen geloof meer heb, leven en laten leven is mijn leuze, en als we dood zijn is het gedaan en daarmee uit...

Klaartje

04 apr 2012, 08:35

rolija schreef:
Henriette 2 schreef:
Zondervrees schreef:
Geen punt dus.
Wat ben ik gelukkig dat ik geen geloof meer heb, leven en laten leven is mijn leuze, en als we dood zijn is het gedaan en daarmee uit...
Inderdaad Rolija zo is dat, maar blijkbaar hebben sommige mensen dat nodig om met het leven te kunnen leven :roll: :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Henriette 2

04 apr 2012, 09:37

Yep, 't beste is gewoon 't leven te leven.

Het slaat je wel op je neus en toont je daarmee vanzelf wel wat je moet uitzoeken en niet geloven.

Zondervrees

04 apr 2012, 09:44

Henriette 2 schreef:
Zondervrees schreef:
Geen punt dus.
Van mijn part is dat geen geloof. Bovendien gooi je hier twee betekenissen van het woord 'geloof' door elkaar heen. Deed je ook al met bewustzijn. Ook toen gebaarde je van krommen haas.
Ik dicht jou een geloof toe, het geloof in dat 'Bewust Zijn', waarvan jij denkt dat je er deel van uitmaakt, waarvan jij denkt dat je er na je dood in zal blijven voortbestaan. Dat duidt op maar een enkel ding: dat jij angst hebt voor de dood.
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2

04 apr 2012, 10:07

Zondervrees schreef:Van mijn part is dat geen geloof. Bovendien gooi je hier twee betekenissen van het woord 'geloof' door elkaar heen. Deed je ook al met bewustzijn. Ook toen gebaarde je van krommen haas.
Ik dicht jou een geloof toe, het geloof in dat 'Bewust Zijn', waarvan jij denkt dat je er deel van uitmaakt, waarvan jij denkt dat je er na je dood in zal blijven voortbestaan. Dat duidt op maar een enkel ding: dat jij angst hebt voor de dood.
Een geloof is wat je zelf gelooft.
Maar men weet vaak niet wat men gelooft.
De kromme hazen hoeven nog geen kromme hazen te zijn.
Dat hangt helemaal van je geloof af.

Jij gelooft nl. dat IK geloof dat IK deel uitmaak van Bewustzijn en dat IK daarin zal blijven voortbestaan.
Maar dat is helemaal niet wat ik geloof.

Jij gelooft iets dat ik niet geloof.

Zondervrees

04 apr 2012, 11:42

Henriette 2 schreef:[...] Maar dat is helemaal niet wat ik geloof.
Jij gelooft iets dat ik niet geloof.
Ik geloof niet, ik heb geen geloof. Maar vertel: wat is dan wel jouw geloof?
Ni Dieu, Ni Maître