Legerdienst Siegen
-
Flupke - Lid geworden op: 19 nov 2003, 19:38
Voor diegenen die dat nog niet wisten, dienen bok was de mascotte van het bataljon 2A en dat beest werd nogal verzorgd dat het een lieve lust was, tot zelfs pakjes sigaretten vreette dat beest .
De frituur van de Fritz was natuurlijk door alle belgen gekend en daar was het ook elke avond een ware toeloop want het eten in de refter was soms niet binnen te krijgen.
t'was verdorie een schone tijd en doet deugd van daar nogeens terug over na te denken
De frituur van de Fritz was natuurlijk door alle belgen gekend en daar was het ook elke avond een ware toeloop want het eten in de refter was soms niet binnen te krijgen.
t'was verdorie een schone tijd en doet deugd van daar nogeens terug over na te denken
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Wie heeft er ooit in het 2A in de Modest Shop een of andere stereo installatie aangekocht en met het bezoek mee gegeven naar België?
Wie heeft er ook de verhuis van Siegen naar Ludenscheid meegemaakt?
Groetjes
Danny
Wie heeft er ook de verhuis van Siegen naar Ludenscheid meegemaakt?
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
jeronimo - Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Wa zen dad hie allemmoa joenge mennekes.
Heb gisteren een mailtje gekregen van een karabinier van de klas /53 .
Hij had mij op een site op senniorennet gevonden.
Alhoewel we van het zelfde jaar zijn heb ik hem niet gekend.
Toch tof dat mensen nu mekaar kunnen vinden.
Heb gisteren een mailtje gekregen van een karabinier van de klas /53 .
Hij had mij op een site op senniorennet gevonden.
Alhoewel we van het zelfde jaar zijn heb ik hem niet gekend.
Toch tof dat mensen nu mekaar kunnen vinden.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.
-
jovan maldegem - Lid geworden op: 21 feb 2007, 19:25

Hallo 6de lansiers.,
Wie herkent zich op deze foto ? Hij is genomen in het voorjaar van 1967
denk ik, tijdens onze reis van Siegen naar onze peterstad IEPER.
Wij (allen west-vlamingen) waren van de voor en achterwacht, voor de feesten aldaar. De foto is genomen bij de tank in Bastogne, en wij waren
van het A-eskadron onder leiding van luitenant Gesquiere.
Oja.....wij waren ook frietstekers bij friture FRITZ, met zijn hollandse
mayonaise en de BOK herinner ik mij ook nog.
greets
Jovan.,
old music rules
-
wieke45 - Lid geworden op: 14 sep 2006, 16:25
Hallo Jovan Maldegem. Jullie gingen ook ver om frieten te eten. Ik herinner mij dat de 6de lanciers toch helemaal aan de andere kant van siegen was. Ik weet niet meer hoe die kant van t stad noemde, maar was dicht bij de oefenvelden op Troebach en munitiedepot. Jullie waren toch die tankmannen die wij met 1ste cie. ATK moesten uitschakelen met entac raketten.
Was in 64-65
Je beste vriend(in) was ooit een vreemde.
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
@wieke : de "andere kant " van Siegen die jij bedoelt was de Wellersberg,in de periode dat ik in Siegen lag (1973 tot 1975) lagen in die kazerne de 1e Gidsen ,met Leopardtanks.Ik woonde met mijn gezin daar vlakbij in de militaire wijk
-
Hey Wieke en Flupke.,
Het was wel degelijk de Wellersberg waar wij "lagen" !
Uren heb ik wacht gelopen rond het munitie depot, maar er was daar ook een benzine depot, ietsje dichter bij de kazerne. Ik kan U verzekeren dat
het snachts, en bij extreme koude, het daar allerminst een pretje was!
Beide depots lagen op de weg naar trubach, waar ik met de tank 36 menig
oefening heb beleefd en...overleefd
Flupke : toen ik daar was, 67-68, reden we met PATTON tanks, en waren er buiten de lansiers, ook de ATK gelegerd, de meesten waren uit walonie
afkomstig. Desondanks toch een fijne tijd gehad, en ik zou graag nog eens terug willen.....ooit.
greets
Jovan.,
Het was wel degelijk de Wellersberg waar wij "lagen" !
Uren heb ik wacht gelopen rond het munitie depot, maar er was daar ook een benzine depot, ietsje dichter bij de kazerne. Ik kan U verzekeren dat
het snachts, en bij extreme koude, het daar allerminst een pretje was!
Beide depots lagen op de weg naar trubach, waar ik met de tank 36 menig
oefening heb beleefd en...overleefd
Flupke : toen ik daar was, 67-68, reden we met PATTON tanks, en waren er buiten de lansiers, ook de ATK gelegerd, de meesten waren uit walonie
afkomstig. Desondanks toch een fijne tijd gehad, en ik zou graag nog eens terug willen.....ooit.
greets
Jovan.,
old music rules
-
roelle - Lid geworden op: 13 jul 2003, 18:51
Beste verstokte Vlaming
Met verbazing ontdekte ik op dit forum de berichten over Siegen en zeker over bataljon Bevrijding en over de periode 1960 in het voormalig Belgisch Kongo, in Eville, de ontwapening van de Katangese Gendarmerie in Kolwezi met de steun van de Engelse Luchtmacht, de vliegtuigen die bombardeerden waren 4 Harvardstoestellen en wij ( de grondtroepen samen met een compagnie para's ) zijn na het vertrekken van de vliegtuigen om stipt 8 uur begonnen met het uitzuiveren van de militaire huisjes ( het was een open kazerne ) niet ver van de meren van Kolwezi.
Mijn naam doet even niets terzake, ik zal me meschien nog wel bekend maken, ik was bij de staf en zoals u weet waren we gelegerd in het Atheneum in Eville en gingen we dagelijks eten in het restaurant van de Union Miniere en patroulieerden we alle dagen in de stad. Wij zijn als laatste uit Eville vertrokken en afgelost door Zweedse blauwhelmen.
Voorlopig wil ik het bij deze houden en vertel ik later nog wel meer met naam en toenaam, want het was toch eigenlijk, toen, voor ons jonge mensen een groots avontuur
Groetjes
Roelle
Met verbazing ontdekte ik op dit forum de berichten over Siegen en zeker over bataljon Bevrijding en over de periode 1960 in het voormalig Belgisch Kongo, in Eville, de ontwapening van de Katangese Gendarmerie in Kolwezi met de steun van de Engelse Luchtmacht, de vliegtuigen die bombardeerden waren 4 Harvardstoestellen en wij ( de grondtroepen samen met een compagnie para's ) zijn na het vertrekken van de vliegtuigen om stipt 8 uur begonnen met het uitzuiveren van de militaire huisjes ( het was een open kazerne ) niet ver van de meren van Kolwezi.
Mijn naam doet even niets terzake, ik zal me meschien nog wel bekend maken, ik was bij de staf en zoals u weet waren we gelegerd in het Atheneum in Eville en gingen we dagelijks eten in het restaurant van de Union Miniere en patroulieerden we alle dagen in de stad. Wij zijn als laatste uit Eville vertrokken en afgelost door Zweedse blauwhelmen.
Voorlopig wil ik het bij deze houden en vertel ik later nog wel meer met naam en toenaam, want het was toch eigenlijk, toen, voor ons jonge mensen een groots avontuur
Groetjes
Roelle
-
Verstokte Vlaming in Wall - Lid geworden op: 22 sep 2006, 18:53
Hallo Roelle,
Jongens toch, 'kon het niet geloven toen ik de titel zag.Echt,kreeg er echt "kriebels " van,geloof me.ZOOOLANG geleden en,natuurlijk,nooit meer van niemand meer gehoord(ik woonde toen reeds in het Luikse)maar als vlaming,wou ik absoluut m'n legerdienst bij eigen volk voltrekken,en,niet bij de Walen.IK heb mijn vorige tekst niet meer terug gelezen,dus,weet ik niet ofdat U mij "situeert",als destijds bediende...maar ik wilde niettegenstaande de waarschuwingen,mee vliegen naar Kowezie....Maar toen de "ze " de munities begonnen uitdelen,toen was het "over" wat een schrik jongens ,en,een beetje bibberen tijdens de vlucht...in alle stilte,nadien,het kamp benaderen,en ons gereed leggen,voor zonsopgang zodat de zwarte...maar wie begon eigenlijk te schieten,weet ik niet meer.Vriend Pinksteren...de eertse die werd doodgeschoten...wat waren we toch "onnozel" kinderen.Kortom,sindsdien,persoonlijk nooit meer enig geweer ter hande genomen,zelfs niet op een "foor". Daarbuiten,waren we zoals U zei,vertroeteld,qua eten en uitgaan in de kroegkes,die nog open waren...en ...en ...en ...Allé,hoop zeker,in alle bescheidenheid,wat meer van U te horen,wanneeer het U goed ligt.Na 47 jaren,'t is zo lang geleden.
Wens U het allerbeste Roelle.
Jongens toch, 'kon het niet geloven toen ik de titel zag.Echt,kreeg er echt "kriebels " van,geloof me.ZOOOLANG geleden en,natuurlijk,nooit meer van niemand meer gehoord(ik woonde toen reeds in het Luikse)maar als vlaming,wou ik absoluut m'n legerdienst bij eigen volk voltrekken,en,niet bij de Walen.IK heb mijn vorige tekst niet meer terug gelezen,dus,weet ik niet ofdat U mij "situeert",als destijds bediende...maar ik wilde niettegenstaande de waarschuwingen,mee vliegen naar Kowezie....Maar toen de "ze " de munities begonnen uitdelen,toen was het "over" wat een schrik jongens ,en,een beetje bibberen tijdens de vlucht...in alle stilte,nadien,het kamp benaderen,en ons gereed leggen,voor zonsopgang zodat de zwarte...maar wie begon eigenlijk te schieten,weet ik niet meer.Vriend Pinksteren...de eertse die werd doodgeschoten...wat waren we toch "onnozel" kinderen.Kortom,sindsdien,persoonlijk nooit meer enig geweer ter hande genomen,zelfs niet op een "foor". Daarbuiten,waren we zoals U zei,vertroeteld,qua eten en uitgaan in de kroegkes,die nog open waren...en ...en ...en ...Allé,hoop zeker,in alle bescheidenheid,wat meer van U te horen,wanneeer het U goed ligt.Na 47 jaren,'t is zo lang geleden.
Wens U het allerbeste Roelle.
destijds de rozenkrans.Laat ons bidden,zei de pastoor,en ik sliep meteen in.
-
Beste verstokte Vlaming
Bedankt voor uw snelle reactie. Zo gauw ik wat meer tijd heb hoord ge van mij wel, enne ook mijn hart klopte wat sneller toen ik uw berichten las, amai zo lang geleden, dat doet nog eens deugd. Exuseer me nu echter het eten staat klaar en de kleinkinderen zijn hier.
Tot binnenkort zeker en vast
Het ga je goed
Roelle
Bedankt voor uw snelle reactie. Zo gauw ik wat meer tijd heb hoord ge van mij wel, enne ook mijn hart klopte wat sneller toen ik uw berichten las, amai zo lang geleden, dat doet nog eens deugd. Exuseer me nu echter het eten staat klaar en de kleinkinderen zijn hier.
Tot binnenkort zeker en vast
Het ga je goed
Roelle
-
Zeg Roelle,die van Bevrijding zijn er snel bij ,wanneer het nodig is,hé. Wat wilt ge,zo waren we vroeger ook,niet,in de Kongo.De "Moule" van voor den oorlog,da was nog 'n goeie.Het zit in 't bloed,geen andere uitleg.
En "stoefen " dat kunnen we ook nog!!!
"Look after Yourself " ,beste. Do it your way.
En "stoefen " dat kunnen we ook nog!!!
"Look after Yourself " ,beste. Do it your way.
-

Beste verstokte Vlaming
Dit is mijn beste vriend Pol Teeuwen uit Kinrooi en ikzelf ( met de hoed op ) deze foto is genomen in het Atheneum van Eville in 1960, ik weet niet of u iemand van ons kent, mijn rechtstreekse overste was kapt Coppens, onze sergeant-majoor was "den Tuub " ( ik ken zijn echte naam niet meer ) en de bevelhebber in Eville was toen Majoor De Jonghe wij waren allen bij de Staf. Den almoezenier, ook zijn naam weet ik niet meer lag bij mij op de kamer in het Atheneum, we hadden ook nog een sergeant Clinckemale of zoets bij die heeft zich nadien gemeld als huurling is daar dus gebleven en naar ik gehoord heb gesneuveld, de anderen namen van officieren, onderofficieren en soldaten weet ik echter niet meer, het is dan ook zolang geleden en er nooit met iemand kunnen over praten, maar ge ziet wel uiteindelijk iemand gevonden die iets afweet van hoe de toestand ginds was in 1960 en laat indien u het wenst nog iets horen van uzelf enne kapt Bastijns was die niet van de eerste compagnie.
Have a nice day
Kameraadschappelijke Groeten
Roelle
-
Dag Roelle,
Mooie foto,knappe jongens,ze laten zelfs hun fiere beentjes zien...maar ik herken jullie jammer genoeg niet.Het moet gezegd dat jullie er zeer jong uitzien...Zoals reed vermeld,de namen ben ik ook dik vergeten,en,we waren ook met velen ginder.De eerste dagen in E'ville,herinner ik me te hebben doorgebracht,alleszins s'nachts,bij de "blanken" in hun villa...We moesten daar overnachten,voor hun veiligheid,nadat alle dames en kinderen,reeds vertrokken waren naar Belgie.Herinner me nog die wasem van fijne parfum in die slaapkamer,maar als echte krijgslieden,sliepen we natuurlijk alleen,en de wapens,dicht naast ons,we hadden niks beter...Nadien naar dat Kollege,of iets in die aard.Mijn bed stond in de gang,waar iedereen door moest,naar Kap.Bastijns toe.IK moest daar dan ook maar slapen,wanneer ik er tijd voor had..want ik kwam soms,in de vroege morgen "thuis",na een paar whiskie's.En een vrouwke,uit een aardigcafeke,zorgde voor mijne was,en ik,met behulp van een kameraad,zorgde dat haar autoke nooit zonder benzine zat.Allé,t'is maar een beknopte samenvatting,hé Roelle,ga hier niet vertellen hoe het 'snachts uitzag,rond E'ville,die fantastische geur,rondom de hutten van de Zwarten,de super smakelijke bananen ...Beloofd,ik doe een echte inspanning en stop ermee,voor "heute "(Koeia Moeke,thcicke tchick) Groetjes aan U Roelle..
Mooie foto,knappe jongens,ze laten zelfs hun fiere beentjes zien...maar ik herken jullie jammer genoeg niet.Het moet gezegd dat jullie er zeer jong uitzien...Zoals reed vermeld,de namen ben ik ook dik vergeten,en,we waren ook met velen ginder.De eerste dagen in E'ville,herinner ik me te hebben doorgebracht,alleszins s'nachts,bij de "blanken" in hun villa...We moesten daar overnachten,voor hun veiligheid,nadat alle dames en kinderen,reeds vertrokken waren naar Belgie.Herinner me nog die wasem van fijne parfum in die slaapkamer,maar als echte krijgslieden,sliepen we natuurlijk alleen,en de wapens,dicht naast ons,we hadden niks beter...Nadien naar dat Kollege,of iets in die aard.Mijn bed stond in de gang,waar iedereen door moest,naar Kap.Bastijns toe.IK moest daar dan ook maar slapen,wanneer ik er tijd voor had..want ik kwam soms,in de vroege morgen "thuis",na een paar whiskie's.En een vrouwke,uit een aardigcafeke,zorgde voor mijne was,en ik,met behulp van een kameraad,zorgde dat haar autoke nooit zonder benzine zat.Allé,t'is maar een beknopte samenvatting,hé Roelle,ga hier niet vertellen hoe het 'snachts uitzag,rond E'ville,die fantastische geur,rondom de hutten van de Zwarten,de super smakelijke bananen ...Beloofd,ik doe een echte inspanning en stop ermee,voor "heute "(Koeia Moeke,thcicke tchick) Groetjes aan U Roelle..
-
Hallo Wieke 45.,
Precies! Dat is de brave jongen die ge bedoeld, en die door ons de "sander" werd genoemd. Hey Wieke, leuk dat ge mij dat laat weten!!
Als Je mij nog wat informatie kunt geven over meneer Desander, zou ik
dat tenzeerste op prijs stellen hoor. Ik heb nog fijne herinneringen over
hem, vooral die keer in het cafeetje aan de lakenhalle van Ieper.
Groetjes en thanks
Jovan.,
Precies! Dat is de brave jongen die ge bedoeld, en die door ons de "sander" werd genoemd. Hey Wieke, leuk dat ge mij dat laat weten!!
Als Je mij nog wat informatie kunt geven over meneer Desander, zou ik
dat tenzeerste op prijs stellen hoor. Ik heb nog fijne herinneringen over
hem, vooral die keer in het cafeetje aan de lakenhalle van Ieper.
Groetjes en thanks
Jovan.,
old music rules