62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

radiooperateurke

08 feb 2007, 16:21

Dag Evarist, het doet mij een plezier eens een nieuwe stem te horen op de site. Ik was te Essentho in 1968/69, dus een van de eerste die in de gloednieuwe kazerne aankwam, (men was nog volop aan 't afwerken). Als ge de vorige bladzijden eens doorneemt zie je dat ik ergens een item heb geschreven over de off. en ooff. in bovenvermeldde periode. Het doet mij vreemd aan dat je geen enkele van de door mij vernoemde personen citeert; zou er geen enkele meer aanwezig zijn geweest? bv. batterijcommandant was kapt. Dumalin + off. Schelfhout, De Smet en Lefevre. Adj. De Picker heb ik goed gekend, hij is nl. een tijdje mijn baas geweest alvorens de batterijen op sterkte waren en konden functionneren. De sites waren nog net operatief. De Picker was inderdaad een beetje een rare, hij had ook ergens een speciale onderscheiding van de oorlog in Korea meen ik. Op de site van de vriendenkring Essentho/Korbach/62 Hawk kan je terugvinden dat hij reeds een tiental jaren geleden overleden is. Indien er vragen zouden zijn, stel ze gerust; ik herinner mij namelijk nog tamelijk veel uit die periode. Groetjes.

Evarist

08 feb 2007, 17:52

Hallo Radiooperteurke,

Ja ik heb in een vorig berichtje namen genoemd maar dan meestal van de C-bij waar ik de eerste maanden was ingedeeld. Ik kan u zeggen dat ik eigenlijk ook het ontstaan van Essentho geweten heb, daar mijn vader op dat ogenblik RSM was bij 43a in Brakel en wij dan geregeld op bezoek kwamen in Essentho.
Nu naar de D-bij zoals ik die heb gekend zijnde 1972 /1975.
Mijn eerste bij-comd. was Kapt. Goovaerts P (zijn echtgenote is onlangs overleden). vervolgens Kapt. Demulder
als BSM hadden wij R. Fernangut ( ook reeds overleden sedert een drietal jaar) was voordien actief op de BOC.
Andere mensen uit die tijd in de D-bij: Chef André Viaene (reeds een tiental jaar plotseling overleden); chef Maurits Van Compernolle; adjt. Vandereeck Michel; chef Jacobs; chef Devlieghe; chef Delepo (ook reeds een tweetal jaar overleden; Chef Peeters ; Chef Zonnekein en chef Roland Vanhulle ( ook reeds enkele jaren overleden) dat zijn zowat de namen die me voor de geest komen.
Zelf heb ik zoals in een eerder bericht gemeld nog steeds veel contact met mensen van 62 a en ook van 43 a.. Trouwens veel van de nederlandstaligen zijn de laatste jaren van de BSD nog naar Brakel gemuteerd, anderenmeestal mensen die tweetalig waren zijn in Essentho gebleven en nog anderen werden klaargestoomd voor de vorming van het bataljon Gepard welke de Hawk is komen vervangen.
Wat de site van 62a betreft had ik tijdens de vorige samenkomst van 62a de gelegenheid om de webmaster te leren kennen via de assistente Carine Puype, de dochter van de factuur.
Tot zover
Evarist

Peetje Maurice

11 feb 2007, 11:03

Dank zij Evarist ben ik nu al heel wat meer namen te weten gekomen van beroeps die gediend hebben in het prachtige Essentho. Het valt ook op dat vele van deze mensen reeds overleden zijn, ik denk hierbij aan toenmalig onderluitenant Corstjens en Chef Viaene, die ik ook goed gekend heb, al was het maar voor enkele maanden. Het blijkt ook dat er mensen bij zijn, die plotseling stierven.
Daar was echter in mijn tijd ook een zekere luitenant, met mijn tijd bedoel ik dan het jaar 1974, ik denk dat zijn naam De Buyser of zoiets was, ben niet meer voor 100% zeker van zijn naam. Het was een flinke, sympathieke mensl, ik zie hem nog zo voor mij en ik zou eens graag weten hoe het met hem verder gegaan is. Misschien kan Evarist zijn encyclopedie even ter hand nemen, want Evarist is werkelijk een man die alles schijnt te weten over de gang van zaken in het toenmalige Essentho.
Nog een mooie regenzondag :wink:
Groeten,
De Peet :!:

Peetje Maurice

11 feb 2007, 18:57

Ik heb ondertussen al heel veel reakties gehad op mijn onderwerp, maar de reakties die komen haast allemaal van beroepsmensen, waarvoor trouwens mijn oprechte dank!
Doch had ik graag ook enige reakties gehad van de echte milicien die in Essentho of Lombardsijde met of tegen zijn goesting zijn legerdienst vervuld heeft om er "het vaderland te dienen".
Reakties van vrouwelijke beroeps zijn ook nog altijd welkom.
De Peet :lol:

Genieterke

11 feb 2007, 21:15

HEILABA! Peet

Een beetje rustig aan hé.
Wij kennen immers allemaal dat verhaal van:
"Dien oude bok die groene blaadjes lust!".

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

Peetje Maurice

11 feb 2007, 21:28

Genieterke schreef:HEILABA! Peet

Een beetje rustig aan hé.
Wij kennen immers allemaal dat verhaal van:
"Dien oude bok die groene blaadjes lust!".

Het Genieterke :P
Ik bedoelde maar dat ik het eens zou fijn vinden dat ook eens een vrouwelijke beroeps haar bevindingen, voor zover zij in Essentho "lag" hier even zou weergeven, maar langs de andere kant "dien oude bok die groene blaadjes lust", och waarom eigenlijk niet :D :D :D :D :D
Allé het is te hopen dat er zich eens een vrouw op mijn onderwerp "62 A HAWK TE LOMBARDSIJDE EN ESSENTHO-KORBACH" komt aan te melden! Looking forward for it!
Ladys, you're welcome! Want het leger is toch al lang geen mannenzaak meer nietwaar! Onze vrouwtjes weten goed hun mannetje te staan!
Mvg
De Peet :wink:

Evarist

12 feb 2007, 20:29

Hey Peetje,

Juist Debuyser was luitenant in de c-by en aanvankelijk was hij er BCO. Wat er nadien nog van hem geworden is weet ik niet juist. Ik informeer eens. Maar het was een toffe en joviale man.
En ken je de dokter nog uit die tijd? Jan Martens, een kleine met bril. Woont in Lombardsijde en is lid van de vriendenkring van het kwartier Lombardsijde. Je moet eens naar hun website gaan. www.vkl-aql.be.
Zelf heb ik ook mail-contact met een oud-milicien uit de D-by die mij blijkbaar nog goed kon herinneren.
En nu dat stukje dat ik zou vrijgeven over mezelf. Mijn naam is De Poortere Dirk. Ik was van 1 mei tot eind juli 1975 afgedeeld in Lombardsijde voor de opleiding te verzekeren van de nieuwe lichting miliciens die als eerste konden genieten van de kortste dienstplicht vooraleer deze werd afgeschaft. Ik was daar dan voor 62a samen met Chef Depotter? remmember de chef RP en WM Billiet die dan kort nadien is weggegaan van het leger net als ikzelf.
In de periode van aalmoezenier Johan was ik ook één van de vaste mensen om de nieuwe miliciens te gaan ophalen naar de trein en 's avonds deel te nemen aan de welkomstmaaltijd ( met als vast menu biefstuk friet).
Tot zover ook een deeltje over mezelf, een volgende keer meer. Ik bezorg je nog enkele foto's via mail want hier op het net lukt het me blijkbaar niet maar ik probeer wel eens.
groeten,
Evarist

Peetje Maurice

12 feb 2007, 21:09

Met dank aan Evarist voor de foto's en voor de link naar de website naar de vriendenkring!
Het valt toch op dat de oude gedienden van het leger, en zal dan niet alleen bij de gedienden van de luchtdoelartellerieschool of het 62ste A geweest zijn, dat die mensen regelmatig bijeenkomsten hebben!
Dat betekent volgens mij dat er een "ware broedergeest" onder de militairen bestaat!
Ik vind dat prachtig, weet je, zoiets zouden ze voor ons mensen van het ministerie (ben nog altijd in dienst hoor) ook wel mogen doen, maar-dit even terzijde- eens buiten ben je snel vergeten, het leger lijkt me daarop toch een uitzondering te maken.
Evarist, mocht je iets te weten komen over luitenant De Buyser, laat iets weten a.u.b., deze man was zoals je komt te zeggen zeer joviaal in de omgang, ook met de miliciens, ik herinner me dat hij het was, toen ik met tandpijn geplaagd zat, die als het ware een vaderfiguur voor mij was en die "kompassie" had en me zelfs vroeg "zal het gaan"....die woorden van een luitenant voor een milicien waren toch veel betekenend! Ik zat ook regelmatig met hem in de BCC, hij was de bevelhebber voor het "vuren" van een missile. Of misschien leest de toenmalige luitenant wel mee...
Met vriendelijke groeten,
Gast

16 feb 2007, 00:26

Hey Peetje, tot mijn schaamte hebben anderen mijn probleem opgelost wat betreft Johan, ik kende hem enkel als Johan de aalmoezenier... Ik kan cijfers onthouden als de beste...maar namen...dat is zeer droevig gesteld hoor, :roll: Ik bekijk nog dikwijls de foto van ons peloton, maar kom niet verder dan ofwel een voornaam of famillienaam, en bij enkelen niets meer, (waar ik minder contact mee had)...maar niemand te vijand !
Ik herinner me enkel nog Guy Verbeke bij volledige naam, de zoon van een rechter uit Ieper (?). Hij bleef in Belgie toen wij onze eenheden vervoegden in Duitsland. Daar vernamen we ook dat hij verongelukt was onder een gekantelde graafmachiene.
Ik begrijp je frustratie dat niemand van jouw jaar reageert, maar zoals je reeds zag een paar pagina's eerder (foto) heeft ook van mijn jaar zich nog niemand laten horen van de kroo's, enkel Fred (Papafreddy) van de kro's komt op deze site, hij was BOO op de BOC en ik BOA, dikwijls samen van dienst geweest...en ook al eens samen op pad met ons koersveloken in Duitsland.
Gr Willem

Peetje Maurice

16 feb 2007, 20:56

Hawk schreef:Ik begrijp je frustratie dat niemand van jouw jaar reageert,
Gr Willem
Ge moogt gerust zijn Hawk, dat is zeer frustrerend!
Toen ik dit onderwerp startte had ik toch gedacht dat er een paar zouden gereageerd hebben! Maar ze blijven in alle talen zwijgen...die van de lichting 1974 Lombardsijde-Essentho.
Is er hier nu echt niemand die in het jaar 1974 zijn militaire dienst vervuld heeft in Lombardsijde of Essentho, als milicien dan wel te verstaan...
Ik hoop nog altijd dat er zich eindelijk toch iemand zou aanmelden.
Voor de rest, aan jullie allemaal een fijn weekend toegewenst!

radiooperateurke

17 feb 2007, 10:37

Wij leven met U mee Peet, :oops: meer dan onze ervaring met Essentho aanbieden kunnen wij ook niet doen. Toch nu en dan een nieuwe oproep doen op seniorennet zal misschien toch eens resultaat opleveren. Van mijn lichting 1968/69 is er ook maar één (Monske) die ik ontmoet heb op het net. Allen prettig weekend. :wink:

Peetje Maurice

17 feb 2007, 10:57

radiooperateurke schreef:Wij leven met U mee Peet, :oops: meer dan onze ervaring met Essentho aanbieden kunnen wij ook niet doen. Toch nu en dan een nieuwe oproep doen op seniorennet zal misschien toch eens resultaat opleveren. Van mijn lichting 1968/69 is er ook maar één (Monske) die ik ontmoet heb op het net. Allen prettig weekend. :wink:
Ik geef de moed niet op! Ooit zal er zich iemand melden! Wellicht hebben mijn vroegere makkers van destijds niet eens een PC, of kennen ze de interessante site "seniorennet" niet eens!
Er komt een dag dat ik overstelpd zal worden met talrijke meldingen, maar hierbij nog maar eens mijn zoveelste oproep:

Miliciens of KROO's of KRO's die in het jaar 1974 hun legerdienst vervulden in Lombardsijde en dan in hetzelfde jaar in Essentho "lagen", jullie zijn van harte welkom op dit forum! Laat eens iets weten!

Voor jullie allemaal, er zijn er reeds zovelen die mijn onderwerp gelezen hebben, een zonnig weekend toegewenst!
Hoop doet leven! :)
Met vriendelijke groetjes!
Peet :lol:

LFR

18 feb 2007, 13:59

Wie alles nog eens vanuit de lucht wilt bekijken klik op onderstaande link.
Het is mogelijk om te scrollen en in te zoomen op details.
http://maps.google.com/maps?q=51.333+8. ... &t=k&hl=en

Na het opstarten krijgt men een kaart daar op satelliet of beide klikken.
Links boven van de pijl (10 uur) de C site.
Voor een zicht op de kazerne naar beneden scrollen.

LFR.

Peetje Maurice

18 feb 2007, 18:43

LFR schreef:Wie alles nog eens vanuit de lucht wilt bekijken klik op onderstaande link.
Het is mogelijk om te scrollen en in te zoomen op details.
http://maps.google.com/maps?q=51.333+8. ... &t=k&hl=en

Na het opstarten krijgt men een kaart daar op satelliet of beide klikken.
Links boven van de pijl (10 uur) de C site.
Voor een zicht op de kazerne naar beneden scrollen.

LFR.
"Geweldig" zou Eddy Wally zeggen!
Peet :wink:

e-hedwig

18 feb 2007, 21:11

"Geweldig" zou Eddy Wally zeggen!
Peet
dedju, en maar niet vinden, hé, de kazerne van Essentho...
Veel windmolens, ja!

hedwig
Whenever you create Utopia, you find something ugly working underneath it. (Joss Whedon)