62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Aan Hawk,
Zie mijn PM!
Zie mijn PM!
-
michiel54 - Lid geworden op: 18 feb 2006, 16:34
Wat fijn om toevaliggerwijs nog eens iets te vernemen uit een ver en plezant verleden. Ik zelf was STV(soldaat tijdelijk vrijwilliger) van aug 76 tem aug 78 te Essentho , mijn job was agregaat(operator) op de BOC.24uren dienst weetje wel . We zaten daar met een vijftal soldaten , een officier een onderoficier nog een kroo ( wachtmeester ) en nog wat mensen (een tweetal) van de TTR . Bij de soldaten was er een chaufeur een kantinier , een radaroperator , een radiooperator en een agregaatoperator en onze waakhond den Blacky . Overdag deden we klusjes en vanaf s'avonds zaten we om beurten in het wachthokje met onze vigneron en tien (!!) kogels . Ik heb er heel wat tac-evals opzitten zowel op de site als ergens in de wijde omgeving . Wat een gedoe om in de winter bij vrieskou de Magirussen aan de praat te krijgen . Mijn generatoren liepen als een treintje , mede dank zij de goede zorgen van mechanieker Suykens. Andere namen : chef Lermitte , adj Creten , adj Van Damme , adj Van Hecke , chef Kuylen en natuurlijk cmdt Tyteca .
Er waren er nog maar de namen ontgaan me . Het was echt een fijne tijd en ik nam tijdens de vrije uren de sm's mee met mijn auto naar Marsberg( Korbach , Brilon, Arolsen ) om te feesten en zo....
Ben er onlangs nog geweest , de kazerne staat er nog , ze waren er aant verbouwen . De "BOC" was er ook nog , maar de reusachtige radar en de TTR-mast zijn vervangen door een joekel van een windmolen , zoals heel de streek er nu nog van vol staat .Ik ga zeker nog eens terug maar dan met een dig cam. En de Diemelsee ligt er ook nog.....
Ik zelf ben nu 52 heb drie kids ( m 13 ,j 17 , en j 20 jaar ) Ik werk als brandweerman op een chemisch fabriek in de Antwerpse haven .
Er waren er nog maar de namen ontgaan me . Het was echt een fijne tijd en ik nam tijdens de vrije uren de sm's mee met mijn auto naar Marsberg( Korbach , Brilon, Arolsen ) om te feesten en zo....
Ben er onlangs nog geweest , de kazerne staat er nog , ze waren er aant verbouwen . De "BOC" was er ook nog , maar de reusachtige radar en de TTR-mast zijn vervangen door een joekel van een windmolen , zoals heel de streek er nu nog van vol staat .Ik ga zeker nog eens terug maar dan met een dig cam. En de Diemelsee ligt er ook nog.....
Ik zelf ben nu 52 heb drie kids ( m 13 ,j 17 , en j 20 jaar ) Ik werk als brandweerman op een chemisch fabriek in de Antwerpse haven .
-
Daar michiel54 onlangs nog in Essentho geweest is, bij deze de volgende vraag aan hem: de kazerne staat er nog, enig idee wat men er gaat mee aanvangen of wat er reeds mee gebeurd is.(Op de interessante site van vriend Dirk Duym staat niets over Essentho vermeld.) En wat dan met de zogenaamde "boefersblokken", de appartementen van de beroepsmilitairen, wat zou er met die gebeurd zijn? Ook in mijn tijd was het zo dat menig milicien kon meerijden met de auto van een soldaat vrijwilliger naar de ene of de andere plaats waar er iets te beleven viel. Er waren er zelfs bij die meereden toen ze naar Belgie met verlof gingen.
michiel54 noemt hier de plaatsen: Arolsen, Brilon en Marsberg, doch ik meen me te herinneren dat er daar nog ergens een plaatsje was die diende als uitgaansbuurt voor de belgische soldaten, ik kan me echter (wellicht door de ouderdom
) deze plaats of plaatsen niet meer herinneren.
Aan de wekelijkse batterijcross (C Batterij) in de prachtige bossen rond de kazerne, altijd op een vrijdag deden bij ons de beroepsvrjwilligers mee. Ik had er een goede verstandhouding mee, maar ik stelde me altijd de vraag, waarom ze dit in hemelsnaam deden? Toen ik er "lag" waren er onder die beroepsvrijwilligers, nogal wat sukkelaars, waar vaak de spot meegedreven werd. Vermits ik tegen zoiets niet kon en ik zou het nu nog niet kunnen, heb ik altijd geprobeerd me het lot van die mensen aan te trekken.
michiel54 noemt hier de plaatsen: Arolsen, Brilon en Marsberg, doch ik meen me te herinneren dat er daar nog ergens een plaatsje was die diende als uitgaansbuurt voor de belgische soldaten, ik kan me echter (wellicht door de ouderdom
Aan de wekelijkse batterijcross (C Batterij) in de prachtige bossen rond de kazerne, altijd op een vrijdag deden bij ons de beroepsvrjwilligers mee. Ik had er een goede verstandhouding mee, maar ik stelde me altijd de vraag, waarom ze dit in hemelsnaam deden? Toen ik er "lag" waren er onder die beroepsvrijwilligers, nogal wat sukkelaars, waar vaak de spot meegedreven werd. Vermits ik tegen zoiets niet kon en ik zou het nu nog niet kunnen, heb ik altijd geprobeerd me het lot van die mensen aan te trekken.
Laatst gewijzigd door Peetje Maurice op 01 nov 2006, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Genieterke - Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Hallo Peetje Maurice
Die laatste twee zinnen in de vorige posting... SIEREN JE!
Gelukkig bestaan er nog zulke fijne mensen!
Het Genieterke
Het Genieterke
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !
-
Tja P Maurice , het is al twee jaar geleden dat ik er was , ik heb er echt niet op gelet wat voor functie de kazerne had , maar alles stond er nog ook de blokken van de beroeps , en er was wat bedrijvigheid(leven).
Kijk een op " maps.google.de " , tik een naam in bv.: Marsberg , prachtige satelietfotos van Essentho , de kazerne ( links naar onder), de allomtegenwoordige windmolens , zelfs de "BOC" met zijn windmolen( pal boven het centrum van Essentho ) . Op de kaart (sat. beeld of map) vindt je zelf dan de buurstadjes met hun namen.
Groetjes
michiel
Kijk een op " maps.google.de " , tik een naam in bv.: Marsberg , prachtige satelietfotos van Essentho , de kazerne ( links naar onder), de allomtegenwoordige windmolens , zelfs de "BOC" met zijn windmolen( pal boven het centrum van Essentho ) . Op de kaart (sat. beeld of map) vindt je zelf dan de buurstadjes met hun namen.
Groetjes
michiel
-
En natuurlijk heb ik toen ook af en toe sm's meegenomen naar Belgie. Aan de bataljonscross heb ik nooit niet meegedaan evenmin als de vlaggengroet op maandagmorgen . Ik was ofwel op de site ofwel vrij van dienst ( in mijn bed). En winteren dat het daar deed , ze noemde het niet voor niks " klein Siberie " , min 15 was daar geen aardigheid en massas sneeuw ; regelmatig op zoek moeten gaan naar mijn auto die ergens onder een berg sneeuw stond . Wel vond ik het eten daar redelijk te doen en het regime was er niet al te streng , zeker niet op de site ; militaire protocol bleef daar achterwege .
t Was een schone tijd !!!
t Was een schone tijd !!!
-
Het was daar zoals michiel komt te zeggen wel degelijk "het klein Siberië". Gelukkiglijk hoefde ik de echte winter in Essentho niet mee te maken. Ik zwaaide af op woensdag de 18de december 1974. We waren de eersten die van een dienstverkorting konden genieten. Ik herinner me dat de sneeuw er toen 20 cm dik lag. Het werd een ware dodenrit naar Warburg, tussen Essentho en Warburg was het verschrikkelijk slecht weder en de bus die ons naar het treinstation van Warburg bracht slipte meedere keren. We zijn wel goed in Warburg geland.
Maar van de kameraden waaronder een zekere Marc Beckers, een Vollemaere Johny, een Eddy De Bremaecker, een De Neef William uit Lede, een Ernest Coninx uit Genk, een Vilters Florent uit Zelem, een Ronny Debusschere uit Genk, een Willems Patrick uit Aalst en een Rik Ravelingeen uit Zwevegem, bijgenaamd "FIFI" heb ik nooit iets meer gehoord. Ik vraag me af wat er van die mensen geworden is.
Ik citeer uit mijn dagboekje, ik heb er twee, maar het ene is blijkbaar verloren gegaan: "vandaag 1 november 1974, optreden van "The Strangers" in de cinémazaal, ik heb me enorm verveeld in de namiddag, doch het optreden van "The Strangers" maakte mijn dag goed" einde citaat.
Misschien zijn er wel mensen die ooit gehoord hebben van onderluitenant "Corstjens"..
Wordt vervolgd!
Maar van de kameraden waaronder een zekere Marc Beckers, een Vollemaere Johny, een Eddy De Bremaecker, een De Neef William uit Lede, een Ernest Coninx uit Genk, een Vilters Florent uit Zelem, een Ronny Debusschere uit Genk, een Willems Patrick uit Aalst en een Rik Ravelingeen uit Zwevegem, bijgenaamd "FIFI" heb ik nooit iets meer gehoord. Ik vraag me af wat er van die mensen geworden is.
Ik citeer uit mijn dagboekje, ik heb er twee, maar het ene is blijkbaar verloren gegaan: "vandaag 1 november 1974, optreden van "The Strangers" in de cinémazaal, ik heb me enorm verveeld in de namiddag, doch het optreden van "The Strangers" maakte mijn dag goed" einde citaat.
Misschien zijn er wel mensen die ooit gehoord hebben van onderluitenant "Corstjens"..
Wordt vervolgd!
-
Bedankt voor het complimentje waarde Genieterke! Ik heb altijd getracht me in te zetten voor diegenen die het niet gemakkelijk hebben of hadden, ik zit nu éénmaal zo in elkaarGenieterke schreef:Hallo Peetje Maurice
Het Genieterke
-
Zo'n optreden van 'The Strangers' heb ik in Westhoven ook mogen smaken! 'Aan de pooert vaan de groete staase, dao deij er iene in zen broek 't was kleire speculaase'.... vergeet het nooit.
En dan, dan heb ik het geluk gehad een optreden te mogen meemaken van 'Aalmoezenier Sooi Willems' ... O-n-g-e-l-o-f-e-l-i-j-k!!!!
...enne ge moet 't em ook goe wassen achter zijn oeren!!!!!
Wie herinnert zich nog die uitspraak!
Het Genieterke
En dan, dan heb ik het geluk gehad een optreden te mogen meemaken van 'Aalmoezenier Sooi Willems' ... O-n-g-e-l-o-f-e-l-i-j-k!!!!
Het Genieterke
-
Bij een bezoek aan het ouderlijk huis gisteren, heb ik inderdaad mijn "klein dagboekje" teruggevondenHawk schreef:Hey Peetje !!
Dagboekje teruggevonden ???![]()
Gr Willem
Mvg
-
Ik herinner me die legendarische uitspraak! Aalmoezenier Sooi Willems was een man uit de duizend! Die man kon ongelooflijk vertellen, denk niet dat er nog veel mensen van zijn kaliber heden ten dage bestaan!!!Genieterke schreef: En dan, dan heb ik het geluk gehad een optreden te mogen meemaken van 'Aalmoezenier Sooi Willems' ... O-n-g-e-l-o-f-e-l-i-j-k!!!!
Het Genieterke
Het optreden van "The Strangers" in een overvolle cinemazaal in Essentho zal me voor eeuwig bijblijven, niet alleen vanwege de humor en het schaterlachen, doch ook van een paar stroomonderbrekingen, de apparatuur van "The Strangers" was denk ik niet opgewassen tegen de elektrische leidingen in de cinemazaal in Essentho! Jongens dat was nog eens een avond voor zowel de miliciens als de beroeps en hun familieleden! O-N-G-E-L-O-F-E-L-IJ-K. Na het optreden van "The Strangers" konden we zelfs met die mannen praten en nader kennis maken. Mensen, ik heb me daar destijds enorm goed geamuseerd!
Genieterke, ik ben in vele kazernes in de BSD geweest, doch Westhoven heb ik nooit aangedaan. Waarom mocht ik zoveel kazernes aandoen, wel regelmatig moest wel het éne of het andere stuk materiaal worden afgehaald in diverse kazernes. Ik mocht toen regelmatig mee, hetzij met de SM chauffeur ofwel met de persoonlijke wagen van de officier of onderofficier, want in Essentho heerste een huiselijke sfeer. Al bij al was het achteraf bekeken nog niet zo slecht in het leger.
Misschien een anekdote, op zekere dag moest ik naar het militair hospitaal in Soest, omdat de X-Ray van mijn longen in Essentho was mislukt, ik vreesde al te maken te hebben met de één of andere longziekte. Dat werd ook een prachtige dag, zo reizen met een BSD bus, van Essentho naar Soest, waar zoveel giechelende meisjes als dochters van beroepsmilitairen ook op zaten. Blijkbaar had ik toen heel veel sukses, die meiden waren als zot, ze kwamen allen rond mij, hetgeen ik van beroepsmiltairendochters niet verwacht had...'s middags ben ik zelfs in de stad Soest "Bratwurst mit Kartoffelnsalat" gaan eten in een klein restaurantje, want men had mij geen lunchpakket meegegeven en ik kon niet terug naar Essentho, daar ik moest wachten tot de school uitwas die de zonen en dochters van de beroepsmilitairen terug naar hun woonblokken in Essentho en Korbach brachten. Ik was op die dag als milicien niet alleen, een verpleger uit Essentho mocht met me mee. Nooit heb ik iets over de uitslag van het onderzoek gehoord. Ik vond het wel raar dat men enkel van mij uit zovele miliciens een slechte foto had genomen...Komt misschien omdat ik voor alles de eerste was, mijn naam begint met een "A", en wellicht functioneerde hun apparatuur bij het nemen van de eerste foto nog niet zo goed...
-
In Westhoven waren eigenlijk drie kazernes 2 Belgische en 1 Duitse.
De Belgische kazernes waren Passendaele en Brasseur. Ik had het geluk om gekazerneerd te zijn in wellicht de mooiste kazerne van de BSD namelijk de Adjt.Brasseur. Nu zal iedereen zijn kazerne als mooiste naar voren willen schuiven, maar de kazerne Adjt Brasseur beschikte over twee bijkomende doorslaggevende troeven. Er was een fantastisch mooie polygoon aan verbonden die aanleunde tegen de Rijn. Wij Belgen beschikten dus daar over een stukje privé Rijnoever waar we gretig gebruik van maakten.
Ze moesten de legerdienst terug invoeren, onze jeugd moet dat moois allemaal missen.
Het Genieterke
De Belgische kazernes waren Passendaele en Brasseur. Ik had het geluk om gekazerneerd te zijn in wellicht de mooiste kazerne van de BSD namelijk de Adjt.Brasseur. Nu zal iedereen zijn kazerne als mooiste naar voren willen schuiven, maar de kazerne Adjt Brasseur beschikte over twee bijkomende doorslaggevende troeven. Er was een fantastisch mooie polygoon aan verbonden die aanleunde tegen de Rijn. Wij Belgen beschikten dus daar over een stukje privé Rijnoever waar we gretig gebruik van maakten.
Ze moesten de legerdienst terug invoeren, onze jeugd moet dat moois allemaal missen.
Het Genieterke
-
Dit moet ik volledig beamen! Met alle respect hoor, maar bezie wat er heden ten dage allemaal met de jonge mensen aan het gebeuren is, ik wil niet zeggen dat de miliciens destijds allemaal engeltjes waren, verre van, want er zaken potverdorie ook varkens onder, maar toch...Genieterke schreef:Ze moesten de legerdienst terug invoeren, onze jeugd moet dat moois allemaal missen.
Het Genieterke
Genieterke, bedankt voor de uitleg omtrent de kazerne(s) in Westhoven, ik had zoals je ook zegt altijd gedacht dat er geen beter kazerne was dan die van Essentho en Korbach. Het waren relatief "jonge" kazernes, spijtig dat alles zo teniet gedaan is
Laatst gewijzigd door Peetje Maurice op 02 nov 2006, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
december - Lid geworden op: 02 nov 2006, 16:57
dag peetje,
ik was bij 62a als milicien vanaf sept. 68; dus één van de eerste aanwezigen. De kazerne was nog bijlange niet af. Het grootste deel van het bataljon moest nog overkomen van Lombardsijde. Ik was bij D bat. als radio-operateur met als chef adj. De Picker. De bat. commandant was kapt. Dumalin met als adjctn. ltn. De Smet en Schelfhout. Weet mij nog veel te herinneren van die periode. Indien vragen, laat maar komen. mvg.
ik was bij 62a als milicien vanaf sept. 68; dus één van de eerste aanwezigen. De kazerne was nog bijlange niet af. Het grootste deel van het bataljon moest nog overkomen van Lombardsijde. Ik was bij D bat. als radio-operateur met als chef adj. De Picker. De bat. commandant was kapt. Dumalin met als adjctn. ltn. De Smet en Schelfhout. Weet mij nog veel te herinneren van die periode. Indien vragen, laat maar komen. mvg.