Op zoek naar een werkende formule in Open Office

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

geo

13 feb 2018, 17:12

Sony

Bij het openen werd de download verwijderd door Avast wegens schadelijk DRep virus/malware.
DRep is eigenlijk geen virus en kan geen kwaad,dus moet ik nu eerst gaan opzoeken hoe ik de betaalde versie van Avast stilleggen ,da's ook geen senicure.

Zodra ik de prog open krijg laat ik U iets weten ...........het stopt maar niet.
Geo
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

Sony

13 feb 2018, 17:32

Voor tijdelijk uitschakelen van Avast kijk op onderstaande link:
https://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?t=14698

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

geo

13 feb 2018, 18:22

Sony

Het ene probleem volgt het andere op, uw link voor het stopzetten van Avast gevolgd en uitgevoerd , dus alles stilgelegd .
Daarna uw link gedownload en geopend,toch komt er en soort scanner op die de download scant,
en plots staat die compleet vast, niets meer aan te doen ook niet met taakbeheer.

Ik was verplicht om de stroom af te zetten.
Als je het mij vraagt is die betaalde versie van Avast complete rotzooi, alle problemen zijn begonnen met die betalende versie te installeren ,de gratis versie gaf nooit problemen.

Als jij een voorkeur hebt als expert voor een bepaalde virusscanner laat het dan vlug weten
want die verdomde avast vliegt  zo dadelijk  compleet de deur uit,betaald of niet.

Ik ga nu eerst en vooral die Avast verwijderen, en eens alles laten zinken tegen morgen
want na al uw moeite waarvoor vele dank ben ik nog geen stap verder.
Geo
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

geo

14 feb 2018, 11:28

Sony

Uiteindelijk is het gelukt om Avast te stoppen en Uw bestand deftig open te krijgen, alles is gelukt zoals U
hebt beschreven , van het laatste stuk (de module)  ben ik wijselijk afgebleven ,tot nader order heb ik de goede volgorde van werken op papier gezet.

Als ik alles goed begrijp ( in mijn eigen bestand dan) moet ik van alle 10 de tabbladen die er zijn, nog een
identiek tabblad nr° 11 bijmaken die leeg is, en waar dan de LAATSTE cijfers verschijnen van elk individueel tabblad, al loop ik momenteel wel een beetje vooruit.

Ter info: ik ben afwezig van 15u  tot 17.30u

Geo

Sony

14 feb 2018, 14:04

Beste geo,

Eerst even antwoorden op je vraag over een Anti Virus programma.
Ik zie in je onderschrift dat je AdwCleaner en Malwarebytes op je computer
hebt staan, nu Malwarebytes kan je periodiek gebruiken, AdwCleaner alleen
gebruiken op aanraden van een bekwame helper.
Voor Windows 7 raad ik ter vervanging Windows Security Essentilas aan.
Dat is de voorloper van Windows Defender in Windows 10 en voldoet
ruimschoots voor normaal computer gebruik.
Op onderstaande link kan je Security Essentials downloaden.
https://support.microsoft.com/nl-be/hel ... s-download
Scrollen tot je ziet staan Nederlands en kiezen voor Windows 7 64 bit
Afbeelding

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

geo

14 feb 2018, 14:20

Sony
Dank voor de tip, zal deze alvast uitproberen

Geo

Sony

14 feb 2018, 17:37

Beste Geo,

We gaan verder met het aanmaken van de macro en zijn daarmee vertrokken
voor een redelijk lange trip.
Als ik alles goed begrijp ( in mijn eigen bestand dan) moet ik van alle 10 de tabbladen die er zijn, nog een identiek tabblad nr° 11 bijmaken die leeg is, en waar dan de LAATSTE cijfers verschijnen van elk individueel tabblad, al loop ik momenteel wel een beetje vooruit.
Eerst en vooral maak een kopie van het originele document zodat je zorgeloos kunt experimenteren.
Ik ga er van uit dat alle 10 de tabbladen identiek zijn van opmaak wat betreft de kolom breedtes.
Als je dan een blad kopieert en bijvoegt als 11e tabblad en de inhoud wist bekom je een leeg blad met
dezelfde structuur als de 10 andere tabbladen.

Als elk blad bestemd is voor een ander persoon zal de naam van die persoon vermoedelijk in het van A1
staan van elk van de 10 tabbladen. (Daar ga ik van uit en daarop baseer ik de macro)
Noteer die 10 namen op het 11e tabblad in kolom A te beginnen op lijn 3 en sla telkens een lijn over.
Op lijn 1  kan je, zoals in het proef/oefen bestand, een titel plaatsen (Samenvatting hoeft niet perse).

Afbeelding

Bij volgende twee afbeeldingen kan je zien dat op blad11 de onderste regel van blad8 wordt getoond
na het uitvoeren van de macro.

Afbeelding

Afbeelding

In volgend bericht geef ik de uitleg hoe je een macro in het bestand plaatst.

Sony
Laatst gewijzigd door Sony op 14 feb 2018, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
I Afbeelding SeniorenNet

Sony

14 feb 2018, 17:44

De macro invoegen in een Open Office Calc document:

Zorg er voor dat er een kopie gemaakt werd van het bestand en bewaar dat bestand
met de naam Origineel_de bestaande naam.odt (de bestaande naam is de naam
die jij aan het document hebt gegeven, vermoedelijk zal je .odt niet zien staan).
Start het document met de 11 tabbladen in Open Office.
Klik in de menu balk op Extra --> Macro's --> Macro's beheren --> Open Office Basic
Klik op de naam ven het geopende bestand.
Klik op Nieuw
Bij Nieuwe module --> Nieuwe Module1 Klik OK
In het nieuwe scherm staat dan:

REM    *****  BASIC   *****

Sub Main

End Sub

Selecteer daar Sub Main en End Sub Klik in een van de blauwe velden met de rechter muisknop
en Klik op Knippen.
Selecteer onderstaande code en plak die in de plaats.
(je kunt de code hier selecteren, kopieren en  in kladblok plakken en
desnoods eerst opslaan).

Code: Selecteer alles

Sub Samenvatting

Dim Doc As Object
Dim Blad As Object
Dim CelBereikAdres As New com.sun.star.table.CellRangeAddress
Dim CelAdres As New com.sun.star.table.CellAddress
For i = 1 To 10
Doc = ThisComponent
Blad = Doc.Sheets(i-1)
curs = Blad.createCursor()
curs.gotoEndOfUsedArea (False)
adress = curs.RangeAddress

CelBereikAdres.Sheet = i-1
CelBereikAdres.StartColumn = 1
CelBereikAdres.StartRow = adress.EndRow
CelBereikAdres.EndColumn = adress.EndColumn
CelBereikAdres.EndRow = adress.EndRow
CelAdres.Sheet = 10
CelAdres.Column = 1
CelAdres.Row = i*2

Blad.copyrange(CelAdres, CelBereikAdres)
Next i

End Sub
Als de code in het scherm staat klik je op Bestand en op Opslaan
Klik op Sluiten
Je bent terug in het document.
Klik in de menu balk op Extra --> Macro's --> Macro's beheren --> Open Office Basic
Nu moet daar staan:

Afbeelding

Dubbel klik op Samenvatting en ga kijken op blad 11
Als alles goed genaan is staan daar de juiste gegevens van de 10 blz.

In volgend bericht wordt het commando voor de macro in de menubalk geplaatst.
I Afbeelding SeniorenNet

Sony

14 feb 2018, 18:04

De macro in de menubalk opnemen:

In het document (gelijk welk tabblad)
Klik achtereenvolgens op:
de naam van het document (bestand) --> Standaard --> Module1--> Samenvatting
Klik op Toewijzen

Afbeelding

Tabblad Menu's
Klik op het driehoekje en scroll tot je Extra ziet staan.

Afbeelding

Selecteer Extra --> in het nieuw scherm
Klik op toevoegen

Afbeelding

In de linkse kader scroll helemaal naar onder:
Selecteer:
OpenOffice-macro's-->De naam van het document-->Standard-->Module1
en onder Opdrachten selecteer Samenvatting (de naam van de macro)
Klik langs de rechterkant op Toevoegen
Klik op Sluiten
Je komt terug in het vorige scherm

Afbeelding

Als je het commando Samenvatting niet ziet staan in de lijst gebruik dan de
schuifbalk rechts om even te zoeken.
Met de dikke pijlen kan je het commando omhoog of omlaag verplaatsen in de lijst.
Nu heel belangrijk: Dit scherm verlaten door op OK te klikken
Doet je dat niet is al het voorgaande verloren moeite.
In het volgende scherm op Sluiten klikken.
In de menu balk staat nu het commando Samenvatting

Afbeelding

Om te proberen:
Selecteer op tabblad 11 alle data ( niet de titel of de namen van de personen)
Klik met de rechtermuisknop in het selectieveld.
Klik op Inhoud verwijderen.
Zet een vinkje bij Alles verwijderen.
klik op OK.
Als de gegevens verwijderd zijn
Klik dan eens op Samenvatting in de menubalk.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

geo

14 feb 2018, 18:08

Sony
Van harte dank voor het prachtig voorbeeld en de uitleg er bij, al bij al een hele boterham
waar ik een beetje tijd zal voor nodig hebben om alles (liefst deftig) uit te voeren.

Het zal inderdaad het veiligste zijn om met een kopie te werken voor het geval er iets mis loopt.
I
k begin er aan en doe morgen verder,als er iets mis loopt,of ik iets niet begrijp dan hoor je me wel.

Indien dit lukt neemt dit een pak werk uit de handen,en heb ik steeds de laatste gegevens op 1 rij.
Wat een luxe.

Groeten

Geo

geo

15 feb 2018, 16:45

Beste Sony

Ik heb alles van Deel 1 (Macro invoegen in een Open Office document) hèèèl minitieus doorlopen
tot het einde >>>Module 1>>samenvatting, maar als ik op samenvatting klik geeft die alleen de originele   gekleurde blokjes weer en uitvoeren verandert ook niets, en verder  gèèn cijfers/letters, dus  de layout voert ie wel uit ,da's toch al iets.

De samenvatting staat op tabblad 11 zoals gevraagd gekopieerd van de originele bladen en dan alle gegevens verwijderd zodat
ik een origineel leeg blad had, met reactie enkele gekleurde blokjes 
(layout) identiek aan het originele
Dan heb ik de identieke layout van U overgenomen 3-5-7 enz  , en daar reageert er niets, maar dat is dan ook niet het originele hè.

Tot 4 maal toe herhaald en er goed op gelet dat ik gèèn fouten maak ,maar geen betere reactie, .................misschien zit de fout  in de code ik heb die volledig gekopieerd en geplakt.
Even de macro veiligheid gecontrolleerd in Extra>>Opties>>>beveiliging, en die staat daar Medium

(Macro in de menubalk opnemen)  ben ik bijgevolg nog niet gestart gezien het feit dat voorgaande nog niet correct werkt.
Daar gaan we weer
Geo

geo

15 feb 2018, 16:57

Sony
Hier nog een screenshot van de code die weergegeven word, bij wijze van info voor u.

Afbeelding

Sony

15 feb 2018, 17:03

geo,

Maak eens een exacte schermafdruk van het eerste tabblad
het hoeft niet het hele blad te zijn alleen de linker bovenhoek
met een deel van de menubalk tot Kolom H en tot lijn10.

Open In het bestand met OpenOffice
Extra --> Macro's --> Macro's Beheren --> OpenOffice-Basic -->
NaamVanHetBestand --> Standard --> Module --> Samenvatting
Selecteer Samenvatting (eenmaal klikken) --> Bewerken
Dan moet je het scherm krijgen met de macro.
Maak hier een schermafdruk van.

zet de twee afbeeldingen in een volgend antwoord aub.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Sony

15 feb 2018, 17:14

De macro is perfect,
nu nog een afdruk van een gedeelte van blad1 aub

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

geo

15 feb 2018, 18:20

Sony

Hier het gevraagde originele  eerste tabblad
hou er rekening mee dat de gegevens doorlopen  tot nr 45 en tot op datum van vandaag, dus is het scherm een hèèèl stuk groter ????

Afbeelding
Als ik U volg ............
Open In het bestand met OpenOffice
Extra --> Macro's --> Macro's Beheren --> OpenOffice-Basic -->
NaamVanHetBestand --> Standard --> Module --> Samenvatting
Selecteer Samenvatting (eenmaal klikken) --> Bewerken
Dan moet je het scherm krijgen met de macro.
Maak hier een schermafdruk van.
dan krijg ik de vorige doorgezonden printscreen van de code (die jij de Macro noemt)

En dit is de printscreen van wat er in de samenvatting te zien is, dus waar normaal alle 10 de bladen zouden moeten komen , de kleuren zijn aanwezig ,maar verder niets.....eerste kolom is wat afgeschermd voor de privacy.

Afbeelding

Met dank

Geo