1971 Heverlee - Attendorn

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Tuurken

04 mar 2007, 21:36

Na onze opleiding 1971 in Heverlee, gingen eind augustus 8 mensen van mijn kamer naar Siegen. Bartsoen en ik zouden naar Arnsberg gaan. Toen de opleiding van MAN chauffeur afgelopen was, kwam ik in Arnsberg aan samen met Bedford-chauffeur De Ridder. Er was toch wel geen plaats voor ons zeker. Als bleus werden we 's nachts bezig gehouden door afzwaaiers waaronder ene Raveyts. Toeval wou dat die van Attendorn kwam, terwijl wij de volgende dag er naartoe zouden gaan om onze legerdienst te doen. De volgende dag kwam "fakteur" Wollanders ons oppikken. De woorden van Raveyts kwamen uit, het was er echt goed. Als chauffeur kwam ik dikwijls brood en groenten leveren in alle kazernes van Ludenscheid en heb ik dikwijls de mensen van mijn kamer in Heverlee terug ontmoet in Siegen toen ik er mensen bracht die met de DVT op verlof zouden gaan.
Wie heeft er ooit in Attendorn dienst gedaan? Ik herinner mij namen zoals De Grootte, Stan Cuyken(iemers), Leo uit Wiekevorst, De Wolf, de Pirre, Frans Baes van wie ik nog altijd zijn bioskoopkaart heb en Hauwaerts Guido aan wie ik graag zijn valies terug zou geven.
Beroepsmilitairen zoals Verfaillie, wm De Buck, lt De Poortere, Creten, enz zullen we allemaal moeten muteren hebben want Attendorn is al van in de jaren 80 gesloten. Wat is van hun geworden?

minette

18 apr 2007, 22:17

Hallo,
Ik heb in Attendorn 9 maanden dienst gedaan op de bureau bij de bevoorrading. En het was er uitstekend van eten zoals gezegd. Alle dagen vers brood uit de bakkerij en verse groenten en fruit die toekwamen van de veiling inSt Katelijne-Waver (Mechelen)
Alleen er was niet veel te doen in Attendorn. Helaas kennen jullie me niet, want ik was daar in 1961. Dat scheelt 10 jaar.
Het was er niettegenstaande de dienstPLICHT toch goed leven.
Ik heb onlangs nog fotos van de kazerne en de depot laten plaatsen op volgende website :

http://users.telenet.be/Dirk.Duym1/index.htm (Zoeken onder de letter A naar Attendorn via BSD kazernes)

U zult zich dat wel herinneren !!!! Moet maar eens kijken

Tuurken

01 mei 2007, 20:52

Bedankt Minette voor de foto's en om te reageren.
In die 10 jaar tussen onze aanwezigheid in Attendorn was er toch al wat veranderd. Wij reden enkel nog naar Ludenscheid voor de bevoorrading van brood en groenten. Om de twee dagen met groenten en fruit.
Maar inderdaad, alle dagen vers brood. Of er vaste ovens stonden weet ik niet meer, ze waren in alle geval buiten gebruik. Er werd gebakken in 3 ovens die op vierwielige remorken gemonteerd waren en die stonden ergens geparkeerd in een lokaal van het depotgebouw, aan de andere kant van de diepvriezers.

Veel te doen was er inderdaad niet in Attendorn. Nadat we het lijstje met de voor ons verboden etablissementen afgewerkt hadden, zo een lijst uithangen is er echt om vragen, bleef er niet veel anders over dan de kantine...

Een reactie of geen, volgende maand meer...
Laatst gewijzigd door Tuurken op 21 jan 2011, 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.

jvc

12 mei 2007, 21:34

Hallo de mannen van de QM 101é of 109è
ik ben ook in Attedorn geweest leuke tijd vooral in de winter vriezen dat
'tkraakt en meters dik sneeuw,dit waren de mooie jaren van klas 64
ik herrinner me ook nog de pirre(pierre decamps) den dikke(clements)
den theo eerens en den gibert wouters heb er trouwens nog mooie fotos
van .

rarara wie ben nekik
jvc
een dag zonder lach
is een verloren dag

minette

18 mei 2007, 21:33

In de beginne moesten we nog naar Attendorn zelf om een film mee te pikken in de cinema. Later in 1961 bracht de postbode (de facteur van de Kazerne Arnsberg) dagelijks de post en wekelijks een film mee, die ze toen draaiden in de refter. Veel geld hadden we anders niet om uit te geven namelijk 10 bfr per dag(of 2 pintjes aan de kantine). Gelukkig hadden we toen nog onze maandelijkse portie cigaretten die we konden kopen en stiekem verkopen aan de italiaaanders in Attendorn.Kwestie van ons drinkgeld wat op te krikken.
Cigaretten werden toen gepromoot (zonder taksen).Nu zou dat niet meer kunnen. In mijn tijd waren daar wel een 50-tal bakkers aanwezig. Eens toen we op maneuvers moesten, werden die bakovens (op wielen) meegenomen en er werd gebakken op onze legerplaats in de bossen rond Arnsberg.
Arnsberg was trouwens het depot voor de brandstof voor de camions.
En met verlof gaan dat was ook zo iets. We kregen 2 dagen extra reisdagen bij de verlofdagen. Dat was nog met de DVT. Wij mochten s'avonds mee naar Arnsberg met de facteur, en s'nachts reed een bus van Arnsberg naar Soest, waar de DVT (verloftrein) rond middernacht vertrok. Die trein kwam dan rond ongeveer de volgende middag in Brussel aan. Maar toen waren we nog niet thuis. Dus dat was een serieuze trot. Heen en terug was bijna een wereldreis. Tot later.

jvc

19 mei 2007, 16:58

zoals ik reeds vroeger heb gezegd was ik ook gelegen in attendorn in 64 inderdaad minette op verlof gaan naar hius was een hele opgave, ik herinner mij dat we eens vanachter op een open kamion zaten van attendorn naar arnsberg in putje winter om nieuwjaar thuis te vieren.
vriezen dat kraakt want het kon er koud zijn, dan hadden we er niet beter op gevonden von een open vuurtje te maken op de kamion.weten jullie ook nog dat we in arnsberg moesten van die jerykans vullen met mazout voor we op transport gingen naar soest voor den dvt dat was het zogenaamde jeryconspoepen zoals wij dat in die tijd noemden met twee pistolen tegelijk,ik was dus bakker en inderdaad we zijn eens op maneuvers geweest met hele hebbe en houwen dan moesten de ovens en al mee het was wel hard maar ik heb er in iedergeval een leuke tijd aan over gehouden, en juist ja wij haddeb wel lekeer vers brood en eenmaal in de week lekker rozijnenbrood,trouwens het eten in den blok want we kunnen moelijk van een kazerne spreken was bij ons toch ook wel lekker nie? groetjes van jvc
een dag zonder lach
is een verloren dag

hollygan

19 mei 2007, 17:39

jvc schreef:............weten jullie ook nog dat we in arnsberg moesten van die jerykans vullen met mazout voor we op transport gingen naar soest voor den dvt dat...............groetjes van jvc
en ik die in Soest opstapte vroeg me altijd af van waar die mazoutreuk kwam :)

jvc

19 mei 2007, 22:17

Wel hollygan dan weet je het nu! maar zonder zottigheid dat waren duizeden jerycans die daar opgeslagen waren,die vandaar uit verdeeld werden over het belgisch leger in duitsland, ik kan u verzekeren dat dit zwaar was voor we naar huis vertrokken, wijzelf stonken ook naar de mazout als we thuis kwamen.
een dag zonder lach
is een verloren dag

minette

20 mei 2007, 23:39

Hierbij een foto van de mannen (dienstplichtigen) van de depot en duitse burgers die bij ons kwamen werken.
JVC (soldaat in 1964) herkent misschien nog een duits arbeider ???
Ik zelve ben derde van links gezeten (in mijn BD)
Dag mede-lotgenoten.

Afbeelding

jvc

21 mei 2007, 21:01

beste kameraad soldaat,minnet

Ik heb uw foto eens goed bekeken en ik denk dat de man links ook een militair is ik denk een sergeant-majoor, zijn naam weet ik niet meer de
grote meneer uiterst rechts noemde denk ik otto,zker ben ik er niet van.het is ook al zoooo lang geleden hé
Tussen de ovens door als we niet verder konden,moesten wij ook nog meehelpen de wagons diepgevroren vlees lossen dat waren van die halve kwartieren,uit die wagons dan met karretjes in de diepvrieskamers rijden en op een hoop gooien,gevaarlijk man, daar is eens zo'n half beest vanboven naar beneden geslagen,baf tegen men oor,ik was wel effkens grogy.
IK heb zelf ook nog redelijk wat foto's van deze tijd,er is er eentje bij van mij voor zo'n oven op wielen,spijtig genoeg ben ik nog niet lang genoeg bezig met pc en heb ik het nog niet beet hoe ik deze op het forum krijg,ik heb wel een scanner maar dan?

Zo dan ga ik ermaar weer eens tussenuit

groetjes jvc
een dag zonder lach
is een verloren dag

Tuurken

27 mei 2007, 16:30

Beste Attendorners, ex-miliciens,

Uit uw bijdragen blijkt dat we in 1971 toch niet mochten klagen over het soldatenleven in Attendorn.
Tot later eens en JVC, problemen met de foto's, samen lossen we het wel op...
Laatst gewijzigd door Tuurken op 21 jan 2011, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

minette

29 mei 2007, 18:23

Beste JVC,
Wat mijn foto betreft: Volgens mij waren de 4 bovenste personen zeker allemaal Duitse burgers. Bovenste rij van links naar rechts:
Mr Selzer (werkte bij mij op Bureau); de twee middelste werkten in het magazijn levensmiddelen, kaaskamer, Frigo voor vlees (halve koeie,varkens enz) en de uiterste rechts:(die hele lange) werkte eveneens op bureau, Mr Rautenbach (of gelijkluidend). Een van de 2 arbeiders in 't midden moet een Otto geweest zijn; ik denk de lange magere van die twee) ;die naam herinner ik nu wel.

Nog een anekdote: S'morgens moest ik om 8 uur beginnen op bureau (na de ochtend wandeling over de berg). Het eerste wat ik moest doen, was de koffiekan aanzetten en na 2 uur was die dan klaar. Zolang duurde dat. Om tien uur werd dan koffie gedronken met de mannen van het depot.

Ook moest de kaasvoorraad (speciale kaasfrigo) gewogen en berekend worden. Regelmatig was er door zogezegde uitdroging een aantal kilo's verdwenen. Wij aten soms wel een extra schel kaas.

Met de bakkers had ik zeer weinig kontakt. Die waren al rond 4 uur weg van de kazerne naar de bakkerij en rond 2 uur s'middags hadden zij gedaan. Wij konden wel genieten van de reuk van het versgebakken brood en soms gingen we wel een verse stute(boterham) laten verdwijnen.

Aan JVC : Om je foto of scan op het forum te zetten doet U het volgende:
Eerst klikt U op Nieuw antwoord, vervolgens ziet U in nieuw bericht bovenaan het volgende staan (Nieuw - Foto in bericht toevoegen? Klik hier (Nieuw) en dan zal U een scherm krijgen waar U kunt Bladeren naar jouw foto of scan die ge van daaruit kunt opladen.
Het wijst een beetje zichzelf; het gaat heel eenvoudig.
Eens proberen JVC. Ik ben al nieuwsgierig op uw volgende bericht.
Salutjes

jvc

01 jun 2007, 15:09

Beste vrienden,

hier nog enige reactie op voorgaande.
vandaag ga ik nog maar eens een poging doen om een foto te plaatsen
van mij bij een van de ovens die buiten de bakkerij stond, waarschijnlijk
voor onderhoud,zoals ge kunt merken waren dat ovens op wielen,die bij
eventuele maneuvers en in geval van oorlog mee op de weg konden,
zo stonden er binnen ik geloof een viertal naast mekaar.
Elke oven had z'n oven man waaronder ikzelf,elke oven had ook z'n induviduele stoker die op commando van de ovenman de twee branders
idividueel bediende naargelang het verloop van het bakproces,het is nl zo dat iedere oven twee mazoutsproeiers had en twee luchtblazers zodat alles onderling kon geregeld worden.
Elke namiddag waneer het gedaan was met bakken moest de stoker
zen eigen oven voorzien van mazout met jawel hoor bijvullen met de beruchte jerrycans die dan weer afkomstig waren van Arnsberg.
Zo tot daar dan weer wat nieuws,nu de poging met de foto

Afbeelding

tot later,jvc
een dag zonder lach
is een verloren dag

fralyka

15 jun 2009, 16:46

Hallo JVC

Dus je was in 64 inAttendorn; Ik was van de lichting 01.06.1964 en verbleef van julie tot decmber 64 in Arnsberg en van jan tot mei 65 in Attendorn op het bureel bij luitenant Deferm.
Hebben onze wegen zich dan gekruist ??,

Salut
La Provence

terroir

28 okt 2010, 15:52

Ik was KROO in Olpe op het natolager.
Na 3 maanden boven op de berg in Olpe mocht ik na de dienst in Attendorn verblijven;
Ik had in Attendorn geen uitstaans met het militaire gedoe ik was daar toerist in de 'kazerne' de villa.
Tijdens mijn legerdienst was daar ook Paul Goossens (Hofdredacteyr van De Morgen) Hij heeft daar heel braaf als telefonist gezeten.
een keer hebben we hem eens in de bar onderofficieren ( en officieren) toegelaten daarvoor heeft Rudy Dauwe (Kroo) nog straf gekregen
Leo Daman KROO 1969-1970 Olpe Attendorn
Onze kookclub Terroir d'Anvers we verzamelen regionale recepten uit de provincie Antwerpen,en rest van de Wereld
Lekker eten en ons amuseren is het voornaamste. geinteresseerd in ons blaadje en recepten? Email ons