Legerdienst Siegen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Verstokte Vlaming in Wall

21 nov 2006, 20:17

Dag Evb,
Blijkbaar geven de mannen van"Vrijding"te Siegen wat zorgen..???IK mocht een korte samenvatting meedelen op deze forum op 26 -Sep 2006.Echter niet zoveel reakties ontvangen van de kamaraden die mee gegaan zijn naar ex Belgisch Kongo(eerst Kamina,later Elisabethville(E'ville) en dan de aanval op Kolwezi.Moet toegeven dat ik me geen namen kan herinneren,tenzij ze me worden meegedeeld,en,dat maakt het zoeken natuurlijk moeilijker hé.We spreken over 1959-1960.
destijds de rozenkrans.Laat ons bidden,zei de pastoor,en ik sliep meteen in.

baltimoor

21 nov 2006, 22:23

raymond805 schreef:Hoi Fokke , heb ook in die periode in Siegen geweest,van augustus 1961 tot juni 1962, ik weet nog dat we toen een strenge winter handen , ik was beneden bij de 1 comp Ordenance en stond in de garage een tijdje daarna moest ik op zending voor het ophalen van stukken en autoonderdelen
Mijn opleiding was ook in Doornik en vandaar met een cowboytrein naar Keulen Kalk, waar we op de DVD moesten overstappen richting Siegen, maar ze staken ons met 4 man en een korporaal op de trein naar Soest ,dat was ook een hele belevenis ,van Soest moesten we via de DVD die terug naar België reed vol afzwaaiers tot in Hagen daar werden we ophaald door BV 's met een FN camionette die nog vol rommel lag, het waren wel toffe gasten ,want ze stopte onderweg om iets te eten ,wij scheurde van de honger want in Soest hadden we niks gekregen .Dta zijn zo van die anekdotes die je nu niet meer meemaakt
Mon Somers
Inderdaad het was een verschrikkekijke winter 61-62.
Om half zeven aantreden om te gaan eten in gewone BD bij een
teperatuur van - 16 graden.
Wacht lopen bij de munitiedépot op de Wellersberg in de krakende sneeuw en met een mist met zichtbaarheid van hooguit 3 meter.
Bewapening "vigneron" met 2 laders (scherp) ingevolge de dreiging van de RAF toen.
Was wel bij het 6de Lansiers in het kwartier Pepinster
moet er nog zaaaaand zen

flupke2

22 nov 2006, 15:12

dreiging van RAF ( = Rote Armee Fraction) in '61-'62????
Ofwel bestond er toen een andere groep die zich RAF noemde ,ofwel is er hier een vergissing in het spel.De RAF met o.a. Ulrike Meinhoff ontstond pas midden jaren '70 en pleegde toen enkele spectaculaire politieke misdrijven .

jeronimo

22 nov 2006, 17:54

In onze tijd (1954) was men ook op zijn hoede voor overvallen,
Degenen die de wacht deden aan 't munitiedepot kregen ook opdracht
te schieten( met scherp) na derde maal halt en wachtwoord.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

pappiewa

22 nov 2006, 21:35

Heb in 1952/53 meermaals de wacht geklopt aan het munitiedepot in Siegen.Er was inderdaad het bevel om met scherp te schieten in twee gevallen : a) geen gevolg geven aan het haltbevel en het wachtwoord niet
kennen, b) bij het overschrijden van het witte lint dat rondom het depot een veiligheidszone afbakende.Iedere schildwacht beschikte trouwens over een paar laders patronen.De beste wachtplek was boven in de mirador aan de ingangspoort.
Als ik het me goed herinner werd die ondergrondse beweging de "Wehrwolf" genoemd.
Ervaring is de beste leerschool.

jeronimo

23 nov 2006, 17:31

Was in de staf kie, en door de vele speciale diensten moesten we geen wacht doen, heb op mijn 18 maanden maar twee keer wacht gedaan.
en nooit met eigen wapen geschoten. In Turnhout hadden we een Mauser zo eentje met een lader van vijf kogels en waarbij men bij elk schot moest grendelen.Als schauffeur hadden we eerst een sten waarbij het slagstuk met een veer weg en weer geslagen werd, was moeilijk in de hand te houden omdat de loop naar omhoog vloog, later wed hij vervangen door een vigneron.Toen hadden de "fus" ook al een automaisch wapen, de F N , kon op automatich en schot voor schot schieten, ze hadden veel miserie met die veer, dan moesten ze naar de wapenmaker.

eekhoorn(de)

24 nov 2006, 19:56

Terwijl heelwat soldaten van ons bataljon naar Afrika waren vertrokken had ik, samen met de kamergenoten de opleiding KROO beeindigd, Den Oscar en ik bleven in de tweede compagnie, de rest van de kamer verhuisde toen naar de derde campagnie, voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat, waren daarbij: Jos Van D....., Paul M....., Walter..., Werner...,Luc..., de naam van de kamergenoot die naar Afrika was vertrokken ben ik vergeten, Quiri Schr.......en ik vergeet nog iemand......

Toen wij afzwaaiden hadden wij de belofte gedaan jaarlijks samen te komen........waar ben je?????

Ik ben benieuwd naar een antwoordje....groetjes " Etienne"

Exjager

06 dec 2006, 21:24

Voor de mannen van Siegen,
kijk ook eens op : http://famduym.googlepages.com/siegen
Groeten en veel kijkplezier, alhoewel...(?)

etje

07 dec 2006, 11:17

Ben eens op die site gaan kijken en denk dat ik daar een paar foto's van de straat gevonden heb waar ik nog gewoond heb toen mijn vader beroepsmiltair was namelijk de Fortunastraat. Mijn vader was toen bij Bataljon Bevrijding van '58 tot '63.

Zelf heb ik ook mijn legerdienst vervuld in Siegen maar dan bij de Karabiniers in '73. De laatste maanden van onze dienst hebben we de verhuis naar Leopolsburg nog gemaakt en dat was een hele grote verandering.

julien_t

17 dec 2006, 08:33

Anonymous schreef:Ik was in Siegen Bon. Bevrijding van 2/5/1959 tot 30/4/1960 als KROO radio 3de Cie bij Kapitain Vromans.
Mijn opleiding gebeurde in Arlon in de infanterieschool van 2/5/1959 tot
30/10/1959.
Ik was eveneens in Siegen in die periode. Heb je nog reacties gekregen uit die periode? Wij zijn op zoek naar kamergenoten van de 1eCie. (TS)
julien
VTI aalst 1953 - 1958 en Siegen 1959-1960

baltimoor

19 dec 2006, 22:23

flupke2 schreef:dreiging van RAF ( = Rote Armee Fraction) in '61-'62????
Ofwel bestond er toen een andere groep die zich RAF noemde ,ofwel is er hier een vergissing in het spel.De RAF met o.a. Ulrike Meinhoff ontstond pas midden jaren '70 en pleegde toen enkele spectaculaire politieke misdrijven .
RAF zal misschien wel verkeerd zijn.Sorry.Het was wel zo dat men ons wijsmaakte (waar of niet) dat er een dreiging was van communistisch geinspireerde groepen.Vergeet ook niet dat toen ,de koude oorlog op zijn hoogtepunt was.(bouw van de muur) Ik herinner me ook dat wij op 10 maanden tijd ,12 maal euroalarm hebben gehad.
Ik vind het spijtig dat ik niemand van mijn dienst terug kan vinden.Ik weet nog wel dat de latere zanger ,Ronny Temmer bij ons lag.
Ook Roger Floru uit Meldert had ik graag nog eens gehoord of gezien.
Heb wel via een toeval het adres gekregen van Roger Denduyver uit Handzame.Herinner me ook een zekere Billiet uit Borgerhout.Was dacht ik de pianist in het orkestje waar bovengenoemde Ronny Temmer in zong.
Onze eerste wachtmeester was iemand uit Leuven ,chef Sempels.Een heel toffe gast.(mocht ook graag een pintje) :)
Mocht iemand deze mensen herkennen graag een reactie.
moet er nog zaaaaand zen

a242811

23 dec 2006, 00:12

Even Siegen opzoeken om nog eens een bezoekje te brengen na 32 jaar en kom ook op deze site terecht.

Ik bracht mijn legerdienst door van bij de 1 cie Rav-Tpt in de kleine kazerne. Was van de laatste lichting van 1 jaar legerdienst, van okt 73 tot september 1974.
Heb ook nog opperwachtmeester Eric Depoortere gekend. Evenzeer als o lt Van Reusel, serg Thoelen ...De cie com was toen majoor Van Steenlandt.
Ook ik ben nieuwsgierig of ik hier vroegere collega's tegenkom: Luc Vervoort, , Luc Vlasschaert (Aarschot?) Alain De Middeleer (St-Niklaas),...

Hebben ook de verhuis gedaan naar "Het Kamp"(Leopoldsburg) en de cie medic naar Oostende.

Groetjes Hubert

Guy T

24 dec 2006, 00:09

a242811 schreef:Even Siegen opzoeken om nog eens een bezoekje te brengen na 32 jaar en kom ook op deze site terecht.

Ik bracht mijn legerdienst door van bij de 1 cie Rav-Tpt in de kleine kazerne. Was van de laatste lichting van 1 jaar legerdienst, van okt 73 tot september 1974.
Heb ook nog opperwachtmeester Eric Depoortere gekend. Evenzeer als o lt Van Reusel, serg Thoelen ...De cie com was toen majoor Van Steenlandt.
Ook ik ben nieuwsgierig of ik hier vroegere collega's tegenkom: Luc Vervoort, , Luc Vlasschaert (Aarschot?) Alain De Middeleer (St-Niklaas),...

Hebben ook de verhuis gedaan naar "Het Kamp"(Leopoldsburg) en de cie medic naar Oostende.

Groetjes Hubert
Hallo
ik ben een van de twee Toelens die er toen waren:
er was de zwarten T(h)oelen en de Witten Toelen

denk zelfs dat de zwarte zn naam met een H werd geschreven
dus Thoelen en zn voornaam was Etienne

we zaten allebei in de transportpelotons maar in verschillende

hij in Pl B en ik in Pl A
pl A was de 1owm depoortere Eric de Pl comd
Pl B dacht ik int begin de 1omw Acke nadien E Thoelen zelf

Maj Vansteelandt was geen cie comd maar korpscomd
wie Cie comd was ten tijde van uw aanwezighzid weet ik niet meer exact
maar mss was het Kapt Werelds
Lt Van reusel was toen S2-S3 denk ik
maar mn geheugen laat me soms in de steek
er was ook nog het Pl verdeling
die stonden in voor de bevoorrading
Waar zat jij dan ergens, in welk pl ?
graag wat info indien mogelijk

jeronimo

26 dec 2006, 12:31

Hallo ex karpatten,

Heb een dagboekje gevonden van 1954, een jaar van vele gebeurtenissen als karabinier.
In September 54 waren er de grote maneuvers “ monte carlo”
Zo lees ik ; 17 Sept. Camoufleren van de auto’s
18 Sept. Vertrek op maneuvers tot 1 u laden en om 17.15 vertrokken.
19 Sept. om 13 u toegekomen in Bielefeld en vandaar langs de baan over Halle naar Wichelingshoven . Om 6 uur weer naar bielefeld. Om 11 uur de eerste maal eten gekregen.!!
Om 12 uur, mis op de motorkap van een jeep op het binnenhof van een hoeve..
20 Sept. Wij blijven met de staf kie op de witte hoeve, De fus hebben zich ingegraven.
Vraag aan de kapitein of ik, na 2 dagen zonder slaap mag gaan een dutje doen in de schuur..
Val in diepe slaap en niemand die mij vond, lag boven in de schuur op de hooizolder.
Heb niets van het schieten gehoord., worden omsingeld door de Engelsen, er worden twee tanks opgeblazen en de bemanning kan bij ons komen karwijtjes doen. Toen ik eindelijk wakker werd stond iedereen in paniek, waar zit diene chauffeur van de kamion toch !!!
Ne ganse dag gevechten, om 22 uur trekken we ons terug de Engelse tanks ons op de hielen.
’n Geluk zijn er juist geen scheidsrechters, we werden van alle kanten beschoten.
23 Sept. Om 3 uur ergens toegekomen, 17 km achteruitgetrokken, ganse dag tankaanvallen.
24 Sept. Ganse dag hevige gevechten en tankaanvallen, worden altijd afgeslagen.
Op 200m van ons een tank afgeschoten en een ganse kolonne Hollanders gepakt.
25 en 26 Sept.Om 8 uur 9 km terug getrokkenen om 21 uur teruggetrokkent tot
Ostingshausen ( 94 km) in pikdonker eerst zonder licht, men ziet wel niet veel hoor!!!
Heb iets aangereden waarvan ik alleen maar de laatste dag geweten heb wat ik geraakt heb.
ganse nacht gebold tot 6.30.
27 Sept. Van in de vroege morgen reeds Engelse aanvallen, in de namiddag werden de laatste artillerieschoten gelost, EINDE MANEUVERS!!!!!!!!
28 Sept. Geslapen tot 7.30, eten om 8 uur, ganse dag wat spullen bijeengepakt. en ons klaarmaken voor het vertrek.
29 Sept. Om 5 uur opstaan en vertrek van Ostingshausen naar Siegen.
P S wat ik dien nacht geraakt had??? wel;
Op ons kamer lag er de motocyclist, charel Van Meensel uit Herenthals
Zij moesten de kolonne op de juiste baan houden en op, de splitsingen stonden ze met een baricade. En hier zijn verhaal;
Op de maneuvers, daar kwam daar ne zot recht op mij afgereden , ik spring de gracht in hij pakt mijn plak mee en dienen over de gracht een stuk van een haag mee en weg. was hij.
Awel joeng, dane zot, da wazze kik.

ellentje

26 dec 2006, 22:47

Ik ben op zoek naar legerkameraden van mijn vader, Frans Vandeput! Hij heeft zijn dienst gedaan in Siegen tijdens de periode '67-'68. Dit zijn enkele namen waarover ik hem heb horen spreken! Doe dit een belletje rinkelen bij iemand?
Willy De Fauw van Gent
Julien Grison van Menen
Dré van Oostende (grootvader had vafé Fonteintje in Oostende)
Fernand (Ferre) van Oostende