1971-72 - 43A Brakel

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Emteechauffeurke

05 aug 2007, 10:22

Hoi Evarist,

Idd. volgens recente fotos is veel veranderd in BRAKEL. Het overgrote deel van de kazerne is idd. rusthuis. De refter, keuken, bar-mess OF en OOF zijn omgevormd tot meubelzaak. De kantine zou een klein supperetteke zijn?
Wat toen de reden was voor de afbraak van de blokken weet ik eigenlijk niet
maar wel is de wijk serieus gemoderniseerd en mooier gemaakt.
Die vereniging van jongeren Brakel hebben die geen website?

GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!

Emteechauffeurke

05 aug 2007, 13:54

Hi petrol,

Bedankt voor de info. Ik denk dat toen de middenstand van Brakel wel even in het haar gewreven heeft, geef toe wat deden die gaste daar op??Ze gingen het liever p...... zeker en verder de boel afbreken waar wij zo goed voor gezorgd hadden!! Geschiedkundig is dit volgens mij een van de grote blunders van de vorige eeuw om dat gordijn te breken, alles is veel te vluggegaan. Die oostblokkers konden het niet aan psychologisch, en werden erzelf mentaal slechter van. Ook het zomaar ineens opdoeken van de BSD is blunder nr. zoveel. De Amerikanen zitten er nog hee. Zeker den halve ABL zit nu ver weg, mij hebben ze altijd gezegd dat het leger dient om zijn eigen grondgebied te verdedigen, wat zitten die dan daar te doen??
Als je het ziet op de verschillende sites is de heimwee naar de BSD nog steeds daar!!
SWEET MEMORIES
GRTZ,
ROBERT :cry:
Suuuupppeeers yes!!!!!

Evarist

05 aug 2007, 15:40

Emteechauffeurke,
Petrol,
Hallo,
bedankt voor de reacties. De gebouwen werden vermoedelijk afgebroken om in de mogelijkheid te zijn de vrijgekomen gronden te kunnen verkopen aan die witrussen welke daar wonen en er intussen enkele prachtige villa's bouwden. Volgens een duitse kennis blijkt dat die mannen, de ene metser, de andere electricien en nog een derde sanitair samen elk jaar een huis bouwen voor één van hen, dus ze werken samen hun huizen af, wat dus ook goedkoop is. Volgens de laatste berichten kopen ze ook met een drietal personen huizen op in 't stad, herstellen en richten ze her in en verhuren ze vervolgens, ja .. aan de inwoners van Brakel.

Wat betreft mijn vader die was RSM ( korpsadjudant) De Poortere Ghislain, zijnde de eerste RSM van 43a in Brakel. Is inmiddels bijna 20 jaar overleden.

Wat ex-jongeren Brakel betreft is er nog geen website, die komt er want ik ben er aan bezig doch tijd is een andere factor om af te werken.

Wat betreft de heimwee van velen om het nog eens te zien, kan ik zeggen dat ik een vriend heb die een autocarbedrijf heeft en die dit jaar een driedaagse reis doet maar dan eigenlijk naar Elsenborn, Soest (museum)- Kassel en Arolsen met verblijf in Winterberg. De prijs is tussen 300 en 350 euro de man. Betreft reizen Patteeuw uit Moorslede (zie hun website). Indien ik zou weten dat er voldoende mensen zijn die in Brakel waren of in Essentho en Korbach dan zou ik hem vragen iets gelijkaardigs in te rchten. Zo wie interesse zou hebben laat het me weten. Als ik er voldoende zou hebben vraag ik een reisschema op te stellen zodat we kunnen inschrijven en inrichten.
grtz.
Dirk alias Evarist

Emteechauffeurke

05 aug 2007, 19:10

Evarist schreef:Emteechauffeurke,
Petrol,
Hallo,
bedankt voor de reacties. De gebouwen werden vermoedelijk afgebroken om in de mogelijkheid te zijn de vrijgekomen gronden te kunnen verkopen aan die witrussen welke daar wonen en er intussen enkele prachtige villa's bouwden. Volgens een duitse kennis blijkt dat die mannen, de ene metser, de andere electricien en nog een derde sanitair samen elk jaar een huis bouwen voor één van hen, dus ze werken samen hun huizen af, wat dus ook goedkoop is. Volgens de laatste berichten kopen ze ook met een drietal personen huizen op in 't stad, herstellen en richten ze her in en verhuren ze vervolgens, ja .. aan de inwoners van Brakel
Wat betreft mijn vader die was RSM ( korpsadjudant) De Poortere Ghislain, zijnde de eerste RSM van 43a in Brakel. Is inmiddels bijna 20 jaar overleden.

Wat ex-jongeren Brakel betreft is er nog geen website, die komt er want ik ben er aan bezig doch tijd is een andere factor om af te werken.

Wat betreft de heimwee van velen om het nog eens te zien, kan ik zeggen dat ik een vriend heb die een autocarbedrijf heeft en die dit jaar een driedaagse reis doet maar dan eigenlijk naar Elsenborn, Soest (museum)- Kassel en Arolsen met verblijf in Winterberg. De prijs is tussen 300 en 350 euro de man. Betreft reizen Patteeuw uit Moorslede (zie hun website). Indien ik zou weten dat er voldoende mensen zijn die in Brakel waren of in Essentho en Korbach dan zou ik hem vragen iets gelijkaardigs in te rchten. Zo wie interesse zou hebben laat het me weten. Als ik er voldoende zou hebben vraag ik een reisschema op te stellen zodat we kunnen inschrijven en inrichten.
grtz.
Dirk alias Evarist
Ik denk dat die witrussen daar met centen van twijfelachtige origine zitten,
want die zitten tegenwoordig overal!!

GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!

visoog

06 aug 2007, 13:25

Beste Evarist,

Die Tartarin heb ik daar ook gekend. Is volgens mij gehuwd geweest met de dochter van Jantje Vanderbeken.
Wijlen René Coolsaet heeft nog samen met mij de Fischereiprüfung afgelegd in Höxter. Jaloers dat die Duitsers waren omdat wij geslaagd waren en de overgrote meerderheid van hen niet.

Tot een volgende

Chris V

06 aug 2007, 16:10

Hey Dirk,

Bedankt voor de info.
Ik ben van plan een dezer dagen (weken, maanden??) eens met de moto een kleine uitstap richting Brakel te maken.

Zo kan ik de situatie eens persoonlijk bekijken :wink:

Vooral de BOC locatie wil ik nog wel eens zien.
Aan de hand van satellietfoto's lijkt die nu leeg te zijn. Enkel de betonering is nog te zien.

Blijkbaar hebben de Russen de koude oorlog dan toch gewonnen... :?

Groeten,
Chris

Emteechauffeurke

07 aug 2007, 08:20

Hallookes,

Ik ben al een tijdje op GOOGLE-EARTH op zoek naar den BOC!!
Waar stond die nu weer GHERDEN of RHEDER?? Of moet men al goed zoeken om hem te vinden!! k'Zal nog eens proberen, al de andere sites heb ik al gevonden!Je moet eens kijken op www.rocla.de Brakel klikken en daar vind je vele mooie fotos waaronder enkele van een verwaarloosde BOC-site!
Op onze D-site zijn blijkbaar alle gebouwen afgebroken!! :cry: :cry: Van horen zeggen zijn ze van plan om daar een autorijschool in te planten. De andere sites zouden terug aan de natuur gegeven worden.

GRTZ,
ROBERT :wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

Emteechauffeurke

07 aug 2007, 13:24

Hoi Petrol,
Op die van Willebadessen ben ooit eens geweest, maar idd. het was vrij ingewikkeld om er naar toe te rijden! Wat die van Bosseborn betreft t'ja
dat was de poort uit richting Bockendorf, dan Bosseborn en verder ja een beetje zoeken zeker, Toen in 1978 was de C-site een inaktieve batterij
En vanzelfsprekend den Delta in HAUSHEIDE voor mij geen probleem!
En den ALPHA in Tietelsen dat moet ook geen probleem zijn, ongeveer 750 westelijk van het dorp in het vlakke boerenland!
Misschien heeft dit voor U wat geholpen??

GRTZ,
Suuuupppeeers yes!!!!!

Chris V

07 aug 2007, 14:49

Voor wie de liggingen van de diverse sites van 43A en 62A wil vinden...

http://nl.wikipedia.org/wiki/HAWK

Groeten,
Chris

danys

07 aug 2007, 18:09

Als je de plaats van het Boc wil weten : via google Earth, tussen Rheder, Erkeln en Brakel, tis niet echt in het midden van deze driehoek maar het scheelt niet veel, in de vorm van een lus, aan de linkerkant een bos. Heb ook even moeten zoeken maar uiteindelijk gevonden.
Groeten
Dany (lichting 1986)

Evarist

07 aug 2007, 19:58

Beste ex-43a vrienden,
Bedankt voor jullie reacties op mjn berichtje. Ik kan jullie volgende gegevens meeggeven, nl. B-site Bosseborn daar is niets meer te zien, de A-site Titelsen daar ben ik geweest, de gebouwen staan er nog maar zoals op alle ex-sites of toch de meeste kan je er niet op. maar ik moet je zeggen als jue voor de poort staat zelfs als was het niet de site waar je werkzaam was, het doet je wat. War betreft de opmerking dat de russen de oorlog dan toch gewonnen hebben zou ik zeggen ja en daarvoor moet je niet naar Duitsland gaan om dit te zien of te ervaren! In mijn job bij de politie kom ik meer oostbokkers tegen dan in mijn job bij het leger want dan zaten ze veilig en wij ook.
Gezien ik toch vastel dat er interesse is voor een bezoek aan Brakel en de Hawk eenheden? zal ik een programma opstellen en prijs vragen aan mijn vriend van het autocarbedrijf Patteeuw uit Moorslede. Ik hem trouwens reeds telefonisch gecontacteerd en ik denk volgens de berichtjes die ik hier zo kan lezen dat de eigenlijk ons moeten concentreren op de Hawk-eenheden en hun garnizoenen. Ik zou dan ook een voorstel doen om de eerste dag een stop te houden in Soest voor het museumbezoek, vervolgens via Essentho en bezoek ( aan de poort) van de C-By naar een overnachtingsplaats in Brakel met kleine rondrit via de kazerne en siedlung. Dag twee bezoek aan Site Tietelsen ook vanaf de poort, vervolgens rondrit met ergens een bezoek ofwel aan Kassel of aan de ex-oostzone. Derde dag via Arolsen en Korbach huiswaarts. Prijs zal vermoedelijk rond 350 euro bedragen gelet op de huidige prijs voor het bezoek aan Soest, Kassel en Arolsen met evrblijf in Winterberg.
In elk geval ik laat jullie iets weten als er concreet iets is. Wel zou ik graag jullie mening hebben omtrent het tijdstip in het jaar. Annentag? Maar dan moeten we zeker zes maand op voorhand reserveren. Dit jaar zat alles vol!!.
grtz. Dirk alias Evarist

Emteechauffeurke

08 aug 2007, 10:18

Hallokes,
Ik heb ondertussen de BOC-site gevonden! Die was precies niet groot!

GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!

danys

08 aug 2007, 11:15

Den Boc site was inderdaad niet groot, vergeleken met de hawk-sites. Daar stonden maar een paar gebouwen. Aan de poort een wachthokje, dan aan de rechterkant een gebouw met de refter, slaapplaatsen en een lokaal voor de radio-operator. Tussen dat gebouw en het wachthokje stond er een kleine munitieopslag en lag er ook een soort schuilplaats onder de grond met 2 ingangen. Daarnaast stond er een .50 bunker. Aan de linkerkant stond dan het hoofdgebouw met daarachter een paar garages waar de generatoren stonden. Er stond ook een zendmast en juist naast de ingang was er aan de linkerkant nog een kleine helling met aan beide zijden ook een .50 bunker. Kzal nog wel iets vergeten zijn maar tis ook al meer dan 20 jaar dat ik daar was. Heb er spijtig genoeg geen foto's van.
Groeten
Dany

Emteechauffeurke

08 aug 2007, 14:19

Hoi Petrol,

Ik denk dat GOOGLE-EARTH dat je van het net haalt jaren niet meer actueel is tegenover dat je het werkelijk download op je harde schijf. Wanneer je de site Freienhagen bekijkt van KORBACH zie dat deze nog volledig operationeel is met gesloten shelters voor de launchers plus alles dat er bijhoord!
Hetzelfde wanneer ik over mijn eigen dorp vlieg kom je algauw tot de conclusie dat er idd een tijdsverschil zit van 5 jaar; wanneer je al a minute wil zijn zul je het idd. moeten downloaden op je schijf!

GRTZ,
Suuuupppeeers yes!!!!!

Emteechauffeurke

14 aug 2007, 07:22

Hoi Petrol,

Mij zegt die niet direct iets, vermoedelijk van voor mijne tijd,78
Was die van den Delta ofzo?Ik zou die dus op foto moeten zien, want namen onthouden :oops: :oops:

GRTZ,
Suuuupppeeers yes!!!!!