62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
zoete - Lid geworden op: 07 sep 2006, 16:23
RADIOOPERATEURKE,IK VIND HET HEEL ERG EN VERNEDEREND DAT U ALLE BV EN MILICIENS DIE BIJ DE ARTILLERIE WAREN KANNONNENBOEREN NOEMT DEZE JONGENS HEBBEN OOK MET OF TEGEN HUN GOESTING HUN DIENST GEDAAN EN SOMMIGE WAREN FIER OM BIJ DE ARTILLERIE TE ZIJN,IK VINDT HET ZEER SPIJTIG DAT U HET SENIORENNET GEBRUIKT OM DIT TE SCHRIJVEN
-
radiooperateurke - Lid geworden op: 09 nov 2006, 12:14
Hallo Zoete, ik hoop dat je in mijn tekst de aanhalingstekens gelezen hebt. Tijdens mijn legerdienst in Essentho heb ik meermaals door de beroepsmillitairen nogal smadelijk over de kanonnenboeren horen spreken, zelfs over onze batterijcommandant zei men dat het een kanonnenboer was. Het is mij dus hoegenaamd niet spottend bedoeld in deze item. Hopelijk plaats je nu dit artikel aan Peetje in een ander daglicht. Een vredevol en gelukkig 2007, groetjes.
-
e-hedwig - Lid geworden op: 04 nov 2006, 20:02
Hier idem. Als voormalig vrachtwagenchauffeur , en ervaren marconist, vroeg ik of ik ofwel vrachtwagenchauffeur, ofwel telegrafist (radio-operator) mocht worden tijdens mijn dienst.radiooperateurke schreef: Da's typisch of dat was typische voor het leger nietwaar radiooperateurke.
Ik was zo graag chauffeur geweest in het leger, ik schreef destijds op het antwoordformulier toen er over de rijprestaties werd gevraagd, dat ik in totaal reeds 100.000 kilometer met de auto gereden had. Ik dit deed in de hoop dat ik zeker zou zijn van een job van chauffeur. Ik had wel al heel wat kilometers met de auto gereden, vermits ik pas "binnen" gegaan ben na mijn studiegedoe.
Je raadt het al, ik kreeg natuurlijk de job niet. Nee, destijds namen ze al die jongens die nog nooit een stuur gezien hadden, bij manier van spreken als chauffeur van de toenmalige Bedfords, de Magirussen, die jongens kwamen dan over het algemeen allemaal uit Heverlee.
Je raadt het ook al: ik werd TP-operator (telex)!
Whenever you create Utopia, you find something ugly working underneath it. (Joss Whedon)
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Soms denk ik dat vele miliciens niet het jobke hadden dat ze eigenlijk wel wilden doen tijdens hun legerdienst.
Het gezegde "daar waar de logica eindigt, begint het leger..." Tal van miliciens waren ontgoocheld over het werk dat ze moesten doen. De meesten hadden destijds in het "klein kasteeltje" wat anders gevraagd om hun dagen met of zonder zin door te brengen in een voor de jongens toch vreemde wereld. Ook al was het maar voor enkele maanden, voor sommigen was dat een eeuwigheid. Ik kan dan ook goed de frustraties begrijpen die sommigen over hun job bij het leger hadden. Dikwijls heb ik dan moeten vaststellen dat het juist die jongens waren die zich storten in een overmatig alcoholgebruik. Velen heb ik in Essentho dronken achter het stuur van hun Bedford weten kruipen, met heel wat jongens achteraan in de laadbak...dat was dus niet goed te praten Men had aan die arme dutsen (schachten) beter iets gegeven waar ze zich goed in voelden, zo zou de tijd veel vlugger voorbij gegaan zijn, maar nu was dit voor sommigen enkel de plaats waar tegen de sterren op gezopen werd en waar er niet de minste controle op was.
Het gezegde "daar waar de logica eindigt, begint het leger..." Tal van miliciens waren ontgoocheld over het werk dat ze moesten doen. De meesten hadden destijds in het "klein kasteeltje" wat anders gevraagd om hun dagen met of zonder zin door te brengen in een voor de jongens toch vreemde wereld. Ook al was het maar voor enkele maanden, voor sommigen was dat een eeuwigheid. Ik kan dan ook goed de frustraties begrijpen die sommigen over hun job bij het leger hadden. Dikwijls heb ik dan moeten vaststellen dat het juist die jongens waren die zich storten in een overmatig alcoholgebruik. Velen heb ik in Essentho dronken achter het stuur van hun Bedford weten kruipen, met heel wat jongens achteraan in de laadbak...dat was dus niet goed te praten Men had aan die arme dutsen (schachten) beter iets gegeven waar ze zich goed in voelden, zo zou de tijd veel vlugger voorbij gegaan zijn, maar nu was dit voor sommigen enkel de plaats waar tegen de sterren op gezopen werd en waar er niet de minste controle op was.
-
e-hedwig - Lid geworden op: 04 nov 2006, 20:02
Ik had altijd de indruk dat het leger niet wou dat vaklieden (in brede zin) hun werk verder konden doen in het leger. Dit omdat de knulligheid van de vakkennis in het leger schril zou afsteken tegen de vakkennis die miliciens "van het vak" zouden kunnen tentoonspreiden. Welke "echte" vrachtwagenbestuurder zou bijvoorbeeld aanvaarden dat een achteruitkijkspiegel niet mocht worden gebruikt om...achteruit te rijden!Peetje Maurice schreef:Soms denk ik dat vele miliciens niet het jobke hadden dat ze eigenlijk wel wilden doen tijdens hun legerdienst.
Ik kan me hierin vergissen, uiteraard, maar het was toch steeds treffend op te merken dat de beste manier om een bepaalde job NIET te krijgen, was, erom te vragen...
Whenever you create Utopia, you find something ugly working underneath it. (Joss Whedon)
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Mij is bij het leger verteld als we die vraag stelden;
dat er wel degelijk een strategie achter zat.
Zo hield je vaklui strategisch achter als het leger operationeel
werd. Je had er dan twee i.p.v. één.
Bij specifiek technische functies gebeurde dit niet. Met mijn
diploma sterkstroom werd ik kroo radio herstellingen bij de
pantsers. Het draaiende geheel is zuiver elektriciteit.
Later werd ik op een kamp opgeroepen als hoofd van de
elektische toestellen( radio, generatoren enz) men was wel
vergeten dat ik overschakeld was op scheikunde.
Iemand die toch een interessante legerdienst had.
dat er wel degelijk een strategie achter zat.
Zo hield je vaklui strategisch achter als het leger operationeel
werd. Je had er dan twee i.p.v. één.
Bij specifiek technische functies gebeurde dit niet. Met mijn
diploma sterkstroom werd ik kroo radio herstellingen bij de
pantsers. Het draaiende geheel is zuiver elektriciteit.
Later werd ik op een kamp opgeroepen als hoofd van de
elektische toestellen( radio, generatoren enz) men was wel
vergeten dat ik overschakeld was op scheikunde.
Iemand die toch een interessante legerdienst had.
-
Beste Korbach, ik hoop echt voor jou dat er zich iemand aanmeldt die samen met jou zowel in Lombardsijde als in Korbach hun legerdienst hebben gedaan, dit met of tegen de goesting.korbach schreef:Hallo,
Zijn hier nog kerels die hun legerdienst in september 1974 te lombardsijde begonnen zijn en dan na drie maanden naar het duitse Korbach zijn vertrokken?
Ik wacht al maanden op enige reaktie van iemand die zijn legerdienst begon in februari 1974 en na drie maand mocht verhuizen naar het Duitse Essentho.
Korbach, ja daar ben ik dikwijls geweest en ook in 1974.
Mag ik je eens vragen wat je functie daar eigenlijk was? Tot hier toe waren het haast allemaal radiooperatoren die zich aanmelden, doch vermits jij in Lombardsijde "gelegen" hebt, moet jij meer afweten van de HAWK toestanden. Ik bedoel daarmee de verschillende soorten radars, de missiles, de BCC enz....
Nog misschien iets over de vorige antwoorden: IK DEED MIJN LEGERDIENST GRAAG, het is te zeggen, ik heb geprobeerd er altijd het beste van te maken. Doch ik was ook zeer tevreden toen ik het hele gedoe achter mij mocht laten
Korbach, hoe was de toestand in Lombardsijde na mij? Ik bedoel in de rest van het jaar 1974, toen ik in de maand december 1974, het leger in Essentho mocht verlaten, toen er daar zeker 20 cm sneeuw lag...Jij hebt dus ginder de winter "mogen" doorbrengen.
Met vriendelijke groeten, SM 74/04631
Nummer FAL in Lombardsijde: 8564-ABL 1956
Nummer bajonet: 35287
Vigneron in Essentho: 25578
MILICIENS DIE VANAF SEPTEMBER 1974 IN LOMBARDSIJDE EN VANAF DECEMBER 1974 IN KORBACH WAREN, LAAT IETS HOREN, DIT VOOR ONZE GOEDE VRIEND "KORBACH"
MAAR VERGEET OOK MIJ NIET, DUS VANAF FEBRUARI 1974 IN LOMBARDSIJDE EN VANAF DE 19 DE APRIL 1974 IN HET DUITSE ESSENTHO.
-
korbach - Lid geworden op: 05 jan 2007, 23:12
Mijn functie was chauffeur, dus zat ik in de MT.
Ik verzorgde de suply van Essentho naar Korbach dus ben ik daar dikwijls gewwest en daar mij break genomen.
Ik was ondergedeeld in de B batterij, dat was een niet actieve batterij, maar er werd ook wacht gelopen op de site waar de Hauwk lagen, deze waren wel niet operationeel doch werd ook daar voldoende aandacht aan besteed. Vooral de mogelijke gevaren van terrorisme de BBbende was in die periode zeer actief in Duitsland.
Mijn taak van chauffeur hield ook andere missie's in, zo zijn we eens op versterking geweest naar een groot oefenkamp in de buurt van Hamburg, daar werden grote oefeningen gehouden met verschillende landen samen, dat was zeker de moeite waard.
Ik heb mijn opleiding in Lombardsijde gekregen.
In september 1974 toen ik net binnen was zijn we tweemaal opgeeisd geweest om bij de boeren "patatten" te gaan rooien door het slechte weer waren daar in West-Vlaanderen vele velden ondergelopen. Het was wel lastig werk, maar hebben daar ook veel plezier gehad. We sliepen op hooizakken in de schuur.
Waar we het nog lastig mee hadden waren de para's die dan toen wij nog maar net binnen kwamen, aan hun afzwaai begonnen. Je kan wel denken dat wij daar als bleukes nog serieus hebben mee afgezien.
Ik heb mijn legerdienst graag gedaan, is een ervaring die de jongeren nu moeten missen , denk ik .
tot later eens
Ik verzorgde de suply van Essentho naar Korbach dus ben ik daar dikwijls gewwest en daar mij break genomen.
Ik was ondergedeeld in de B batterij, dat was een niet actieve batterij, maar er werd ook wacht gelopen op de site waar de Hauwk lagen, deze waren wel niet operationeel doch werd ook daar voldoende aandacht aan besteed. Vooral de mogelijke gevaren van terrorisme de BBbende was in die periode zeer actief in Duitsland.
Mijn taak van chauffeur hield ook andere missie's in, zo zijn we eens op versterking geweest naar een groot oefenkamp in de buurt van Hamburg, daar werden grote oefeningen gehouden met verschillende landen samen, dat was zeker de moeite waard.
Ik heb mijn opleiding in Lombardsijde gekregen.
In september 1974 toen ik net binnen was zijn we tweemaal opgeeisd geweest om bij de boeren "patatten" te gaan rooien door het slechte weer waren daar in West-Vlaanderen vele velden ondergelopen. Het was wel lastig werk, maar hebben daar ook veel plezier gehad. We sliepen op hooizakken in de schuur.
Waar we het nog lastig mee hadden waren de para's die dan toen wij nog maar net binnen kwamen, aan hun afzwaai begonnen. Je kan wel denken dat wij daar als bleukes nog serieus hebben mee afgezien.
Ik heb mijn legerdienst graag gedaan, is een ervaring die de jongeren nu moeten missen , denk ik .
tot later eens
-
Bedankt "korbach", ook wij hadden vooral dan in het begin van onze legerdienst het zwaar te verduren met die macho's, want ik noem dat macho's. Ik herinner me dat ze met zijn tienen de kamer binnenstormden, we moesten dan allerlei dingen doen wat niet gepast leek. Wij bleus, wij dachten dat het werkelijk onze officieren waren.korbach schreef: Waar we het nog lastig mee hadden waren de para's die dan toen wij nog maar net binnen kwamen, aan hun afzwaai begonnen. Je kan wel denken dat wij daar als bleukes nog serieus hebben mee afgezien.
tot later eens
Ik moet er wel aan toevoegen dat er naast die macho's ook toch nog goeie waren! Zo had ik zelfs een vriend para, die op vrijdagavond samen met mij naar huis ging.
Maar het meest hebben we toch wel geleden van die zogenaamde helden in de kantiene. We moesten daar regelmatig barman spelen en oh wee als er een milicien het riskeerde om een nog niet helemaal leeg gedronken glas van een para weg te nemen, want dat was een drama! Toen werd er bijwijlen geschopt en geklopt, zelfs zo erg dat de toenmalige rijkswacht van Oostende moesten tussen beide komen om de orde te herstellen.
Soms waren ze erg grof, ik heb hier in het begin van deze thread geschreven over het in coma schoppen van een gewone milicien, die eenvoudigweg in de struiken werd achtergelaten.
Voor mij waren de meeste para's beesten.
Oh wee, wanneer ze voor de eerste keer uit een vliegerke waren gesprongen...dan was de kantiene te klein. Maar ik zeg het, ik mag niet veralgemenen, er waren ook goeie bij, maar die waren in de minderheid.
En dan het bekomen van de "rode muts", dat werd dan uitgebreid gevierd en terug waren de miliciens van de "luchtdoelartellerieschool" het slachtoffer...
Jullie hebben de boeren bijgestaan bij het rooien van de patatten, wij moesten destijds de dijken met zandzakjes gaan versterken in Middelkerke en Oostende, dit nadat we enkele uren ervoor een zware inspuiting hadden gekregen in de rug.
Ik kon door middel van diplomatie het goed vinden bij de para's, het is niet om te stoefen, maar ooit ben ik erin geslaagd een rode muts van een echte para op mijn hoofd te zetten.
De "padre" bij de para's, ik herinner me zijn naam niet meer, het was een boom van een vent, die dikwijls de brokken kon lijmen wanneer het terug eens fout gegaan was tussen de para's en de luchtdoelartellerierecruten.
Ik denk dat je groot gelijk hebt wanneer je schrijft dat de jonge lui van de dag van vandaag een gemis hebben in het leven, voor mijn part mogen ze de legerdienst terug invoeren, kwestie van sommigen wat discipline en tucht te leren en hun te doen inzien, dat alles niet vanzelf komt of gaat, zoals dat vandaag de dag het geval is!
Jij was chauffeur, dat was ik zo graag geweest...maar men heeft me tot "vuurleider" gebombardeerd...Niettemin, ik deed dit werk ook graag, ik heb er me maar zeer weinig verveeld.
Mvg
Peetje
-
Misschien nog iets over de zogenaamde "Tac Eval" oefeningen... Tijdens die oefeningen, met "Alfa batterij stand", kon het gebeuren dat ik toen ik de BCC moest zitten samen met een officier en enkele onderofficieren. Meestal moest ik er maar voor enkele uren in. Daarna werd ik gelast met de "ontsmetting" van de soldaten, die besmet waren geraakt door "fall out". Dat wisselde zo een beetje af, ik bedoel het was niet altijd hetzelfde. Doch ik vergeet nooit de Tac Eval oefening waar in de BCC zat van 7 uur 's morgens tot 16 uur in de namiddag, dat mijn hoofd begon te duizelen van altijd geconcentreerd het scherm van de CWAR radar in het oog te houden. Zelfs een plaspauze werd me niet gegund, kunnen jullie zich dat voorstellen...
Het was wel angstaanjagend toen vliegtuigen over de site op lage hoogte kwamen overgevlogen met een snelheid die niet voor mogelijk werd gehouden. Heel de BCC, zo een soort container met allerlei radarapparatuur, opgesteld op een Magirus vrachtwagen, die bij zulke oefeningen ook werd verplaatst. Het was er telkens snikheet in die BCC, kontent dat we waren, ook de beroeps toen de oefening werd afgeblazen. Dit werd dan in de kantiene op de site gevierd, let wel, zonder alcohol.
Het was wel angstaanjagend toen vliegtuigen over de site op lage hoogte kwamen overgevlogen met een snelheid die niet voor mogelijk werd gehouden. Heel de BCC, zo een soort container met allerlei radarapparatuur, opgesteld op een Magirus vrachtwagen, die bij zulke oefeningen ook werd verplaatst. Het was er telkens snikheet in die BCC, kontent dat we waren, ook de beroeps toen de oefening werd afgeblazen. Dit werd dan in de kantiene op de site gevierd, let wel, zonder alcohol.
-
Jos54 - Lid geworden op: 08 jan 2007, 21:02
Hallo oude rotten, mijn naam is Jos Houben, 7334702, ik zat in Lombardsijde van 08-73 tem 10-73 daarna in Korbach B batterij tot 07-74. Graag reactie van de anciens van toen. zie voor contact : http://www.smd.be/bmw/radar/nl/login.php via deze site vind je mijn, en misschien ook andere, mail-adres(sen).
Wat betreft Lombardsijde en BV's met opgekropte frustraties kan ik niet meespreken maar wel van de kroo's. Maar we hebben wel die dikke kroo, zijn naam weet ik niet meer, ja die de fal's in het zand stak, wel mooi zijn bed in de parapiste gehangen. en vol zand geschept. gerechtigheid geschiede! we hebben er nooit iets van gehoord. de gramschap moet enorm zijn geweest.
bekijk dit ook eens: http://www.vkl-aql.be/
enkele namen van toen:BVs: kap. Calcoen, De Busschere (bsm), Pauwels, Papa (ex Korea) Vinken (garage), Nijs, Emmers, Mella (garage), Corstjens, SMs: Louis Bollen, Luc Lamyns, Marc Valcke, Patrick Boonen, Pasant (verongelukt), JP Jeurissen, Willy Goffin, den Schipper, Emmers uit Lommel, Freddy Bonamie den facteur...en de meeste ben ik helaas vergeten....jammer....
met groeten
Wat betreft Lombardsijde en BV's met opgekropte frustraties kan ik niet meespreken maar wel van de kroo's. Maar we hebben wel die dikke kroo, zijn naam weet ik niet meer, ja die de fal's in het zand stak, wel mooi zijn bed in de parapiste gehangen. en vol zand geschept. gerechtigheid geschiede! we hebben er nooit iets van gehoord. de gramschap moet enorm zijn geweest.
bekijk dit ook eens: http://www.vkl-aql.be/
enkele namen van toen:BVs: kap. Calcoen, De Busschere (bsm), Pauwels, Papa (ex Korea) Vinken (garage), Nijs, Emmers, Mella (garage), Corstjens, SMs: Louis Bollen, Luc Lamyns, Marc Valcke, Patrick Boonen, Pasant (verongelukt), JP Jeurissen, Willy Goffin, den Schipper, Emmers uit Lommel, Freddy Bonamie den facteur...en de meeste ben ik helaas vergeten....jammer....
met groeten
-
Interessante informatie van Jos! Wanneer ik zo even de namen bekijk die worden weergegeven op de websites, komen enkele namen terug in mijn geheugen. Spijtig genoeg zijn er daar al een paar beroeps bij die jammer genoeg overleden zijn.
Uit die twee door Jos opgegeven websites, kunnen we zo al voor 100% zeggen dat de hele HAWK eigenlijk één grote familie was en nog steeds is!
Het is wel jammer dat zo'n vriendenkring niet bestaat voor de "gewone milicien". Ik denk ook niet dat dit veel sukses zou kennen aangezien de meesten toch met tegenzin hun legerdienst hebben vervuld.
Ondergetekende heeft zijn legerdienst graag gedaan, moet er onmiddellijk aan toevoegen dat ik ook enorm tevreden was toen ik de dienst had beëindigd, maar van het hele HAWK gedoe heb ik wel degelijk wat opgestoken, en die tien en een halve maand zijn niet onbelangrijk geweest in mijn leven. Spijtig dat er zo weinig miliciens zijn die niet reageren, er is anders genoeg stof om even van gedachten te wisselen voor die "onvergetelijke" tijd.
Nog een mooi weekend!
Peetje
Uit die twee door Jos opgegeven websites, kunnen we zo al voor 100% zeggen dat de hele HAWK eigenlijk één grote familie was en nog steeds is!
Het is wel jammer dat zo'n vriendenkring niet bestaat voor de "gewone milicien". Ik denk ook niet dat dit veel sukses zou kennen aangezien de meesten toch met tegenzin hun legerdienst hebben vervuld.
Ondergetekende heeft zijn legerdienst graag gedaan, moet er onmiddellijk aan toevoegen dat ik ook enorm tevreden was toen ik de dienst had beëindigd, maar van het hele HAWK gedoe heb ik wel degelijk wat opgestoken, en die tien en een halve maand zijn niet onbelangrijk geweest in mijn leven. Spijtig dat er zo weinig miliciens zijn die niet reageren, er is anders genoeg stof om even van gedachten te wisselen voor die "onvergetelijke" tijd.
Nog een mooi weekend!
Peetje
-
Voor die beroeps of miliciens die hun dienst in Essentho hebben vervuld, zegt de naam "Van Lerberghe", of "Vanlerberghe", jullie niets? De voornaam weet ik niet, denk zelfs dat ik hem nooit geweten heb. Het was de man met vijf strepen, de man die toezicht hield over het terrein van 62 A, meer bepaald bij de C batterij. Het was dé man van de "zeis" en de "sikkel", alles moest er proper bij liggen.
Ik zou zo graag eens weten of die "chef" ook zo geliefd was bij andere beroeps of miliciens!
Mvg
Peetje
Ik zou zo graag eens weten of die "chef" ook zo geliefd was bij andere beroeps of miliciens!
Mvg
Peetje
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag PeetjePeetje Maurice schreef:Spijtig genoeg zijn er daar al een paar beroeps bij die jammer genoeg overleden zijn.
Het is wel jammer dat zo'n vriendenkring niet bestaat voor de "gewone milicien".
Het is zo dat er wel een vriendenkring van 62A Hawk bestaat!
Ze zijn dit jaar samen gekomen met een etentje in Lombardsijde.
Dit was in mei, helaas heb ik het te laat geweten, anders was ik er geweest.
Nu dit jaar (2007) is er een samenkomst in de walen, daar 62A vanaf 1980 of misschien vroeger, juiste datum weet ik nie, tweetalig is geworden.
Vandaar dat een reunie telkens afwisselend nederlandstalig en franstalig is.
Er bestaat dus wel een vriendenkring van 62A, dit is de website van die kring: http://groups.msn.com/essenthokorbach62 ... nw?lc=2067
Zoals ik reeds gezegd heb, dit jaar was er een bijeenkomst, wie zegt er dus nie dat er daar ook geen miliciens mogen aanwezig zijn.
Moraal van verhaal is, dat wanneer er in het nederlandstalig gedeelte een bijeenkomst is, ik als gewezen milicien zeker aanwezig zal zijn!
De begeerders van de vriendenkring en site, lopen met de gedachte om eens iedereen uit te nodigen op een nog in de toekomst te plannen bijeenkomst zowel beroeps als miliciens.
Dan zien we wel wie erafkomt.
MVGr
Papa Freddy