62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?
Gast

25 jul 2007, 00:44

Hey Peetje, als ik het me nog goed herinner deed het verhaal de ronde dat onze hawks in Kreta gewoon niet vertrokken en die ene die het wel deed moest tot ontploffing gebracht worden. Ik weet niet of ik dit moest geloven...maar dit verhaal staat me nog voor. Ik heb nog steeds niet geantwoord op een vraag van radiooperateurke waarom de delta-batterij me zo aantrok, wel hier kregen we onze eerste echte opleiding, in februari, de sneeuw lag er dik, het was -20 en wij stonden in linnen kledij buiten de lessen ten velde te volgen (we hadden nog geen smokevest) Ik vond het machtig dat ik een eerste maal de aanwijzingen mocht geven om de launcher te wapenen, die drie missile's die aangebracht werden met een voertuig, de missilles op het lanceeraffuit vergrendelen om daarna de procedure tot afvuring te voleindigen, clips aanbrengen om bepaalde afvuurstanden uit te schakelen enz... Ik vond het een mooie site en boeiend, uiteindelijk bleven we over met twee kandidaten voor de Delta...de rest is gekend.
Vifke: :cry: ik heb nog geen antwoordje van jou gekregen, ik weet dus niet of er een lichtje gaan branden is over de KROO Francois die uiteindelijk de plaats bezette op de D-site. Op de BOC zat geen enkele vbv, en dat je je daardoor mij niet echt herinnert zal wel normaal zijn. Ik was uiteraard ook in Lombardsijde toen jullie daar met 4 meisjes als eersten ooit aan jullie opleiding begonnen. Ik hoop althans dat ik niets verkeerd zei over jullie naar jou toe, ik heb toendertijd praktisch geen contact gehad met onze vbv's, ik heb er in totaal 2 even gesproken, Evelien (weet ik nu van jou hier in dit topic) in Essentho, Highpowertje dus, ik zat dus wel goed met mijn stelling waarom men haar zo noemde. Lees er het ganse topic diagonaal eens op na. Het staat ergens al. De andere noemde me niet bij naam, ze gaf me een bijnaam die ik vergeten ben ( ik noemde het naar jou toe een koosnaampje) maar ik besefte te laat dat dit niet echt de goeie uitdrukking was. :oops: Ik hoop maar dat dit niet kwetsend overkwam :( Ik ben als de dood om mensen te kwetsen, niet toen, niet nu...tenzij men er om smeekt :D
Dus ik zou het fijn vinden moest je deze vergeetachtige professor uit zijn lijden zou verlossen.
Spijtig dat we allemaal weinig beeldmateriaal bezitten, het zou ons topic opsmukken...en ik stel vast dat ondanks dit gemis het topic aardig groot is tov de andere in dit forum. Mijn bestand puilt uit van foto's van para's me toegezonden door mijn trouwe collega en goeie vriend die voor het 21ste para van Diest organisator was van een reunie...zij hadden een flinke groothoeklens nodig om iedereen er op te krijgen...en het ging over één bataljon van dezelfde lichting. Hier gaat het om een handvol mensen die van verschillende lichtingen zijn, weliswaar van 62A en 43A, waarom niet ? We kwamen uit een gezamenlijke basisopleiding. En dit is géén verwijt hoor...tenslotte zijn allen op dit topic wél present. En ik ben blij dat vivke erbij gekomen is...zij is één van ons...met ons haar plicht vervuld...
Gr Willem :wink:

Emteechauffeurke

25 jul 2007, 07:26

Hallookes collegas,

Wat Kreta betreft, had ik in Brakel ook z'on gevoel van kon ik maar meegaan!!
Maar ja zoals onze goeie vriend Peet zei we waren maar milicienkes he!!
Wat ik ook weet is dat hoger kader opleidingen hebben gehad in EL PASO Texas USA! Woestijn genoeg voor d'er ene laten te vliegen! Dat zou voor ons milicienkes helemaal de max zijn geweest!Wij moesten ons content stellen met Heverlee.

Onze gasten van Brakel lagen , meen ik in het dorpje MAMFI op KRETA!!
Zo weeral wa nieuws van een Brakeler!
GRTZ,
ROBERT
Ps Vivke ook welkom en kom gerust eens langs op ons topic!
Suuuupppeeers yes!!!!!

vivke

25 jul 2007, 11:07

HAWK sorry, dacht dat ik geantwoord had over je vraag van François. Neen, ik herinner mij hem tot nu nog niet, is ook al heel lang geleden hé.
Maar ik pijnig mijn hersenen verder.
Ik moet toch nog iets rechtzetten over Lombardsijde. We zijn daar niet met 4 maar met 8 meisjes toegekomen. Ik zal proberen mij hun namen te herinneren.Evelien, Greta, Liliane, Marie-Rose, Ivette, Duffy, Viviane (ikke, 1,62, blond ) ben er nog één kwijt maar die zal mij wel te binnen schieten, denk dat het iemand is die naar de C-batterij gegaan is.
Wij sliepen in een blok Ooffr ver van de mannen. Die stond rechts van de kantine en in de eetzaal moesten wij ook apart zitten. De BV's aan ene kant wij aan de andere kant juist naast het brood en de koffie (we zagen de kakkerlakken tussen het brood kruipen).
Les radars kregen wij op de dijk van Guido Lefévre, weet niet of ik zijn naam goed schrijf. Hij vertelde ons veel van Essentho. Wat hij ook altijd vertelde was dat de D-batterij de batterij van de vrijgezellen was, dat sloeg op de Offr die nog allemaal vrijgezel waren.
Mensen ik kan uren vertellen uit mijn legertijd. Ik vond Lombardsijde wel tof en wou graag daar blijven, maar we moesten naar Duitsland.
's Avonds zat de kantine barstensvol, naar het schijnt omdat er nu vrouwen waren.
Het koosnaampje wat je gekregen hebt zou ik graag willen weten, zou wel kunnen dat je het van mij gekregen hebt. Ik durfde toen sommige mensen wel een bijnaam geven, hopelijk was hij niet kwetsend, anders sorry.
Dat er in Kreta sommige missiles niet vertrokken zijn klopt, toen ik er was is ze wel vertrokken. Misschien heb ik nog foto's van toen, zal eens op mijne zolder moeten zoeken, maar ik betwijfel het.
Ik denk als jullie, oud Essento'ers mij zeker zullen herkennen, was nogal bekend in de kazerne. Ik was een fuifnummer, lachte graag, maakte graag plezier. Enfin was een mooie tijd. Weet je we waren allemaal nog zo jong ook de miliciens en BV's, behalve de ouwe Korporaal Chefs. Die leken toen voor mij allemaal zoooo oud en nu ben ik er zelf één van.
Het was voor de jongens ook raar ineens vrouwen in hun midden te hebben. Ene milicien ben ik nooit vergeten, dat was De Potter Stany.
Zijn eerste dag op de D-site kon hij mij al doodschieten. Ze noemden altijd de namen hardop als we 's morgens op de site verzamelden. Bij het noemen van zijn naam ben ik hardop beginnen te lachen. Zijn ogen dat waren vuurpijlen, enfin later zijn we dan toch vrienden geworden en heeft hij mij vergeven. Hij was in het burgerleven politieagent, maar ik weet niet meer waar. Wat ik altijd spijtig vond, de miliciens zwaaiden af en je hoorde nooit meer iets van hen. Waar ik niets van moest hebben waren de RP's (regimentpolitie) zij waren het die de scheldnamen uit het raam riepen.
Ik ben heel zeker dat de miliciens en BV's uit die periode mij moeten kennen.
De eerste jaren werd ik ook regelmatig uitgenodigd op het appèl gestraften, kon mijne mond niet houden.

Het enige wat ik nu nog doe is werken met mijne hond. Ik speel er wedstrijden mee, geef les in de hondenschool. Hij is nu mijn beste vriend, heb zelf een website aan hem en zijn prestaties gewijd. Staan ook nog foto's van mij op maar van nu niet uit mijn legertijd
Afbeelding
My dog is my live

Peetje Maurice

25 jul 2007, 21:44

Vivke, weet je, je hebt me doen watertanden als ik jou verhaal over Kreta gelezen heb! Als milicien in Essentho konden we enkel over Kreta dromen. Natuurlijk was ik ook graag eens mee naar Kreta geweest. Om zo eens alles te beleven zoals we de theorie hadden geleerd op de site en in de BCC. Ik koesterde hoop, alhoewel het denk ik nooit gebeurd is, dat een milicien mee naar dat prachtig eiland mocht. Vermits ik goede scores haalde in de BCC, aan de CWAR en ik het nogal goed deed met de beroeps in de BCC, misschien was er wel een eventueel waterkansje. Het heeft niet mogen zijn. In het jaar dat ik er was, dus in 1974, zijn ze ook naar Kreta geweest, maar ik ben de namen van de beroeps vergeten die de eer hadden om mee te mogen. Wat ik me wel nog herinner, is dat er na die oefening op Kreta een film vertoond werd. Het afvuren van de missile stond ook op de film en werd toen ook één missile afgevuurd.
Je hebt zo te lezen wel een mooi leventje gehad in het leger, of heb ik het verkeerd voor? Als ik zo indiscreet mag zijn, wat was je graad?
Ik heb André Van Den Abeele gekend in Essentho, maar deze nacht is mij 'te binnen geschoten' dat deze man, eerder een onvriendelijk type, nog in het jaar dat ik er was in Essentho naar Brakel werd gemuteerd. Weet je, zijn woonplaats in België was ook Brakel in Oost-Vlaannderen en ik woonde daar toen ook. Na mijn legerdienst heb ik de man dikwijls op de bus zien wachten, in uniform om weer naar dat andere Brakel te vertrekken.
Hoe heb je het in godsnaam in je hoofd gehaald om als vrouw in het leger te gaan? Want, toen in die tijd was dat toch allemaal niet zo vanzelfsprekend! Nu is dat allemaal normaal.
Je bent niet de enige hoor, die uren kan vertellen over het leger. Ik kan dat ook en ik vind het zo jammer dat in deze topic niemand van "mijn jaar' heeft aangemeld. Ofwel kunnen die niet met de PC werken, ofwel interesseert het hun allemaal niet meer. Het is daarom dat ik hier op dit forum probeer zo het verleden terug op te rapen. Het kan nostalgie zijn, ik was er om te zeggen ook graag, maar ik was ook zeer tevreden toen ik het leger mocht verlaten. Spijtig dat men de legerdienst heeft afgeschaft vind ik. Al ware het maar om wat meer discipline voor de jongeren van vandaag bij te brengen.
Het is jammer dat er zoals hier reeds is geschreven dat er heel weinig beeldmateriaal bestaat omtrent onze legerdienst. Foto's nemen, dat was uit den boze, mocht niet, zeker niet op de site.
Ik moet je ook bedanken voor de wel heel mooie foto die je hier neergezet hebt, met je prachtige boarder collie, als ik me niet van ras vergis...Sta me toe te zeggen dat je er wel heel mooi uitziet op de foto, beschouw dit als een complement, vrouwen houden daar toch van!
Jij bent op rust, het is je gegund, ik ben nog altijd aan het werk, tot mijn zestigste, ik hoop zo oud te mogen worden, dat is vanaf nu nog 5 jaar...
Beste vrienden en vriendinnen, ik wens jullie allen een goede avond!
En mochten er nog andere vrouwen in Essentho geweest zijn jullie zijn net zo als Vivke, een moedig vrouwtje, die zijn hier natuurlijk van harte welkom! En trouwens iedereen die er was of die belangstelling heeft in deze wel heel prachtige streek in het "verre Duitsland", laat eens iets van jullie horen!
Mvg
De Peet :wink:

vivke

25 jul 2007, 22:05

Hoi Peetje, ik denk dat jij je vergist wat betreft Vandenabbeele André, als ik vertrokken ben in 1980 zat hij nog in Essentho, is waarschijnlijk daarna naar Brakel vertrokken. Moest het leger verlaten heb ik later gehoord want hij was maar tijdelijk Offr en het is hem niet gelukt om over te gaan gaan naar BOffr. In 1985 ben ik overgegaan naar de rijkswacht, toen was mijn graag korporaal chef, ik was niet zo om voor Ooffr te gaan, lag mij niet baasje spelen over anderen.
Mijn hond op de foto is een Bordercollie en bedankt voor het compliment.
Spijtig dat je niet mee hebt kunnen gaan naar Kreta, maar dat was voor inderdaad voor miliciens niet weg gelegd.
Ik ben ook maar één keer mogen meegaan, was niet zo volgzaam als de andere BV's eerder een beetje rebels. Kon ook niet zo goed mouwvegen.
Ik heb fijne, plezante momenten gekend bij het leger in Essentho, in Leopoldsburg niet. Daar kende ze niet anders dan maneuvers.
Ik had een klein kindje, was alleenstaand en moest iedere maand mee op maneuvers. Altijd in de bossen zitten, veel weg van huis. Er werd toen helemaal geen rekening gehouden met het feit dat ik met een baby zat die ik altijd moest achterlaten. Enfin ze hadden mij er in Essentho voor verwittigd, maar ik wou het niet geloven.
De mooiste periode uit mijn legerdienst is Essentho geweest.
My dog is my live

Peetje Maurice

25 jul 2007, 22:07

Emteechauffeurke schreef:
Wat Kreta betreft, had ik in Brakel ook z'on gevoel van kon ik maar meegaan!!
Maar ja zoals onze goeie vriend Peet zei we waren maar milicienkes he!!
Juist, alhoewel ik in Essentho nooit het gevoel gehad heb, dat ik zo maar een onnozel milicienke was, we waren er één grote familie, natuurlijk waren er boefers bij die tegen ons niet zo héél vriendelijk waren, maar de meerderheid onder hen, kon het toch goed met de gewone miliciens vinden (is mijn gedacht hé). In Lombardsijde hebben ze wel degelijk met onze voeten gespeeld hoor, de mentaliteit was er totaal anders en ik had het enorm moelijk met het geblaf van sommige beroeps en de onmenselijke dingen die ze ons lieten doen.
Wat was ik blij dat ik naar Essentho mocht, alhoewel, we wisten ook niet wat er daar met ons ging gebeuren, want in Lombardsijde wisten de beroeps ons toch altijd te vertellen "wacht maar manneke ot je in je eenheid bent...
:evil: De Peet :wink:

Peetje Maurice

25 jul 2007, 22:18

vivke schreef:Hoi Peetje, ik denk dat jij je vergist wat betreft Vandenabbeele André
Zou best kunnen Vivke, maar misschien was hij ondertussen wel meerdere keren over en weer gependeld tussen Essentho en Brakel. Ik weet wel heel zeker dat hij er was in 1982, toen ben ik nog eens naar de streek afgereisd ter gelegenheid van een bataljonsfeest, ik had er namelijk een neef in het Duitse Brakel...

Je bent echt te bewonderen hoor, ik bedoel, je was daar in Leopoldsburg, met die oneindige maneuvers, terwijl je alleenstaand was met een kindje, hoe hebt je dat klaar gespeeld??? Was er misschien toen al een kindercrèche voor die mensen die kinderen hadden?

Een mens kan veel aan, maar er zijn toch grenzen...

Maar het allerbelangrijkste is toch dat je in Essentho een prachtige tijd hebt gehad!

Met vriendelijke groeten, ook aan je 'Border Collie"! (Vrouwen zijn de beste hondenopleidsters, mannen kennen daar niets van....)
De Peet :wink:

vivke

25 jul 2007, 23:20

Ja dat klopt, in 1982 was hij in Brakel. Iedereen van Esentho moest er weg omdat het franstalig geworden is. Een deel is naar Brakel gegaan de rest naar andere eenheden. Ik kon goed met hem overweg tot ik met een BV gehuwd ben, toen was het gedaan met de vriendschap en kon ik niets goeds meer doen. Ik kreeg het ene verslag na het andere van hem, zelfs terwijl ik in verlof of rust was schreef hij mij verslagen.
Ik vroeg mij af hoe ik een fout kon maken zonder van dienst te zijn, maar praten met hem had geen zin. Gelukkig wisten de anderen hoe de vork in de steel zat.
Als ik in Leopoldsburg op maneuvers was bleef mijn zoontje bij mijn oma, had niemand anders, iedereen ging zelf werken. En een creche dat bestond toen niet, wij moesten onze plan maar trekken.
Nu is het bij het leger helemaal anders. Er worden geen verslagen meer geschreven, straffen bestaan niet meer. Dat is allemaal veel te duur nu.

waar zitten al die andere die hier voorheen op het forum zaten, ik lees niets meer van hen?
My dog is my live
Gast

26 jul 2007, 01:18

:D Hey Vifke, ja ik herinner me jou nog levendig, op je foto zag ik het direkt ! Ik had al een sterk vermoeden dat ik met mijn gedachten juist zat. Ja, de jongens wisten al vrij vlug dat jij niet de kaas van je boterham zou laten stelen. En idd, jij gaf me een bijnaam, maar ik hoorde hem te weinig om me hem nog te kunnen herinneren, maar wat ik wel nog weet..ik stoorde er me niet aan, daarom zal hij zeker goed geklonken hebben, het was zelfs een verkleinwoordje...moest ik er ooit achter komen, ben jij de eerste om het te horen. Ik ben heel blij dat jij hier op het forum gekomen bent, gewoon omdat ik enkel met jou en Evelien gesproken heb, en misschien heb ik het mis maar ik denk zelfs dat Evelien eerder wat op zichzelf was, de tegenpool van jou. Je staat mooi op de foto samen met je prachtige Bordercollie, intelligente dieren, en ik denk maar weer...deze dame weet wat ze wil...net als toen. En op mijn beurt tracht ik jou ook met enig fotomateriaal bij te staan, de eerste ben ik in Essentho op de BOC, een jonge wachtmeester KROO...nu ook behorend tot het seniorenbestand, deze foto werd genomen toen ik nog 20 moest worden ! De tweede is van december 1975 in Lombardsijde, de Paul(?) :oops: zit hier op mijn schouders met een zelfgemaakte kerstster te zegenen. En vooral..de rechtse jongen in beeld is als KROO meegegaan naar Kreta voor de D-site. Ik weet niet meer wie de eerste foto genomen heeft, het was zo'n piepklein ding dat vooral geen uitstaans had met de juiste kleuren, die waren dus niet bruin zoals hier. De tweede foto werd genomen door mijn Essentho-kamergenoot Hermans.
Het enige waar ik spijt van heb is dat ik geen dagboek bijgehouden heb. Je bent jong en je staat er niet bij stil dat je op die ouderdom nog geen verre memoires hebt...32 jaar later heb je spijt. Dan zijn er die toch een dagboek bijgehouden hebben...om het daarna kwijt te spelen :( . Peetje krimpt nu wat in mekaar denk ik 8O .
Ik zou zeggen, inscannen die foto's jongens, ook al is het er maar 1. Misschien laat jouw plaatje een lichtje branden bij anderen, het visuele kan wonderen doen. Peetje, ik hoop voor jou dat er nog maten van jouw lichting bijkomen. Mijn dag kan alvast niet meer stuk, Pappafreddy en Vifke, een toenmalig O/lt KRO en onze 1ste vbv...ja vifke, dat ben je nu in mijn ogen...wie eerst komt...eerst maalt...een Pajots gezegde.
Gr Willem Goubert.
Gast

26 jul 2007, 01:34

Ondanks dat alles zogezegd ok is en de foto's succesvol ingeladen blijken te zijn, zijn deze toch niet zichtbaar. Heb nog vanalles geprobeerd..."Pagina verlopen"...daar moet ik het er maar mee doen.
:cry: Willem

vivke

26 jul 2007, 10:01

Hallo HAWK het doet mij plezier, toch iemand die mij herkent en zich mij herinnert. Ik heb altijd gedacht 'mij vergeten ze nooit'.
Was nogal goed gekent :lol:
In die tijd als je wat teveel plezier maakte, kende iedereen je al vlug, nu in deze tijd zijn de jonge meisjes heel anders.
Evelien was inderdaad de tegenpool van mij. Z was heel serieus, zat altijd op haar kamer, ging nooit uit. Zij heeft het trouwens maar 2 jaar uitgehouden, is dan naar Moskou gegaan op de ambassade gaan werken. Wat er daarna met haar gebeurt is weet ik niet.
Spijtig dat ik de foto's niet kan zien. Ergens moet ik nog een foto van mij hebben aan de BCC op de D-site, maar ik weet niet juist waar, zogauw ik hem vind post ik hem hier.
Ik ben mijn hoofd aan 't breken over de bijnaam die ik jou gegeven heb, maar hij schiet mij maar niet binnen. Zou het thans graag willen weten, dan weet ik ook waarom ik jou die bijnaam gegeven heb, is een reden voor maar ik weet niet meer welke.
Ik krijg nu nog mails van anderen uit Essentho die niet hier op het forum zitten en de meeste kennen mij toch nog.
Wat ik ook nog wou zeggen. Ik heb de miliciens nooit als minderen gezien, voor mij waren zij hetzelfde als wij. Was trouwens goed bevriend met vele en vond het iedere keer opnieuw spijtig als ze afzwaaide.
Ik ga deze link eens plaatsen op de site van 62A.
Weten jullie, mijn echtgenoot heeft die periode in Arolsen gezeten bij de MP's. Wij hebben elkaar toen nooit gezien en nu zijn we gehuwd.
De wereld is klein hé.
My dog is my live

vivke

26 jul 2007, 10:51

Hawk schreef:Ondanks dat alles zogezegd ok is en de foto's succesvol ingeladen blijken te zijn, zijn deze toch niet zichtbaar. Heb nog vanalles geprobeerd..."Pagina verlopen"...daar moet ik het er maar mee doen.
:cry: Willem
Als je de foto's ingeladen hebt moet je de link bovenaan copieren en hier plaatsen, anders stuur je ze maar even door.
viviane.jamine@telenet.be
My dog is my live

radiooperateurke

26 jul 2007, 13:19

Hallo Peetje, gij sloeber.
Vertellen dat mannen niets afweten van hondenopleiding en complimentjes geven aan mooie dames. Ik was wel 40 jaar geleden ook lid van een hondenafrichtersclub waar wij politiehondenopleiding trainden.
Ik werkte met Mechelse schaper en Bouvier. Er waren ook vrouwen die actief waren, maar toch zeer weinig. Ik denk dat de opleiding waar Vivke over spreekt meer op gehoorzaamheid gericht is. Bij ons was het zowel gehoorzaamheid, springoefeningen als bijtoefeningen. Er werden wedstrijden op nationaal niveau georganiseerd, maar daar heb ik nooit aan meegedaan, enkel in clubverband. Als je wat foto's wilt zien van de kazerne en de site te Rhoden moet je maar eens Vriendenkring Essenthokorbach62aHawk gaan zien, er staan er verschillende op van het wachthuisje en de verscheidene radars, alsook deze knappe Adonis met zijn kapootjas aan. Vele groeten en een warm hart.

vivke

26 jul 2007, 13:25

Goed gezegt radiooeratuurke, inderdaad mannen weten heel goed met honden om te gaan.
Ik doe inderdaad gehoorzaamheid met mijne hond en zit ondertussen in P2, dat is de hoogste wedstrijdklas. Ik speel ook wedstrijden op nationaal niveau. In de hondenschool geef ik ook les en ben inspecteur bij de dierenbescherming.
Zo dat is in het kort mijn leven nu.
Als je meer wilt weten over onze prestaties kijk eens op mijn website
www.darko.be
My dog is my live

radiooperateurke

26 jul 2007, 19:24

Vivke,
zoals ik in de voorgaande topics lees werd de eenheid in 1982 Franstalig, noemde deze dan ook nog 62A-Hawk? Ik dacht dat deze tweetalig werd. Kan jij of iemand anders me ook vertellen wanneer de laatste Belg daar de deur dichtgedaan heeft? Ik dacht rond de jaren 90. Guido Lefevre was in mijn tijd olt. in de D-batt., ik denk dat die niet veel ouder dan ik kon geweest zijn. 'k Heb hem altijd een toffe gast gevonden en zeker geen "machtsgeile". Ik had ook de indruk dat die man bekwaam was, zodat het mij niet verwondert dat hij kol. geworden is.
Ook proficiat voor je site ivm HUL, knap werk. Radio-oeratuurke is echter wel een te groot compliment :wink: