ZIJN OF NIET ZIJN , een vraag zoals een ander

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Zondervrees

21 mar 2012, 19:36

Henriette 2 schreef:[…] Wie kijkt er nou ooit naar de ruimte waar alle objecten zich in bevinden? […]
Ik doe dat de hele tijd hoor! Maar ik denk er wel bij na en dan is het ook weer niet goed waarschijnlijk.
Ni Dieu, Ni Maître

angelica

23 mar 2012, 08:59

Ook in het boeddhisme wordt er over "leegte" of "ruimte" gesproken. Ook zij geloven niet en een "persoonlijke" God, maar gaan wel uit van "leegte of ruimte", waaruit alles ontstaat. Ook Dalai Lama zegt dat alles ontstaat vanuit bewustzijn, (ongeconditioneerd bewustzijn) en dat van daaruit alles ontstaat.
In yoga leren we dat "God" dus stilte (of leegte, ruimte) is.
Persoonlijk voel ik me het beste bij meditatie op "stilte", gewoon "zijn". Omdat veel mensen dat zo moeilijk vinden, mediteren ze op een "object", bvb een kaarsvlam, of een mantra, of iets dergelijks. Ik ga liever in de stilte, in die leegte in mezelf. Die leegte vind je niet alleen in jezelf, maar in alles, en ook overal om je heen. Het is een "doordringende" leegte, die de kern is van alles dat bestaat. Als je dat God wil noemen, sommigen spreken gewoon over "natuur" , leven, leegte, stilte. In feite zijn het maar woorden, de ene kan het ene woordje al meer accepteren dan het andere, maar dat ligt dan weer aan onze conditionering. Woorden zijn ook maar een middel om iets uit te drukken, om te communiceren, maar soms gebruiken we verschillende woorden terwijl we hetzelfde bedoelen.
Het woord "God" voelt voor mij niet verkeerd aan, maar ik heb dan ook die idee van een persoonlijke hemelse vader wel laten varen.
Ik zie dat veel andere mensen dus wel de behoefte hebben om in een persoonlijke god te geloven, misschien is het wel allemaal gewoonweg een soort van evolutie,een ontwikkelingsproces.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Henriette 2

23 mar 2012, 09:21

Helemaal eens Angelique,

Je kunt 't goed verwoorden.

Het is de leegte die de mens dan ook de meeste angst aanjaagt.
Want wanneer we daar werkelijk in de buurt komen kan er de dreiging opdoemen dat 'wij/ik' zullen verdwijnen in de leegte omdat de dreiging is; het niet blijken te bestaan van het denkbeeldige 'IK.'

En zolang de denkbeeldigheid van 'IK/MIJ' niet is doorzien, zo lang wil IK blijven bestaan simpelweg omdat IK denk dat 'IK' besta.

Daarom wordt er gezegd: Er bestaat geen dood.
Wat sterft bij de fysieke dood is hetgeen zowiezo nooit bestaan heeft-> de denkbeeldige persoonlijkheid/IK.

cappa

23 mar 2012, 10:23

angelica schreef:Ook in het boeddhisme wordt er over "leegte" of "ruimte" gesproken. ...
Niet zo lang geleden zette ik hier voor de tweede maal een tekst neer van die twee wetenschappers (ben de naam weer kwijt) die het hadden over het universum een fractie na de big bang, en de schepping uit het niets op voorwaarde van een oneindig korte tijdspanne.
Perfect verklaarbaar in quantumfysische termen dus, die m.i. heel wat duidelijker zijn dan vage termen als leegte.

Van waar heeft men in het oosten dan die begrippen? Talisman heeft daarover interessante theorieën.

Henriette 2

23 mar 2012, 10:26

cappa schreef:

Van waar heeft men in het oosten dan die begrippen? Talisman heeft daarover interessante theorieën.
Omdat de oosterse begrippen je tot de be-leving brengen.
De Talismaanse therorieën blijven als gedachte dood aanwezig in het hoofd.

cappa

23 mar 2012, 10:34

Henriette 2 schreef:
cappa schreef:

Formidabele be-leving daar in Indië. Ben je er al geweest?
's Morgens rijdt een kar door de stad om de lijken te verzamelen van wie 's nachts op straat gestorven is.
Kom toch eens uit je droomdenken.

Henriette 2

23 mar 2012, 10:36

cappa schreef:
Henriette 2 schreef:
cappa schreef:

Formidabele be-leving daar in Indië. Ben je er al geweest?
's Morgens rijdt een kar door de stad om de lijken te verzamelen van wie 's nachts op straat gestorven is.
Kom toch eens uit je droomdenken.
Kijk 's wat dieper dan de oppervlakte.
Bovendien heeft dat alles te maken met het sociaal-maatschappelijke denken.
Oppervlakte (kigheid) dus.

cappa

23 mar 2012, 12:05

Ja, die lijken liggen elke morgen op de oppervlakte.
Gast

23 mar 2012, 13:13

cappa schreef:Ja, die lijken liggen elke morgen op de oppervlakte.
Dat zal wel een diepere betekenis hebben zeker ? :roll:

Henriette 2

23 mar 2012, 13:26

Ja, dat de wereld ook niet beter is zonder religieus geloof

cappa

23 mar 2012, 16:28

Henriette 2 schreef:Helemaal eens Angelique,
Want wanneer we daar werkelijk in de buurt komen kan er de dreiging opdoemen dat 'wij/ik' zullen verdwijnen in de leegte ...
Angelica geeft een mooie verwoording van haar ervaringen (ik zeg niet dat ik er enige affiniteit mee heb), en H2 begint over angst ...

Je moet er toch eens iets aan doen, hoor Henriette. Een goede therapeut of zo. Da's niet gezond zo.
Onvoldoende ouderliefde ervaren? Tja, dat ga je dan compenseren door levenslang naar goeroes te zoeken als placebo's.
Gast

23 mar 2012, 16:49

Henriette 2 schreef:Ja, dat de wereld ook niet beter is zonder religieus geloof
Waar slaat dat nu eigenlijk op ?

Henriette 2

23 mar 2012, 22:40

cappa schreef:
Henriette 2 schreef:Helemaal eens Angelique,
Want wanneer we daar werkelijk in de buurt komen kan er de dreiging opdoemen dat 'wij/ik' zullen verdwijnen in de leegte ...
Angelica geeft een mooie verwoording van haar ervaringen (ik zeg niet dat ik er enige affiniteit mee heb), en H2 begint over angst ...

Je moet er toch eens iets aan doen, hoor Henriette. Een goede therapeut of zo. Da's niet gezond zo.
Onvoldoende ouderliefde ervaren? Tja, dat ga je dan compenseren door levenslang naar goeroes te zoeken als placebo's.
En ja hoor, daar hebben we weer 'n egolulverhaaltje.
Nou, verhaal-tje, zo'n egootje kan behoorlijk uit de kluiten fantaseren.
Lijkt wel religieus..

Nog meer schampere opmerkingen Cappa?
Alleen omdat je geïrriteerd bent omdat je 't maar niet snapt?
Kijk, lullen kan ieder egootje.
Zelfs dat van mij, zie je?
Dat is z'n taak zelfs, 't kan niks anders.

angelica

24 mar 2012, 20:30

Ik zou even willen terugkomen op deze "leegte" of "ruimte". Ze wordt ook verwoord als "ongeconditioneerd bewustzijn". Als mensen het over "God" hebben, proberen ze zich daarbij een beeld te vormen. Leegte, of ruimte, zijn inderdaad voor hen veelal vage begrippen, omschrijvingen. Daarom spreek ik liever over ongeconditioneerd bewustzijn. En kijk, als het 'stil" is in jezelf, m.a.w. als je in een moment vertoeft zonder allerlei gedachten, emoties, maar als je werkelijk puur en zuiver waarneemt, dan ben je in feite al in deze toestand van zuiver waarnemen, (objectieve waarnemer). Gaan we vervolgens met onze aandacht naar binnen, sluiten we onze ogen, en schenken we dan geen aandacht aan geluiden om ons heen, dringen we, naarmate de tijd verstrijkt, dieper in deze stilte.
Als we het over God hebben, spreken we over : ongeconditioneerd, bewustzijn, of stilte, of leegte. Ongeconditioneerd bewustzijn IS gewoon. Alles wat je daartoe voegt : hetzij in de vorm van een Christus, Boeddha, Allah, Liefde, Natuur, Leven,Maria, Jozef, allerlei symbolen, of wat dan ook, zijn "opvullingen". Het zijn dingen waarmee je dit ongeconditioneerde bewustzijn (deze leegte, stilte) invult. Ongeconditioneerd bewustzijn is zoals een blanco blad. Emoties en gedachten, zijn datgene wat ons afgescheiden doet voelen van de werkelijkheid. Wat werkelijk is, is zuiver/ bewust/ zijn.

Misschien kan Talisman ons zijn inzichten hieromtrent laten weten?

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

janx

24 mar 2012, 20:42

Angelica schreef:Ongeconditioneerd bewustzijn is zoals een blanco blad. Emoties en gedachten, zijn datgene wat ons afgescheiden doet voelen van de werkelijkheid. Wat werkelijk is, is zuiver/ bewust/ zijn.
Even denken hoor .... oh nee, dan is mijn blanco blad weer beschreven.
Bij mij rijst nu de vraag hoe zie jij de mens eigenlijk Angelica? Wat is de zin van het menszijn? Hoe zie jij dat? Toch niet als opweg naar een eeuwig blanco bewustzijn, naar te toekomst gezien, of zie je nog wat mogelijkheden?
Heb je daar nog gedachten over?
Alles is Één en die Éne is Alles.