62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Beste 62 A Hawk vrienden!
Mocht er iemand iets weten over destijds luitenant De Buyser, alle info is welkom!
Ik zeg "destijds", De Buyser was in het jaar 1974 luitenant bij de C batterij in Essentho dus en ik moet zeggen, het was de officier aan wie ik de beste herinneringen heb. Dat komt omdat die man zo vaderlijk was voor de miliciens! Niemand schijnt precies te weten wie toen de bevelhebber was over 62 A, het was een kapitein, we noemden hem "de kapper". Zijn naam kan ik me echt niet meer herinneren, en hij komt ook niet tersprake bij de sites van de diverse bevelhebbers van 62 A, raar...
Ik herinner me voor wat betreft luitenant De Buyser, een immer glimlachende man, met een rode blos op de wangen! Die rode blos zal niet van de alcohol geweest zijn
Mvg en een mooi weekend voor alle 62 A Hawk vrienden!
De Peet
Mocht er iemand iets weten over destijds luitenant De Buyser, alle info is welkom!
Ik zeg "destijds", De Buyser was in het jaar 1974 luitenant bij de C batterij in Essentho dus en ik moet zeggen, het was de officier aan wie ik de beste herinneringen heb. Dat komt omdat die man zo vaderlijk was voor de miliciens! Niemand schijnt precies te weten wie toen de bevelhebber was over 62 A, het was een kapitein, we noemden hem "de kapper". Zijn naam kan ik me echt niet meer herinneren, en hij komt ook niet tersprake bij de sites van de diverse bevelhebbers van 62 A, raar...
Ik herinner me voor wat betreft luitenant De Buyser, een immer glimlachende man, met een rode blos op de wangen! Die rode blos zal niet van de alcohol geweest zijn
Mvg en een mooi weekend voor alle 62 A Hawk vrienden!
De Peet
-
radiooperateurke - Lid geworden op: 09 nov 2006, 12:14
Peetje,
ik denk dat je betreffende de bevelhebber van 62a je wel vergist. Ik denk dat een kapitein, vandaar de spotnaam "kapper" nooit commandant van een bataljon kon zijn; wel van een batterij. In mijn tijd was de bevelhebber over 62a een lt-kolonel, voorzien van 2 adjuncten die majoor waren. De officieren van de D-batterij in 1968 ken ik nog allemaal, (zie voorgaande berichten). De officieren en o-ooff. van de c-batterij heb ik niet zo goed gekend alsook niet de milliciens. Je had het meest contact, ook in de kantine met je eigen collega's van je batterij. In mijn tijd was 62a ook uitsluitend nederlandstalig. Als ik goed begrijp uit sommige berichten van ex-62a-ers is dit later een tweetalige eenheid geworden. Allen een prettig weekend.
ik denk dat je betreffende de bevelhebber van 62a je wel vergist. Ik denk dat een kapitein, vandaar de spotnaam "kapper" nooit commandant van een bataljon kon zijn; wel van een batterij. In mijn tijd was de bevelhebber over 62a een lt-kolonel, voorzien van 2 adjuncten die majoor waren. De officieren van de D-batterij in 1968 ken ik nog allemaal, (zie voorgaande berichten). De officieren en o-ooff. van de c-batterij heb ik niet zo goed gekend alsook niet de milliciens. Je had het meest contact, ook in de kantine met je eigen collega's van je batterij. In mijn tijd was 62a ook uitsluitend nederlandstalig. Als ik goed begrijp uit sommige berichten van ex-62a-ers is dit later een tweetalige eenheid geworden. Allen een prettig weekend.
-
Klopt radiooperateurke, hetgeen ik hierboven geschreven heb, dat klopt dus in het geheel niet, waarvoor excuusradiooperateurke schreef:Peetje,
De "kapper" was inderdaad de bevelhebber over de C batterij. En in mijn tijd, was ook een luitenant-kolonel de bevelhebber over het 62ste A.
Potverdorie, hoe kon ik me zo vergissen... Met die luitenant-kolonel hadden we geen enkel kontakt. Ik heb hem wel een paar keer "mogen aanschouwen", ik weet dat hij per chauffeur rondreed in een zwarte Opel.
Nu dat ik hier toch ben, weet er dan niemand de naam van de bevelhebber over de C batterij van het 62ste A en dat in het jaar 1974????
Aan allen een deugddoende zondag!
De Peet
-
Evarist - Lid geworden op: 13 jan 2006, 00:06
Peetje,
Radiooperteurke heeft in ieder geval gelijk. De Luitenant De buyser was nooit korpscommandant in 62a. Hij zal wel na mjn tijd batterijcommandant geworden zijn, maar dat moet ik natrekken.
Wat de korpscommandanten betreft tussen 1972 en 1976 Herinner ik mij met zekerheid de Kolonels Debels ( een kleine) en als laatste de Kolonel Leleu.
Debels is moenteel woonachtig in Middelkerke (Westende) maar meestal verblijvende in het zonnige zuiden. Leleu woont in Blankenberge en was na zijn carrière lesgever "radioprocedure" in de West-Vlaamse politieschool. Wat betreft hun onmiddellijke medewerkers dacht ik dat CDT Eeckhout S1 was maar ik zet was wel eens op een rijtje. Wordt vervolgd.
groeten,
Evarist
Radiooperteurke heeft in ieder geval gelijk. De Luitenant De buyser was nooit korpscommandant in 62a. Hij zal wel na mjn tijd batterijcommandant geworden zijn, maar dat moet ik natrekken.
Wat de korpscommandanten betreft tussen 1972 en 1976 Herinner ik mij met zekerheid de Kolonels Debels ( een kleine) en als laatste de Kolonel Leleu.
Debels is moenteel woonachtig in Middelkerke (Westende) maar meestal verblijvende in het zonnige zuiden. Leleu woont in Blankenberge en was na zijn carrière lesgever "radioprocedure" in de West-Vlaamse politieschool. Wat betreft hun onmiddellijke medewerkers dacht ik dat CDT Eeckhout S1 was maar ik zet was wel eens op een rijtje. Wordt vervolgd.
groeten,
Evarist
-
Ja, ja, dat is hem!!!!!!!!!!! Kapitein Gysemberghs! , bijgenaamd "de kapper". Die was inderdaad dé man van de C batterij! Hij was nogal streng...Evarist schreef:Peetje,
Bij mijn aankomst in september 1972 was dat E. Moons (cdt) werd opgevolgd vermoedelijk in 1973 door de Kapt. Gysemberghs. Dus volgens mij Gysemberghs in 1974 en misscien nadien Debuyser dat zou best kunnen.
grtz
Evarist
Luitenant Debuyser is bij mijn weten, nooit commandant van de C batterij geworden. Hij kan dat misschien wel geworden zijn, nadat ik Essentho heb verlaten en dat was in december 1974.
Ik vraag me af wat er van Gysemberghs én Debuyser geworden is...
Gysemberghs was dé man die zo plechtig kon gaan met zijn stokje onder de oksel bij allerlei militaire plechtigheden. Debuyser die liep zo wat voorover..bij militaire parades en het was hij die regelmatig Gysemberghs verving.Het was de vriendelijkste officier die ik tijdens mijn periode in Essentho gekend heb. Ik herinner me het feit dat hij ooit tegen een milicien gezegd heeft dat hij uit één van de toiletpotten soep moest kunnen eten of drinken, zo geschiedde, nadat de halve batterij de toiletten voor de helft hadden ondergekotst. Nee, ik was er niet bij, dit even terzijde.
Stilletjes aan, komen alle officieren en ook de onderofficieren, dank zij dit forum terug in mijn hoofdje...!
Met dank aan Evarist!
Mvg
De Peet
-
Wat de korpscommandanten betreft tussen 1972 en 1976 Herinner ik mij met zekerheid de Kolonels Debels ( een kleine) en als laatste de Kolonel Leleu. (dixit Evarist)
Ja, Debels was inderdaad eerder een klein ventje. Ik ben er haast voor 100% zeker van dat hij de korpscommandant was tijdens mijn legerdienst! Hij was geloof ik luitenant-kolonel, we noemden hem gewoonweg "kolonel".
Veel kontakt hadden we niet met deze (vriendelijke) man. Als ik de namen hoor of lees, dan doen die bij mij een belletje rinkelen! Ik meen me te herinneren dat Debels een bril droeg waarvan de glazen nogal gekleurd waren! (ik kan verkeerd zijn...)
Met nogmaals dank aan Evarist!
Vriendelijke groeten,
De Peet
Ja, Debels was inderdaad eerder een klein ventje. Ik ben er haast voor 100% zeker van dat hij de korpscommandant was tijdens mijn legerdienst! Hij was geloof ik luitenant-kolonel, we noemden hem gewoonweg "kolonel".
Veel kontakt hadden we niet met deze (vriendelijke) man. Als ik de namen hoor of lees, dan doen die bij mij een belletje rinkelen! Ik meen me te herinneren dat Debels een bril droeg waarvan de glazen nogal gekleurd waren! (ik kan verkeerd zijn...)
Met nogmaals dank aan Evarist!
Vriendelijke groeten,
De Peet
-
Yes Evarist.
Ik weet nu niet meer of Debels korpscommandant was in mijn tijd. De mijne was ook maar een klein ventje en ook beleefd en vriendelijk tegenover de milliciens. Je kon wel goed horen dat hij franstalig opgevoed was; als het deze persoon was tenminste. Leleu was in 1968/69 majoor en had ook nog een collega-majoor (een lange), die een tijdje mijn grote baas geweest is toen ik de bevoorrading kantine en bars deed. (dit was voor de sites operationeel waren). Zijn naam was Reding en hij sprak ook niet goed nederlands. Indien dit nog iemand wat zegt, mijn bazen ooff. waren de chefs Janssens en Van Reeth; beiden stafcie. Eeckhout, die volgens U S1 was, was bij mij lt. in de D-batterij, samen met De Smet en olt. Lefevere. Onze "kapper" heette Dumalin en was uit het Brugse meen ik. Leleu was ook een sympathieke gast en van de hogere officieren hadden wij absoluut geen last.
Ik weet nu niet meer of Debels korpscommandant was in mijn tijd. De mijne was ook maar een klein ventje en ook beleefd en vriendelijk tegenover de milliciens. Je kon wel goed horen dat hij franstalig opgevoed was; als het deze persoon was tenminste. Leleu was in 1968/69 majoor en had ook nog een collega-majoor (een lange), die een tijdje mijn grote baas geweest is toen ik de bevoorrading kantine en bars deed. (dit was voor de sites operationeel waren). Zijn naam was Reding en hij sprak ook niet goed nederlands. Indien dit nog iemand wat zegt, mijn bazen ooff. waren de chefs Janssens en Van Reeth; beiden stafcie. Eeckhout, die volgens U S1 was, was bij mij lt. in de D-batterij, samen met De Smet en olt. Lefevere. Onze "kapper" heette Dumalin en was uit het Brugse meen ik. Leleu was ook een sympathieke gast en van de hogere officieren hadden wij absoluut geen last.
-
Radiooperteurke,
Debels was een kleine en is zeer lang korpsoverste geweest. Als je gaat kijken op de website van 62a staat hij in foto onder de rubriek korpscommandanten. Leleu stat er evenwel niet op Leleu was een stille met grijs haar en ook drager van een bril. Was groter dan Debels.
Lefever Guido heb ik ook als kapitein gekend in de D-bij. Is vervolgens weggegaan voor een natofunctie. Wat met de Luitenant Debuyser nadien is gebeurd weet ik nog niet.
op dezelfde website staat Depicker op foto als Korspadjudant (RSM). Hij was de opvolger van Pattyn.
Tot zover nog wat nieuws.
grtz.
Evarist
Debels was een kleine en is zeer lang korpsoverste geweest. Als je gaat kijken op de website van 62a staat hij in foto onder de rubriek korpscommandanten. Leleu stat er evenwel niet op Leleu was een stille met grijs haar en ook drager van een bril. Was groter dan Debels.
Lefever Guido heb ik ook als kapitein gekend in de D-bij. Is vervolgens weggegaan voor een natofunctie. Wat met de Luitenant Debuyser nadien is gebeurd weet ik nog niet.
op dezelfde website staat Depicker op foto als Korspadjudant (RSM). Hij was de opvolger van Pattyn.
Tot zover nog wat nieuws.
grtz.
Evarist
-
Ja Evarist, ik ben nog eens gaan zien op de website bij korpscommandanten en RSM's. Het was toch niet Debels die ik bedoelde. Ik zie namelijk dat er een groot gat zit tussen 1965 en 1975. Misschien dat er mensen zijn die deze periode kunnen opvullen, er moeten er toch nog veel zijn die zich deze periode herinneren. Ook verneem ik dat de kazerne Jonet sinds 1967 operationeel zou zijn, doch dit klopt echter niet. Ik ben er aangekomen eind juli of begin aug. 1968 vanuit Mechelen; dan was er nog maar enkel de voorwacht vanuit Lombardsijde aanwezig. Ik heb nog meegeholpen het materiaal die vanuit Lombardsijde kwam te lossen aan het perron van het station te Niedermarsberg, dit moet sept. 68 geweest zijn. Voordat de sites operationeel waren heb ik een tijdje bevoorrading kantine en bars gedaan, zoals vroeger reeds verteld en was ik ook met radio-operateurs van C-batterij toegewezen aan adj. Depicker. Wij moesten in een lokaaltje morseberichten versturen en ontcijferen, kwestie van de morsetekens niet te vergeten. Depicker kon nogal fors uit de hoek komen als er fouten gemaakt werden in het alfabet of in de procedure, maar ik heb hem nooit iemand weten straffen. Ik heb ook al op seniorennet gelezen dat sommigen hem nogal een rare vonden en dat klopt ook. In die periode had hij in de kazerne een duitse schapershond die daar een hok had. Cesar Depicker is reeds meerdere jaren overleden en is niet oud geworden. In mijn periode was Roger Garrez RSM; ik ben in 2005 naar zijn begrafenis geweest, wat ik toevallig in de krant vernomen had. Hij was wel 81 of 82 jaar oud.
Groeten aan allen.
Groeten aan allen.
-
Beste ex 62a-vrienden,
Tot nu toe heb ik jullie info bezorgd en met plezier maar nu zal ik ook eens een oproep doen, namelijk wie kan zich mij nog herinneren uit de tijd van de D-bij.
Ik heb contact met één milicien die bij mij drie maanden opleiding gekregen heeft in 1975 in Lombardsijde toen ik er tijdelijk was afgedeeld en die vervolgens is terechtgekomen in de D-bij, namelijk Pascal Roeland.
Maar ik herinner mij ook nog een zekere Verstraete uit Mesen, een zeer lenig man die zich tussen het zitvlak en de leuning van de stoelen kon wringen en die werkman was in een steenbakkerij. Hij heeft onder mijn leiding nog de oprit aangelegd waar nadien de 20mm werd opgesteld op de flank van de "berg" schuin achter de loods.
En wie kan zich nog de inrichting van het ontspanningslokaal herinneren? deze werken werden vermoedelijk ook in 1975 uitgevoerd?
In de D-bij was ik de eerste 3 maanden launchercomd. tot de schietperiode in Kreta vervolgens was ik FCO meestal met brigadier Van Camp Eddy.
alvast bedankt.
Dirk De Poortere alias Evarist
Tot nu toe heb ik jullie info bezorgd en met plezier maar nu zal ik ook eens een oproep doen, namelijk wie kan zich mij nog herinneren uit de tijd van de D-bij.
Ik heb contact met één milicien die bij mij drie maanden opleiding gekregen heeft in 1975 in Lombardsijde toen ik er tijdelijk was afgedeeld en die vervolgens is terechtgekomen in de D-bij, namelijk Pascal Roeland.
Maar ik herinner mij ook nog een zekere Verstraete uit Mesen, een zeer lenig man die zich tussen het zitvlak en de leuning van de stoelen kon wringen en die werkman was in een steenbakkerij. Hij heeft onder mijn leiding nog de oprit aangelegd waar nadien de 20mm werd opgesteld op de flank van de "berg" schuin achter de loods.
En wie kan zich nog de inrichting van het ontspanningslokaal herinneren? deze werken werden vermoedelijk ook in 1975 uitgevoerd?
In de D-bij was ik de eerste 3 maanden launchercomd. tot de schietperiode in Kreta vervolgens was ik FCO meestal met brigadier Van Camp Eddy.
alvast bedankt.
-
Evarist, mag ik je bij deze heel veel sukses toewensen om oud gedienden terug te vinden!Evarist schreef:In de D-bij was ik de eerste 3 maanden launchercomd. tot de schietperiode in Kreta vervolgens was ik FCO meestal met brigadier Van Camp Eddy.
alvast bedankt.
Bij mij lukt het dus niet. Mijn thread werd nu al zoveel keren gelezen, maar niemand "van mijn jaar" heeft zich tot op heden aangemeld.
FCO, betekent dit "Fire Control Operator"??? Dan was jij dus vuurleider, met ei, weet je, de naam Eddy Van Camp zegt me ook iets...ik was ook veel op de D batterij voor talrijke oefeningen in de BCC (Battery Control Center). Ik zat aan de apparatuur van de CWAR, had er enorm veel voldoening in. 's Nachts zat ik ook regelmatig alleen in de BCC om verschillende cheques te doen, soms waren er wel "line" problems en ik herinner me dat ik toen de onderofficier of officier die lag te slapen op de site MOEST wakker maken...
Mvg,
De Peet
PS: weet iemand de voornaam van luitenant De Buysser??? Of de voornaam van luitenant-kolonel Debels???
-
Peetje,
Voornaam De Buyser was Marcel
Voornaam Debels Raoul.
Indien jij aan de CWAR zat zal je ongetwijfeld met mij dienst gedaan hebben in de BCC.
Eddy van Camp was een jongen die na zijn onderofficierenopleiding in Brasschaat zich heeft laten buisen om terug van het leger weg te kunnen gaan en zo enkele jaren moest blijven als brigadier. Was een toffe kerel en is nog dank zij mijn tussenkomst meegemogen als tweede FCO naar Kreta toen ik er voor de vijfde en laatste maal bij was in november 1995.
Is ook iemand die ik graag eens zou terug zien.
groeten,
Evarist
Voornaam De Buyser was Marcel
Voornaam Debels Raoul.
Indien jij aan de CWAR zat zal je ongetwijfeld met mij dienst gedaan hebben in de BCC.
Eddy van Camp was een jongen die na zijn onderofficierenopleiding in Brasschaat zich heeft laten buisen om terug van het leger weg te kunnen gaan en zo enkele jaren moest blijven als brigadier. Was een toffe kerel en is nog dank zij mijn tussenkomst meegemogen als tweede FCO naar Kreta toen ik er voor de vijfde en laatste maal bij was in november 1995.
Is ook iemand die ik graag eens zou terug zien.
groeten,
Evarist
-
BLACKJACK - Lid geworden op: 30 dec 2006, 09:48
Hallo " Evarist ", je zegt dat je ook launchercommandant bent geweest?
Ik was launcher ( milicien) in Essentho bij de D-batterij van januari tot mei 1977.
Ik herinner mij nog wachtmeester Deceuninck, de meeste launchercommandanten hadden de graad van wachtmeester dacht ik.
Er was ook nog een heel jonge kerel van een jaar of achttien, negentien dacht ik, maar die zijn naam is mij ontsnapt. Meestal werkte je met dezelfde mensen. Er was ook nog wmstr Godu, doch die hadden wij bijna nooit. dit was een heel toffe kerel maar moet kort na deze periode afgezwaaid zijn.
Ik dacht Eddy Van Camp reed ( toen ) met een glimmende moto, zwart van kleur ?
Mijn geheugen gaat soms zo ver niet meer terug en namen zeggen mij ook niet meer alles. Misschien dat foto's, uit die tijd, wel meer vertellen ?
Greetz,
Blackjack
Ik was launcher ( milicien) in Essentho bij de D-batterij van januari tot mei 1977.
Ik herinner mij nog wachtmeester Deceuninck, de meeste launchercommandanten hadden de graad van wachtmeester dacht ik.
Er was ook nog een heel jonge kerel van een jaar of achttien, negentien dacht ik, maar die zijn naam is mij ontsnapt. Meestal werkte je met dezelfde mensen. Er was ook nog wmstr Godu, doch die hadden wij bijna nooit. dit was een heel toffe kerel maar moet kort na deze periode afgezwaaid zijn.
Ik dacht Eddy Van Camp reed ( toen ) met een glimmende moto, zwart van kleur ?
Mijn geheugen gaat soms zo ver niet meer terug en namen zeggen mij ook niet meer alles. Misschien dat foto's, uit die tijd, wel meer vertellen ?
Greetz,
Blackjack
-
Ik zat er dus tussen eind april 1974 en eind december 1974. Misschien zat jij wel aan de HPAR, ik bedoel dus die twee grote schermen.Evarist schreef:Peetje,
Ik moet je bedanken voor de voornamen van luitenant De Buysser en luitenant-kolonel Debels!
Die ervaringen op Kreta, dat moet wel iets speciaals geweest zijn...
Evarist, wat was je graad eigenlijk???
Vriendelijke groeten,
De Peet