62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
monske2006 - Lid geworden op: 07 nov 2006, 20:14
Hallo,radiooperateurke schreef:Dag vrienden, de foto's zijn inderdaad zeer klaaren duidelijk. De kazerne in Essentho heb ik kunnen inzoomen tot wanneer je er bij manier van spreken een muis kon zien zitten. Waar ik wel wat moeite mee had, is mij orienteren in Rhoden. Het dorp is duidelijk gezien maar ik weet niet meer waar de site van de D-batterij zich juist bevond. Kan er iemand van jullie wat meer preciezere info geven. Deze lag in een bos met een steile weg er naartoe. Zou de berg waarop de radars stonden nog bestaan, of is deze reeds geeffend? Groetjes en tot kijk. Raf.
hier 2 foto's van de site !!!

Groetjes,
Monske
-
radiooperateurke - Lid geworden op: 09 nov 2006, 12:14
Bedankt Mon,
ik had ze al gevonden en heb reeds meermaals het traject afgelegd via sateliet van Warburg naar Brussel, zoals we indertijd met de DVT deden. Ik herinner mij dat we samen meermaals wacht gedaan hebben, of de dagdienst op de site; gij aan de centrale en ik aan de radio. Groeten en misschien eens tot ziens op een of andere bijeenkomst.
Aan alle 62a-ers een prettig weekend.
ik had ze al gevonden en heb reeds meermaals het traject afgelegd via sateliet van Warburg naar Brussel, zoals we indertijd met de DVT deden. Ik herinner mij dat we samen meermaals wacht gedaan hebben, of de dagdienst op de site; gij aan de centrale en ik aan de radio. Groeten en misschien eens tot ziens op een of andere bijeenkomst.
Aan alle 62a-ers een prettig weekend.
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
De foto's die Monske hier liet zien van de site te Rhoden, geeft eens te meer weer in welk mooi landschap we destijds mochten vertoeven.
Ik ging destijds graag naar de site te Rhoden, het liefst samen met luitenant de Buyser of De Buysser. Alleen de rit al van Essentho naar de site te Rhoden was indrukwekkend, zeker wanneer De Buysser aan het stuur zat van de één of andere jeep!
Destijds heb ik er eens een Natooefening moeten bijwonen, in de BCC, met hogere officieren van het Duitse en Nederlandse leger, ik geloof dat er ook Amerikanen bij waren, want die gaven me na afloop een schouderklopje "well done", dat was voor een milicientje zoals ik niet zo gewoon, bovendien zeiden de heren me "you're Englisch is very good".
Na de oefening, mocht ik zelfs met de officieren aan tafel zitten!
Aan alle ex Hawkers van 62 A een mooie zondag toegewenst!
De Peet
Ik ging destijds graag naar de site te Rhoden, het liefst samen met luitenant de Buyser of De Buysser. Alleen de rit al van Essentho naar de site te Rhoden was indrukwekkend, zeker wanneer De Buysser aan het stuur zat van de één of andere jeep!
Destijds heb ik er eens een Natooefening moeten bijwonen, in de BCC, met hogere officieren van het Duitse en Nederlandse leger, ik geloof dat er ook Amerikanen bij waren, want die gaven me na afloop een schouderklopje "well done", dat was voor een milicientje zoals ik niet zo gewoon, bovendien zeiden de heren me "you're Englisch is very good".
Na de oefening, mocht ik zelfs met de officieren aan tafel zitten!
Aan alle ex Hawkers van 62 A een mooie zondag toegewenst!
De Peet
-
Emteechauffeurke - Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
Goeiemiddag,
Graag wil ik langs deze weg alle 62 Aers groeten!!
In dit onderwerp vele punten van herkenning!!
Vele collegiale groetjes van een ex-43 Aer Hawker Brakel!!
ROBERT
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Goeieavond Emteechauffeurke!Emteechauffeurke schreef:Goeiemiddag,
ROBERT
Fijn is het om ook eens een ex-collega (milicien?) uit Brakel (Duitsland) hier te kunnen begroeten!
43 A, jawel hoor, ben er ook geweest, ook voor oefeningen. De laatste maal dat ik er was was in het jaar 1982, da's heel lang geleden nietwaar! Welkom op mijn topic!
Chauffeur dus op den "MT", Magirus, Bedford, MAN of wat hadden we daar nog allemaal???
In welk jaar "lag" je daar, of misschien ben je wel een beroeps????
Met vriendelijke groeten van:
De Peet
-
Hallo Peetje,
IK was als milicien in Brakel, periode mei-oktober 1978 dus lekker in't zomerseizoen. Nog geen 2weken na mijn afzwaai werd Duitsland getroffen met een hevige winterinval, een kennis van mij heeft dat daar aan den lijve ondervonden, temperaturen op de site van -35graden, wij waren bij den DELTA in HAUSHEIDE nabij BAD DRIBURG!
Milicien of beroeps, we zijn toch een groto familie Hawkisten he!
Ik reed in hoofdzaak met de MAN-CARGO en MAGIRUS.
Tot mijn grote spijt ben ik nooit in Essentho geraakt.
Rond diezelfde periode lag in Essentho daar als KROO een dorpsgenoot van mij,zegt de naam Michel van Hauwenis U soms iets?
GRTZ,
ROBERT

IK was als milicien in Brakel, periode mei-oktober 1978 dus lekker in't zomerseizoen. Nog geen 2weken na mijn afzwaai werd Duitsland getroffen met een hevige winterinval, een kennis van mij heeft dat daar aan den lijve ondervonden, temperaturen op de site van -35graden, wij waren bij den DELTA in HAUSHEIDE nabij BAD DRIBURG!
Milicien of beroeps, we zijn toch een groto familie Hawkisten he!
Ik reed in hoofdzaak met de MAN-CARGO en MAGIRUS.
Tot mijn grote spijt ben ik nooit in Essentho geraakt.
Rond diezelfde periode lag in Essentho daar als KROO een dorpsgenoot van mij,zegt de naam Michel van Hauwenis U soms iets?
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Evarist - Lid geworden op: 13 jan 2006, 00:06
Peetje,
het kan niet anders dan dat we samen in de BCC gezeten hebben daar ik er vanaf juli 1973 FCO was. Ik ben toegekomen uit de AA-school in september 1972 en moest onmiddellijk mee met de C-bij in noivember naar Kreta als lid van delaucherploeg. Gezien ik op dat ogenblik de enige jonge wachtmeester was die uit school kwam en alle toestellen kende verhuisde ik naar de D-bij om in november 1973 terug naar Kreta te trekken als launchercommandant. Vervolgens was ik er nog 3 maal ( om de zes maand) als 1° FCO. Ik zat dan ook meestal aan het linkse scherm.
Volgende keer vertel ik nog wat meer over' die periode die misschien nog wat lichtjes zal doen branden.
groeten,
Evarist
het kan niet anders dan dat we samen in de BCC gezeten hebben daar ik er vanaf juli 1973 FCO was. Ik ben toegekomen uit de AA-school in september 1972 en moest onmiddellijk mee met de C-bij in noivember naar Kreta als lid van delaucherploeg. Gezien ik op dat ogenblik de enige jonge wachtmeester was die uit school kwam en alle toestellen kende verhuisde ik naar de D-bij om in november 1973 terug naar Kreta te trekken als launchercommandant. Vervolgens was ik er nog 3 maal ( om de zes maand) als 1° FCO. Ik zat dan ook meestal aan het linkse scherm.
Volgende keer vertel ik nog wat meer over' die periode die misschien nog wat lichtjes zal doen branden.
groeten,
Evarist
-
moestie - Lid geworden op: 22 mar 2006, 14:26
evarist
ik ken jou maar niet van je legerdienst zo ,via voetbal kanalen
ikhad met een door wie je was
als we elkaar op het voetbalveld (of kantine ) ontmoeten zeg ik evarist tegen je
veel plezier in je zoekwerk ,en de titel met je ploeg
greetz
moestie
ik ken jou maar niet van je legerdienst zo ,via voetbal kanalen
ikhad met een door wie je was
als we elkaar op het voetbalveld (of kantine ) ontmoeten zeg ik evarist tegen je
greetz
moestie
-
Dat zou wel eens best kunnen Evarist! Ik probeer nu terug de beelden op te roepen die in mijn geheugen ergens zitten, maar ik slaag er maar niet in wie er eigenljk dienst deed als FCO (fire control operator).Evarist schreef:Peetje,
het kan niet anders dan dat we samen in de BCC gezeten hebben daar ik er vanaf juli 1973 FCO was.
Het enige waarover ik haast 100 % zeker ben dat is dat er inderdaad een wachtmeester aan één van de FCO schermen zat. Vraag me nu niet hoe die persoon eruit zag, het is tenslotte ook van in 1974 geleden. Jammer dat we geen foto's bestaan nietwaar...alhoewel, ze bestaan, want destijds werden er foto's genomen van ons in de BCC. Wat ik ook weet is dat een BV (waarvan ik de naam vergeten ben, maar die een vriendelijke jongen was) regelmatig foto's nam, wat dus eigenlijk niet mocht.
Ik ben in het bezit van een foto, maar natuurlijk de foto vind ik niet...op die foto ben ik te zien aan het CWAR scherm.
Alles wordt nu gedaan om die foto te vinden en wanneer hij éénmaal gevonden is, dan plaats ik hem hier. Niemand zal me nog herkennen, want ik was destijds eender een ventje langs de magere kant waar in de loop der tijden heel wat kilo's zijn bijgekomen.
Ik was in die tijd nogal goed bevriend met een andere milicien die ook de CWAR bediende, zijn naam was en is nog altijd "Vollemaere". Ik heb die persoon nooit meer terug gezien. Ik weet dat hij in Gistel woonachtig is, dat hij gehuwd is en dat hij net zoals ik geen kinderen heeft
Ben heel benieuwd naar je verder verhalen Evarist, want ze zijn oh zo interessant. Nog eens zeggen, ik was in Essentho vanaf eind april 1974 tot eind december van hetzelfde jaar.
Vriendelijke groeten,
Peetje
-
Evarist - Lid geworden op: 13 jan 2006, 00:06
Peetje,
Tijdens mijn periode op de D-bij als FCO was mijn vaste hersteller HPIR de chef Roland Vanhulle, een kleine dikken met bril ( reeds overleden) in de BCC waren verder de Lt Vereecke Alain als BCO en de chefs Roose - Viaene André of Chef Jef Jacobs BCA met dienst.
Ik denk dat de BY-comd in 74 vermoedelijk Govaerts was maar dat ben ik niet zo zeker.
En herinner je nog Gilbert Leurs, een brigadier? Was werkzaam in de garage en aan de generatoren? Was van Oostende en reed in zijn vrije tijd autocrossen?
Volgens oud-milicien Pacal Roeland waar ik geregeld contact mee heb via chat en mail, was ik in de D-bij vooral bekend en gevreesd voor mijn drilloefeningen wanneer ik met weekdienst was. In die tijd reed ik met een rode Ford Capri en woonde in de Brusselerstrasse.
Ik heb nog wel een foto uit die tijd vanop mijn militair rijbewijs en één met de inmiddels ook overleden wachtmeester Neyt Bob genomen in Kreta.
Ik was ook regelmatig weg op stap van onze aalmoezenier Johan voor vergaderingen van "Jeugdwerking BSD" en verder was ik af en toe DJ van dienst voor de jongeren in de Barakke. Ja met mijn draagbaar platendraaiertje dat was nog echt primitief maar er was sfeer.
dat was het dan weer en tot een volgende keer
evarist
Tijdens mijn periode op de D-bij als FCO was mijn vaste hersteller HPIR de chef Roland Vanhulle, een kleine dikken met bril ( reeds overleden) in de BCC waren verder de Lt Vereecke Alain als BCO en de chefs Roose - Viaene André of Chef Jef Jacobs BCA met dienst.
Ik denk dat de BY-comd in 74 vermoedelijk Govaerts was maar dat ben ik niet zo zeker.
En herinner je nog Gilbert Leurs, een brigadier? Was werkzaam in de garage en aan de generatoren? Was van Oostende en reed in zijn vrije tijd autocrossen?
Volgens oud-milicien Pacal Roeland waar ik geregeld contact mee heb via chat en mail, was ik in de D-bij vooral bekend en gevreesd voor mijn drilloefeningen wanneer ik met weekdienst was. In die tijd reed ik met een rode Ford Capri en woonde in de Brusselerstrasse.
Ik heb nog wel een foto uit die tijd vanop mijn militair rijbewijs en één met de inmiddels ook overleden wachtmeester Neyt Bob genomen in Kreta.
Ik was ook regelmatig weg op stap van onze aalmoezenier Johan voor vergaderingen van "Jeugdwerking BSD" en verder was ik af en toe DJ van dienst voor de jongeren in de Barakke. Ja met mijn draagbaar platendraaiertje dat was nog echt primitief maar er was sfeer.
dat was het dan weer en tot een volgende keer
evarist
-
woefje - Lid geworden op: 08 nov 2004, 21:07
Hallo Peetje
Wat essentho betreft ,ik was er in de jaren 70 - 71, dus van voor u tijd
maar dit is de eerste keer na al die tijd dat ik met iemand kennis maak die daar ook zijn legerdienst heeft volbracht.
Mijn opleiding was in turnhout als vrachtwagenchauffeur 2 maand en 10 maand essentho ik was bij c companie.
maar echt soldaat heb ik er mij niet gevoeld, mijn taak was barman in de mess offcieren en ben slechts eenmaal naar de site geweest om wacht te lopen(na een straf) dus veel kan ik niet navertellen.
Ik ook zou graag in kontakt komen met de jongens waarmee we samen
in de bar waren,maar tot op heden ben ik daar niet in geslaagt.
Wie weet leest er iemand dit bericht en komt er toch nog iets uit een of andere hoek een kontakt.
De beste groeten Van hoefs paul ( Aalst )paul.van.hoefs1@telenet.be
Wat essentho betreft ,ik was er in de jaren 70 - 71, dus van voor u tijd
maar dit is de eerste keer na al die tijd dat ik met iemand kennis maak die daar ook zijn legerdienst heeft volbracht.
Mijn opleiding was in turnhout als vrachtwagenchauffeur 2 maand en 10 maand essentho ik was bij c companie.
maar echt soldaat heb ik er mij niet gevoeld, mijn taak was barman in de mess offcieren en ben slechts eenmaal naar de site geweest om wacht te lopen(na een straf) dus veel kan ik niet navertellen.
Ik ook zou graag in kontakt komen met de jongens waarmee we samen
in de bar waren,maar tot op heden ben ik daar niet in geslaagt.
Wie weet leest er iemand dit bericht en komt er toch nog iets uit een of andere hoek een kontakt.
De beste groeten Van hoefs paul ( Aalst )paul.van.hoefs1@telenet.be
-
Hallo,
ff een vraagje off topic, wat was het eenheidsnr. van 62 A?
Zou het kunnen 584? Brakel 43A was 536!
GRTZ,
ROBERT
[/url]
ff een vraagje off topic, wat was het eenheidsnr. van 62 A?
Zou het kunnen 584? Brakel 43A was 536!
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Woefje ik had destijds ook legerkameraden die het hoegenaamd niet zo leuk vonden om in de mess onderofficieren of officieren te staan en die liever chauffeur of launcher of vuurleider waren geweest.woefje schreef:Hallo Peetje...
Over die mess onderofficieren en officieren was er in mijn tijd heel wat te doen. Meer bepaald deden de verhalen de ronde, dat die "boeffers" nogal wat konden naar binnen gieten.
Ikzelf heb daar geen weet van, ik ben nooit in de ene of andere mess geweest. Daarom zou ik het interessant vinden dat jij eens zou vertellen of die wilde verhalen omtrent het drinkgelag van sommige beroepsmilitairen klopt...De beroeps moeten zich hier niet bij geviseerd voelen! Maar ik kon me tijdens mijn legerdienst niet ontdoen om vast te stellen dat sommigen er ook de dag nadien na een nachtje in de mess te hebben verbleven er nogal mooi uitzagen...
Trouwens de miliciens moesten er ook niet voor onderdoen, het waren iedere dag dezelfde die met een stuk in hun kraag naar hun bed strompelden, en die na enkele minuten dan zeiden dat ze moesten "gaan kotsen"...Het is enige waar ik het moeilijk meehad, het drinkgelag van miliciens, de onnozele praat die ze nadien uitkramden, enz. Ik herinner me een welbepaalde zondagmorgen, we kwamen terug van de site, niet geslapen, omdat we de hele nacht daar hadden doorgebracht, niet om er te drinken, maar om "ons werk" te doen, en ik kwam toen op de kamer om te gaan slapen en ik ondervond dat er een vreselijke stank in de kamer hing, jawel, der was enen die in zijn bed had gescheten, sorry voor het woord beste 62 A vrienden. Ik kan me nog heel goed zijn naam herinneren, nietwaar SM Debusschere...
Ik vond dat er in het leger veel te veel werd gedronken. Ik heb het meegemaakt dat een Tac Eval oefening begon en dat de chauffeur die ons naar de site moest brengen zo zat was als een kanon. Dat kon allemaal...
Dag vrienden!
Mvg
Peet
-
Niet vergeten waarde Emteechauffeurke dat ik in Essentho was in het jaar 1974.Emteechauffeurke schreef:Hallo Peetje,....
GRTZ,
ROBERT![]()
De naam Michel van Hauwenis, kan me dan ook niets zeggen, hij is later gekomen nietwaar.
Je verhaal over de winter, ja, ik weet het, het kon er koud zijn,(zou - 35°C toch niet een beetje overdreven zijn...) maar het kon er ook warm zijn! Veel van de winter heb ik er niet moeten doorbrengen, vermits ik in december 1974 het voor bekeken mocht houden, maar ik herinner me dat er 20 cm sneeuw lag, op die bewuste dag, dat wij met zijn allen mochten zingen "en we zijn er van de klas...."
De bus die ons naar Warburg moest brengen om er de "cowboy" te nemen, niet de DVT, zoals gewoonlijk voor een normaal verlof, die bus had al de moeite van de wereld om treffelijk in Warburg te geraken. Weet je, ik vreesde op sommige momenten dat die bus terug zou gekeerd hebben naar Essentho...gelukkiglijk was dit niet het geval.
Met vriendelijke groeten,
De Peet