62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
BLACKJACK - Lid geworden op: 30 dec 2006, 09:48
Nog een doordenkertje..............
Straling voor personeel in de heel directe omgeving had eventueel vermeden kunnen worden of toch veel vermindert kunnen worden, wanneer men de radar heel hoog zou opstellen ( een soort reuze piedestal dus ). Alleszins het personeel dat er direct onder liep zou er toch minder last van gehad hebben. Dacht dat de VS die vorm van opstelling toen soms wel al gebruikte.
Was dan natuurlijk wel eigenlijk niet meer zo mobiel....
Blkj.
Straling voor personeel in de heel directe omgeving had eventueel vermeden kunnen worden of toch veel vermindert kunnen worden, wanneer men de radar heel hoog zou opstellen ( een soort reuze piedestal dus ). Alleszins het personeel dat er direct onder liep zou er toch minder last van gehad hebben. Dacht dat de VS die vorm van opstelling toen soms wel al gebruikte.
Was dan natuurlijk wel eigenlijk niet meer zo mobiel....
Blkj.
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Hawk, bedankt voor de uitleg, zo heb ik na 38 jaar toch het besef waarvoor al die radars dienden. Ik kopieer zeker je tekst op voorgaande bladzijde. Op de D-batterij stonden deze toch op een serieuze heuvel opgesteld hoor. Ik denk dat daar onderaan bij de launchers en in het hoofdlokaal de straling wel meeviel. 'k Weet ook nog, als de radars toekwamen, ik vermoed in sept. of okt. 1969, het niet simpel was om deze ginder omhoog te krijgen op de site. Een Magirus duwde die omhoog terwijl de radars aan zijn neus gekoppeld waren, achterwaarts zou het niet mogelijk zijn geweest deze op te duwen. 'k Weet ook niet of de operatoren, miliciens of beroeps wel degelijk op de hoogte gesteld werden betreffende de stralingsgevaren. Volgens ik lees was Hawk betrekkelijk goed op de hoogte ivm het gevaar, ofwel heb jij het ook achteraf vernomen. Graag reactie, tot wederhoren en groeten aan allen.
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
HalloBLACKJACK schreef:Nike HIPAR Radar ?
Stond vast op poten maar kon evetueel op een oplegger geplaatst worden.
Zoals ik al zei en onze vriend Hawk ook, het zou veel vergemakkelijken als men wist of zei waar men dieje foto getrokken had...![]()
Blkj.
tIs wel zo dat op de BOC een gelijkaardige radar stond.
Als ik de foto zo zie was dat zeker niet de BOC van Essentho, kan natuurlijk deze van Brakel zijn nietwaar.
Wij konden dubbel zo ver kijken als de PAR.
Maar bij oef, wanneer de peace site verlaten werd, liet met lekker die grote lompe radar staan nietwaar Hawk.
Hoe we dan in het luchtruim keken weet ik nie meer, misschien weet Hawk daar een antwoord op?
PapaFreddy
-
Tchang - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:33
Ik had graag een paar zaken willen rechzetten.
De CWAR meer bepaald chort wave acquitition rader was aanwezig voor het opsporen van lage doelen en werd gekenmerkt door zijn rechthoekige antenne, de HIPower( met zijn teloren zoals Mickey Mouse) was de volg radar en gaf de coordinaten door naar de Launchers, via de HIPOWER werden dan ook de Missiles afgevuurd door de FCO. De ROR (enkele scotel) afkorting mij momenteel onbekend werd gebruikt voor het opsporen van vliegtuigen met jammers met andere woorden vliegtuigen welke het luchtruim voorzien van stoorsignelen. De PAR of Puls acquitition Radar (of de banaan) werd gebruikt voor het opsporen van vleigtuigen op verre afstanden, deze radar kon tot 120 km ver kijken, en werd bediend door de BCO en de BCA. Hoop hierbij een beetje van dienst geweest te zijn.
groetjes van een A en D Bij FCO.
De CWAR meer bepaald chort wave acquitition rader was aanwezig voor het opsporen van lage doelen en werd gekenmerkt door zijn rechthoekige antenne, de HIPower( met zijn teloren zoals Mickey Mouse) was de volg radar en gaf de coordinaten door naar de Launchers, via de HIPOWER werden dan ook de Missiles afgevuurd door de FCO. De ROR (enkele scotel) afkorting mij momenteel onbekend werd gebruikt voor het opsporen van vliegtuigen met jammers met andere woorden vliegtuigen welke het luchtruim voorzien van stoorsignelen. De PAR of Puls acquitition Radar (of de banaan) werd gebruikt voor het opsporen van vleigtuigen op verre afstanden, deze radar kon tot 120 km ver kijken, en werd bediend door de BCO en de BCA. Hoop hierbij een beetje van dienst geweest te zijn.
groetjes van een A en D Bij FCO.
-
BLACKJACK - Lid geworden op: 30 dec 2006, 09:48
Yep, op de D-site stonden de radars op een hoogte en tamelijke afstand toch van de launchers.
Ook zoals ik reeds schreef waren er wel launchercommandanten dus de oofr waar wij het meest mee in contact kwamen, die ons voor de straling waarschuwden. Daar paste ik mijn gedrag dan ook steeds naar aan. We schreven dan wel al het jaar '77 .......
Grtz,
Blkj.
Ook zoals ik reeds schreef waren er wel launchercommandanten dus de oofr waar wij het meest mee in contact kwamen, die ons voor de straling waarschuwden. Daar paste ik mijn gedrag dan ook steeds naar aan. We schreven dan wel al het jaar '77 .......
Grtz,
Blkj.
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Ons hebben ze in 1974 ook wijs gemaakt dat die ROR radar, dat klein radarke dus de taken van één of beide HPIR radars kon overnemen voor het geval dat één van die twee radars uitvielen als gevolg van technische mankementen.Tchang schreef: De ROR (enkele scotel) afkorting mij momenteel onbekend werd gebruikt voor het opsporen van vliegtuigen met jammers met andere woorden vliegtuigen welke het luchtruim voorzien van stoorsignelen.
Het was ook de radar die zo het minst interessant leek, er werd over dit tuig veel te weinig verteld, althans aan de gewone milicien.
Mvg.
De Peet
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Dat klopt Emteechauffeurke. Sinds dat de vrouwen hier hun zegje kwamen doen is alles veranderd en de topic barst voor de moment uit zijn voegen.Emteechauffeurke schreef:Hallo de vrouwkes en mannekes,
GROOT NIEUWS!!!!!!!! Ons forummeke is terug ON THE AIR!!t'Was precies een beeteke gecraschd!! Tomme toch hee!! Ik kreeg al schrik zulle, da wij hier alles zouden kwijt zijn!!Vivke en Anneke nen helen goeie morge hee !!
En de rest van de ploeg ook zulle!! Allee ik ga jullie laten, misschien tot sebiet zeker!!
GRTZ,
ROBERT
Er moeten toch nog andere vrouwtjes geweest zijn dan ons Vivke en ons Anneke, die in Essentho geweest zijn...
Dus nogmaals een oproep tot alle vrouwelijke militairen die in Essentho of Korbach gelegen hebben. Bijkomende mannen zijn natuurlijk uiteraard hier ook meer dan welkom!
-
Gast
Vifke: Is toch niet moeilijk. Het is een Nike radar van de luchtmacht
Tja vifke, als je het weet is het idd niet moeilijk, maar miliciens waren maar hun diensttijd bij het leger, wat wisten wij van de luchtmacht. Ik wil zeggen...Deze radar had dan toch ook een soort PAR-functie, zijn signalen werden gebruikt om vliegtuigen te detecteren en te identificeren. De signalen werden hier gebruikt waarschijnlijk om hen te leiden naar de landingsbaan of wat op een burgerluchthaven gebeurt. Diezelfde signalen werden door ons gebruikt om een heel ander systeem in werking te stellen. Het is zoiets als een mes, kan je gebruiken om patatten te jassen...je kan het ook in iemands lichaam ploffen...het blijft een mes.
Blackjack: Nog een doordenkertje..............
Straling voor personeel in de heel directe omgeving had eventueel vermeden kunnen worden of toch veel vermindert kunnen worden, wanneer men de radar heel hoog zou opstellen ( een soort reuze piedestal dus ).
Ik meen nog te weten dat de HPIR's reeds hoger stonden...maar was dit afdoende genoeg ? Welke stralingscurve had zo'n radar, ik las ook nog in mijn cursus dat men moest vermijden dat de HPIR gericht stond naar de launchers...en hier ga ik even voort op wat radio-operateurke schreef, hij stelt terecht vast dat ik "wist" dat er gevaren waren aan deze straling. Ik zeg volmondig ja, waarom ik "wist" tussen aanhalingstekens plaats is gewoon door het feit ( wat ik schreef komt uit 1976) hoe we met deze kennis toen omgingen...waren we op de hoogte van de gevaren op termijn ? Ik weet het zo niet meer...wat ik wel weet is dat ik toen ik gisteren die oude tekst las, ik me afvroeg...Willem, je hebt dit waarschijnlijk vrij banaal genoteerd zonder meer. Wist de overheid bv dat asbest een gevaarlijke stof was in pakweg 1970....Wist de overheid dat de radioactieve wolk boven België (Tsjernobyl) gevaarlijk was? JA..als je de resp vele longvlieskankers en leukemiepatiënten heden ten dage ziet. Zo verging het mi ook met de stralingsgevaren van toen. We spreken van een tijd toen je nog nergens van doodging...nu trekken ze aan de alarmbel als de koeien teveel CO2-scheten laten. En mijn persoonlijke mening: anno 2007 vergroten ze onze slechte gewoonten zodanig uit om de bevolking de schuld te geven van hun eigen dood...uiteraard hebben ze een stuk gelijk...maar de verdoken gevallen uit een laks verleden worden hiermee ook letterlijk en figuurlijk begraven.
Als ik de foto zo zie was dat zeker niet de BOC van Essentho, kan natuurlijk deze van Brakel zijn nietwaar.
Maar bij oef, wanneer de peace site verlaten werd, liet met lekker die grote lompe radar staan nietwaar Hawk.
Hoe we dan in het luchtruim keken weet ik nie meer, misschien weet Hawk daar een antwoord op?
PapaFreddy
Als ik het me nog goed herinner waren wij de sites die de eerste golf van aanvallen uit het Oostblok opvingen, samen met de andere buitenlandse Hawkeenheden. Ofwel hielden we stand en bleven onze sites in de running, ofwel werden de sites vernietigd door de vijand en waren we aangewezen op mobiele sectie's...een BOC werd dan overbodig. De Tactual evaluations waren toch oefeningen die ongeveer 2,5 dagen duurden...eerst op onze vaste site's, daarna ten velde, daar bestond mijn taak voornamelijk om als reaction forcecomd van een patrouille in de onmiddellijke omgeving te patrouilleren om vijandelijke landaanvallen te vermijden tegen onze mobiele Hawksectie's. Enfin, ik denk het toch nog zo te weten.
Tchang:...mag ik bedankt zeggen...toch wat ik schreef ?
In ieder geval, iedereen heeft hier zijn best gedaan om een en ander te reconstrueren, we zijn er al zolang uit...maar toch blijft het een harde kern hier enigzins wat te beroeren. Mag ik er op wijzen dat dit een reeds langlopend topic is, toch een bewijs dat het met ons iets deed, ongeacht of men er graag bij was of niet...aan allen respectvolle groeten...
Willem
Tja vifke, als je het weet is het idd niet moeilijk, maar miliciens waren maar hun diensttijd bij het leger, wat wisten wij van de luchtmacht. Ik wil zeggen...Deze radar had dan toch ook een soort PAR-functie, zijn signalen werden gebruikt om vliegtuigen te detecteren en te identificeren. De signalen werden hier gebruikt waarschijnlijk om hen te leiden naar de landingsbaan of wat op een burgerluchthaven gebeurt. Diezelfde signalen werden door ons gebruikt om een heel ander systeem in werking te stellen. Het is zoiets als een mes, kan je gebruiken om patatten te jassen...je kan het ook in iemands lichaam ploffen...het blijft een mes.
Blackjack: Nog een doordenkertje..............
Straling voor personeel in de heel directe omgeving had eventueel vermeden kunnen worden of toch veel vermindert kunnen worden, wanneer men de radar heel hoog zou opstellen ( een soort reuze piedestal dus ).
Ik meen nog te weten dat de HPIR's reeds hoger stonden...maar was dit afdoende genoeg ? Welke stralingscurve had zo'n radar, ik las ook nog in mijn cursus dat men moest vermijden dat de HPIR gericht stond naar de launchers...en hier ga ik even voort op wat radio-operateurke schreef, hij stelt terecht vast dat ik "wist" dat er gevaren waren aan deze straling. Ik zeg volmondig ja, waarom ik "wist" tussen aanhalingstekens plaats is gewoon door het feit ( wat ik schreef komt uit 1976) hoe we met deze kennis toen omgingen...waren we op de hoogte van de gevaren op termijn ? Ik weet het zo niet meer...wat ik wel weet is dat ik toen ik gisteren die oude tekst las, ik me afvroeg...Willem, je hebt dit waarschijnlijk vrij banaal genoteerd zonder meer. Wist de overheid bv dat asbest een gevaarlijke stof was in pakweg 1970....Wist de overheid dat de radioactieve wolk boven België (Tsjernobyl) gevaarlijk was? JA..als je de resp vele longvlieskankers en leukemiepatiënten heden ten dage ziet. Zo verging het mi ook met de stralingsgevaren van toen. We spreken van een tijd toen je nog nergens van doodging...nu trekken ze aan de alarmbel als de koeien teveel CO2-scheten laten. En mijn persoonlijke mening: anno 2007 vergroten ze onze slechte gewoonten zodanig uit om de bevolking de schuld te geven van hun eigen dood...uiteraard hebben ze een stuk gelijk...maar de verdoken gevallen uit een laks verleden worden hiermee ook letterlijk en figuurlijk begraven.
PapaFreddy
Als ik het me nog goed herinner waren wij de sites die de eerste golf van aanvallen uit het Oostblok opvingen, samen met de andere buitenlandse Hawkeenheden. Ofwel hielden we stand en bleven onze sites in de running, ofwel werden de sites vernietigd door de vijand en waren we aangewezen op mobiele sectie's...een BOC werd dan overbodig. De Tactual evaluations waren toch oefeningen die ongeveer 2,5 dagen duurden...eerst op onze vaste site's, daarna ten velde, daar bestond mijn taak voornamelijk om als reaction forcecomd van een patrouille in de onmiddellijke omgeving te patrouilleren om vijandelijke landaanvallen te vermijden tegen onze mobiele Hawksectie's. Enfin, ik denk het toch nog zo te weten.
Tchang:...mag ik bedankt zeggen...toch wat ik schreef ?
In ieder geval, iedereen heeft hier zijn best gedaan om een en ander te reconstrueren, we zijn er al zolang uit...maar toch blijft het een harde kern hier enigzins wat te beroeren. Mag ik er op wijzen dat dit een reeds langlopend topic is, toch een bewijs dat het met ons iets deed, ongeacht of men er graag bij was of niet...aan allen respectvolle groeten...
Willem
-
Genieterke - Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Ha, die Peet!
Tof de gebruikte term ... gelegen hebben!
Het Genieterke
Het Genieterke
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !
-
Gast
Gr Willem
-
vivke - Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:22
Wl Tchang jij kent de benamingen van de radars nog goed, ik ken enkel de afkortingen nog. En alles klopt wat je zegt.
Ik ben van de HAWK al zolang weg ben het meeste vergeten, behalve de goede herinneringen.
Weten jullie dat ik erg goed bevriend was met Tchang in Essentho.
Misschien dat hij nog mensen van Essentho ziet in Hechtel en deze link kan doorgeven.
Nog vrouwen gevraagt? Ik weet dat Yvette Offr geworden is en in Evere zit, haar E-mail of nummer heb ik echter niet. Ann heeft geloof ik nog contact met Sonja (ga haar volledige naam hier niet zetten)
Waar al de andere vrouwen zijn is voor mij ook een raadsel.
Tchang wil je mij laten weten hoe het met je gaat, in een pb misschien?
Viv
Ik ben van de HAWK al zolang weg ben het meeste vergeten, behalve de goede herinneringen.
Weten jullie dat ik erg goed bevriend was met Tchang in Essentho.
Misschien dat hij nog mensen van Essentho ziet in Hechtel en deze link kan doorgeven.
Nog vrouwen gevraagt? Ik weet dat Yvette Offr geworden is en in Evere zit, haar E-mail of nummer heb ik echter niet. Ann heeft geloof ik nog contact met Sonja (ga haar volledige naam hier niet zetten)
Waar al de andere vrouwen zijn is voor mij ook een raadsel.
Tchang wil je mij laten weten hoe het met je gaat, in een pb misschien?
Viv
My dog is my live
-
Emteechauffeurke - Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
Gut meuning,Genieterke schreef:Ha, die Peet!
![]()
Het Genieterke
Ja ik heb nog gene militair horen klagen van doorligwonden!!
Allee van de morgen was't weeral prijs hier sé!!!!Wij zijn te hevig bezig zekers!. Wat ik nog weet is dat er rond de PAR een gele cirkel op de grond getekend was, en wanneer dat 'm aan 't draaien was mocht je absoluut niet binnen die cirkel komen. Normaal gezien had ik daar geen toegang want ik had een C-kaart en mij staat nog bij dat er sprake was van en beperkte toegang tot de site tegenover een S-kaart!!
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Just, Emteechauffeurke, nu je 't zegt waren er verschillende soorten "kaarten"; ik had nl. een S-kaart. Ik meen me te herinneren dat deze aan de knoop van je borstzak moest bevestigd worden, maar ik ben niet zeker. Hawk, je opmerkingen zijn terecht; bepaalde misgelopen toestanden uit die tijd kunnen we nu moeilijk ter verantwoording leggen bij de overheden uit die tijd; de meesten zijn echter toch al verdwenen. Het is natuurlijk verschrikkelijk als je een zwaar probleem hebt, of zelfs niet meer kan doorvertellen, en je werkgever daarvoor verantwoordelijk kan zijn. 't Is natuurlijk het steeds weerkerend probleem van bewijslast in dergelijke gevallen. Inderdaad, het valt mij ook steeds méér en méér op hoe veel mensen en vooral ex-dienstplichtigen nog steeds de activiteiten van toch 30 à 40 jaren geleden met belangstelling becommentarieren; plichtsbewuste kerels mijn gedacht???? Groeten, Raf.