62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

vivke

13 aug 2007, 20:56

[
Als jullie dan, voor die tijd, zo'n schoon "preeke" hadden, wat moet dat dan geweest zijn voor pakweg een majoor of een luitenant...

Mvg

Der Peet :wink:

PS: michiel54 bedankt voor je spontane reaktie![/quote]

Veel te veel :lol:
My dog is my live

Peetje Maurice

13 aug 2007, 21:13

vivke schreef:
Veel te veel :lol:
Tuurlijk, want die deden nog minder...jongens hebben die mannen daar een schoon leven gehad!

Misschien had ik ook maar beter bijgetekend... :?: :?: :?:
En was ik nu al op pensioen in plaats van me nu iedere dag te moeten ergeren aan alles en nog wat.

Sjonge, sjonge, Essentho, dat moet voor de beroeps toch iets moois geweest zijn! Dat was het niet voor een milicienke, ik zou hoegenaamd niet meer weten hoeveel mijn soldij per dag bedroeg, genoeg om wat farden sigaretten te kopen en af en toe eens een LP'ke, van The Three Degrees of iemand van die tijd en om af en toe eens naar Marsberg te gaan eten, of een pint te gaan drinken in de kantine of een filmke mee te pakken...och, ik was best tevreden hoor.

Weet je Vivke, dat we iedere avond op de kamer in slaap vielen terwijl er een LP op de draaitafel lag van Creedence Clearwater Revival, meer bepaald het nummer 'I heard it through the grapevine' was bij ons op de kamer bijzonder populair... 8)

Uiteraard waren er ook vrienden bij die niet door de muziek in slaap moesten gewiegd worden, door de grote hoeveelheid bier in hun lijf, vielen deze in slaap, maar ik hoor SM De Neef uit Lede het nog altijd zeggen "ik moet toch eerst gaan kotsen".

Nog altijd geen Anneke... :?:

vivke

13 aug 2007, 21:21

Weet je Vivke, dat we iedere avond op de kamer in slaap vielen terwijl er een LP op de draaitafel lag van Creedence Clearwater Revival, meer bepaald het nummer 'I heard it through the grapevine' was bij ons op de kamer bijzonder populair... 8)

Nog altijd geen Anneke... :?:[/quote]

Was één van mijn lievelingsgroepen, hoorde ze heel graag.

Nope, nog altijd geen Anneke :?:
My dog is my live

gie46

13 aug 2007, 21:28

Ik had als KROO 37 fr/dag geloof ik (1969)
Kenden jullie ook een druk bezocht café in Nieder Marsberg ?

gie46

13 aug 2007, 21:31

En nog dit aan Peetje Maurice : ik ben al 6 jaar op pensioen (eerst brug-)
Maar daar moet je niet jaloers op zijn, dat wil ook zeggen dat je een aantal jaren jonger bent !

Peetje Maurice

13 aug 2007, 21:40

gie46 schreef:Ik had als KROO 37 fr/dag geloof ik (1969)
Ik denk dat wij in 1974 toch een soldij hadden van zo'n 80 BEF per dag, ik zeg, ik denk het, want ik heb dit nergens genoteerd in mijn "notulen" :lol:

gie46, ik herinner me geen enkele naam meer van een café in Marsberg, ben er nog eens geweest in de jaren 80, ook in één van de établissementen, maar vraag me de naam van het café niet meer. Wat ik wel weet, dat als we op café gingen in Marsberg, het toch altijd zo lang duurde vooraleer het bier te voorschijn kwam, omdat die Duitsers dat drie vier keer tapten, voor velen was dit een echte kruisweg, altijd maar die pinten tappen en hertappen, ik vond dat Duitse bier niet eens zo slecht. Het was zelfs smakelijker dan die brol van "Christal Alken",dat in de kantine destijds werd "geserveerd", door velen "paardenzeik" genoemd...

Mvg.

Peetje Maurice

13 aug 2007, 21:47

gie46 schreef:Maar daar moet je niet jaloers op zijn, dat wil ook zeggen dat je een aantal jaren jonger bent !
Ik ben daar helemaal niet jaloers op gieke! Met pensioen zijn, ja, dat zal misschien ook niet zo eenvoudig zijn, maar heden ten dage gaan werken, da's verdomme ook niet meer gemakkelijk hoor. Stress man, stress, een mens die niet stressbestendig is moet tegenwoordig kapot.

Soit, ik ben er 54, in principe moet ik dus nog 11 jaar gaan werken...tot mijn 65ste, ik zou nogal een idioot moeten zijn om te gaan werken tot mijn 65ste, no way, ik stop op mijn 60ste, het is nu al "mooi" genoeg geweest!

BLACKJACK

13 aug 2007, 23:08

Wel, in 77 was de soldij 75 Bfr. per dag, de laatste twee maanden hadden we 100 Bfr. per dag. Dus als je LP 's kocht,sigaretten er nog bij, naar de kantine ging en ook nog wou mee gaan uiteten in Marsberg moest je toch wel kijken wat je deed ........
Blkj.

monske2006

13 aug 2007, 23:44

anneke57 schreef:
amai monske jij weet dat allemaal nog goed hoor....ik was al meer dan de helft vergeten....k zou zelfs nie meer weten hoe die consoles werkten in de BCC...ene schakelaar weet ik nog goed...deze die overbrugt was en waar we niet mochten aankomen....daar weet ons vivke alles van....ze heeft het eenmaal geprobeerd om die overbrugging weg te doen...da kwam nie goe....hihi
groetjes ann
Wel ik heb foto's van de opendeur in Brasschaat en daar stonden al die gegevens op, dus ik heb ze niet onthouden
Hier een paar foto's van de BCC zodat je misschien nog wat knopjes kan terugvinden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,

Monske
Gast

14 aug 2007, 00:37

:lol: :lol: Hallo overjaarse pubers :lol: :lol: De vbv-tjes liggen blijkbaar goed in de markt merk ik.
Op de BOC werkten wel gewone miliciens, KROO's (BOA) en KRO's (BOO), de mensen van de radio, radar, die meestal in die shelters verbleven waren wel beroeps. Ja, om de twee uur deed ik de telefooncheck met de sites. Ik denk dat er maar één KRO BOO was, en dat was Fred, Papafreddy hier op het forum. Soms waren ook de officieren van wacht die aan een of andere site verbonden waren. De cdt die ik me best herinner was cdt Titeca. Eigenlijk was het voordeel van op de BOC te werken dat je close samenwerkte met de BOO, je kweekte zo gemakkelijk vriendschapsbanden met deze officieren. Je zat dan ook beiden gekluisterd voor vele uren aan elkaar...en aangezien ik een vlotte jongen was... een prater dus lag ik bij de meesten van hen goed in de markt. Enne...voor mij ging de tijd dus ook beter voorbij. De meesten gingen zo rond 24u00 naar hun lokaal om te slapen, ik wekte ze op het gevraagde uur, zelf mocht ik blijven zitten tot +/- 09u00 's morgens. Onnozel getelefoneerd. Ik amuseerde me dikwijls om de verschillende intercoms met de wachtpostjes in te schakelen. Tja er waren gasten bij die konden snurken dat het stof uit de luidsprekers vloog. Neen...mijn beste wachtposten waren de 22 ganzen die iedere morgen van mij een emmertje geweekt brood kregen...in ruil voor hun waakzaamheid.
En wat onze soldij betrof:
Referentie 1974:
Deze werd uitbetaald de 5de en 20ste van elke maand.
Het eerste bedrag gold voor de eerste zes dienstmaanden, het tweede vanaf de zevende dienstmaand.
Soldaat: 75 fr....100 fr
Brigadier: 83 fr...108 fr
Wachtmeester: 92 fr...117 fr
Adjudant : 125 fr...150fr
Olt: 155fr...180fr
KRO's moesten in mijn tijd 15 maanden dienen, de laatste twee maanden werden ze indien geslaagd in de examens Olt, ik ben niet zeker maar meen nog te weten dat ze dan wel een maandwedde opstreken. Zij werden aangesteld als reserveonderluitenant. De dag na hun demobilisatie werden ze benoemd in dezelfde graad. Papafreddy mag me tegenspreken als dit niet klopt.
Gr Willem :wink:

Genieterke

14 aug 2007, 01:29

Hallo Peetje Maurice
Wat ik wel weet, dat als we op café gingen in Marsberg, het toch altijd zo lang duurde vooraleer het bier te voorschijn kwam, omdat die Duitsers dat drie vier keer tapten, voor velen was dit een echte kruisweg, altijd maar die pinten tappen en hertappen, ik vond dat Duitse bier niet eens zo slecht.
Het tappen van een 'Pils' (bolvormig glas) moest inderdaad in vier keren gebeuren, dat was een wettelijke verplichting voor de uitbaters.
Het tappen van een 'Kölsch' (recht glas) gebeurde in één a twee tapbeurten.
Van het Duits bier werdt je (normaal) niet ziek, omdat er strenge regels zijn op het gebruik van natuur stoffen bij de bereiding en alle chemische toevoegingen zijn ten strengste verboden.

TIP!
Als je dan toch Pils wil drinken ... onmiddellijk het volgend rondje bestellen :lol:

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

Emteechauffeurke

14 aug 2007, 07:04

Hallooooooo,

Amai seg we zijn hier weer op de zuip geraakt! Leerde gijlie da nu nie af????
Drinken jullie nie wa veel??? Ma ja ik heb mooi praten,hier nie ver van mij is de Duvel brouwerij gevestigd, en wij moeten toch het streekbier bij uitstek af en toe nuttigen heeee!!!! En een goeie VEDETT van 'tfleske!!jiepie!!!!!!!

Back to topic!!
Wat voor bier wij daar in Brakel hadden weet ik nie meer, naar alle waarschijnlijkheid was dat van de RHEEDER BRAUEREI, maar ja daar kon eens goe aan doordrinken!

Nog altijd geen Anneke :?: :?: :?: :?:
Ik denk dat die op congeee is maar ja ze zal wel een kaartje sturen zekers!!

GRTZ,
ROBERT :wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

anneke57

14 aug 2007, 10:43

:P Hallokes jullie allemaal,
sorry hoor maar ik ben er effe tusenuit gemoeten...druk druk druk....ik had nog just de tijd om effe te berichten naar ons vivke....en dan weer weg....k vind het wel heel fijn dat jullie zo bezorgd waren om mij :) :) ....niks aan de hand hoor.....dit weekend heb ik voor de zoveelste keer aan t verhuizen geweest met vanalles....oefffffff...t is achter de rug.....
k heb hier wel vanalles gemist he.....t ging hier over drinken en roken enz...dat is nu toch iets veranderd bij t leger hoor....tijdens de dienst is het nu ten strengste verboden om alcohol te gebruike....als ze je snappen dan zwaait het serieus hoor.....roken moeten we ook buiten doen....als je een drink wil organiseren, dan moet je dat aanvragen aan de KorpsComd en moet je een goede reden hebben......pffffff....t was vroeger toch plezanter zenne..... :twisted: ......ik ben nu gene drinker....in tegendeel....maar af en toe mag het wel eens plezant zijn vind ik....
houden jullie maar het leger van vroeger in gedachten.....want t is nie meer t zelfde zenne.....ik zal eigenlijk blij zijn als ik op pensioen ga mogen vertrekken....ik maak er nu t beste van.....maar de tijd van essentho spookt toch dagelijks in mijn gedachten....
nu proberen ze de jonge mensen binnen te halen.....niet om bureauwerk ofzo te doen, maar om buitenlandse zendingen te doen.....vooral infanterie....en die zijn meer weg dan thuis.....kanonnevlees noem ik dat.... :evil:

groetjes ann :P
my doggy is my baby

vivke

14 aug 2007, 10:48

Peetje Maurice schreef:
gie46 schreef:Ik had als KROO 37 fr/dag geloof ik (1969)
Ik denk dat wij in 1974 toch een soldij hadden van zo'n 80 BEF per dag, ik zeg, ik denk het, want ik heb dit nergens genoteerd in mijn "notulen" :lol:

gie46, ik herinner me geen enkele naam meer van een café in Marsberg, ben er nog eens geweest in de jaren 80, ook in één van de établissementen, maar vraag me de naam van het café niet meer. Wat ik wel weet, dat als we op café gingen in Marsberg, het toch altijd zo lang duurde vooraleer het bier te voorschijn kwam, omdat die Duitsers dat drie vier keer tapten, voor velen was dit een echte kruisweg, altijd maar die pinten tappen en hertappen, ik vond dat Duitse bier niet eens zo slecht. Het was zelfs smakelijker dan die brol van "Christal Alken",dat in de kantine destijds werd "geserveerd", door velen "paardenzeik" genoemd...

Mvg.

Waar veel volk kwam was de Remember , er kwam ook veel volk in een café van een ex-beroepsmilitair waar je ook goed kon eten, maar die naam weet ik niet meer. Dan was er nog een hal waar ieder weekend gedanst werd, kwamen veel BV's en miliciens, maar ben die naam ook vergeten.
My dog is my live

vivke

14 aug 2007, 10:50

Wel welze is boven water gekomen. Zeg maar alles af, politie, brandweer, civiele bescherming enz...
ANN IS BACK IN TOWN
My dog is my live