1963 Veldartillerieschool/Brasschaat/KROO-mei 63

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

wim44

10 apr 2006, 11:10

Op 02 mei 63 ben ik er binnengegaan als KROO, ik was goed bevriend met Harry Geeraerts, Lammens (voornaam vergeten). Ik geloof dat we met zijn 18-en op de kamer lagen. Ik herinner me nog enkele namen zoals Mols, Huybers, Vanneste, Bourguillon, Platteau enz...Misschien zijn er nog enkelen die in een hernieuwde kennismaking geinteresseerd zijn?
In levende lijve of via dit kanaal?
In nov 63 ben ik gemuteerd naar het 2de art.bon, C-batterij in Siegen.
Ik ben benieuwd op een reactie, m.v.g. Wilfried
Als je het echt wil kun je in een spiegel jezelf zien...

wim44

18 apr 2006, 22:50

Hallo lezers, lezeressen,
Jammer genoeg is er tot op heden nog geen reactie gekomen op mijn berichtje...Misschien dat enkele details een beetje licht werpen bij betrokkenen. Bv. Harry Geeraerts woonde destijds in Averbode, na zijn huwelijk woonde hij in Zichem. Niemand die hem kent?
Lammens, zijn voornaam ben ik nog altijd kwijt, woonde in Schellebelle en heeft zijn studies gedaan in het college te Eeko.
We hadden er een lesgever, chef De Smedt, streng maar rechtvaardig. Ook bij ons was Lt Jaquemeyns die overgekomen was van de Para's, een sportieve kerel. Onze BSM was wel adj. Van De Wouwer geloof ik, naast enkele andere o/off die onze lesgevers waren.
Regelmatig waren er bij ons defilées voor bevelsoverdracht e.d., op een bepaald moment, het was volop strijd omtrent de Vlaamse kwestie, werden we er bevolen in het Frans, NIEMAND reageerde...jongens het paradeplein was te klein, voor de eerste maal razende Franstalige o/off gezien. Het kon ons niet veel schelen want de meesten van ons verstonden er toch niets van.
Nog niemand wiens lichtje gaat branden? Groeten van Wim44

dampoort

23 mei 2006, 14:05

Hallo,
Ik ben Dirk Ampoorter en heb ook mijn opleiding gevolgd in 1963 in de VaSch. De namen van de chefs en commandanten klinken mij bekend in de oren en van die Bourguignon heb ik nog een foto liggen.
Veel van de namen ben ik helaas vergeten, maar toch zijn er een paar die mij als "beeld" zijn bijgebleven.

Ik was stukscommandant van het inschietstuk dat op een mooie zomerdag twee granaten naar de Bredabaan heeft afgevuurd, waardoor een paar onderofficieren en officieren hun carrière in de mist zagen gaan.

Gr,
Dirk

arey

21 aug 2006, 16:01

Hallo,

Ik ben Arey De Vos, en was er ook bij in 1963. Lag in het eerste bed op de eerste kamer links als je boven kwam, ik denk naast iemand met de naam Bourguignon. Ook lagen er nog Huybers, Geeraerts, ook Ampoorter. De anderen hun namen ben ik spijtig genoeg vergeten.
Ook het schietincident herinner ik mij nog levendig, dat was met wachtmeester Groeneweghe in de hoofdrol.
Ben nadien verhuisd naar Euskirchen samen met Edy Peeters uit Hemiksem, Jacques Swyngedouw uit Izegem, ACHIEL Lammens uit Schellebelle, Herman Van de Weghe uit Lommel en ...Suy uit St.Niklaas.
Met Peeters en Swyngedouw heb ik nog regelmatig kontakt. Met Lammens ook jaren kontakt gehad, maar sinds 3 à 4 jaar geen spoor van leven meer (laatste adres was in St.Katelijne-Waver). Met Suy nooit meer kontakt gehad (die had een waslijst van schunnige tot zeer obscene liedjes, die hij regelmatig in de bar van o/o ten beste gaf). Herman Van de Weghe is spijtig genoeg verongelukt in 1965 (met zijn brommer tegen een fietser gebotst bij nacht, tijdens een onweer, en slecht ten val gekomen). Met zijn ouders ben ik altijd in kontakt gebleven tot vorig jaar toen ook de moeder is overleden.
De walen in Brasschaat waren, vergeleken met ons, echte sukkelaars. Zij hadden daar ene sous-officier Thio (die naam zal wel wat herinneringen oproepen), een echte tiran, die hun voor de minste pietluttigheid strafte en hun het week-end in Brasschaat hield.
De vlamingen (wij dus) hebben die walen ook eens een bolwassing gegeven, sportief dan (heb de uitslagen van voetbal, volley en basket nog op foto). Ook tijdens de wekelijkse batterijkuis durfden we al eens het water den trap afkieperen.
Ik heb nog tamelijk veel foto's van die tijd. Wie ze eens wil zien, geef maar een seintje. Mijn e-mail adres : (Verwijderd door de moderator ) (privé) Laat eens iets horen hé mannen !
xx

dampoort

15 sep 2006, 11:02

Dag Arey, Ik denk dat ik me jou nog goed herinner. Was je niet een tengere wittekop met staalgrijze ogen? Ik denk dat ik nog samen met jou, en met Bourguignon en ook met een Antwerpenaar met een getrimd snorretje met de auto naar Antwerpen ben gereden om naar de meiskes te gaan kijken. De auto was van de ouders (van jou of van snor?) en was een lichtgroene Zephyr of zoiets.

Wegens dat fameuze schietincident + het feit dat we de muur deden vlak na de eindtesten ben ik finaal geen oo geworden. Nadat jullie vertrokken zijn, ben ik een ganse maand helemaal alleen in Brasschaat gebleven, ik had er een huis met vier kamers voor mij alleen. Ik had geen corvees, geen oefeningen, ik moest alleen maar mijn huis onderhouden en eten. Na die maand ben ik naar Kassel gevlogen bij het 1JP.

arey

15 sep 2006, 21:10

Hallo Dirk, ben ondertussen in kontakt gekomen met Wilfried Matthys.
Stuur mij eens een mailtje dan kunnnen we wat meer informatie uitwisselen. Was inderdaad die wittekop met die ogen die jij zo mooi omschrijft. Haar is ondertussen bijna verdwenen, ogen zijn er nog.... Die man met zijn getrimd snorretje en groene Zéphyr dat was Edy Peeters.
Ben ook niet direkt OO geworden in Euskirchen. Heb daar nog een maand moeten op wachten tot we met ons vijven eens flink van ons kl... hebben gemaakt tegen de BSM. Een week later was 't in orde.
Groetjes
xx

wim44

23 okt 2006, 22:32

Hallo beste lieden,
We zijn al met zijn drieën: ikzelf (Wilfried Matthys), Arey (Harry) De Vos en Dirk Ampoorter. De contacten zijn tot nog toe per email verlopen en zeer aangenaam. Ik hoop op een uitbreiding van deze 'veteranenploeg', dus als je jezelf herkend als recruut in deze opleidingsperiode...neem via deze weg contact op. Ik hoop dat er ook 'beroeps' zullen reageren die ons die periode als instructeur onderricht gaven, ik denk bv aan (toen nog luitenant) Jacquemijns, hij is eigenlijk de enige officier die ik me nog herinner. Bij de o/officieren waren er chef Van Thournhout, chef De Smet, wm Van Groeneweghe en nog enkele anderen die ik ook jammer genoeg vergeten ben. Toch nog even mijn emailadres geven:
wilfried.matthys@gmail.com
Harry Geeraerts en Achiel Lammens, waar zitten jullie? Laat iets horen?
Mvg, Wim44

onderacht

22 dec 2009, 17:46

wim 44,
Late reactie op uw bericht van 23/10/2006
Ik lag ook op de eerste kamer links, nr. 23 (?)
Waren daar nog: ene Walter uit Kapelle-Bos, sliep achter rechts bij het raam
Ikzelf in het voorlaatste bed rechts : Franky
Dirk (=dampoort?), Harry De Vos, ene Achiel.
De Witte ?(werkte bij Bekaert?)
René uit de streek van Aalst, werkte bij de PTT, en reed daarom gratis met de trein.
Begin november ben ik samen met Walter verhuisd naar Althenrath, (17RA) en hebben daar nog 6mnd de kamer gedeeld, maar hem nooit meer gehoord of gezien.
Ik denk dat in de kamers 10 of 12 stonden, en geen 18.
Dat misschot van Ampoorter herinner nog.
mvg.

wim44

23 dec 2009, 15:48

Dag 'Onderacht', ik ben zeer gelukkig met jou reactie. Welkom in 'de club' zou ik zeggen. Ik zou nog meer tevreden zijn mocht ik een idee hebben van jou, bv door jou naam, adres en emailadres te bekomen?
Ikzelf ben Wilfried Matthys uit de Zuidstraat 56 9970 Kaprijke en mijn emailadres:
wilfried.matthys@gmail.com

Tot nu toe zijn reeds bekend:
Arey De Vos uit Zoersel
Dirk Ampoorter uit de omgeving van Tienen
Edy Peeters uit omgeving A'pen
Harry Geeraerts uit Averbode
Jaques Swyngedouw uit ...
Achiel Lammens uit omgeving Aalst

We beschikken over de volledige namenlijst en adressenbestand van onze lichting mei '63, een 70-tal.
We trachten echter via email mensen op te sporen maar dat lijkt maar sporadisch te lukken, zoals bij jou nu. Om de opsporingen langs de post uit te voeren blijkt nogal een dure zaak, dit gaan we binnenkort eenmalig proberen. Ken je toevallig nog kameraden van toen?
Laat dan iets weten?
Nog veel eindejaarsgenoegens en een gezond 2010
Mvg
Wilfried alias wim44