westhoven 3gn. 1ste Cie 70

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Juul

20 apr 2006, 20:55

Is er soms iemand onder jullie die herinneringen heeft aan het 3de geniebataljon in Westhoven? Als ik het me goed herinner zat ik in de eerste cie ( kapitein Willems)

Genieterke

16 mei 2006, 23:18

Yep! Juul.
Ik was er van het begin tot het einde!!!!!!!!!!!
MOFAB.... dat zal je wel iets zeggen zeker.

Het Genieterke :mrgreen:
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !
Jempi

16 mei 2006, 23:33

Lieve deugd, wie dat we daar hebben!! Heee Genieterke, dat is lang geleden. Hoe is het nog met jou ? Alles goed hopelijk ?

Ik ben blij dat je opnieuw onder ons bent.

Jempi

Danny.

17 mei 2006, 07:45

Genieterke, ik zie dat je bij het 3de Gn geweest ben van het begin tot het einde.
Ikzelf was niet bij het 3de Gn, maar wel in Westhoven van 1955 tot 1970, namelijk bij het transmissiecentrum van het Commando Genie (HK) dat eerst in het kwartier Nieuwpoort te vinden was, en later in het kwartier Adj Brasseur.
Jij moet dan wel Eggermont (andere namen ontsnappen mij momenteel) gekend hebben. Hij was een van de mofab instructeurs.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Genieterke

19 mei 2006, 01:19

Yep! Jempi

Met de meest vriendelijke groeten.
Beetje te kampen gehad met Hart- en andere infarkten.
Fikse deuk in de carrosserie maar het motorke sputtert nog.

Het Genieterke :P

Genieterke

19 mei 2006, 01:58

Hallo Danny

Wij zijn daar in Westhoven met niets begonnen. Voor de secretaris 1 tafel, 1 stoel en 1 kast en 1 stylo om het VEC op te stellen. Enkele mensen van het éérste uur Albert Van Tichelen, Staf Janssens, Vinus Pernet, Egide Dumon, Donald Somers, Frans Soffers, Odilon De Mey, Bill De Rybel... ik ken ze bijna nog allemaal maar het lijstje is wat lang om ze allemaal hier te vermelden. Wij hadden daar een glorietijd, een ongeloofelijke hechte vriendschapsband. Ons motto was 'Bier ist Bier und snaps ist snaps'.
Natuurlijk heb ik Frankie Eggermont alias 'De Smalle' gekend, hij was van de 1ste Cie Brug en heeft om de mentaliteit mutatie naar onze Cie gevraagd en gekregen. Jan Lacombe, Charel Verwerft, den dikke Jos, De Belder alias Speedy van de 68 Cie. Rik Uytenhoven van de Cie GT. Juist de namen van de mensen van het Cmd Gn ontgaan mij een beetje.
Majoor Truyen krak in het gevechtsduiken zoals Jaak Vermeulen en kornuiten. Het ophalen van herinneringen doet mij deugd. Momenteel ben ik een website Off-Line aan het bouwen waarin een flinke brok gereserveerd voor het kamp Vogelsang, dat inmiddels na 50 jaar terug overgedragen is aan de duitsers. Ik ben nog vlug foto's gaan maken via Malsbenden en heb alles in een mooie reportage gegoten als souvenir.
Nu begrijp je misschien ook waar mijn nickname vandaan komt!!!!

Juul

19 mei 2006, 09:14

In 1970/1971 was ik 11 maanden bediende bij Chef Albert Van Tichelen om hem te helpen met de VEC en het verzorgen van zijn visjes in zijn aquarium. Ik herinner me nog zijn grote snor en zijn blinkende oogjes: een joviale man waar ik goede herinneringen aan overhoud. Weet iemand of hij nog leeft en hoe ik hem zou kunnen bereiken?

Danny.

20 mei 2006, 08:20

Hey Genieterke en Juul, ik was wel niet van het 3e Gn Bon, maar was in Westhoven, Kwartier Adjt Brasseur, als het 3e Gn geboren werd.
Ik was op het CTR van de Plaats Westhoven te vinden met Hugo Sleeuwaert en Marc Lemaire.

Van o.a. volgenden zijn de huidige coordinaten (woonplaats enz.) gekend:

Albert Van Tiggel (en niet Van Tichelen) ook "Den beer" genoemd. Zijn snor is nog steeds indrukwekkend, maar hijzelf is nog niet gegroeid.

Jos De Belder ook "Speedy Gonzales" genoemd, die van "De bal is rond, en de derde time van de verteranenvoetbal duurt altijd het langst".

Franky Eggermont ook "De smalle of Joggybeer" genoemd is in Duitsland gebleven.

Jan Lacombe is nu Provincieraadslid in West-Vlaanderen

Charel Verwerft toenaam niet gekend, maar desalniettemin nog steeds springlevend.

In feite een ganse waslijst zoals je zelf zegt Genieterke.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

bink106

09 feb 2007, 11:02

Hoi juul,ook ik was daar van´t begin (06 nov 67 zijn de BV´s toegekomen) en ik was toen de enige soldaat BV op de Moabs al de anderen waren reeds Korporaal benoemt en kreeg dat ook dagelijks meermaals op m´n brood. In uw tijd was ik dus bij de jonge BV´s samen met Rymenans Van Camp;Scheveneels,Verpoorten,Van der Swaelmen,Opalvens,Jadoule enz enz die namen zullen je zeker nog wel iets zeggen. Jadoule is al lang overleden (verbrand in in caravan) Ik heb de mooiste herinneringen van m´n leven vanuit die cie en kan er nog 100de verhalen over vertellen.
groetjes frans Wijnants
genieten nu het nog kan

PROCOL HAREM

11 feb 2007, 10:45

Hallo,

Als jonge twintiger ben ik in 1970 in Westhoven toegekomen. Tot 1974 was ik bij "de mofabs". Door de VERFRANSING van ONS Bn heb ik toen mutatie MOETEN doen naar Benen, De universiteit van de genie.

Sinds oct 2006 ben ik met pensioen.

Mijn mooiste tijd was in Westhoven : Wie herinnert zich nog die mooie poetsvrouw van onze blok op de polygoon met haar geel autootje. Spijtig dat ze frans sprak. Maar ja, terwijl ge ........ spreekt men toch niet. Om iets te vragen was er toch de gebarentaal.

MVG

Harry

PROCOL HAREM

27 feb 2007, 10:49

Beste vrienden,

Sinds enkele weken zitten we met een viertal "mofappers" met de handen in het haar. Wij zouden zo graag een reunie organiseren voor AL diegene die samen met ons (Jean, Donald, Frans, Harry) in 3 Gn 1 Cie gezeten (of gelegen) hebben. Laat het officier, onderofficier, vrijwilliger of dienstplichtige zijn. Speelt geen rol. Neem contact op aub !!! Verspreid deze oproep zoveel mogelijk.

Tot gauw,

Harry

Ludooke

23 jun 2007, 20:57

Danny,

Ik heb in de begin 78 ook nog op de CTR van Westhoven rondgehangen.
Ik was dienstplichtige bij de 68°.
Adj Sleeuwaert, Lemaire, komen mij bekend voor.
De 3°Gn was in mijn tijd franstalig.
Lacombe was onze Serg.Maj

Dit is ondertussen ook al 30 jaar.

Groeten

Ludo

Genieterke

24 jun 2007, 03:10

Ludooke

Tijdens een herdenkingsplechtigheid in de Genieschool heb ik Rudi Laforce ontmoet hij is inmiddels al Adjudant-Majoor en bijna einde carriere. Ik zie hem nog toekomen (in den baar) als jonge sergeant en dat is dikke 30 jaren geleden.
Hoewel ik van het 3Gn Bn 1Cie was moet/mag ik toch zeggen dat de
68 Cie Gevechts Genie één van de beste compagnies was in de BSD wat paraatheid en bekwaamheid betrof. Al diegene die er hun dienstplicht vervuld hebben mogen daar nu nog terecht trots op zijn.

Met GENIEterige groeten

Ludooke

24 jun 2007, 16:14

Genieterke,

Ik kan me vaag 1° sergeant Laforce herinneren.
Hij zat dacht ik bij het eerste peleton.
Adj Chef Permentier heb je die niet gekend? Hij was de vader en de moeder van de cie.
Bij mij is het ook al 30 jaar geleden.
De cie welke onderons gelegerd was van de 3°GN reed met mofabs.
Maar dat waren allemaal franstalige.
Eigenlijk zonde dat men de legerdienst afgeschaft heeft.
Voor sommige jonge gasten zou het eens goed doen enkele maanden van disipline .
Het was eigenlijk nog niet zo'n een slechte tijd alleen financieel wel eenramp.

Groeten

Ludo

Genieterke

24 jun 2007, 19:48

Uiteraard kan ik mij Adjt Chef Parmentier herinneren. Hij was de ideale persoon op de juiste plaats. En er bevonden zich meer van dergelijke kleppers in deze Cie (zie in hogere posting).
Wat het 3Gn Bn betrof was deze oorspronkelijk tweetalig en in zoverre ik mij kan herinneren zijn er nooit problemen geweest rondom deze tweetaligheid. Integendeel zelfs wij konden goed met elkaar opschieten.
Om welke reden het bataljon ééntalig Frans moest worden is mij nog steeds een raadsel. Wat de MOFAB's betreft zou dit ten huidige dagen nog steeds modern bruggenbouwmateriaal zijn. Ik herinner mij nog zéér goed dat wij in 12 minuten tijd een vlot bouwden van 6 MOFAB's dat 80 Ton kon dragen. Dit record is door geen enkel leger geevenaard.
Momenteel is er geen bruggenbouwmateriaal meer in het belgisch leger.
Behoorden wij dan tot de laatste generatie 'Pontonniers'?

De 'Dienstplicht' hadden ze nooit mogen afschaffen!
Door deze uitspraak zullen een aantal personen gaan steigeren en ja het was voor betrokkenen een financieel verlies, maar er was een enorme compensatie. Er werden karakters gevormd, wij werkten in groepsverband, wij leerden er onze plan trekken, er onstonden vriendschappen voor het leven.

Het wordt stilaan een klassieker, bijna alle eenheden oraniseren een reünie. Men ontmoet elkaar weer na 30-40 jaar. Zulke reünies zijn stille getuigen van de inhoudelijke diepgaande betekennis van 'Vriendschap'.