62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Danny.

19 feb 2007, 08:00

e-hedwig schreef:
"Geweldig" zou Eddy Wally zeggen!
Peet
dedju, en maar niet vinden, hé, de kazerne van Essentho...
Veel windmolens, ja!

hedwig
Ik heb gewoon de hele URL bij mijn browser ingeven http://maps.google.com/maps?q=51.333+8. ... &t=k&hl=en
(Alles selecteren, knippen en plakken zoals ik gedaan heb, blijkbaar is de volledige URL niet onderstreept)
en dan kom je in de omgeving van Helmscheid terecht.
Zoals aangegeven staat, effekes naar het NW schuiven, en daar is toch iets te zien of niet?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

radiooperateurke

19 feb 2007, 10:02

Dag vrienden, de foto's zijn inderdaad zeer klaaren duidelijk. De kazerne in Essentho heb ik kunnen inzoomen tot wanneer je er bij manier van spreken een muis kon zien zitten. Waar ik wel wat moeite mee had, is mij orienteren in Rhoden. Het dorp is duidelijk gezien maar ik weet niet meer waar de site van de D-batterij zich juist bevond. Kan er iemand van jullie wat meer preciezere info geven. Deze lag in een bos met een steile weg er naartoe. Zou de berg waarop de radars stonden nog bestaan, of is deze reeds geeffend? Groetjes en tot kijk. Raf.

Evarist

19 feb 2007, 17:02

Radiooperateurke,
de site Rhoden bestaat nog steeds en wordt gebruikt door het duitse leger en als het juist is als opleidingssite.
Waar situeert die zich? Als u het dorp Rhoden vindt moet je komende uit de richting Scherfede in het dorplinksaf richting Wethen over de A44 moet je links naar boven het bos in.
Zo denk ik dat het moet zijn. In juni ga ik naar Brakel en Esentho en dan ga ik ter plaatse nog eens kijken en maak ik wel wat foto's.
groeten,
Evarist

Peetje Maurice

19 feb 2007, 21:14

Evarist schreef:Radiooperateurke,
de site Rhoden bestaat nog steeds en wordt gebruikt door het duitse leger en als het juist is als opleidingssite.
Waar situeert die zich? Als u het dorp Rhoden vindt moet je komende uit de richting Scherfede in het dorplinksaf richting Wethen over de A44 moet je links naar boven het bos in.
Zo denk ik dat het moet zijn. In juni ga ik naar Brakel en Esentho en dan ga ik ter plaatse nog eens kijken en maak ik wel wat foto's.
groeten,
Evarist
De site te Rhoden, dat was toch de site van de D batterij als ik me niet vergis...ben er zoveel keren geweest, ik weet dat die site in een bosrijke omgeving lag en dat vanuit Essentho er heel wat bochtenwerk aan te pas kwam vooraleer die site werd bereikt.
Met de jeep met luitenant De Buyser als chauffeur was dat wel geen probleem om door de bochten te zwieren 8)
Evarist, als je in juni terug naar ginder gaat, verwachten we hier met zijn allen een pak foto's! Dank bij voorbaat :wink:
Peet :P

Evarist

20 feb 2007, 11:10

Peetje,
ik doe mijn best.
grtz
Evarist

radiooperateurke

20 feb 2007, 19:41

Beste Evarist, bedankt voor de meer preciese beschrijving, maar ik vind de D-site hoegenaamd niet terug in Rhoden. Ik kan tussen de bomen niets terugvinden van een min of meer open ruimte. Ik kan me ook niet meer orienteren vanuit het dorp Rhoden zelf. Ik weet wel als we 's nachts van wacht waren, we bij heldere hemel mooi het stadje Warburg zagen liggen. Vandaar vertokken wij ook per DVT met verlof. :lol: Wanneer iemand nog meer preciezere info heeft betreffende de D-site te Rhoden, graag een berichtje. Ik verbleef er gemiddeld een viertal dagen per week en een nacht of twee; wij hadden dan 24 urendienst, 's morgens na de vlaggegroet vertokken wij meestal per autobus en 's anderendaagsmiddags rond elf uur waren wij terug in de kazerne, waar wij ons konden verfrissen en 's namiddags hadden wij al terug karwei in de kazerne. Groeten, Raf.

Evarist

20 feb 2007, 20:02

Beste radiooperteurke,

Effectief de site lag midden in een boszone naast de autosnelweg. Nu ik zal kijken om meer info te bezorgen maar zoals gezegd in juni ga ik ter plaatse en maak er foto's (wat de site betreft als ik dat kan zonder in de bak te geraken).
groeten,
Evarist

LFR

20 feb 2007, 22:31

Volgende link gaat naar Wethen, daar inzoomen en links van de pijl (8 uur) is de D site terug te vinden in het bos.
http://maps.google.com/maps?q=51.500+9. ... &t=k&hl=en

Groetjes: LFR

radiooperateurke

21 feb 2007, 12:58

LFR, :lol: hebbes. Dank zij uw tip heb ik het gevonden. Ongelooflijk hoe duidelijk en quasi ongeschonden de site er nog bij ligt. Op eerste zicht is er nog niets veranderd buiten dat de launchers en de radars er niet meer staan. In 1968/69 heb ik meegemaakt dat de radars de bergop moesten geduwd worden door een Magirus. Trekken ging niet, zodat het affuit aan de kop van de camion moest gekoppeld worden en voorwaarts naar boven geduwd. Ik weet nog goed dat er geen enkele bv-chauffeur de klus kon klaren en dat er een milicien, ik weet zijn naam ook nog, hij had thuis een transportfirma in Westvlaanderen, zonder veel miserie het werk heeft opgeknapt. Het manneke was amper 1,68 m. groot, ge zag hem bijna niet zitten achter het grote stuur van de toen nog niet met servo uitgerustte vrachtwagens. Nogmaals dank en tot ziens. Raf.

e-hedwig

21 feb 2007, 18:47

Al uren zitten pieren, maar nog steeds de kazerne van Essentho niet gevonden alhier.
Ook heb ik de indruk dat de kazernes van Korbach en Essentho door elkaar worden gehaald.
Wie zet me op de juiste weg?
Dank je!

hedwig
Whenever you create Utopia, you find something ugly working underneath it. (Joss Whedon)

radiooperateurke

21 feb 2007, 19:46

Hedwig, als je het bericht van Danny neemt en je klikt het bericht over satelietbeeld Helmscheid aan, dan kom je op het scherm waar je bovenaan "beide" ziet staan; (kaart en sateliet). Daar vergroot je 1x en dan zie je pal boven Helmscheid Marsberg staan. Je gaat naar Marsberg en dan lichtjes boven Niedermarsberg; als je dan naar boven links gaat kom je in Essentho. Daar ga je door het dorp naar Am Bruch (straat naar kazerne); je kan dan maximaal uitvergroten zodat je kazerne met paradeplein en nog meer kan zien. Groetjes, Raf.

LFR

21 feb 2007, 20:06

Volgende Link en op 7 uur juist voor het bos denk ik.

http://maps.google.com/maps?q=51.483+8. ... &t=k&hl=en

LFR.

Danny.

21 feb 2007, 21:03

Als je hier klikt zit je er dan niet pal op?
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Peetje Maurice

21 feb 2007, 21:13

radiooperateurke schreef:Hedwig, als je het bericht van Danny neemt en je klikt het bericht over satelietbeeld Helmscheid aan, dan kom je op het scherm waar je bovenaan "beide" ziet staan; (kaart en sateliet). Daar vergroot je 1x en dan zie je pal boven Helmscheid Marsberg staan. Je gaat naar Marsberg en dan lichtjes boven Niedermarsberg; als je dan naar boven links gaat kom je in Essentho. Daar ga je door het dorp naar Am Bruch (straat naar kazerne); je kan dan maximaal uitvergroten zodat je kazerne met paradeplein en nog meer kan zien. Groetjes, Raf.
Dat klopt! Amaai zeg, wat een prachtig beeld!
"Am Bruch", ja, dat was inderdaad de straat naar de kazerne!
Ik heb het paradeplein klaar en duidelijk weten "te onderscheppen", ik was toch "vuurleider" voor iets nietwaar!
Een muis kan ik er niet zien lopen, maar voor de rest is alles zoals het ook was tijdens mijn legerdienst. Je moet je er kunnen een beetje gaan inleven, de weg naar Marsberg, is ook zeer goed waar te nemen, de weg die we op zaterdagmiddag dikwijls te voet aflegden, om in Marsberg "Kartoffelnsalat mit Bratwurst" te gaan eten gevolgd door een frisse grote pint, de naam van het bier ben ik vergeten...dat werd altijd zo twee keer getapt, iets speciaals...
Vrienden, wat een tijd en aan de kaarten te zien, wat een prachtig landschap waarin we "mochten" vertoeven...vergane glorie :cry:
Vrienden van Essentho en Korbach, nog een prettige aangename avond!
De Peet :wink:

e-hedwig

21 feb 2007, 22:31

Eindelijk gevonden! Erg bedankt, allemaal.
Ik zou gezworen hebben dat de kazerne noordelijk van Essentho lag.
Maar, Peetje Maurice, inderdaad, het was er prachtig. Ik besefte dat van de eerste dag dat ik er kwam. En heb er de gehele streek platgereden met mijn oud R4'tje. Obermarsberg, de Diemelsee, de Edersee, enz.
In de Diemelsee gingen we met veel branie 's avonds na gedane (tja!) werk zelfs nog zwemmen: ik en mijn collega TP-ers van het CTR. Ik heb het "neigenste zwemplekje" nog kunnen terugvinden op de Google-maps! De koe stond er nog! En in het bos achter de kazerne kende ik elk weggeltje. Al was ik er altijd wat beducht: een beroeps had me voor waarheid verzekerd dat er "gevaarlijke" everzwijnen zaten! En ik was nog jong en geloofde hem...
Ik ben altijd wat jaloers geweest op de Duitsers die in zo'n prachtige natuur mochten leven.
Zo al schrijvende zie ik me er alweer helemaal zitten. Met nog een heel lang leven vóór mij...

hedwig
Whenever you create Utopia, you find something ugly working underneath it. (Joss Whedon)