Tot mijn eigen verwondering valt dit verhaal nogal lang uit.
Te lang om het volledig uit te lezen voor sommigen?
Dan doe je het maar in twee-desnoods in driemaal. Je hebt tijd genoeg, het is immers het laatste verhaaltje want voorlopig houd zandmannetje het hier voor bekeken. Het is hier veel te druk...
Ik ga zo nu en dan ergens een one-liner plaatsen, zoals de meesten doen.
Dan hoef ik me niet moe te maken, en het wordt net zoveel gelezen.
Mijn geliefkoosde fietsroutes zijn die welke naast een kanaal lopen.
En vermits ik sedert meer dan een jaar een Schot ben
(ter verklaring, een inwoner van Schoten is een Schot. Hij heeft meer recht op die naam dan een inwoner van Schotland, vind ik ten persoonlijke titel)
is het nogal wiedes dat het Albertkanaal en Schotenvaart -oftewel zoals op de landkaart vermeld het kanaal Schoten-Dessel- in de meeste gevallen mijn uitvalsroutes zijn.
Schotenvaart kent vele lange stukken, zeker eens St.Job gepasseerd, waarop niet veel anders te zien is dan het groen van bomen en struiken. Onwillekeurig zoeken je ogen naar een punt in de verte, waarvan je dan kan zeggen “tot daar ga ik en niet verder”, als de vermoeidheid onverbiddelijk begint toe te slaan op heel uw organisme, als het ware met een grote hamer.
Een rood puntje was het dat ik tenslotte opmerkte, duidelijk op te merken tussen al dat groen.
Beter was geweest wanneer ik honderd meter eerder was omgekeerd dacht ik naderhand, maar als je alles op voorhand weet ben je een helderziende, het rode punt was het truitje van een wielertoerist.
Eén met een koersfiets, duidelijk een fiets van de hogere prijsklasse, met een frame van carbon en dito wielvelgen, voor zoverre ik er van op de hoogte ben.
Waar ik zeer zeker zeker van was (2x moet hier), was het feit van de handeling die hij aan het verrichten was. Die was niet van de hogere prijsklasse.
Hij zat namelijk gehurkt te kakken achter een struik. Wat zeg ik, kakken, hij zat te schijten als een reiger! Nu heb ik eens het voorrecht gehad een reiger bezig te zien, en ik moet eerlijk toegeven zo’n vogel kent er wat van. Maar wat die coureur daar op de mat legde, daar kwam die reiger nog een ferm stukje tekort!
Zeker een vierkante meter rondom hem zat helemaal onder de bruine smurie, en er was nog meer op komst, aan de ziekelijke geluiden te horen die aan zijn opening ontvloden. Het geluid had veel overeenkomst met het lawaai dat een hogedrukreiniger produceert, met dien verstande dat hier niet gereinigd werd maar bevuild. Een hogedrukbevuiler is dan ook het woord dat ik zoekende was.
De stank was niet te harden, ik kwam even in de verleiding om gewoon op mijn fiets te stappen en te maken dat ik wegkwam, maar mijn goede inborst haalde eens te meer de bovenhand.
Wanneer ik iemand in nood zie zal ik nooit ofte nimmer nalaten hem dieper in de put te duwen als het in mijn mogelijkheid ligt, zodat ik maar een tiental meter verder postvatte en hem op quasi medelijdende toon vroeg,
“Gaat het niet makker?”
Volkomen overbodige en stomme vraag! Natuurlijk dat het ging, het liep gesmeerd zo te zien. Maar ik wist zo dadelijk niets anders te verzinnen, dus vroeg ik dat maar. Al verwachtte ik niet dat het antwoord “het gaat prima” zou zijn.
De uitdrukking op zijn gelaat deed me denken aan iets dat ik al eens eerder gezien heb, in de viswinkel tussen de brokken ijs gelegen. In zijn ogen dezelfde glazige blik als bij een dooie vis.
Maar wacht, nu schiet me wel een intelligente vraag te binnen
“Te veel Epo gepakt misschien kameraad?”
“Die laffe trut” dat hoorde ik duidelijk tussen twee kreunstoten in “ ik denk dat ze olijfolie in mijn drinkebus gedaan heeft inplaats van RedBull, en dat allemaal omdat ze gisterenavond gezien heeft dat ik haar vriendin eens gekust heb. Al goed dat ze de rest niet gezien heeft ”
Vermits de drinkbus een eindje van de plaats delict verwijderd op de grond lag, raapte ik ze op om zijn bewering op waarheid te controleren. Ik proefde er even van, waarop ik hem moest tegenspreken “Dat is geen olijfolie, dat is maïsolie volgens mij!”
In huishoudelijke twisten kom ik liever niet tussenbeide, maar deze wraakneming van zijn eega was zo te zien schijnbaar wel een probaat middel om hem van enkele kilo’s overtollig gewicht af te helpen.
Zeer aan te bevelen als je snel en doeltreffend wilt vermageren, moet ik stellig onthouden. Uiteraard wel in te nemen in kleinere hoeveelheden, een theelepeltje of zo...
“Jij hebt toevallig geen WC-papier op zak?” polste hij nog.
Dat had ik inderdaad toevallig niet, maar ik kon hem wel goede raad verstrekken.
Het verwonderde mij eigenlijk dat hij dat zelf niet wist, waarschijnlijk was de strontzak nooit soldaat geweest, of anders had hij zijn hersens reeds mee uitgescheten...
“Ga met uw gat op proper gras zitten, en schuifel dan vooruit”
Dat deed de man, waarop hij eens te meer luid begon te vloeken, nonkel Jef was er niks tegen:
“Godvermiljardenondedju, ik geloof dat er een takje in mijn reet zit, amaai dat doet zeer!”
Kleinzerigaard!
“Laat het zitten” raadde ik hem aan “zoals een stop in een fles sluit dat goed af, dan moet je niet meer kakken”
“Jamaar dan kan ik niet meer op mijn zadel gaan zitten, dan schiet dat nog dieper”
“Dan helpt het nog beter”
Blij dat ik eindelijk van die zeveraar af was, het vuile stinkdier!
Gezwind stapte ik op mijn fiets, blij dat ik weeral mijn dagelijkse goede daad volbracht had...
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !