Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

27 okt 2014, 07:00

Reini schreef:Ik heb in ieder geval angst voor de dood, niet om wat eventueel erna zou komen, maar omdat ik op dit moment heel graag nog wat jaren aan mijn leven wil toevoegen.
Hierna is het immers fini.
Speciaal opgedragen aan Reini, naar aanleiding van de honderdste geboortedag van Dylan Thomas:

Afbeelding
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

27 okt 2014, 07:44

Over angst gesproken

Het lijkt waarschijnlijk, dat vooral katholieke priesters, waarschijnlijk vanwege hun celibaat, zich nogal eens schuldig maken aan bijvoorbeeld pedofilie. Er lijkt een verband te bestaan tussen religie enerzijds en ziekelijke sexuele afwijkingen anderszijds. Freud zei over dit verband het volgende:

"....Men brengt het kind met de religieuze doctrines in aanraking op een tijdstip dat het er geen belangstelling voor heeft, noch het vermogen om hun draagwijdte te bevroeden. Vertraging van de seksuele ontwikkeling en vervroeging van de religieuze invloed, dat zijn toch de twee voornaamste punten in het program van de hedendaagse pedagogiek, nietwaar? Wanneer vervolgens het denken van het kind ontwaakt, zijn de religieuze doctrines al onaantastbaar geworden. Maar gelooft u, dat het voor de versterking van de denkfunctie zeer bevorderlijk is als ze, door het dreigen met hellestraffen, geen toegang heeft tot een zo belangrijk gebied? Wie zich eenmaal zo ver gekregen heeft, dat hij alle absurditeiten die de religieuze doctrines hem opdissen, klakkeloos accepteert en zelfs de onderlinge tegenstrijdigheden over het hoofd ziet, over diens zwakke denkvermogen behoeven wij ons niet al te zeer te verwonderen. Nu hebben wij echter geen ander middel dan onze intelligentie om onze driftnatuur te bedwingen. Hoe kan men van personen die onder de heerschappij van denkverboden staan, verwachten dat zij het psychologische ideaal, het primaat van de intelligentie, zullen bereiken ?...."

http://atheistischebeweging.nl/index.ph ... rticle/107

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

27 okt 2014, 08:29

Het is, in ieder geval, een onweerlegbaar feit dat de Katholieke kerk, via haar bizarre doctrines, van alle georganiseerde religies, de seksualiteit het meest onderdrukt heeft.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

27 okt 2014, 08:48

Vesselin, dank je wel.
Mooie proza !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

27 okt 2014, 10:00

Reini schreef:Mooie proza !
Euh!!!... Wablief!!!....
Wilt ge dat Dylan Thomas zich omdraait in zijn graf misschien?!
POËZIE zal je bedoelen! :lol:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

27 okt 2014, 10:13

Ja maar Vesselin, je moet hier oppassen wat je schrijft.
Hollanders die hier graag vertoeven, zouden dat woord kunnen verwarren met het kinderboek waarin we vroeger tekeningen maakten en daar een versje bijschreven, en dan uitleenden aan vriendinnen om daar ook wat aan toe te voegen.
Dat heette dan ook " mijn poëzie".
Ik geloof dat zij zelfs het poesie noemden en dat ook gewoon fonetisch uitspraken. :wink:
(ik had eigenlijk moeten schrijven : mooi proza. De e was er teveel aan maar was overdonderd door uw schrijven.) En dat allemaal op de nuchtere maag.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

27 okt 2014, 11:09

Vesselin schreef:Het is, in ieder geval, een onweerlegbaar feit dat de Katholieke kerk, via haar bizarre doctrines, van alle georganiseerde religies, de seksualiteit het meest onderdrukt heeft.
Ja, in de Islam heeft men dat creatiever opgelost waardoor wij met angst zitten. IS gaat nu creatief zijn met dat ebola virus, bespaart bomgordels, zegt men.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

27 okt 2014, 11:34

Altijd de dingen goed uit elkaar houden!

De hemelse beloning voor de brave moslim is inderdaad een eeuwigdurend orgasme (Bèi-èi-èi! Ik moet er niet aan denken!). Tenminste voor de venten!
Sinds het fameuze lied van Raymond van het Groenewoud weten we dat meisjes zelden klaarkomen!

Maar in het geval van IS, is de islam een zichzelf goedpratend voertuig voor de kwaadaardige, moordzuchtige, vrouwonvriendelijke, psychopathische rotzakken van die organisatie.

Maar wat is ons geheugen toch kort!
De grootste smeerlapperijen zijn uitgevreten door de deelnemers aan de eerste en tweede wereldoorlog! En wat de Amerikanen in Vietnam hebben uitgestoken doet mijn haren ook ten berge rijzen!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

27 okt 2014, 12:10

Vesselin schreef:Altijd de dingen goed uit elkaar houden! De hemelse beloning voor de brave moslim is inderdaad een eeuwigdurend orgasme (Bèi-èi-èi! Ik moet er niet aan denken!). Tenminste voor de venten!
Sinds het fameuze lied van Raymond van het Groenewoud weten we dat meisjes zelden klaarkomen! Maar in het geval van IS, is de islam een zichzelf goedpratend voertuig voor de kwaadaardige, moordzuchtige, vrouwonvriendelijke, psychopathische rotzakken van die organisatie. Maar wat is ons geheugen toch kort! De grootste smeerlapperijen zijn uitgevreten door de deelnemers aan de eerste en tweede wereldoorlog! En wat de Amerikanen in Vietnam hebben uitgestoken doet mijn haren ook ten berge rijzen!
Zoals we weten stevenen we af op een Malthusiaanse catastrofe, iets waar we allemaal aan meehelpen, is niet exclusief aan de Islam. We gebruiken enkel andere partijen om onze mentale angst een beetje te verdoezelen, op deze manier kunnen we ons blijven afvragen waar het vandaan komt. Het valt blijkbaar niet eens op.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

27 okt 2014, 14:43

En... denk je dat het tij nog te keren is?
Als het echt 'onafwendbaar' is, zoals je zegt, heeft het toch geen zin om bang te zijn?
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

27 okt 2014, 14:57

Vesselin schreef:En... denk je dat het tij nog te keren is? Als het echt 'onafwendbaar' is, zoals je zegt, heeft het toch geen zin om bang te zijn?
Je gelooft blijkbaar in wonderen, men blijft gewoon verder slapen alsof er niets aan de hand is. De angst komt vanzelf wel.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

27 okt 2014, 15:53

Wie zegt dat ik slaap? Wie zegt dat ik het gevaar niet zie?
Houd uw oordelen over een ander eens voor uzelf hé! Arrogante vlegel!
Mijn punt is dat mentale angst geen zin heeft als je de feiten ziet voor wat ze zijn. Je hebt er dan nog een probleem bij, als je angstig wordt!
Beter vrolijk ten onder gaan! Hahahahahaha!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

27 okt 2014, 16:55

Vesselin schreef:Wie zegt dat ik slaap? Wie zegt dat ik het gevaar niet zie?
Houd uw oordelen over een ander eens voor uzelf hé! Arrogante vlegel!
Mijn punt is dat mentale angst geen zin heeft als je de feiten ziet voor wat ze zijn. Je hebt er dan nog een probleem bij, als je angstig wordt!
Beter vrolijk ten onder gaan! Hahahahahaha!
:roll: :roll: :roll:
Afbeelding
Dat deden zij ook.... :?

sw

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

27 okt 2014, 17:12

Vesselin schreef:Wie zegt dat ik slaap? Wie zegt dat ik het gevaar niet zie? Houd uw oordelen over een ander eens voor uzelf hé! Arrogante vlegel! Mijn punt is dat mentale angst geen zin heeft als je de feiten ziet voor wat ze zijn. Je hebt er dan nog een probleem bij, als je angstig wordt!
Beter vrolijk ten onder gaan! Hahahahahaha!
Je hebt genoeg alles tegengewerkt omdat je absoluut je angsten wou blijven voeden, niets was mogelijk aangezien je in alles de duivel zag. Lach alles maar weg, de beste manier om ten onder te gaan, groot gelijk.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

27 okt 2014, 17:41

Wat is nu eigenljk het probleem ? Ten onder gaan is ophouden met leven en dan ? Waarom zou dat nu een probleem moeten zijn, terwijl wij toch al lichtjaren lang niet hebben geleefd ? Laat ons gewoon genieten van hèt moment. Wie dat nalaat is de pineut want je krijgt maar een keer de kans. :idea:
Laat het middel nooit het doel vervangen !