Kolder - Losse flodders

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

telloorlekker

21 sep 2004, 20:40

Brombeer... in je gat gebeten of niet, de afbeelding van je instrument lijkt me, gezien het decor, meer op een scheepsvrak dan op het oogstrelende waarop jij zinspeelt.

Je toespeling op die solsnaar van je "madame" raakt ook kant noch wal. De arm van een contrabas is stijf als een stoofhaak, die snaar hangt -afgezien van zijn buikanker onder bovenaan eventjes gedraaid tussen een van die zes katrollekes. Ik wil je die snaar wel eens zien trekken om er een pijltje mee af te schieten dat even zo lang is (of zelfs langer) dan de arm van die dame. Benieuwd of deze dan nog in die katrollekes blijft hangen ? Ik wil je kunde in het schieten niet in twijfel trekken, maar je uitlating is toch bedenkelijk. Een ding moet ik je wel nageven, jij kan de Boerentoren nog raken als je op de treeplank van tram X staat, maar zo hoog als de teloorgegane WTC-torens zou je toch niet geraken... :) en daartegen is dat blokske aan de Meirbrug maar klein bier. Misschien moeten ze je op de Oudaan helpen :lol:
Opa Brombeer

21 sep 2004, 20:59

Er nog bijzeggen dat ik dat exploot ga verwezenlijken vanop De Keyserlei.

hermano

21 sep 2004, 21:38

Het draait hier dan toch uit op een duel Brombeer - Telloorlekker, dat eigenlijk al maanden geleden had moeten plaatsvinden! Telloorlekker, als Brombeer met zijn contrabas een gooi gaat doen naar het koningschap van de schuttersgilde, zie jij dan geen kans om een serenade ten beste te geven op je gesofisticeerde boog, al dan niet met een strijkstok of een pijl? Het gaat zelfs op een zaag, maar het moet dan wel een Sandvik zijn van een speciaal type die De Nieuwe Snaar in Amsterdam moest gaan halen. Met zo’n naam is het natuurlijk niet moeilijk om muziek te maken op allerlei rare toestanden.

Ik zat met mijn bedenkingen nog bij pensioen en brugpensioen van hierboven en was aan het mijmeren over wat ik dan allemaal zou kunnen doen en niet meer moeten doen. Een klein beetje afgunst sloop al binnen in mijn gedachten omdat er tenslotte maar 25 pct. van de 55plussers nog blijkt te werken en daar ben ik bij; vroeger moest 25 pct. van de jongeren soldaat worden en daar was ik ook bij. Wacht tot zal blijken dat 25 pct. van de spelers wint met de Lotto, dan doe ik direct mee. Nu kan ik mijn bedenkingen niet zomaar meer neerschrijven, want Apolonia komt nu ineens af met turbotaal. Moeten wij nu voortaan turbotaal gaan gebruiken, of moeten we als senioren ook een eigen taaltje gaan ontwikkelen, dan zou dat iets moeten zijn als andante-taal of misschien zelfs retrotaal?
Opa Brombeer

21 sep 2004, 21:58

Natuurlijk moet dat duel er komen. Maar de toeschouwers moeten op veilige afstand blijven, al eens iemand met een contrabas zien zwieren en gooien. En ik gooi niet naar een koningskroon, nee ineens naar een keizerskroon, ik zie het nogal groots.

Nog een tip voor dat zaaglied, eerst natuurlijk de pees van zijn strijkstok goed ontvetten en smeer er dan maar wat suiker aan, en als TLL zijn poot nog niet genezen moest zijn van die wespensteek kan hij zijn zaag misschien vasthouden met een tang. Hij mag gerust de mijne lenen, wat zeg ik, hij moet ze niet eens terug geven, alleen als hij een tang van adel wil kan ik hem niet helpen.

En wat onze nieuwe tal betreft, mij niet gelaten hoor, zolang het maar geen Langue à la Funèbre is.

Tot op de De Keyserlei.

Brombeer

ED.

22 sep 2004, 01:30

Ik dacht deze tekst, als antwoord, te plaatsen bij politiek. Doch bij nader toezien, zou dit de Topic DHL hebben gestoord. Dit is duidelijk mijn bedoeling niet.Komt het wat verwarrend over, dan verwijs ik naar de topic politiek, waar ik de ingeving voor deze tekst heb gehaald.
-----------------------------------------------------------------------------------

Om intelligent te zijn hoeft men niet rijk te zijn. Men moet er zelfs geen doctorandus voor zijn. Men wordt er mee geboren. De ene gebruikt zijn intellect op een goede manier. Anderen slagen erin, niettegenstaande hun verworven,gekregen of al dan niet verdiende status, om zich onsterfelijk belachelijk te maken. Hetgeen wij nu hebben, is te danken aan mensen zoals Yves en de vele gewone werkende mensen.

De hogere status, die sommigen zich aanmeten, zou niet bestaan zonder de noeste arbeid van de meerderheid van de maatschappij. Zonder de pakjesdragers van DHL zou ook deze firma niet bestaan. Zonder de inbreng van laaggeschoolden, ( een benaming die nu dikwijls wordt gegeven aan diegenen die slechts tot 17 of 18 naar school zijn geweest) zouden sommigen geen pensioen kunnen krijgen dat vier maal hoger ligt dan diegenen die er voor zorgen, dat de centjes binnenkomen.

Conclussie: Ik heb véél respect voor die pakjesdrager van DHL. Voor de vuilnisman,gewone klerk, arbeider of bediende. Mensen, die onze maatschappij doen draaien en niet onbelangrijk:die belastingen en taksen hebben betaald om de "hogere klasse" de kans te geven om zich priveleges, in de breedtste zin van het woord,te kunnen toe-eigenen. Dat een zekere kaste van onze maatschappij dit toestaat, tot daar nog aan toe. Dat sommigen van die bevoorrechten, het nodig achten om de bron van hun rijkdom: "het klootjesvolk", in het belachelijke te trekken toont ontegensprekelijk aan, dat rijkdom, status of bekendheid niet altijd in verhouding staat tot intelligentie.

Ik heb ook evenveel respect voor die intelligente mensen die op een goede manier hun taak, welke deze ook moge wezen,uitvoeren. Er moeten nu eenmaal leiders, kaderleden en managers zijn die het heft in handen nemen. Die zijn, over het algemeen, niet van de domsten en de meesten ervan, staan met hun beide voeten op de grond.Ook zij weten van het bestaan van een C4. Dit laatste is reeds sinds jaren niet langer een privelege van het voetvolk, en dat weet men onderhand ook wel.

Ik heb het wél moeilijk om mijn respect te betonen aan diegenen die pretenderen tot de hogere klasse te behoren en, die jaren aan een stuk hebben mogen profiteren van de maatschappij zonder er, daadwerkelijk en tastbaar en/of financieel, iets te hebben toe bijgedragen.

Zulke mensen zouden, in alle stilte, héél dankbaar moeten zijn voor zovele Yves, die er voor gezorgd hebben, dat zij het zo goed hebben. Bij deze bedoel ik niemand van ons Forum.Ik schrijf in het algemeen. Ik hoop, uit de grond van mijn hart, dat er een oplossing komt voor de DHL-mensen en er zich, terug,geen sociale en menselijke drama's zullen voordoen. Dat wij nog lang mogen genieten van al het goede werk van al die, onmisbare,pakjesmensen en soortgelijken. Ik groet hen, met alle respect!
Laatst gewijzigd door ED. op 22 sep 2004, 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Apolonia

22 sep 2004, 08:31

Knudde met deze snaarinstrumenten is!
Dat je ze wel goed moet bespelen anders zijn ze vreselijk vals. Ploon
Zouave
Opa Brombeer

22 sep 2004, 08:46

Inderdaad Apolonia, en nu ga ik proberen om even ernstig te blijven, de contrabas is het moeilijkste instrument van de snaren om juist te spelen, lengte en dikte van de snaren, vergelijk ze maar eens met die van een viool, trouwens TLL zou ze maar al te graag hebben om er zijn boog mee te bespannen.
En dan spreek ik nog niet van de fysieke kracht die nodig is om er iets deftig uit te krijgen. Ik kan je verzekeren dat als je een opera van Wagner gespeeld hebt, dan lig je strijk.

Groetjes van de Ploong(brom)beer

telloorlekker

22 sep 2004, 10:20

Brombeer... jij stuurt het erop aan hé !? Nu jaag je mij wel op de kast met de beweringen aan Apolonia. Ben je niet wat te hoogmoedig met je uitlatingen t.g.v. die houterige dame "La Contrabasse" ?

Ik moet je even terechtwijzen in deze discutie. Niet de contrabas is het moeilijkste snaarinstrument, nee... het is de zangstem !!! De keelholte heeft met haar stembanden (sic) slechts één snaar; een gebogen, dat wel... maar slechts één !
In vergelijking is jouw houten doos maar klein bier met de kunsten die men kan uithalen met 1 snaar.
De mijne is ja in al die jaren gedegradeerd tot "bas" terwijl ik in mijn kindertijd nog "sopraan" ben geweest.

Zoals je ziet heb ik meer pijlen op mijn pees dan jouw dame rondingen heeft... :)

ED.

22 sep 2004, 11:55

Ik wil mij eigenlijk niet bemoeien met dit duel. Wanneer ik echter de som maak van mijn snaren, kom ik op dertien! TLL zou er nogal zijn plezier aan beleven om die op zijn schietboog op te spannen! Ra,ra! Welk instrument(en) bedoel ik?Nota bene:Apolonia, pas op voor die twee kerels! Het zijn geen simpelen. Ge moet er eerst eens mee op reis gaan om dat te weten! :wink:

Wout

22 sep 2004, 12:10

Proficiat Ed, dat je tekst op de verkeerde plaats staat vind ik niet. Dat hij dan niet gelezen word door diegenen die hem zouden moeten lezen vind ik veel erger. Anderzijds misschien niet goed voor hun gezondheid?
Het is helemaal geen losse flodder. Goed raak!!!!
Het denken mag zich nooit onderwerpen!

telloorlekker

22 sep 2004, 12:43

Bedoel je dat DHL-dossier van ED Wout ? Nee, dat staat juist wel op de goede plaats. Hier wordt dat begrepen... in de andere fora bijna niet. Maar de oplossing voor dat probleem is zelfs véél simpeler; daar hoeft ED niet zoveel tekst voor neer te kribbelen. Heel DHL is een losse flodder Wout... Laat ze gaan jagen in de Dresd'ner velden, daar heeft men geen last van geluidshinder en men kan, voor de tewerkstelling, de hier werkzame werkwilligen toch ook detacheren hé... net als onder WOII :)

hermano

22 sep 2004, 13:26

Ed,
Ik weet ook niet goed waar ik zoiets zou moeten plaatsen, maar ik sluit er mij volledig bij aan. Dikwijls vraag ik mij af wat mensen bezielt om geen respect te hebben voor anderen die een "mindere" opleiding of job hebben, die minder slim zijn of die minder geluk hebben gehad dan zijzelf. Eigenaardig genoeg zijn dat dikwijls mensen die altijd anderen nodig hebben omdat ze zelf tenslotte alleen maar iets betekenen in hun eigen kring of beroep; daarbuiten zijn het soms echte klunzen.

Ik heb zelf geen twee linkerhanden, dat heb ik zojuist nog gecontroleerd, omdat ik van gezindheid nu eenmaal meer rechts ben weet ik niet of ik nu zou moeten stellen dat ik twee rechterhanden heb want dat slaat nergens op. Anderzijds ben ik ook geen handige harry en dit om twee redenen: ik ben geen harry en zo handig ben ik nu ook weer niet. Dat wil niet zeggen dat ik niets kan want ik heb tenslotte mijn eigen huis volledig verbouwd (sorry Yves) en de tuin aangelegd, ik had ook zaadjes in de grond gestopt met het gedacht van "die zie ik nooit meer terug" maar tot mijn verrassing kwamen er dan kleine dingen uit de grond die een begin van allerlei soorten groenten bleken te zijn.

Wist ik veel dat er daarna nog zoveel werk zou zijn aan een tuin en ik heb dikwijls gedacht aan Jos Geysen van Radio Limburg met zijn schurend scharniertje, in het bijzonder dan dat stukje over hun tuinman die uren kon staan filosoferen terwijl je het onkruid achter zijn rug hoorde groeien. Om één of andere reden is onze tuin uitermate geschikt voor het kweken van onkruid en terwijl ik dit zit te schrijven is het gras 2 cm gegroeid, de haag schiet weeral uit en ik heb ze in het weekend nog maar kort geschoren. Eigenlijk verkies ik toch het werk van Yves: dat huis is verbouwd en dat staat daar gewoon stoer te staan, als het af is begin je gewoon aan een ander en dan weer aan een volgend. Een tuin kun je blijkbaar nooit alleen laten want 14 dagen later begint hij al te gelijken op een natuurtuin waar alles zijn gang mag gaan!

Mijn vrouw leest mee op seniorennet, dus Ed heeft mijn vrije tijd al eens in gevaar gebracht en onlangs deed Kwezel er weer een schepje bovenop met dat verven. Ik wil nogmaals aandringen om heel omzichtig te schrijven over werk, klusjes, lijstjes enz.! Na dat stukje over dat schilderen zei mijn vrouw: "je moet eens naar het tuinhuis kijken".

Ik weet niet hoe dat bij anderen gaat, maar wij zitten gewoonlijk tegenover mekaar, aan tafel, op restaurant en dus ook op ons terras. Weeral om een reden die ik niet ken zit zij altijd zodanig dat ze van alles ziet en ik zit altijd zo dat ik een muur zie of dat er niets gebeurt aan die kant die ik wel kan zien, alles gebeurt achter mijn rug. Zij heeft dan altijd commentaar over wat zij ziet of denkt te zien en dan verwacht ze telkens dat ik mij ga omdraaien en dan bevestigend knik.

Ze zei dus: "je moet eens naar het tuinhuis kijken". Ik ken dat tuinhuis, ik heb het zelf mee gezet en zoals gewoonlijk stond dat achter mij. Ik wist dat het er nog stond, dat had ik gezien toen ik thuiskwam, het was niet ingestort want ik had niets horen vallen, dus ik keek niet en ik zei "en, wat is er daarmee?" want ik vond dat het weeral naar werk begon te klinken. "Dat tuinhuis staat te schreien". Ik keek nog altijd niet en ik begon al visioenen te krijgen van een nieuw bedevaartsoord met massa's bezoekers tegen 5 € inkom om de zegen van Sinte-Gardena af te smeken, de patrones van de tuinen. Natuurlijk zouden we ook gewijde plantjes verkopen, gewijde schoppen en kruiwagens, kortom eindelijk zou ik ook eens plezier hebben van die tuin en als we genoeg verdienden zou ik zelfs een tuinman in dienst nemen. Mijn dromen werden bruusk afgebroken, want het bleek dat het tuinhuis schreide om een likje bescherming van het hout. Ondertussen weent dat tuinhuis dus niet meer en ik hoop dat ik weer enkele jaren gerust ben, maar het schijnt dat de ramen boven ook staan te schreien. Spijtig dat het nu altijd regent.

Volgende week ben ik weeral opgevorderd om een appartement in orde te brengen voor een dochter maar het is wel beperkt tot muren schilderen, dat valt mee, zoveel muren kan een appartement toch niet hebben, en dan verhuizen. Met twee universitaire dochters is verhuizen ondertussen ook een specialiteit geworden waar ik mijn hand niet meer voor omdraai omdat ze allebei de gewoonte hebben om alle jaren te verhuizen. Zo blijf je bezig natuurlijk maar nu heeft ze toch al gehuurd voor drie jaren dus de toekomst lacht mij toe.

telloorlekker

22 sep 2004, 14:35

Toch heb ik de idee dat er meer klunzen rondlopen dan handige Harries. Zelfs al hebben die klunzen universitaire diploma's of papiertjes van een of ander postorderbedrijf; het lijkt me hetzelfde. Ik ben opgegroeid met de wetenschap dat, mocht het hoofd ontbreken, je alles met je handen moet doen. Mijn hoofd heb ik na een dikke veertig jaar papier- en burowerk op non actief gezet als het om getallekes gaat. Nu heb ik ondertussen een concensus bereikt tussen het hoofd en mijn handen. Wat erin zit, voeren mijn handen uit ! Mijne "ram" wordt telkens weer ge-reset en daarom vergeet ik 't liefst dat wat mijn handen eerst worden toegevreven. Ook hier loopt zo iets rond dat mij telkens op mijn handen wijst; dat schijnt dus niet alleen hier te zijn maar ook elders. Ik begrijp dan ook waarom menigeen terugschrikt van een opknapbeurt aan een tuinhuisje. Edoch, ik ben geen kluns; ik hoef mijn tuinhuisje niet te behoeden voor verval; het is in stevig geanodiseerd aluminium en de benodigde vijzen en moeren zijn van gegalvaniseerd staal. Wat kan daar dan nog aan erosie op plaats grijpen dat ik daaraan mijn handen zou moeten vuil maken ? Het tuinhuisje is trouwens geplaatst ten bate van mijn vrouw; hoeft ze tenminste niet telkens onze garage overhoop te halen wil ze die arboretumrommel eruit krijgen. Want zeg nu zelf, komt er een schammetje of schaar op de auto is het meestal de chauffeur die daaraan schuld heeft. Een aangezien ik alleen met die vierwieler toer, zou een veeg van een steel of schaar weer in mijn schoenen geschoven worden. Nee, niets daarvan; zij heeft een tuinhuis en ik een garage ! Let wel, ik heb een dubbele garage; destijds bij promotie gekocht aan de prijs van één. In de ene helft overwintert onze sleurhut, en aan de andere kant naast een wand van kunststoftuinstoelen en het bbq-stel onze 4x4.
Ook de garage is onderhoudsvrij; gegalvaniseerde damwand met twee kantelpoorten van eenzelfde samenstelling.
Dus... wie is er de kluns ?

TLL
Gast

22 sep 2004, 18:27

:cry:
Laatst gewijzigd door Gast op 26 feb 2005, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

telloorlekker

22 sep 2004, 19:16

Alle griffels en potloden nog aan toe... zoveel studierichtingen en niet één waar een aanwijzingsbord bij staat. Las ik in een krant de op- en neerwaartse trend van gekozen en ingeschreven studentengrappen. Want ik noem zoiets een grap. Tegenwoordig kan ik het moeilijk een serieuze zaak noemen te studeren aan een hoge school. Jaja, hoog wel en ook in de moed van de docenten. Zij varen er wel bij, maar hun pubs ? Dat vraag ik me toch af. Neem nu een universiteit; de diversiteit aan opleidingsvakken doet me wél vragen rijzen omtrent de naam van die instelling. Het lijkt me meer op een multiversiteit. Alleen de onderliggende grondbeginselen van die instelling vermoed de geaardheid. Dat kan "uni" zijn voor elk van hun achtergrond, maar voor de rest is het -even waar- toch multi.
Filosofie : moet je zoiets "studeren" ? Ik heb mijn leven lang al gefilosofeerd en heb er nooit een papierke voor gekregen; de bijnaam "filosoof" wordt me zonder dat ook al aangevreven. Besluit : nutteloze studierichting !
Wijsbegeerte : Zelfs mét wordt je niet wijzer. De wijsheid komt alleen maar met de jaren. Een peuter van elf kun je ook, voor zijn ouderdomsniveau, een wijsbegeerder noemen. Hoewel, de huidige jeugd snakt niet naar wijsheid, laat staan dat ze het begeert... Besluit : nutteloos tijdverdrijf.
Letteren : Nou moe, wie niet heeft leren lezen of schrijven, wat kan die met deze studierichting aanvangen ? Analfabeten hebben er zowieso niets aan. En wat Lenin of Conscience al neergepent hebben wordt toch ook in twijfel getrokken. Of is dit de voorloper van de caligrafische richting in de computerbusines ? 't Kan zijn dat ze deze richting kiezen om later andere dan leesbare tekens te verzinnen. Voor kolderaars als wij zou men die richting gratis moeten belonen met een getuigschrift met titel "Hij kan lezen, maar schrijven... ?" Zelfs al beheer je de letteren zoals ze er staan, valt het nog af te wachten of iemand jouw flauwekul wil doorsnuffelen en naar waarde wil inschatten. Besluit : kun je het niet, zal je het nooit niet kunnen, hopeloos dus.
Rechten : Mooie vooruitzichten als het op erelonen aankomt, maar verder dan letterkes lezen geraak je er niet. Wetteksten van buiten leren of onzinnige teksten ontleden deden wij op de middelbare school al cfr. de Catechismus. Als men nagaat wat voor janboel de huidige rechtsgeleerden ervan maken wordt dit in de toekomst toch een bedenkelijke stiel. Besluit : Leer metaal plooien of gymnastiek... zo kan je rechten wat krom was... m.a.w. gezonde ontspanning.
e.v.a.
Het leven van een niet-multiversitair kan zeker nog veraangenaamd worden door een titel te verkrijgen -zelfs al heb je nooit universiteit gedaan- als "doctor honoris causa"... Wat het wil zeggen en inhoudt ontgaat me nog steeds. Als dit moet dienen ter waardering van je kunde, is toch alle hooggeschooldheid overbodig ... niet ?