62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

monske2006

26 nov 2006, 16:55

Hallo,
Hier mijn 3 foto's uit mijn legertijd
Foto's van 1968-1969
Foto 1 ik ben de middenste
Foto 2 ik ben de linkse
Foto 3 ik ben met mijne kop en arme naar beneden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,

Monske (Raymond)

radiooperateurke

26 nov 2006, 17:55

Zeker Monske, als we wacht hadden 's nachts op de site te Rhoden stond de keuken ter onzer beschikking. In de kazerne hadden we geen keus voor spiegeleiren te bakken, te Rhoden werden er nogal wat eieren geklutst. Dikwijs gebeurde het tijdens de wacht, ( 6 soldaten en 1 Oof van wacht), die meestal de nacht doorsliep, dat wij buitengingen om de toer rond de site te doen, maar reeds na enkele minuten terug in bed lagen. Er werd wel steeds voor gezorgd dat het wachtlokaaltje aan de ingang van de site bemand was in geval controle van de off. van wacht. Dit hokje stond in telefonische verbinding met leefruimte op de site. Dit hokje kan je binnenkort zien op de site van de vrienden Lombardsijde-Essentho-Korbach. Het eten op de site van Rhoden werd steeds in verwarmde containers aangevoerd vanuit de keuken te Essentho, ong. 45 min. rijden met vrachtwagen. Wanneer dit op ons bord terecht kwam was het soms niet al te smakelijk meer; maar zoals Monske zei: zowel voor luitenant als gewoon soldaat kwam het uit dezelfde pot. Democratie avant la lettre. Vele groeten, Raf.

Peetje Maurice

29 nov 2006, 21:51

De foto's van monske 2006 illustreren maar al te goed hoe het eraan toeging op een eenzame soldatenkamer!
Gelukkiglijk werd er daar ook veel plezier gemaakt, we lieten het niet aan ons jonge hartje komen, of we probeerden het toch om de eenzaamheid weg te moffelen.
Bedankt monske voor die prachtige dokumenten.
Ik heb van één zaak spijt, tijdens mijn dienst in 1974 werden véél te weinig foto's genomen, zowel in Lombardsijde als Essentho en degene die ik dan nog gemaakt heb met een onnozel kodakapparaatje, vind ik niet meer terug :cry:

zoete

30 nov 2006, 12:17

iK WAS 1961 IN LOMBARDSIJDE en het waren ook kachels in de kamers zowel van oof en soldaten,wanneer is dit veranderd, ik heb in veel kazernes geweest maar er waren er maar twee waar er chaufage was namelijk in brasschaat en heverlee,de rest zoals wevelgem,hasselt,doornik lombardsijde was de verwarming met kachels,

Peetje Maurice

04 dec 2006, 22:11

Wie herinnert zich niet de gure wind die van van over de Noordzee kwam toen we gekazerneerd waren te Lombardsijde?
Op ieder kamertje was er in "mijn" jaar, welgeteld één radiatortje, maar dit was ruimschoots voldoende om de hele kamer te verwarmen.
Verwarming was in Essentho wel een luxe, het was ook nodig want het kon er verschrikkelijk koud zijn in de winter. In de zomer was het dan véél te warm, althans in "mijn jaar" 1974.
Vrienden laat eens iets van jullie horen :!:
Gast

06 dec 2006, 20:40

Misschien vinden jullie het vreemd, maar ik liep graag mijn wacht op de "Blauwe Baan" daar in Lombardsijde langsheen de duinen en het strand. Een kind van de zee toen. Ondanks de wintertijd en die gure wind kon ik genieten van het eeuwige geruis van de zee, ja, ik kende de streek (zie een eerder verhaal) en verbleef de kortere vakantie's dikwijls ook nog in Oostduinkerke. En boven de branding hoorde je regelmatig een misthoorn loeien, een schip ? De Westhinder ? veelal die laatste, helaas werd dit geketende schip een paar jaar geleden uit zee gehaald en vervangen door de vooruitgang (?). Het geluid zit me nog steeds in de oren, hier heb ik het echt soms moeilijk mee...dat heimwee steekt na al die jaren nog steeds de kop op. Ja, het werd een harde winter '75-'76, vooral in Essentho lag eind januari véél sneeuw én was het bitter koud...niets liet toen vermoeden dat de zomer van '76 veruit de beste zou worden tot op heden. Een memorabele tijd voor een jonge man, het leger, en die extreme seizoenen, eigenlijk kan je dit niet echt vergeten. En er was ook nog...hmm, dat komt nog wel eens...vertel ik later wel...ik was daar trouwens niet alleen...waarop wachten jullie nog, oude legermakkers, kruip ook eens in de pen..misschien komt er daardoor bij mij of bij anderen nog een mooi verhaaltje los.
Groetjes, Willem

Peetje Maurice

06 dec 2006, 21:53

Hawk schreef: En er was ook nog...hmm, dat komt nog wel eens...vertel ik later wel...ik was daar trouwens niet alleen...waarop wachten jullie nog, oude legermakkers, kruip ook eens in de pen..misschien komt er daardoor bij mij of bij anderen nog een mooi verhaaltje los.
HAWK, nu maak je ons allen toch wel heel erg nieuwsgierig, kom op man, vertel maar je verhaal, alhoewel ik reeds zo'n vermoeden heb... :lol:
Ik heb nooit wacht moeten lopen in Lombardsijde, maar des te meer in Essentho en ik moest daar altijd in het wachthokje zitten en ja, 's avonds kwamen daar wel eens wel heel leuke duitse meisjes naar mij kijken, hi, hi, hi .....

klakkebusse

07 dec 2006, 23:06

december schreef:dag peetje,
ik was bij 62a als milicien vanaf sept. 68; dus één van de eerste aanwezigen. De kazerne was nog bijlange niet af. Het grootste deel van het bataljon moest nog overkomen van Lombardsijde. Ik was bij D bat. als radio-operateur met als chef adj. De Picker. De bat. commandant was kapt. Dumalin met als adjctn. ltn. De Smet en Schelfhout. Weet mij nog veel te herinneren van die periode. Indien vragen, laat maar komen. mvg.
:

Misschien kan ik 'peetje' een beetje verder helpen.
Ik denk dat zijn korpsoverste Lt Kol. Leleu was. Die man droeg inderdaad een brilletje.
Als oud O/Off. hersteller uit de C By van 62A van 1961 (Hasselt) tot 1985 (Essentho) zal ik een paar namen doorgeven dewelke hij zich zeker (ten goede of ten sllechte) zal herinneren.

Enkele officieren :
Titeca - Puype - Snoeckx - Van Speybroek - Vanderpiete -Govaerts -De Smedt - Calcoen -Brisard - Vandenbergen - Devos - Deschilder - Coppieters -Claus - Holvoet - Tanghe - Moons - Verberckt - Bergmans

Onderofficeren :
Maes - Peters - Sluyts - Suys - Tonneau - Van de Mergel - Vandeweyer(+) - Van Essche (+) - Van Gossum - Zonnekein - Peeters R - Peters J -Vandevelde - Das - Chanoine (+) - De Beyser - Deboeck (+) - Delepo (+) - Dequirez - De Vrome - Dhaen - Keppens (+) Laenen (+) - Lecocq - Masure - Nuyts (+) - Reiber - Robbe - Van de Look - Van Hee - Van Hulle(+) - Six - Viaene F - Viaene A (+) - Van Lerberghe - Bellinckx - Verplancke (sport) - Creeten - De Potter - Verbeeck.

Zoals ge ziet zijn er al veel van het toneel (+) verdwenen, volgens mij te wijten aan radar bestraling. Daar heeft jarenlang een onderzoek gelopen ( ook voor de miliciens ) aangaande de invloed van electromagnetische golven op de militairen van de Hawk Bataljons. Dit werd vorig jaar negatief afgesloten en vertikaal geklasseerd.

Corstjens - Musters - Janssens waren eerst o/off en zijn nadien officier geworden.

Grtjes van klakkebusse.
slecht erin is beter dan er goed voorstaan

radiooperateurke

08 dec 2006, 17:10

Uw opsomming doet ook bij bij terug een lamp branden. Ik was radio-operator in de D-batterij, waar chef Van Damme (een gentenaar) toen BSM was. Leleu heb ik gekend toen hij nog majoor was, samen met maj. Reding (franstalige). Onze batajonscommandant was ook franstalig, maar ik kan zijn naam niet meer herinneren. (het was een nogal klein mager mannetje. Verschillende off. en o-off. heb ik gekend, zeker ook Van Hulle, die volgens U ook reeds overleden is. Ik was er vanaf sept. 68 tot april 69. Tot wederhoren, Raf.

Danny.

08 dec 2006, 21:17

Klakkebusse, je schijnt daar een ganse reeks manschappen te kennen.
Was daar ook geen Jan Claes bij?
Dit was een mekanieker.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

klakkebusse

08 dec 2006, 21:51

Danny. schreef:Klakkebusse, je schijnt daar een ganse reeks manschappen te kennen.
Was daar ook geen Jan Claes bij?
Dit was een mekanieker.
Groetjes
Danny
Ja, Claes was een voertuigmekanieker.
Er zijn er nog veel die ik niet vernoemd heb.

Gtjs

Peetje Maurice

08 dec 2006, 21:59

Klakkebusse, mijn geheugen werd dank zij jou opgefrist en sommige namen schieten me bij het lezen van je schrijven me nu ook te binnen!
Ik herken vooral de namen van onderofficieren. Je schijnt zoals hier reeds geschreven wel heel veel namen te weten!
De naam Leleu die je aangeeft als korpsoverste zegt me niets....het zou kunnen dat het wel degelijk om deze man gaat.
Maar wij hadden een "kapper" een kapitein dus als korpsoverste.
"De kapper" was zijn bijnaam en de man ging zo recht als een kaars, met zijn "stokje" onder zijn arm.
Chef Viaene, ja die zegt me veel, ook Corstjens, was dat zo'n geen beetje van een rosachtige???? Ik weet voor 100% dat hij één ster had, een gouden. En de naam "Van Lerberghe", natuurlijk zegt me die naam me iets, hét is of was dé man die ons talrijke bevelen gaf, zoals ondermeer het afrijden van het gras, met sikkel, op de hellingen waar de verschilende radars stonden. Het was eveneens de man van het pikhouweel! Ik geloof dat hij vijf strepen had.
Dat de stralingen van de radars gevaarlijk waren, ja, daar werd ons dikwijls op attent gemaakt. Er werd ons ook medegedeeld dat een straling van zo'n radar kon leiden tot onder andere onvruchtbaarheid...als je begrijp wat ik bedoel, ja, ik heb ook geen kinderen en ik heb me laten informeren dat ook andere miliciens die in Essentho of Korbach waren met hetzelfde probleem te kampen hebben en dat die allemaal een "S" hadden. De vraag is, kan men in een relatief korte periode, zoals de legerdienst van pakweg 7 maand in Essentho, waar veel in de BCC gezeten werd en waar veel vertoefd werd in de onmiddellijke omgeving van de radars, die tekortkoming zich dan ook werkelijk manifesteren. Weet je, ik ben bang van wel...
Honderd keren hebben de onderofficieren me gezegd, van zoveel mogelijk weg te blijven uit de onmiddellijke omgeving van die radars, maar soms was dat gemakkelijk gezegd dan gedaan.
Je kunt het misschien belachelijk vinden, maar ik zeg je, ik voelde als het ware des straling, de ene mens zal daar gevoeliger voor geweest zijn dan de andere.
Een bekende uroloog die ik destijds bezocht, heeft me destijds gezegd dat mijn problemen misschien wel iets met mijn legerdienst konden te maken hebben...
In ieder geval, beste Klakkebusse (mooie nickname), ik ben je zeer dankbaar voor al die namen. Ik ga ze opschrijven, dan heb ik er meer zicht op en ik ben zeker dat ik ook nog andere namen die je hebt opgegeven, beslist iets zullen zeggen!!!! Ik moet wel eventjes terug kunnen keren in die "prachtige" (?) tijd. Er zaten daar héél veel West-Vlamingen als onderofficier of als officier, maar ja, West-Vlamingen die kan men overal ter wereld terugvinden nietwaar...
Met vriendelijke groeten!
Peetje :wink: :D :D

Peetje Maurice

08 dec 2006, 22:07

En ik wacht ook nog op het verhaal van Hawk of hawk...

Klakkebusse, "Six", was dat ook geen "voertuigmekanieker", ik heb zo'n vaag vermoeden dat de man destijds een snor had...
Andere namen doen me een lichtje branden, mijn menselijke harde schijf is voor de moment hard aan het werk!!!
Peetje :roll:

Danny.

09 dec 2006, 07:42

klakkebusse schreef:Ja, Claes was een voertuigmekanieker.
Bedankt voor je antwoord Klakkebusse.
Jan en ik waren zeer goed bevriend.
In de jaren 56 - 58 sliepen wij in een en dezelfde kamer.
Toen mocht en kon dat nog.
Zijn dan beiden gehuwd, en toevallig in de militaire woningen opnieuw gebuur.
Onzer beide echtgenotes gingen dikwijls samen shoppen.
Later is Jan via enkele omwegen naar Essentho gegaan.
Van zijn pensioen heeft hij maar enkele maanden kunnen profiteren.
Wij hebben nog steeds kontakt met Maria (zijn echtgenote, woont in Lommel fabrieken).
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

klakkebusse

09 dec 2006, 14:06

Peetje Maurice schreef:En ik wacht ook nog op het verhaal van Hawk of hawk...

Klakkebusse, "Six", was dat ook geen "voertuigmekanieker", ik heb zo'n vaag vermoeden dat de man destijds een snor had...
Andere namen doen me een lichtje branden, mijn menselijke harde schijf is voor de moment hard aan het werk!!!
Peetje :roll:
Neen 'peetje', Six was een hersteller Pulse ( BCC/PAR/ROR). Ge zult hem regelmatig gezien hebben op de C - Site.

Voor een bestraling komt het er op neer :
- Hoe lang ge er ingestaan hebt (10' of 1/2 uur)
- Hoe dikwijls dat gebeurd is.

Ik wil je niet bang maken, maar
ge kunt op korte tijd ( laat ons zeggen uw diensttijd) een heel pak stralingen door uw kas krijgen.
Zoals ge zult gemerkt hebben waren de meesten, die er het bijltje bij neergelegd hebben, herstellers op de verschillende Site's.
M.a.w. die mannen zaten dikwijls herstellingen uit te voeren op bepaalde radars terwijl de andere radars lustig in 'Full Radiate" stonden.
Daarbij werden die herstellers regelmatig bijgestaan door een milicien om materiaal aan te reiken of wisselstukken te gaan halen.

Hoe dikwijls heb ik gezien dat er tijdens eens een 'mobility' bij goed zomers weer ONDER een radar werd geslapen (hoeveel lawaai die ook maakte). Als ge moe zijt slaapt ge overal.
In ieder geval, dat onderzoek is afgesloten. Voor de twee Hawk- Bataljons (62A - 43A) waren dat (gedurende de periode dat ze bestaan hebben) ongeveer 40.000 man beroeps + miliciens.

Corstjens was inderdaad ne 'rosten'

Grtjs klakkebusse