Senioren, waar zitten de miliciens en de beroeps?

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Danny.

22 okt 2006, 17:21

Hello iedereen,
van de senioren die hier op Seniorennet te vinden zijn, zijn er zeker meerdere die tijdens hun legerdienst of hun militaire loopbaan, in Vogelzang (in de Eifel) op oefening geweest zijn en nu, na vele jaren, enkele nostalgische herinneringen zouden willen ophalen.

Voor dezen raad ik deze virtuële rondgang aan.
Zie rubriek "uw foto's" tweede foto (ik weet het, lang geleden!)

Wie weet, loop je in de daar te vinden berichten nog een vroegere legermakker tegen het lijf die geen weet heeft van Seniorennet, en zodoende hier nooit zal verschijnen.

Je kan hem dan gerust uitnodigen hier ook op Seniorennet een babbeltje te komen doen.

Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Strijkertje

29 okt 2006, 14:17

Thx Danny
Mooie site, ik was er ook in Vogelsang, lees maar.....ge weet wel waar het te vinden is zeker :?: :wink:

Mvg. strijkertje
Stille waters hebben diepe gronden !

Danny.

12 nov 2006, 17:37

Als ik hier de reacties bekijk zijn er blijkbaar niet zoveel die in Vogelzang geweest zijn.
Slechts een melding sinds bijna een maand en toch meer dan 270 die hier op Seniorennet dit bericht gezien hebben.
Dit kan toch niet, of gaan ze gewoon naar die site kijken?
In ieder geval merk ik dat er tamelijk veel interesse is op de site zelf, zou er een bezoekersteller zichtbaar zijn zou deze denkelijk op een groot aantal bezoekers staan.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

pappiewa

12 nov 2006, 18:38

Hey Danny

In 1952 ben ik er tweemaal een paar weken geweest met de 1e Cie Mo 4"2 uit Siegen. De eerste keer waren we er gelegerd in houten barakken, omstreeks einde maart.dit in volle dooiperiode wat betekende: modder tot over onze oren. De volgende maal in december was ons verblijf gesitueerd in de Burg-gemakkelijk om naar de kantine te gaan.
Toen was er nog genoeg munitie over van de oorlog.Die konden wij dan gebruiken bij de dagelijkse schietoefeningen.Dat zowel met de bren,thompson,piat en mills hangranaten gooien.Dat zijn wapens die nu in het legermuseum staan 't Is ook al meer dan vijftig jaar geleden.
Zelf nam ik liefst deel aan het schieten met de zware mortieren,dit als als topograaf/berekenaar,wat betekende dat we de gegevens van de waarnemers hoefden om te rekenen in graden en yards-engelse mortieren.Dat rekenen was nog hoofdzakelijk hoofdrekenen,we konden slechts de gegevens aanduiden op een blanco schootsblad.Het gaf wel een beetje voldoening als je gecijfer een voltreffer opleverde, natuurlijk met medewerking van de stuksbemanning.
Ook de koude die ik er geleden heb en vooral tijdens de nachtoefeningen
in de tweede periode ben ik nooit vergeten.
Dat is het zo een beetje,Danny,en tot nog eens.
Ervaring is de beste leerschool.

one_O_five

13 nov 2006, 13:38

Hey Danny, ik heb Genieterke al eens een mailtje gestuurd met volgende berekening.
Gedurende de vijftig jaar dat de dienstplicht bestond en Vogelsang in gebruik was is hett gemiddelde jaarlijks opgeroepen dienstplichtigen ongeveer 40.000.
Trek darvan deze van de luchtmacht en de zeemacht af, niet te vergeten de obligatorische plantrekkers en er blijven er nog ongeveer 25.000 over.
Alle eenheden kwamen minstens een keer naar het kamp, de gevechtseenheden normaal twee keer zodat dertijds een dienstplichtige tijdens zijn dienst bijna zeker was een keer naar Vogelsang te komen.
Zo samengeteld zouden er dan 1.250.000 anciens kunnen reageren, enfin, toch tenminste de zestig procent Vlamingen die in dat getal zitten.

Nu is het wel een feit dat een fototoestel op oefening meenemen zeldzaam was, fotograferen zonder toestemming van de overste was ten eerste al verboden en een toestel op het terrein meeslepen was niet altijd gezond voor dat toestel.
Anderzijds vermoed ik wel dat gezien het grote aantal passanten in Vogelsang er in de toekomst nog veel materiaal uit de oude doos zal opduiken, het probleem zal er wel inzitten dat die oude dozen eerst van de zolder moeten gehaald worden.

flupke2

15 nov 2006, 18:04

@ one-o-five : je schrijft dat ALLE eenheden minstens één keer naar het kamp kwamen.Daar zit je wel fel mis hoor .Die redenering mag misschien opgaan voor de "gevechtseenheden" ,maar de meeste steuneenheden ,zoals TTr en Logistiek kwamen er zelden of nooit.Ikzelf was 36 jaar beroeps (ooffr) en ben slechts 1 keer in Vogelsang geweest.En dat was toen ik in Aken gestationeerd was bij 17TTr.Wij moesten toen naar Vogelsang omdat het voor ons de dichtsbijgelegen schietbaan was.Maar het was 's morgens vertrekken en 's avonds terug thuis .

bink106

05 feb 2007, 20:12

In 1968 was ik als enige soldaat bv van de Mofab bemanning met de 1e cie van 3gn in vogelsang en na een normale avond ,wat dus betekend met veel bier in de bar(de bar was het hoofdbestand van de cie)en nog wat nalallend op de rand van m´n bed,kwam de csm (jef van marcke)me vertellen dat ik ´s anderdaags korporaal was en aldus ook in kledij moest zijn of op verslag zou komen.Als ik daarop stout antwoorde dat ik geen strepen had en die ook niet kon bezorgen en dus niet in kledij zou verschijnen, vertrok hij redelijk boos uit onze kamer,om enkele minuten later met 1sgt maj strepen terug te komen en die met een grimlach op mijn bed gooide. Hij had ze van een oude vest van zichzelf getrokken en ik was de pieneut. Gelukkig was rik missoorten,de brave ziel van de cie zo vriendelijk en heeft me de 2 onderste strepen afgeknipt en die ´s nachts nog op m´n vest genaaid.Zo ontkwam ik toch nog aan een beloofde straf.
genieten nu het nog kan

Renegade

23 feb 2007, 12:25

Wie kent er nu Mariek van Wolseifen nu niet. Dat zalig cafeetje waar menig nieuweling zich liet aan vangen :))))) Hoeveel KRO's ik daar niet te voet naartoe heb gezonden vanaf de bar van de permanenten??? En dan in uitgangskledij natuurlijk in dat zalig vettig modderbad.
Dat waren nog tijden waar men kon lachen in den troep.
"Het verstandige oordeel weet men vagelijk van te voren, maar het oordeel van zotten is altijd opnieuw een verrassing". (Evert Janssen).

Genieterke

23 feb 2007, 19:03

De twee dochters van Zwarte Marie hebben de zaak overgenomen. :wink:
Ze zijn het dorp aan 't opwaarderen. Ze zijn begonnen met de restauratie van het 'Kapelletje', als dit geen goed voorteken is!

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

elec

23 feb 2007, 21:06

hallo,is er hier op seniorennet nog iemand die in1965 of 1966 is binnengegaan
in turnhout kazerne majoor blairon?en na drie maanden opleiding gekazerneerd werd naar Soest in het 5é linie 1é cie??

elec

12 mei 2007, 14:58

hallo,is er hier op seniorennet nog iemand die in1965 of 1966 is binnengegaan
in turnhout kazerne majoor blairon?en na drie maanden opleiding gekazerneerd werd naar Soest in het 5é linie 1é cie??

Exjager

12 mei 2007, 15:56

elec schreef:hallo,is er hier op seniorennet nog iemand die in1965 of 1966 is binnengegaan
Hallo,
voor Vijfde Linie, surf ook eens naar http://users.pandora.be/5linie/ De webmaster van deze site (Hubert) kan u wie weet ook verder helpen.
Groeten

ferdries

09 dec 2008, 21:25

hallo,
Als ik mij herinner ben ik eind februari en begin maart 1969 ook in vogelsang geweest met de laatste oefening van het 6de Lansiers.
Het had er gesneeuwd en alhoewel wij wat koude gewoon waren in Siegen,vond ik het daar noch kouder.
Daar hebben wij moeten schieten met de punt vijftig over een meer er was er eentje niet goed gericht en de kogels kaatsten over het meer met gevolg dat er een boom aan de overkant in brand vloog.

groetjes van een oud 6de Lansier

Fernand

frigorist

10 dec 2008, 16:22

Ik was in het esk.H.K.18de Pantserbrigade en was meermalen op oefening in Vogelsang.Met ons eskadron gingen wij daar granaten gooien,blindicide, pistool en vigneron schieten.We waren daar meermalen op oefening met de 2de Lanciers,2de gidsen,3de cyclisten,2de J.P.enz..We lagen toen in houten barakken waar het ijskoud was.Ik weet niet meer of er mazoetkachels waren zoals in de tenten,maar in ieder geval hebben we er nooit een aangestoken gekregen.We hebben daar ook gesimuleerde luchtaanvallen gekregen.We hadden toen Lt.Rudelsheim die er van genoot om met ons op oefening te gaan naar Vogelsang telkens onze kapitein(van der auwera)met verlof was.Prettige en soms harde tijden,maar heel veel respect voor onze luitenant.Dit was in 65 /66
mvg Jeff :roll: :roll:

Genieterke

10 dec 2008, 20:34

Dit was het kamp 'DE SCHELDE', links van de baan tussen de ingang en Malakoff. In een latere fase zijn de houten barakken bekleed met stalen profielplaten en zijn de kolenkachels vervangen door mazoutkachels.

Het Genieterke :P

Afbeelding
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !