PDF document bewerken

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Eli_

02 sep 2019, 23:20

sacho schreef:
02 sep 2019, 11:54
Danny. schreef:
02 sep 2019, 11:42
Dit is mijn persoonlijke mening, en die mag men toch nog hebben of niet?
Ik ook

En.......... helpers lopen er niet veel meer rond hier. Ze gaan lopen. Ze geven de brui eraan.
Volgende keer wacht je dan maar op een andere helper.

Afbeelding

Charlie Maru

03 sep 2019, 13:33

Wiana schreef:
02 sep 2019, 15:12
Ik heb ook ondervonden dat het moeilijker is
om aan beroepsleerlingen theorieles te geven dan aan knappe humaniorastudenten .
Gewoon, omdat je je in hun gedachtengang, hun koppeke moet kunnen projecteren.
(anderzijds krijg je van beroepsleerlingen veel meer dankbaarheid !!! )
Wiana, het is wel waar wat je allemaal zegt, maar hier is het toch appelen met peren vergelijken.

In een klas heb je studenten, of dit beroeps of humaniora is blijft gelijk.
Na pakweg één maand zijn het geen onbekenden meer voor u en kan je als leraar hun kennis en vaardigheden al inschatten.
Wanneer een leerling een vraag stelt kan je deze dan ook van antwoord zijn in de mate dat hun kennis reikt.
Ook zijn er op school redelijk vakken die gepaard gaan met praktijk, wat al veel duidelijkheid kan scheppen.

Op een forum heb je te maken met totaal vreemden voor elkaar.
Wanneer iemand een vraag stelt, dan weet je meestal totaal niets van deze persoon, zeker als het gaat om zijn kennis en vaardigheden.
Je moet dit proberen uitmaken met de weinige antwoorden die hij geeft. Dat je daarbij soms een misrekening maakt betreffende zijn kennis is volkomen normaal. En dat een antwoord zoals een cursus volgen soms in het verkeerde keelgat kan schieten is ook normaal.

Een cursus volgen is dan zeker ook geen schande hoor.
Indertijd (al méér dan 30 jaar geleden) stelde ik mijzelf de vraag: "ben ik nu echt achterlijk aan het worden......of....??? "
Neen, de technologie was zodanig aan het evolueren en dat terwijl ik was blijven stilstaan.
Ik heb dan ook talloze cursussen gevolgd op verschillende vlakken om bij te benen. (bij)leren doe je dan ook totdat men het kruisje op uwen buik legt.

Het computergedoe is totaal verschillend tegenover 30-40 jaar geleden. Het is geévolueerd naar alle richtingen uit dat je den dag van vandaag onmogelijk nog alles kunt bijhouden, daar waar het 30 jaar geleden nog wel het geval was.

Anderzijds is de computer in ons dagelijks leven ingeburgerd en een noodzaak geworden zoals dat met een wagen is.
Met de wagen rijden is niet moeilijk, tenminste als je leren rijden hebt.
Maar ik wil ze geen eten geven aan al diegene die al 10-20-30-40 of 50 jaar hun rijbewijs hebben en nog geen wiel kunnen vervangen of een oliepijl controleren.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

sacho

03 sep 2019, 19:58

Voor mij is de zaak afgehandeld, over en out in deze zaak.

Wiana

03 sep 2019, 23:22

Dank u wel, Charlie Maru, voor uw interessante reactie !
Sorry, maar ik kan nu pas antwoorden.

Ik heb inderdaad iets (één en ander) over het hoofd gezien,
(noem het een fout, een overhaaste reactie ...) , dat geef ik grif toe.
Het ergerde me dat sommige leden zich oprecht en terecht gekrenkt voelden.

Nu heb ik ondervonden dat ik zeker al enkele mensen een hart onder de riem
gestoken heb en daar was het me vooral om te doen .

Ik wilde zeker niet beweren dat sommige helpers mensen doelbewust willen kwetsen
(dat weet ik niet) ; maar dat communicatie, zeker via een forum, vrij delicaat is ,
is hiermee nog maar eens bewezen .

En hier kom ik aan uw terechte vergelijking tussen het onderwijs en een forum.
Hier ontbreken essentiële bestanddelen : goede communicatie bestaat uit :

Afbeelding

Bovendien is de leerkracht zich inderdaad nogal snel bewust van de capaciteiten van zijn pupillen.
Niet dat dit vb. nu van toepassing is, maar een grappig bedoelde geschreven grap,
kan vrij kwetsend overkomen !

Natuurlijk moeten we - als we enigszins willen bijblijven – ons “dagelijks” “bijscholen”.

Het hangt er wel van af wat een mens aankan, wat hij belangrijk vindt, wat hij nog wenst in het leven ...
Wie dat wenst, volgt wel één of andere cursus hoor . Keuze en succes te over !

Het gebeurt inderdaad vaak dat een vraag vrij vaag, onduidelijk, onvolledig enz. gesteld wordt .
Voor de helpers moet het dan ook een huzarenstuk zijn om
- ten eerste, de vraag te begrijpen
- ten tweede, te weten te komen over welke kennis de vraagsteller reeds beschikt .

Bovendien kunnen zij dat alleen via (geschreven) vragen en antwoorden te weten komen !

Een engelengeduld moet je voor die taak hebben én vooral aanvaarden dat wij,(met de beste wil van de wereld )
ons (computer)probleem soms niet kunnen oplossen ,
omdat we de uitleg die we “te lezen krijgen” (met de beste wil van de wereld )
maar half, of niet begrijpen !

Respect én (soms) engelengeduld... zouden dat sleutelwoorden zijn ?
Als je iemand graag wil helpen en hem blij wil maken,
zal je respect én geduld kunnen opbrengen, daar ben ik zeker van !

Er worden hier véél problemen op een vriendelijke opgelost !
Een woordje van dank hoort er dan terecht ook bij !

We mogen inderdaad blij zijn dat er altijd wel ergens iemand raad weet,
cursussen gevolgd heeft , parate kennis heeft...noem het zoals je wil.
Kortom : iemand die ons van dat probleem(pje) kan afhelpen.

Maar ...zou het niet veel leuker leven zijn als iedereen de ander behandelt zoals hij zelf wil behandeld worden ? ...
(Zoveel tekst en eigenlijk was het me alleen maar daarom te doen! Jammer genoeg bestaan daar geen cursussen over... )

En nee, Charlie Maru, een band/wiel vervangen kan ik niet ...maar ... lang leve de VAB ! LOL

Wiana

sacho

04 sep 2019, 07:34

Nu moet ik toch ook even antwoorden.

Ik geef les als vrijwilliger aan ouderen, gepensioneerden tot......de oudste is 85 jaar en les aan huis voor minder valide personen.
Mensen die nog nooit een Windows 7 of vroegere versies gezien hebben. Allemaal beginnelingen met een beperkte kennis van win10.
Ik heb de les gegeven, pdf invullen en ondertekenen met Adobe Reader. Vertrekkende van een Word, Wordpad of een Libre Office document omzetten naar pdf, want ondertekenen kan niet op een veilige manier in een tekstverwerker.
1 uur lang voor de twee klassen.
Iedereen van de 16 heeft het voor elkaar gekregen. Daar krijg je wel dankbaarheid en.... dat staat op de gezichten te lezen, dat merk ik tijdens de koffiepauze. Net zoals met de andere lessen. En........ , die hebben geen verkeerd keelgat.
Een pdf electronisch invullen gaat meer en meer zijn intrede doen.
Waarom, om papier te sparen voor het milieu en dan zijn er 'ervaren' computergebruikers bij wie de tijd bleef stil staan en nog 'printen, invullen, inscannen en terugsturen. Zelfs mijn verzekeringsagent wist- en kon het niet.

Danny.

04 sep 2019, 07:44

Wiana, zoveel diepzinnigheid in deze tekst, daar buig ik (alles kraakt …) mij daarvoor heel diep …

Toen ik in de 40tiger jaren op de schoolbanken zat heeft men mij toen geleerd dat een probleemstelling best meerdere keren kon gelezen worden tot men wist, maar vooral begreep, wat er gevraagd werd, en dan goed zien wat er als gegevens te vinden waren om een antwoord te kunnen geven, maar ook dat weglopen van een probleem zeker geen oplossing was …

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Wiana

04 sep 2019, 09:28

Hé Danny, niet zo neerbuigend doen aub !
(da's pijnlijk hé :wink: )
Je bent zéker een goed en waardevol mens ,
die reeds een rijk gevuld leven achter zich heeft !

Ons pa zaliger zei altijd :” Wees beleefd, voornaam en vriendelijk , maar vooral :
toon dat je een “familienaam .” bent !
Doe niet alsof, want dat wreekt zich op de duur,
wees gewoon wie je bent,
maar dat bén je dan ook ! “

Er worden zoveel ballonnetjes doorprikt (als je me begrijpt), ook hier.
Het is zo gemakkelijk om je mooi voor te doen, als je niet “gekend” bent .

En ja, natuurlijk moet je eerst goed lezen ; dat wordt al eens vergeten in deze drukke tijden.
Alles moet vlug, vlug, vlug gaan en zo “overlezen” we al eens iets,
waardoor we het totaal verkeerd begrijpen.
Het jammere op een forum is, dat we die belangrijke elementen (lichaamstaal, stemgeluid)
moeten missen hé.

Laat het niet aan je hart komen, man , en vermijd negatieve mensen, invloeden :
het leven is te mooi, te kort en te waardevol om je energie daaraan te verspillen .

Afbeelding

Ja sacho, ik weet dat je nu als vrijwilliger heel nuttig werk verricht .
De tijden veranderen zo vlug en soms kan zelfs de actieve bevolking
niet eens de mogelijkheden van het internet/de computer inschatten, zie je wel .

Een leuke en dankbare job,
zeker als je rechtstreeks contact kan hebben .
Jammer genoeg kan dat hier niet,
maar achter elke nicknaam schuilt ook een echt mens .

Prettige dag !

Wiana