Kolder - Losse flodders

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

Wout

24 sep 2004, 07:33

Beste Hermano die verhuizingen en schilderingen is nog maar een begin.
En het "bompaschap".is ook niet ver meer af. En dan is het aan jou om te vragen of men niets te vragen heeft. Un jour tu verras....
Het denken mag zich nooit onderwerpen!
mira

24 sep 2004, 14:02

Na een heerlijke lunch die mijn kok Bernard had bereid, zit ik in mijn prachtig Chesterfield-salon te genieten van een glaasje fijne port; voorzichtig nippend zou ik moeten zeggen want een Royal Oporto van 1940 dat drink je zomaar niet, dat savoureer je.

Het is minder druk geworden op de promenade hier; het gure herfstweer is nu ook niet bepaald ideaal om te wandelen en het gewone werkvolk is weer huiswaarts gekeerd. Niet dat ze zich deze chique appartementen langs de promenade zouden kunnen veroorloven, nee hoor, meestal verblijven ze op één of andere camping of zijn het eendagstoeristen die ook wel eens willen zien welke luxe de rijken en de adel zich kunnen veroorloven.

Die gluurders herken je niet alleen aan hun ouderwetse zielige kledij maar ook omdat hun blik steeds gericht is op deze stijlvolle luxe-résidences, alhoewel er soms wel enkele lompe mannen richting ligzetels kijken in de hoop goedverzorgde, welgevormde zonnebaadsters te begluren. Dat wij een eigen privé zwembad annexzonneterras hebben weten ze natuurlijk niet.... hoe zouden ze.

Mijn huisbedienden zijn inmiddels begonnen aan hun eigen middagmaal; Serafine, de kamermeid, sluit eerst nog een raam in een aanpalende kamer en van zodra ze in de keuken is hoor ik haar zeggen "daar liep hij weer de Baron"...

Ach ja, eigenlijk is hij een Graaf maar, Baron of Graaf, Serafine kent toch het verschil niet. VoIgens sommige geruchten zou hij helemáál niet behoren tot onze adellijke kringen, anderen weten dan weer te vertellen dat hij ooit als chauffeur of kamerknecht voor een Graaf in de buurt van Diksmuide zou gewerkt hebben. Het fijne heb ik er nooit van geweten en dat hoef ik er ook niet van te weten, maar ik vang wel allerlei gesprekken op en het gebeurt al eens dat de man van Serafine in zijn stamkroeg de Graaf als tooggenoot heeft.

"Oh" zegt Florent, de man van Serafine dan "hij had het weer goed zitten",
"het was weer gala's van hier en vijfsterrenrestaurants langs daar". "Maar ik begrijp dat niet goed" zegt Florent dan, "want volgens een buurvrouw, die zich veel bezighoudt met een computer, zit hij vrijwel dagelijks zijne parlee te doen op één of ander programma van dat internet dinges, zowel 's middags als 's avonds". "Dat kan dus niet hé van al die gala's en al de rest" zegt hij dan en volgens onze buurvrouw is het ook geen simpele, al denkt ze soms van wel".
Oscar, een andere tooggenoot van Florent, woont rechtover frituur Juliette en die ziet hem soms, terwijl er geen andere klanten zijn, vlug de frituur binnenglippen om een pak friet met een boulet te kopen. "Ach" voegt Florent er nog aan toe "die vent onderschat ons toch wel ferm door te denken dat wij geloof hechten aan al zijn bla-bla of dat we onder de indruk zouden zijn".
.............

Holala, het is bijna twee uur, mijn chauffeur gaat me naar Brussel brengen waar ik afspraak heb met Comtesse Angèle de Parmesan de Farandolle et des Particules qui n'Apparaissent qu'à Marée Basse; we gaan samen de afternoon-tea gebruiken bij Wittamer aan de Zavel en nadien moet ik nog mijn chique soirée kledij gaan passen bij Natan. Ik zal weer de ster van de avond zijn volgende maand wanneer ik het Théatre de la Monnaie betreed.
Wat is er ook weer te doen?... Ach ja, er worden liederen van Schubert
vertolkt, niet echt mijn geliefkoosde genre, maar in onze wereld heb je nu
eenmaal mondaine verplichtingen.

Waar ik wel naar uitkijk is de uitvoering in het voorjaar van de Toverfluit van Mozart. Zeg nu zelf, na meer dan tweehonderd jaar houdt die fluit nog
steeds stand en in diene tijd was er helemaal nog geen sprake van
middeltjes zoals die pilletjes, je weet wel die blauwe, maar mijn stand en
educatie verbieden mij de naam te vernoemen.... Papageno de vogelvanger zal zich zoals steeds van zijn taak kwijten en Pamina zal weer worden gered.
Eind goed al goed, zou ik zeggen....

Tillie

24 sep 2004, 15:06

Dit doet bij mij vermoedens rijzen. Die beschrijving... Zou het.....?.. kunnen zijn misschien?
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

telloorlekker

24 sep 2004, 20:09

Tilie... sleep ze mee over de meet... Zo iemand als mira hebben we nog niet op "hét duel" gezien... Zij kan zich meteen vervoegen bij Kwezel, Apolonia en Wan Tang... Hoe meer zielen hoe meer vreugd hé... en terzelfdertijd groeit misschien het besef dat niet alleen volkse maar ook adelijk dames welkom zijn; zo is Want Tang niet meer alleen.
Desondanks doen de toeschouwers van Hét Duel het nog altijd met een meerderheid van "mannen"... hoewel ik dat soms betwijfel... :D

ED.

26 sep 2004, 14:59

Tussen de lijntjes.

Lang geleden plachte mijn moeder te zeggen:" pas op voor de vieze mannen, ga nooit met ze mee, laat nooit je piemeltje zien aan die mannen" Ik heb het dus nooit gedaan. Maar moeder, heeft mij,gelukkig maar, nooit zo een verwittiging gegeven over de vrouwen.

Zeker wat het "piemeltje laten zien" betreft, was ik er vroeg bij. "Als ik eens mag kijken, dan mag jij ook eens piepen" zei mij ooit een meisje, toen wij pakweg een jaar of acht waren. Nu, dat zal wel allemaal normaal zijn zeker? Zoals mijn grootmama steeds wist te zeggen, en dat was al een moderne,"het is de gang van de wereld!" Het was en is nog steeds de nieuwsgierigheid van de klein mannen, over wat er allemaal achter dat stukje stof zat en zit. Stel U voor, dat wij dat allemaal pas mochten ont"dekken" bij onze eerste huwelijksnacht. Er zou niet veel te"recht" gekomen zijn van de daad der daden.

Nu lees ik hier, op een andere topic, van alles over een Burka. Nog altijd zijn wij (en niet alleen als kleine mannen) nieuwsgrierig wat er achter dat zwarte laken zit. Nu doet iedereen wat hij, en in dit geval,van wat zij wil. Het moet echter, verdorie, toch niet gemakkelijk zijn om met die burka aan, een ontdekkingsreis naar de anatomie te beginnen. Tegen dat dit tentenkamp uitgedaan is, staat daar wellicht al een of andere bebaarde gereed met de dreiging, om van alles af te snijden.

Afsnijden, daar hebben sommigen heden ten dage wel verstand van. Dat zie je tegenwoordig in allerlei filmpjes en video's op het internet. Op de televisie toont men dat "nog" niet. Ze zouden wel willen, al was het nog maar om de kijkcijfers. Toch is er daar ene productie verantwooordelijke die, het nogal moelijk vindt om dit uit te zenden, vlak na een reclameblok over Aspro en andere pijnstillers.

Nieuwsgierig zoals ik ben, heb ik ook eens naar één van die video's gekeken van die besnijderaars die ergens, tussen twee zandheuvels in, een medemens het hoofd afsnijden. Het zal bij die éne keer blijven! Ik kijk er nooit meer naar! Het is geen zicht! Ik heb die nacht geen oog dicht gedaan. Die sukkelaar daarentegen...

Ik dacht bij het bekijken ervan terug aan mijn jeugd. Aan dat boerderijtje in mijn buurt, waar regelmatig varkens in het zwart werden gekeeld. Dat was ook al geen schoon zicht en toch,de zwartslachter, die boer(ka) had toch nog iets menselijks. Om het dier niet nodeloos te laten lijden, sloeg hij het eerst,met een grote punthamer, de kop in. Dat dier wist in feite niet wat hem zou overkomen. Voor dat varken het goed besefte, was het al omgevormd tot zwarte en witte pensen.

Die mensen, daar tussen die twee zandheuvels, die wisten het al dagen op voorhand, dat zij letterlijk en figuurlijk hun hoofd zouden verliezen. Die werden niet verdoofd.Die moesten dienen als politiek theaterspeeltje en stierven op een trage en gruwelijke manier, zogezegd in de naam van een niet bestaande godheid.

Die koppensnellers, die dragen daar ook al zo een soort van Burka. Ook hun ogen, zijn het enige wat men ziet. De moeders van tegenwoordig, zeker die van in de toekomst, zullen hun kinderen wel heel iets anders te vertellen hebben over de "vieze mannetjes" Dat piemelgeval zal nu wel vervangen worden door een ander lichaamsdeel, denk ik.

Ben ik nu tegen die Burka? Bijlange niet! Maar, het zou toch gemakkelijk zijn voor ons,onbegrijpende westerlingen, wanneer er toch een duidelijk teken van vrouwelijkheid zou op te merken zijn bij de dragers ervan. Zolang ze mijn sqauw niet verplichten, om ook haar tipi over haar hoofd te trekken, trek ik er mij eigenlijk niet veel van aan. Maar schoon is iets anders en ze nemen toch zoveel plaats in, nietwaar?

Ik geef het toe, wanneer er zo een tentachtig wezen naast mij staat , juist op het moment, dat ik geld sta te tanken, ben ik er niet gerust in. Stel U voor, na het intikken van mijn code ontdek ik een vent onder dat tralieachtig kledingstuk. Het komt er dan wellicht op aan, om het hoofd niet te verliezen!

Met carnaval, ga ik er wél een lap op geven. Ik ga mij verkleden in een camping. Tenminste, wanneer ik het mag doen van de overheid. Voor hetzelfde geld,sluiten ze ook mijn gas en elektriciteit af. Of ze daarvoor het gewestplan zullen moeten aanpassen, blijft een open vraag.

Of ik dan een Burka zal mogen dragen, weet ik ook niet. Zou dit geïnterpreteerd kunnen worden, als een uitdaging tegenover sommige "hoofden" van de maatschappij? Dat moet nog afgewacht worden. Zal men mij niet gaan bekijken als een aanhanger van die koppensnellers? Wie zal het zeggen? Per slot van rekening ben ik, als oud- Dendermondenaar, toch een "kopvleesfretter". Dus!?
Laatst gewijzigd door ED. op 26 sep 2004, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ED.

26 sep 2004, 18:28

Tekst gepikt van Katana.

Henri d'Udeken d'Acoz (70) , de oom van princes Mathilde,trouwt nog voor het einde van het jaar met edelvrouw Marie-Madeleine Kervyn d'Oud Mooreghem(64).
Ze kennen elkaar al jaren , want Henri was een goede vriend van de inmiddels overleden echtgenoot van zijn toekomstige vrouw, Marie-Madeleine heeft drie kinderen, maar allleen het jongste,Muriël(37) woont nog in België.
De weduwe woont nog in Wijnegem, maar zal na het huwelijk, haar intrek nemen in het huis van Henri in Poperinge .

---------------------------------------------------------------------

Zeg Majesteit de Zandman. Ge kunt gij goed zwijgen zeg! Ge moet nu niet afkomen dat ge op vakantie waart en dat ge geen mail hebt gekregen van Mathilde! Wij moeten het,weeral, eens van anderen horen.Foei!

Apolonia

26 sep 2004, 18:49

Een klein woordje nog even over de Burka of anderen gezichts verhullingen in Moslimlanden.
Het word alleen gedragen op straat , maar thuis in de familie kring niet.
Het is om zich de blik van VREEMDE mannen te onttrekken.
De meesten meisjes in deze Burka landen worden uitgehuwelijkt.
En moeten als maagd het huwelijk in , vaak op jonge leeftijd.
Dan pas ziet de man het gezicht.
Dit staat niet in de Koran maar is meer een volksgebruik .
Net zo iets als men een Kerk ingaat met een bedekt hoofd.
Dat staat ook niet in de Bijbel.
Deze onthoofdingen heeft ook niks met het Islamitische geloof te maken.
Maar met een aandacht trekkerij om in het wereld nieuws te komen.
Van een stel psychopaten, Toutsies sloegen ook de hoofden af van de
Houtsies in Afrika en anders om, ook in de westerse wereld werden koppen afgeslagen.
Tot voor kort is de Guillotine in Frankrijk afgeschaft.
Zit vermoedelijk in de mensheid. Apolonia
Zouave

telloorlekker

26 sep 2004, 19:41

Jouw verhaal over dat visnet, of liever viesnet maar deels gelezen Apolonia. Mijn mening ? Of het één of het ander. Mocht ik ooit te maken krijgen met de oproerpolitie, ze zullen ervan lusten. Niet één die nog met een bivakmuts zal verschijnen. Zij zijn tenslotte geen F1-piloten hé... Dié hebben zoiets nodig moest er brand uitbreken in hun bolide. Maar die brigades met "burka"-dragende oproerkraaiers... dié moesten ze eens eerst aanpakken voordat men die karnavalsdames aanvalt ! Of anders zou de wetgever eens iets moeten uitvinden om alle make-up, postiches, haar- en andere kleursels te verbieden. De identiteit van een persoon wordt daar toch ook geweld mee aangedaan.
Als ik morgen bv. mijn baard zou scheren, mijn snor laat groeien, een haarstukje in oranjeverf opzetten én een donkere zonnebril, wat maakt mij dan nog "vreemd" ten opzichte van die burka-dragende dames ? Niet één wettekst zegt met welk produkt ik mijn haar moet wassen, niet één zegt me welke glazen ik in mijn bril mag hebben... Wat zitten ze zich dan te moeien met dames die, zelfs al hebben ze er geen, hun gezicht verstoppen achter de mazen dan dit net ?
Is dit dan weer niets typisch Belgisch ? Iedereen GELIJK voor de wet ? of achter het "net" ? :)
Gast

28 sep 2004, 20:31

:cry:
Laatst gewijzigd door Gast op 26 feb 2005, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

28 sep 2004, 22:39

Laatst gewijzigd door Gast op 26 feb 2005, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

29 sep 2004, 21:07

Laatst gewijzigd door Gast op 26 feb 2005, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

29 sep 2004, 22:12

Spoeter

29 sep 2004, 23:48

Een werkloze soliciteert voor een job als WC-ontstopper bij Microsoft.

De personeelsdirecteur nodigt hem uit voor een solicitatiegesprek en laat de man een proef afleggen (met het meest moderne ontstoppingsgereedschap).
Hij zegt:"U bent aangenomen. Bezorg me uw e-mail adres en ik stuur u het formulier dat u moet invullen, alsook de datum en uur waarop u kan beginnen".
De man, zeer ontgoocheld, antwoord dat hij geen PC heeft en dus ook geen e-mail adres.
De personeelsdirecteur zegt daarop dat hij zeer teleurgesteld is, maar dat
hij -gezien het feit dat hij geen e-mail adres- heeft virtueel niet eens bestaat, en aangezien hij niet bestaat hij dan ook geen aanspraak kan maken op de job.

De man, zwaar aangeslagen, weet niet goed wat doen, met slechts 10 euro op zak. Maar dan beslist hij om met die 10 euro naar de veiling te gaan. Hij koopt er een kist met 10 kg tomaten.
Hij gaat van deur tot deur om zijn tomaten per kg aan de man te brengen,
en in minder dan 2 uur zijn al zijn tomaten verkocht en zijn kapitaal verdubbeld.
Diezelfde dag herhaalt hij zijn verkoopsstunt nog 3 maal en keert 's avonds huiswaarts met 60 euro op zak !!!!
Hij realiseert zich nu dat hij op deze manier best wel kan overleven.
Hij vertrekt elke dag van bij hem thuis en komt elke dag later naar huis maar verdrievoudigt of verviervoudigt zijn kapitaal elke dag.
Korte tijd nadien schaft hij zich een bestelwagen aan, die al snel wordt
omgeruild voor een heuse vrachtwagen en die op zijn beurt slechts de aanzet was voor volledig wagenpark met bestelwagens.

5 jaar gaan voorbij....
Nu is de man eigenaar van één van de grootste distributiebedrijven van
België.
Hij denkt aan zijn toekomst, voor hem en voor zijn familie, en besluit om een degelijke levensverzekering af te sluiten.
Hij doet beroep op een verzekeringsagent, maakt zijn keuze en aan het eind van het gesprek vraagt de verzekeringsagent zijn e-mail adres om hem het voorstel door te sturen.
Daarop zegt de man dat hij geen e-mail adres heeft.
"Eigenaardig" zegt de makelaar, "u heeft geen e-mail adres en u bent erin geslaagd een waar imperium uit de grond te stampen.
Beeldt U zich eens in waar u had gestaan indien u wel een e-mail adres zou hebben gehad!"
De man denkt na en zegt dan:
"Ik zou WC ontstopper zijn geweest bij Microsoft".

Moraal van het verhaal ?
1) Internet is niet dè oplossing voor je leven.
2) Indien je geen e-mail adres hebt maar hard werkt kan je miljonair worden.
3) Jij hebt dit bericht via e-mail ontvangen. Het is dus zeker dat je meer
kans maakt om WC ontstopper te worden bij Microsoft dan om miljonair te worden....
Ik heb in mijn leven meer geleerd door te luisteren dan door te spreken
Gast

30 sep 2004, 10:38

Apolonia

30 sep 2004, 13:07

Een Partnerschap bestaat uit 2 verschillende individuen.
Twee verschillende persoonlijkheden.
Als men dat ieder voorzich kan behouden, zijn eigen individualiteit.
Dan kunnen er nauwelijk partner moeheid ontstaan.
Doe dingen samen maar ook apart.
Ga niet met je man mee naar het voetbalveld en zit er met een tronie.
Man! laat je vrouw gezellig 3 dagen met haar vriendinnen in de Ardennen gaan wandelen.
Mevrouw mis U man gewoon eens een paar maanden en laat hem zijn levens droom vervullen en de Compostella voet reis doen of per motor.
Zo blijft men nieuw voor elkaar, en een kleine scheven schaats is ook geen ramp.
Des te blijer zijn we weer als we ontdekken ! De ideale partner blijken te hebben. :D Apolonia
Zouave