Beste 70+ers,
Na overleg met onze moderator wil ik hier een verhalen-topic beginnen.
Wij zijn immers een generatie die dingen meegemaakt hebben waar
de jongeren onder ons mischien wel in geintereseerd zullen zijn.
Er valt zoveel te vertellen van vóór, tijdens en na de oorlog 40-45.
Geboren in -33 weet ik er niet zoveel meer van maar;
Als 5-jarige knaap ging ik naar de loopgraven kijken van de engelsen
die in 38 een verdediginglinie hadden op een 10-tal km van brussel.
Diezelfde loopgrachten werden later ingenomen door de belgen.hun paarden en wagens stonden bij ons op het erf en de soldaten sliepen in de schuur, de keuken, een grote kachel op wielen, stond wat verderop.
Op zekere dag werden de grachten gedicht en weg waren ze.
De oorlog was begonnen, alle mannen namen de vlucht naar de vlaanders want de duitsers zouden alle mannen doodschieten.
Wat een chaos we toen gezien hebben, ganse huisgezinnen te voet,
met een handkar een kinderwagen, een boerekar met paard alles wat wielen had reed richting de zee, juist voor onze inrit viel er een kar in panne , het waren mensen uit katelijne-waver ze zouden hun spullen later komen halen, mensen kwamen water vragen en sommigen een boteham, ja zelfs een brussels madammeke vroeg een biefsteek met sause voor haar hondje en zeggen dat er zoveel met honger liepen.
Het leger, toen alles te paard ,baande zich een weg tussen al die massa
mensen, er werdt geschoten vanuit de duitse vliegers dat beantwoord werdt door de belgisch artillerie, van paniek gesproken!!!
Twee dagen later ging mijn vader ook vluchten, ze waren de vier laatsten
Ze zijn maar tot Menen geraakt daar werden ze gebombardeerd en konden niet meer verder, het werdt te gevaarlijk.
wat die vaders bezielde weet ik ook niet maar de schrik zat er zo in dat ze vrouw en kinderen achterlieten. Ondertussen hadden de duitsers zich al genesteld op onze boerderij en onze kar op vier wielen opgeeist. Na enkele dagen was de oorlog gedaan en iedereen kon huiswaars keren.
Ik denk wel dat er andere 70+ers de mobilisatie en begin van de oorlog
op een andere manier meegemaakt hebben, graag een vervolg op dit verhaal A U B
Na overleg met onze moderator wil ik hier een verhalen-topic beginnen.
Wij zijn immers een generatie die dingen meegemaakt hebben waar
de jongeren onder ons mischien wel in geintereseerd zullen zijn.
Er valt zoveel te vertellen van vóór, tijdens en na de oorlog 40-45.
Geboren in -33 weet ik er niet zoveel meer van maar;
Als 5-jarige knaap ging ik naar de loopgraven kijken van de engelsen
die in 38 een verdediginglinie hadden op een 10-tal km van brussel.
Diezelfde loopgrachten werden later ingenomen door de belgen.hun paarden en wagens stonden bij ons op het erf en de soldaten sliepen in de schuur, de keuken, een grote kachel op wielen, stond wat verderop.
Op zekere dag werden de grachten gedicht en weg waren ze.
De oorlog was begonnen, alle mannen namen de vlucht naar de vlaanders want de duitsers zouden alle mannen doodschieten.
Wat een chaos we toen gezien hebben, ganse huisgezinnen te voet,
met een handkar een kinderwagen, een boerekar met paard alles wat wielen had reed richting de zee, juist voor onze inrit viel er een kar in panne , het waren mensen uit katelijne-waver ze zouden hun spullen later komen halen, mensen kwamen water vragen en sommigen een boteham, ja zelfs een brussels madammeke vroeg een biefsteek met sause voor haar hondje en zeggen dat er zoveel met honger liepen.
Het leger, toen alles te paard ,baande zich een weg tussen al die massa
mensen, er werdt geschoten vanuit de duitse vliegers dat beantwoord werdt door de belgisch artillerie, van paniek gesproken!!!
Twee dagen later ging mijn vader ook vluchten, ze waren de vier laatsten
Ze zijn maar tot Menen geraakt daar werden ze gebombardeerd en konden niet meer verder, het werdt te gevaarlijk.
wat die vaders bezielde weet ik ook niet maar de schrik zat er zo in dat ze vrouw en kinderen achterlieten. Ondertussen hadden de duitsers zich al genesteld op onze boerderij en onze kar op vier wielen opgeeist. Na enkele dagen was de oorlog gedaan en iedereen kon huiswaars keren.
Ik denk wel dat er andere 70+ers de mobilisatie en begin van de oorlog
op een andere manier meegemaakt hebben, graag een vervolg op dit verhaal A U B