1960/61 stakingen - bewakingsopdrachten vanuit Altenrath

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

rsm

23 dec 2006, 13:35

ik was van de klas 60/61 enop 25 dec 60 ziujn wij op bevel van landsverdediging om 03.00 uur vannuit Altenrath (3de Lanciers) vertrokken om bewakingsopdrachten uit te voeren in Belgie.
Wie heeft er eveneens zulke opdrachten uitgevoerd tijdens deze periode

groetjes en beste wensen aan al de ex miliciens en broeps van dit net

suske

23 dec 2006, 16:17

Heb dat ook meegemaakt u bedoelt toch die staking met de invoering van de eenheidswet heb 14 dagen wacht gelopen in station van Lovinjoel
bij Tienen was er ook op nieuwjaar Was bij 75 artillerie bat in Aken
Elke kans om jezelf te veranderen is een kans om de wereld te veranderen

rsm

23 dec 2006, 16:58

suske,
ik ben begonnen tussen Luik en Ans de spoorweg af gepatrouillerd
daarna naar Doornik patrouille met de rijkswacht vandaar naar de carbochimique in tertre waar het er dik tegen gezeten heeft en twee van mijn mannen het ziekenhuis in

suske

25 dec 2006, 10:26

rsm
Heb daar 14 dagen rond gelopen en niets verdachts gezien
wel 3 dagen cachot gehad voor t velaten van wachtpost
pinten aan t drinken tussen oud en nieuwjaar

rsm

28 dec 2006, 01:22

suske

waar was jij dan

suske

28 dec 2006, 10:57

rsm

Wat bedoel je met waar was je dan !
bedoel je van dat cachot
wel de laatste week van die staking verbleven wij in Eterbeek
in de rijkswacht kazerne waar ik drie dagen achter de tralies heb verbleven had wel een goede comandant was er schouff van
maar ja zware fout
salukes

rsm

28 dec 2006, 11:56

ik bedoel alleen ik welke streek je wacht hebt gelopen

suske

28 dec 2006, 12:16

Station Tienen

minette

18 apr 2007, 22:29

Hello,
Ik herinner mij nog goed dat we na de kerstmaaltijd plots groot alarm kregen en we met onze bazas mochten vertrekken naar het station in St. Genesius-rode om er 14 dagen wacht te lopen langs de spoorweg. (Ze zouden ze kunnen opblazen, die sporen dan).
Ik lag in Mechelen in de Dossin. Het was niet voor de poes. Om de 4 uur moest je 2 uur wacht lopen, de klok rond.
Zijn er nog mensen die ook in de Dossin lagen? Ik was er toegekomen begin november en dit voor 3 maand vooraleer naar Duitsland te vertrekken.
Daag

buldog

30 mei 2007, 12:06

Wij (3 Cy) zijn ook uitgenodigd geweest voor die staking. Wij zijn op 02 jan 1961 in de vroege uurtjtes, iets na middernacht,
vertrokken uit Euskirchen'BPS 11, naar Brussel maar wij zijn ingekwartierd op het vliegveld van Melbroek in de cinemazaal van het Kwartier. Het was er wel gezellig, film bekijken vanuit je bed en dat tot grote woede van zij die daar gelegerd waren, als je boven sliep moest je wel je hoofd intrekken anders hadden zij die achter jou keken problemen. Wij kregen ook ons marschrantsoen zijnde een(1) pakje sigaretten en een koekje en dat als rantsoen.
Veel van de staking hebben wij niet gezien. Elke dag een wadeling door Brussel, bezoek aan SABENA , en een cirkus optreden in her Koningkcirkus van Brussel.
Wie was daar ook nog bij? Laat iets weten op deze forum
Groetjes

zaak

02 nov 2007, 15:14

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
kroo Jacques Franco
één geweer per twee man
geen kogels
geen stakers
ben op de TV geweest toen de staking ook het station van Antwerpen stil legde. In die tijd op de TV herkend worden.........ik was beroemd tot in de straat achter ons huis :lol: :lol: :lol: :lol:
wens deel uit te maken van een groep met goede verstandhouding

Billy

21 jan 2008, 15:53

Was toen in Duitsland -Soest 6A (60/61) en waren op standby gezet volledig klaar om indien nodig naar Belgie te vertrekken. :wink:

olmele

11 dec 2008, 17:45

Ik ben binnengegaan in 2SCOOK Zedelgem in september 1960. Eind december, na amper 4 maanden dienst, moesten wij vertrekken om de spoorlijn Brussel - Leuven te gaan bewaking tijdens de grote staking tegen de eenheidswet. Mijn peloton, het 1ste, werd gelegerd vlak aan het station van Kortenberg in een huis dat vroeger een café geweest was. Wij noemden onze nieuwe woonst " Café zonder bier ". de andere pelotons werden ondergebracht te Erps Kwerps, Nossegen en Diegem als ik mij niet bedrieg.
Het was voor ons allen een hele belevenis! Stel je voor: een jongen eigenlijk nog van 16 jaar die midden in de nacht en alleen langs de spoorlijn loopt, met een wapen aan de schouder zonder één enkele kogel.Nu nog steeds vind ik het niet verantwoord. Gelukkig hebben wij tijdens onze patrouilles NOOIT iets voorgehad.
Ik herinner mij nog dat het toen heel erg koud was en dat wij ons op bepaalde plaatsen gingen warmen aan het vuur van de witlooftelers, wat eigenlijk niet mocht van onze oversten.
Zijn er nog mannen van mijn lichting 1960 op het net? Graag een seintje dan. Mijn naam is Alfons Coomans.

suske

31 dec 2008, 10:37

Alfons
Wij 73 st artillerie bataljon verbleven in het station van Kortenberg lang de spoorweg luik Leuven 14 koude nachten beleeft en geen kat gezien .Ben uit uw de buurt nl Heppen

minoutje

22 jan 2009, 20:59

Ik heb ook de staking van de eenheidswet 60/61 meegemaakt.

Maar in tegenstelling tot de mede-soldaten hierboven, was ik bij de goeie.
zoals ieder weet kon je kiezen tussen: ofwel met kerst thuis zijn, ofwel met nieuwjaar.
Ik had voor kerst gekozen, en 2 of 3 dagen na kerst brak de grote staking uit. Alle treinen en stations lagen plat en ook geen DVT treinen naar Duitsland.
Ikzelf ben van de kuststreek en om terug naar duitsland te gaan, moest ik mij twee of drie keer aanmelden in een kazerne in Brugge. De oversten probeerden om ons per camion naar Duitsland te voeren maar dit lukte niet. De derde aanmelding was 30 december, en toen kregen wij te horen dat wij ook verlof kregen voor nieuwjaar. De tweede januari zijn wij dan wel met camions naar onze eenheid in Duitsland gevoerd.
Enfin, ik had geluk om met kerst en nieuwjaar thuis te zijn.