Hallo 70 +ers,
Waar zitten jullie?????? , zit er hier dan niemand van vóór de oorlog ?
Mijn volgend vehaal gaat over de naoorlogse tijd.
Zij die zich verijkt hadden met smokkelen op de zwarte markt waren echt stinkend rijk geworden, ja ik heb gezien dat er ene een sigaar opstak met een briefje van 1000fr, geld had voor hen geen waarde meer.
Op gevaar van door de controleurs gepakt te worden, of waren ze uitgekocht, het waren ook maar gewone huisvaders, ging men zijn waar verkopen in de rue des radis ( radijzen straat) Brussel.
In de eerste regering na de oorlog hadden we "Gutt", als minister van financien ,op zekere dag had het oude geld geen waarde meer en ieder kreeg een bepaald bedrag volgens de grootte van het huisgezin.
Het oude geld moest ingeleverd worden en werd na een onderzoekvrijgegeven in nieuw geld.Zij die te veel verdiend hadden kregen hun geld niet terug betaald met in sommige gevallen zelfs een gevangenis-straf. Maar bij iedere wet zijn er wel vluchtwegen, zo moesten de briefjes van 20 en 50 fr niet ingeleverd worden en geloof me of niet maar er waren sommigen die het wisten en deden alles om aan klein geld te geraken. Zo werd er in de winkels met groot geld betaald om zoveel mogelijk klein geld terug te krijgen, anderen gaven 100fr voor een briefje van 50. In ons dorp woonde er ook een " smokkelaar" die geld aan arme mensen gaf om in te leveren waaronder eentje die nadien zei,
" gegoven blaajft gegoven".
IK denk dat iedereen uit zijn klederen gegroeid was, de kleermakers konden de vraag niet volgen en de confectie deed zijn intrede,.In Brussel
in de rue des foulons ( sorry, ik ken de vlaamse naam niet), was er van alle kleding te koop, met een stikker er op " made in U S A" ,
ik hoor mijn moeder nog zeggen ; ik heb 3 uur moeten aanschuiven.
Ondertussen was ik 14 jaar geworden en moest ik een stiel kiezen, onze oudste zou de boerderij voort doen, mijn 1 jaar oudere broer had gekozen voor schoenmaker, maar wat zou ik doen, echt ik wist het niet.
Wordt gij kleermaker jong!, 't is ne propere stiel, ge zit altijd binnen en er is werk genoeg. Spijtig genoeg na 4 jaar had ik mijn diploma maar er was geen werk meer, iedereen had nieuwe klederen en zo vlug waren die niet versleten. Ik was ingeschreven bij de dienst voor arbeid en werkloosheid in de kogelstraat 6 te Brussel.
Dagelijks ging ik naar de Emiel Jacqemainlaan, voor de nieuwe uitgave van "Le Soir", ( de enige krant waar werkaanbiedingen instonden )
Wanneer er dan eens een kleermaker gevraagd werd, de zin bonst mij nog altijd in de horen, Je regrette monsieur, la place est deja prise!!!!.
Nee, in die tijd geen werklozensteun of herscholing, niet dat er geen werk was maar 4 jaar vakschool, in die tijd, 725 fr per trimester, kon men toch niet zo maar iets anders gaan doen.
Na veel gesukkel en na mijn legerdienst ben ik dan toch aan de slag gekomen, ik werkte toen aan 17 fr per uur, een mekanicien, toen de best betaalde stiel, verdiende er 32.
Na een paar jaar onder het gemiddelte gewerkt te hebben heb ik de kleermakersstiel in plan gelaten, het ouderlijk bedrijf dat ondertussen vrijgekomen was zou de oplossing brengen en geloof het of niet ik ben "tuinder" geworden, natuurlijk na alle mogelijke naschoolse
opleidingen gevolgd te hebben.
Nu alles voorbij is ben ik fier een tuinder in hart en nieren geweest te zijn
Dit was mijn laatste bijdrage en bij gebrek aan belangstelling wil ik aan Tilly vragen deze topic af te sluiten.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.