Bestaat God, ja of neen ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

socrates

23 sep 2014, 10:12

Ik denk dat wat Swaab stelt, best mogelijk is. Het is immers zo dat alle primaire re-actie, hetzij van binnenuit-, het zij extern geprikkeld, eerst onstaat in de hersenstam. De filterende controlerende cortex, komt pas nadien in actie. Zo is het dus niet onmogelijk dat een beslissing van de "vrije" wil, eigenlijk al is "genomen" vooraleer de wil zelfs maar in actie komt. :idea:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Vesselin

23 sep 2014, 10:31

Geloof dat als ge wilt.
Voor mij is dat volslagen onzin.
Men theoretiseert, maar doet niet aan serieus zelfonderzoek.
En met de inzichten die ge bij uzelf aantreft moet ge het tenslotte doen om met wat er in het leven gebeurd om te kunnen gaan.

socrates

23 sep 2014, 10:39

Vesselin schreef:Geloof dat als ge wilt.
Voor mij is dat volslagen onzin.
Men theoretiseert, maar doet niet aan serieus zelfonderzoek.
En met de inzichten die ge bij uzelf aantreft moet ge het tenslotte doen om met wat er in het leven gebeurd om te kunnen gaan.
Wat u waarschijnlijk nog niet weet is dat ik een meester ben in het bedriegen van mijzelf. Als mijn primaire brein mij leuke dingen toefluistert ben ik al gauw geneigd om de reactie van mijn zedigheidsfilter te ignoreren. Of ik door introspectie anders zou gaan reageren betwijfel ik.
%isschien slaagt de mens er ooit wel in om dat brein uit te schakelen en het te vervangen door een apparaat dat enkel nog de vitale functies regelt. Dat zou een manier kunnen zijn om zelfs de gevolgen van de erfzonde, uit te schakelen.

Vesselin

23 sep 2014, 10:48

Bewustzijn is geen ding!
Het is de manier waarop je met de wereld om je heen omgaat. En de gedachte dat je daarin geen keuzes zoudt kunnen maken is waanzin.
Het tegenwoordige, meest aangehangen paradigma van het materialistisch monisme draait de feiten om!
Het beweert dat de materie bewustzijn voortbrengt.
In werkelijkheid brengt bewustzijn materie voort om er zich in uit te drukken.

socrates

23 sep 2014, 10:52

Vesselin schreef:Bewustzijn is geen ding!
Het is de manier waarop je met de wereld om je heen omgaat. En de gedachte dat je daarin geen keuzes zoudt kunnen maken is waanzin.
Het tegenwoordige, meest aangehangen paradigma van het materialistisch monisme draait de feiten om!
Het beweert dat de materie bewustzijn voortbrengt.
In werkelijkheid brengt bewustzijn materie voort om er zich in uit te drukken.
Dus zoals eerder al geconcludeerd: zonder bewustzijn bestaat de wereld niet ! Vóór de mens op het toneel verscheen was er geen bewustzijn en dus ook geen toneel. Een tikkeltje contradictorisch toch ?

YYZ

23 sep 2014, 10:53

Vesselin schreef:Bewustzijn is geen ding! Het is de manier waarop je met de wereld om je heen omgaat. En de gedachte dat je daarin geen keuzes zoudt kunnen maken is waanzin. Het tegenwoordige, meest aangehangen paradigma van het materialistisch monisme draait de feiten om!
Het beweert dat de materie bewustzijn voortbrengt. In werkelijkheid brengt bewustzijn materie voort om er zich in uit te drukken.
Allemaal dikke zever, bewustzijn kan niet eens eenvoudige schema's bevatten maar toch zou het de creator daarvan zijn? Kom kom, lachwekkender kan je het niet maken, toch leuk geprobeerd.

Vesselin

23 sep 2014, 12:14

Ja, ik merk dat ik het zeer ongelukkig geformuleerd heb!
Ik wil zeggen: de bron van zowel materie als wat we ervaren als bewustzijn.
Ach ja, laat maar: hier raak ik toch niet uit. :lol:
De energie die alles veroorzaakt heeft moet zich wel bewust zijn van zichzelf.
Anders was het besef te bestaan niet mogelijk.
Het fameuze Sat-Chit-Ananda van de oepanisjaden.
Als er één ding in exodus staat dat waar is, is het God die zegt: "Ik ben: Ik ben"

maior domus

23 sep 2014, 12:34

socrates zegt:
zonder bewustzijn bestaat de wereld niet ! Vóór de mens op het toneel verscheen was er geen bewustzijn en dus ook geen toneel. Een tikkeltje contradictorisch toch ?
verklaar u nader, dat er voor de mens geen bewustzijn was.

Ik zal u het tegendeel beweren: we leven in een bewust heelal, bewustzijn is niet tot de aarde of de mens beperkt. En bewustzijn is eeuwigdurend.
Ondank is 's werelds loon

YYZ

23 sep 2014, 12:38

Vesselin schreef:Ja, ik merk dat ik het zeer ongelukkig geformuleerd heb!
Ik wil zeggen: de bron van zowel materie als wat we ervaren als bewustzijn. Ach ja, laat maar: hier raak ik toch niet uit. :lol: De energie die alles veroorzaakt heeft moet zich wel bewust zijn van zichzelf. Anders was het besef te bestaan niet mogelijk. Het fameuze Sat-Chit-Ananda van de oepanisjaden. Als er één ding in exodus staat dat waar is, is het God die zegt: "Ik ben: Ik ben"
In dat geval zou jij God zijn, niet?

YYZ

23 sep 2014, 12:40

maior domus schreef:Verklaar u nader, dat er voor de mens geen bewustzijn was. Ik zal u het tegendeel beweren: we leven in een bewust heelal, bewustzijn is niet tot de aarde of de mens beperkt. En bewustzijn is eeuwigdurend.
Heeft dat bewustzijn ook een kwaliteit?

Vesselin

23 sep 2014, 12:44

Het bevat alle kwaliteiten in potentie, die het manifesteert in zijn creaties.
Alles is gemaakt van Sat-Chit-Ananda, of in westerse termen: alles is gemaakt van God.
Dus is de vraag of God al dan niet bestaat irrelevant.
Er bestaat niets anders dan God!

Vesselin

23 sep 2014, 13:03

Met wat houd ik mij bezig?
Alleen vergevorderde zielen kunnen deze paradox begrijpen!
Ik ga mij bezig houden met het beoefenen van universele liefde! Het leukste wat bestaat!
Vaarwel lieve zoetekens van me! :wink:
Laatst gewijzigd door Vesselin op 23 sep 2014, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

YYZ

23 sep 2014, 14:33

Vesselin schreef:Met wat houd ik mij bezig? Alleen vergevorderde zielen kunnen deze paradox begrijpen! Ik ga mij bezig houden met het beoefenen van universele liefde! Het leukste wat bestaat!Vaarwel lieve zoetekens van me! :wink:
Escapisme wordt snel doorzien, geen paradox. Je hoeft er maar drie vragen voor te stellen, wonderbaarlijk is het.

Silver Wolf

23 sep 2014, 16:56

Vesselin schreef:Met wat houd ik mij bezig?
Ik ga mij bezig houden met het beoefenen van universele liefde! Het leukste wat bestaat!Vaarwel lieve zoetekens van me! :wink:
:roll: Zou dat hier een DATING-topic zijn :?:
Dat kan spannend worden, met senioren & senioritas....
Alvast opletten voor al te gekke bokkesprongen....

sw

Klaartje

23 sep 2014, 17:03

Silver Wolf schreef:
Vesselin schreef:Met wat houd ik mij bezig?
Ik ga mij bezig houden met het beoefenen van universele liefde! Het leukste wat bestaat!Vaarwel lieve zoetekens van me! :wink:
:roll: Zou dat hier een DATING-topic zijn :?:
Dat kan spannend worden, met senioren & senioritas....
Alvast opletten voor al te gekke bokkesprongen....

sw
:D :D
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez