Vifke: Is toch niet moeilijk. Het is een Nike radar van de luchtmacht
Tja vifke, als je het weet is het idd niet moeilijk, maar miliciens waren maar hun diensttijd bij het leger, wat wisten wij van de luchtmacht. Ik wil zeggen...Deze radar had dan toch ook een soort PAR-functie, zijn signalen werden gebruikt om vliegtuigen te detecteren en te identificeren. De signalen werden hier gebruikt waarschijnlijk om hen te leiden naar de landingsbaan of wat op een burgerluchthaven gebeurt. Diezelfde signalen werden door ons gebruikt om een heel ander systeem in werking te stellen. Het is zoiets als een mes, kan je gebruiken om patatten te jassen...je kan het ook in iemands lichaam ploffen...het blijft een mes.
Blackjack: Nog een doordenkertje..............
Straling voor personeel in de heel directe omgeving had eventueel vermeden kunnen worden of toch veel vermindert kunnen worden, wanneer men de radar heel hoog zou opstellen ( een soort reuze piedestal dus ).
Ik meen nog te weten dat de HPIR's reeds hoger stonden...maar was dit afdoende genoeg ? Welke stralingscurve had zo'n radar, ik las ook nog in mijn cursus dat men moest vermijden dat de HPIR gericht stond naar de launchers...en hier ga ik even voort op wat radio-operateurke schreef, hij stelt terecht vast dat ik "wist" dat er gevaren waren aan deze straling. Ik zeg volmondig ja, waarom ik "wist" tussen aanhalingstekens plaats is gewoon door het feit ( wat ik schreef komt uit 1976) hoe we met deze kennis toen omgingen...waren we op de hoogte van de gevaren op termijn ? Ik weet het zo niet meer...wat ik wel weet is dat ik toen ik gisteren die oude tekst las, ik me afvroeg...Willem, je hebt dit waarschijnlijk vrij banaal genoteerd zonder meer. Wist de overheid bv dat asbest een gevaarlijke stof was in pakweg 1970....Wist de overheid dat de radioactieve wolk boven België (Tsjernobyl) gevaarlijk was? JA..als je de resp vele longvlieskankers en leukemiepatiënten heden ten dage ziet. Zo verging het mi ook met de stralingsgevaren van toen. We spreken van een tijd toen je nog nergens van doodging...nu trekken ze aan de alarmbel als de koeien teveel CO2-scheten laten. En mijn persoonlijke mening: anno 2007 vergroten ze onze slechte gewoonten zodanig uit om de bevolking de schuld te geven van hun eigen dood...uiteraard hebben ze een stuk gelijk...maar de verdoken gevallen uit een laks verleden worden hiermee ook letterlijk en figuurlijk begraven.
tIs wel zo dat op de BOC een gelijkaardige radar stond.
Als ik de foto zo zie was dat zeker niet de BOC van Essentho, kan natuurlijk deze van Brakel zijn nietwaar.
Wij konden dubbel zo ver kijken als de PAR.
Maar bij oef, wanneer de peace site verlaten werd, liet met lekker die grote lompe radar staan nietwaar Hawk.
Hoe we dan in het luchtruim keken weet ik nie meer, misschien weet Hawk daar een antwoord op?
PapaFreddy
Als ik het me nog goed herinner waren wij de sites die de eerste golf van aanvallen uit het Oostblok opvingen, samen met de andere buitenlandse Hawkeenheden. Ofwel hielden we stand en bleven onze sites in de running, ofwel werden de sites vernietigd door de vijand en waren we aangewezen op mobiele sectie's...een BOC werd dan overbodig. De Tactual evaluations waren toch oefeningen die ongeveer 2,5 dagen duurden...eerst op onze vaste site's, daarna ten velde, daar bestond mijn taak voornamelijk om als reaction forcecomd van een patrouille in de onmiddellijke omgeving te patrouilleren om vijandelijke landaanvallen te vermijden tegen onze mobiele Hawksectie's. Enfin, ik denk het toch nog zo te weten.
Tchang:...mag ik bedankt zeggen...toch wat ik schreef ?
In ieder geval, iedereen heeft hier zijn best gedaan om een en ander te reconstrueren, we zijn er al zolang uit...maar toch blijft het een harde kern hier enigzins wat te beroeren. Mag ik er op wijzen dat dit een reeds langlopend topic is, toch een bewijs dat het met ons iets deed, ongeacht of men er graag bij was of niet...aan allen respectvolle groeten...
Willem