62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

vivke

16 aug 2007, 13:18

radio-operateurke schreef:Terug hallo allemaal, de vorige bladzijden liegen er weeral niet om. "Peper in 't gat", zoals ze bij ons zeggen. Hawk jongen, zitten wij nog op het forum 62a? Ik lees wel degelijk jouw topic met de meeste belangstelling hoor, net als zoveel anderen die hun steentje bijdragen. Niet dat ik de bijverschijnselen niet kan verdragen hoor, maar toch vind ik de info over ons "dienstplichtig" verleden nog altijd het meest interessante. Peetje stelt zich ook de vraag in hoeverre onze aanwezigheid efficient was, natuurlijk, alle beetjes helpen. Graag de mening van een (reserve)-off.? Die mens zullen ze tijdens zijn opleiding natuurlijk ook voldoende trachtten te motiveren en programmeren hebben, maar ik weet zeker dat papafreddy over voldoende nuchtere geest beschikt om zijn mening te geven.
Wat jullie allemaal beschrijven over pinten drinken en vrouwen lastigvallen is in 't privé al lang niet meer denkbaar.
Aan alle hondenliefhebbers, barbecuers, pintendrinkers, moppentappers, hardwerkende medeburgers en toch ex-62A-ers, tot spoedig wederhoren en soigneert jullie.....
Exuseer hoor
My dog is my live

anneke57

16 aug 2007, 13:23

vivke schreef:Hey Anneke boven water gekomen sè. Het wordt tijd want ze misten u hier allemaal. Heb nog ne zware kop van de champagne, voor de rest gaat het. ge weet ni wat ge gemist hebt.

Ik weet Duffy hare voornaam wel nog, niemand mocht da toen in Essentho weten, want als ge haar zo noemde werd ze heel kwaad.
Ze heette Marie-Jozeph met hare voornaam, maar wou dat iedereen Duffy zei.

Er is inderdaad veel veranderd tegen vroeger. De mensen kunnen niks meer verdragen.
In de hondenschool zijn er ook zo'n paar vrouwen die nergens tegen kunnen. STUUR ZE EEN JAAR NAAR ESSENTHO, ze zullen dan wel volwassener worden. Zitten daar aan tafel te doen als een bende klein kinderen (zoals die in Bigbrotherhuis), kinderen.
Hehe Anneke, waren wij toch anders hoor.

da vind ik ook... :evil: ..bij mij op t werk lopen er ook zo een paar rond....as die beginnen te zagen :roll: over futaliteiten, dan denk ik in mezelf...."mens gij hebt toch problemen zenne".. :twisted: ..en dan krijg ik daar de wubbels van he.. :evil: ..da huis van BB vind ik ook zo ne stomme zever....maar da is wel de werkelijkheid op kleine schaal dat ze daar tonen hoor.....daar kan je zien hoe de wereld draait.....vooral in België.....

ja vivke....k heb gisteren aan jou gedacht zenne....maar k had die stomme verplichtingen he.....maar de 25ste ben ik present hoor.....k zal mijn twingoke opleren....
groetjes ann
my doggy is my baby

BLACKJACK

16 aug 2007, 15:33

Wel wel wel,
als ge hier riskeert van de boel nen dag zo te laten , hebt ge nen halven dag nodig om terug bij te komen. Sommigen beleven hier precies hun tweede jeugd... :wink:
Da sommige me pietluttigheden hun eigen een reden van bestaan moete geven, ja tis erg, al die verspilling van tijd en energie :( , 't zal altijd wel blijve bestaan zekers, terwijl 't leven toch zo schoon kan zijn niewaar . :wink:
Wel Viv, zoals ze zeggen, no pain no gain, alhoewel van champie heb ik toch nog nooit veel hoofdpijn gehad, integendeel, verse energie krijgt ge daar toch van :wink:
Wat er hier al enkelen in de groep hebben laten vallen, hier wat bezinksels van enkele beroeps o.a. mannen die in de U.S. geweest waren voor hun opleiding van de Hawk, en waarmee we soms zaten te palaveren in onze ' dooie ' momenten. De Hawk was eigenlijk ( volgens hen dus ) al een beetje over zijn hoogtepunt ( jaar 77 ), het was een systeem dat ni echt zo mobiel was ( duurde ne ganse tijd om alles op te breken en zekers om alles ergens anders terug op te zetten ), en het had ook toch een tamelijk grote oppervlakte nodig, alles stond toch gauw enkele honderden meters uit elkaar en moest toch met elkaar verbonden worden. Daarbij kwam dat er veel pannes waren en ni alle wisselstukken meer ( nog ? ) zo gemakkelijk te krijgen waren ???
In in ne grote groep vliegtuigen te schieten geen probleem, maar om me precisie naar ene vlieger te mikken was volgens hen iets anders, allée diegen die meegeweest zen ( 'k heb het hier ook al te pakke ), naar Kreta weten misschien beter ???
Alleé iet om over na te denken.
A propos Hawk ook bij de familie van den ijzeren weg zie ik, dan zijn we mekaar waarschijnlijk al eens gepasseerd ...Als je van rond de streek van Ninove zijt zit je daar waarschijnlijk ook ergens ? FDD ?
Laat het toch maar ni te veel aan ulder hart komen, the sun is still shinning !!!!!
Slukes,
Blkj.

Emteechauffeurke

16 aug 2007, 16:18

Hello,
In den tijd (78) zeiden ze ons dat dat systeem idd. op zen einde aan het lopen was. Zover ik het toen begrepen had gingen ze over op een modernere variant nl. het HAWK-HELIP systeem, om zeer later te gaan vervangen door de PATRIOTS!!
Volgens berichten zijn er idd. PATRIOTS geraakt op de voormalige C-site van Brakel, die toen al een tijdje door de Hollanders van Blomberg was overgenomen
Ja,in ons vaandel werd er gewaggemaakt van NAUWKEURIGHEID, maar ik moet nu toegeven volgens eerdere berichten dat dit wel eens een relatief begrip was!
Ik ben eigenlijk toch eens curieus waar al dat materiaal is terecht gekomen?????
Op de markt van Tessenderlo al zeker nie!!
Zo alle Hawkisten aller lande tot de volgende!

GRTZ,
ROBERT :wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

papafreddy

16 aug 2007, 17:23

Hawk schreef:Hallo overjaarse pubers :lol: het loopt de spuigaten uit...weten jullie vrouwtjes dit allemaal ? :lol: Anneke, Vifke...laat het jullie maar welgevallen.Gr Willem :wink:
Ja Hawk ik moet u gelijk geven als je zegt dat het "overjaarse pubers zijn" sedert dat die VBV's hier ten tonele verschenen, ik had dit al vroeger willen zeggen, maar je weet het kon verkeerd zijn he, in het verkeerde keelgat schieten. Het niveau is enorm naar beneden gegaan bij sommige mannelijke kollega's vandaar gaan we terug naar oorsprong van deze topic. Zou dit de jaren zijn, boven 50 of zoiets als mennopauze bij mannen?????????.
Nu ter zake, wij hebben natuurlijk veel meer kamp gedaan, maar de uitzondering was dat wij da zelf mochten aanvragen en waar we wat deden.
In totaal heb ik toch zo'n 6 maanden kamp gedaan, soms was da 3 weken, soms 1 week of een weekend of soms 1 dag. Tot een 7 tal jaar terug ging ik ieder eerste vrijdag van de maand gaan vuren met Fal of Vigneron of Gp, dit in de schietstand van SteenBrugge.
Inderdaad Hawk wij hebben 15 maanden dienst gedaan da was op het einde 7 maanden meer dan onze ondergeschikte miliciens.
Maar zoals eerder vermeld hadden we een zware opleiding de eerst 5 maanden in Lombardsijde niet alleen fysiek maar ook geestelijk
Wij hadden ook zware opleidingen en moesten serieus studeren, heb toen meer moeten blokken dan tijdens mijn hoger niet universitaire studies.
In veel van die leerstof zat geen logica he, dan in de exacte wettenschappen, waar alles nogal logisch is he, je begrijpt het of nie.
Tijdens ons verblijf in Essentho moesten we ook wekelijks nog bij studeren tot de laatst maand met overhoringen, dan was het vat leeg he. Genoeg is genoeg he.
Eigenlijk werden wij gelijkgesteld als de beroeps offr. die een opleiding hebben van Licenciaat (alle wapens) of Burgerlijke Ing. (Polytechnieker), deze laatste waren mijn vrienden. Daar kon je nog tegen babbelen!!!!!!!
Ons wapen was op het eind van de jaren 70 op zijn eind, vandaar dat ze in de jaren 80 updating hebben gedaan, toen ik daar terug was in 83 was dit reeds gebeurd en het werkte rapper.
Het wapen was doeltrefftend, de nederlanders hadden tot voor kort zon wapen nog in actieve dienst, hebben toen de eerste oorlog in Iran uitbrak, zo'n wapen in Turkije geposteerd om de schutraketten van Sadam uit de lucht te halen, wat ook lukte, of dit de Hawk-Helip versie was weet ik nie , in Israel stonden er ook van de amerikanen.
Nog iets over onze vrije tijd, die had ik genoeg, eigenlijk had ik een 9 tot 5 job.
Anders waren wij vrij van te gaan en staan waar wij wilden als we smorgens maar terug op dienst waren he, elke dag op de BOC om te werken of te studeren.
Hadden wij van standbij geweest dan waren we vanaf die morgen 9 uur vrij van dienst, dat geld ook als we van wacht waren zo 2 maal per maand.
Daar ik mijn koersfiets ter plaatse had, kon ik wat uitstappen maken in het weekend, naar de Diemelsee of Edersee.
Mijn ouders zijn dan ook een maand gekomen met de caravan aan de Edersee, daar was een camping met mooie honden waar je mee kon gaan wandelen, t'waren mooie sint bernard honden zonder tonneke.
Misschien zijn er onder jullie kerels waar ik nog les aan heb gegeven, zoals NBC en bewapening, of met mij mee geweest naar Leopoldsburg op schiet oefeningen, had toen enkele VBV mee, wat heb ik daar mijn peren mee gezien!!!!!!!!!!!.
De schiet oef was met de stafbatterij maar ook van de C en D batt., dat was in het najaar 1976, ik denk oktober of november.
Wie er mee was van VBV weet ik nie meer, die namen he.........
Of met de staf batt een droping mee gemaakt.
Je ziet dat wij genoeg te doen hadden om onze tijd te vullen, hadden daar ook een goede doka ingericht lokaal, heb daar leren foto's afmaken.
Ook platen kopen, dan in plaats van in de bar ons drinkgeld opdoen, heb er zo'n 600 honderd meegebracht van daar, heb ze nu gedigitaliseerd en op CD geplaatst, vandaag speelt ELVIS al gans de dag.
En die platen spelen allemaal naar behoren zulle zonder gekraak, een plaat mocht maar eenmaal om de 2 dagen spelen, een kwestie van statische elektriciteit.
Als je mijn cd's nu hoort kan je nie horen dat van platen komt met uitzondering van de aparte dynamic van platen.
Was geen drinker, tot ergernis van onze vriend Vandenabele en andere collegas, kwamen dan bonken op mijn slaapkamer deur, ik deed alsof ik nie thuis was!!!!!!!!!!!!!
Heb nog een oefening in 80 mee gemaakt met een Engelse Harior die plots naast de BCC ging van de C site zonder dat we hem gezien hadden!!!!!!!!!
Dat was nie moeilijk, hij had door het dal gevlogen onder onze radar, dan kan je hem ook nie zien he, is er niet ooit een kerel op het rode plein geland zonder dat de USSR regime hem had gezien.
Maar als je dan met een peleton soldaten in da dal staat, je vuurt allemaal er op met je fal, of Mig.50 er zal wel een kogel inslaan he, vandaar dat de amerikanen zoveel vliegtuigen hebben verloren in de vietnam oorlog.
Oorlog en oorlogsgeschiendenis is een van mijn stokpaardjes he.
Van in mijn tienertijd.
Was ik zeker geweest dak door taalexamen geraakte had ik bijgetekend dan was dat tijdelijke offr en na slagen examen werd je beroeps off.
Vandaar dat onze vriend Vandenabele moest opstappen na 10 jaar
Ja vanaf een graad van kapt was je verdienste meer dan een Industrieel Ing, in de burgerij.
En je had nog andere voordelen als je in duitsland zat he, da had een speciale naam.

Zo dat was het een beetje, stof tot nadenken
MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 16 aug 2007, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

radio-operateurke

16 aug 2007, 17:26

Emteeke, in voorgaande topics heeft Monske een aantal foto's op 't net gezet met perfect geconserveerd Hawk-gerief, affuiten, radars e.d. Deze zijn overgehouden als museumstukken ten behoeve van de nakomenden. Deze staan ergens te Brasschaat. Erg knap en vooral nostalgisch om deze nog eens terug te zien.
Volgens ik van U verneem heeft de kazerne te Brakel nog Patriots gehad. Deze was toen in handen van Nederlanders; zou deze kazerne nu nog bestaan in Navoverband? 'k Vraag mij af, na terugtrekking van de Belgen uit de BRD, wat er van al die kazernes geworden is, veel hebben waarschijnlijk gediend voor opvang migranten. Zijn er die andere bestemmingen gekregen hebben? Graag jullie mening....

BLACKJACK

16 aug 2007, 17:34

Eind 76 , vanuit Lombardsijde weliswaar, naar 'Bourg' geweest vr de hele rimram:schieten met Fal, fosforgranaat gooien, met de blendicide op een tank vuren, met de punt 50, heb dr nog een pr fotookes vangeloof ik.
Grtz,
Blkj.

Emteechauffeurke

16 aug 2007, 17:39

Beste operateurke,

De C-site was toen overgenomen door de hollanders van Brakel, en de Hollanders hebben er toen PATRIOTS op geplaatst,dus Brakel zeer zeker nie!!
Dit misverstand wil wel even uit de weg ruimen!!!!!!!
Ook bijna alle sites van Essentho zijn door de Duitsers ingepalmt, en dat Hawkmateriaal is voor nen appel en ei naar Roemenie gegaan!!

Intressante site is volgende http://nl.wikipedia.org/wiki/HAWK en daar vindt je dat allemaal terug

Ja ik denk ook dat er in Brasschaat wat in de schuur staat!!
Hawkiaanse groeten!!
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!

papafreddy

16 aug 2007, 18:05

Emteechauffeurke schreef:Intressante site is volgende http://nl.wikipedia.org/wiki/HAWK en daar vindt je dat allemaal terug
Hawkiaanse groeten!!
GRTZ,
ROBERT
Pas op Robert, op deze site staan fouten, volgende tekst staat er :

62A artilleriebataljon, Jonet-kazerne in Essentho en Kapitein Claes-kazerne in Korbach:
BOC-site te Oesdorf (Essentho) en vier batterijen:
Alfa te Flechtdorf (Auf dem Gelben Stücken) bij Korbach (site later overgenomen door de Duitse 3. FlaRakGruppe 38)
Bravo te Freienhagen (Heitzelberg) bij Korbach (site later overgenomen door de Duitse 1. FlaRakGruppe 38)
Charlie te Essentho
Delta te Diemelstadt-Rhoden (Auf dem Quast) bij Essentho (site later overgenomen door de Duitse 4. FlaRakGruppe 38).
Het opleidingscentrum bevond zich te Lombardsijde.

Als je dan op Oesdorf klikt heb je nie de BOC maar heb je de C site!
De BOC ligt op 9uur tov van de C site
Just is just he

papafreddy

Emteechauffeurke

16 aug 2007, 18:08

Hoi Operateurke,

Ja daar schiet van al die kazernes nie veel over!!
BRAKEL ging half jaren 90 voorgoed dicht, in de woonwijk militairen kwamen nen hoop wit-russen terecht die daar den boel zowat afgebroken hebben!!
Ze hadden de interieuren van 3 imposante appartementsblokken zoveel kapot gemaakt dat ze die die uit noodzaak gedynamiteerd hebben. Nu ligt de wijk er heel keurig en netjes bij ,veel nieuwbouw door diezelfde wit-russen!!

Wat de kazerne betreft; deze is grotendeels opgebouwd tot bejaardenfaciliteit,verder zijn gedeeltes bezet door kleine KMO 'kes, ook een klein supperetteke zou zich nu in de kantine bevinden?? Volgens opgave is er in het wachtlokaal een kapsalon gevestigd, dit onder enig voorbehoud
Wat Essentho betreft; blijkbaar staat dat daar nog nie op zijn poten, veel leeg nog. In Korbach zou alles bezet zijn door allerhande zaken, goede bestemming wo. een chic restaurant waar vroeger de kapel was

En zo kunnen we eindeloos verdergaan
Voila weer al wa leesvoer!

GRTZ,
ROBERT
:wink: :wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

Emteechauffeurke

16 aug 2007, 18:27

Hoikes nog eens,
Ja we gaan den dag afsluiten met iets plezant!!
Zojuist vind ik nog da papier, je weet, als 'spant waar we naar toe moeten heeeee.
IK zou naar Geel KW. Kievermont moeten en da'sal jaren dicht!!!!!
JAADE........ wie zei weer waar de logica ophoud enz...

GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!

Peetje Maurice

16 aug 2007, 21:57

radio-operateurke schreef:Terug hallo allemaal, de vorige bladzijden liegen er weeral niet om. "Peper in 't gat", zoals ze bij ons zeggen. Hawk jongen, zitten wij nog op het forum 62a?
Ik begin het me de laatste tijd ook af te vragen, de thread lijkt me over zijn hoogtepunt heen.
De bedoeling is om de elkaars ervaringen die men destijds heeft meegemaakt in Essentho-Korbach weer te geven.
Ik heb zo de indruk dat we hier met een chatbox te maken hebben.

Trouwens van Korbach hebben zich haast nog geen mensen aangeboden.

Met vriendelijke groeten.

De Peet :?
Gast

17 aug 2007, 00:43

Sorry..foutje
Laatst gewijzigd door Gast op 17 aug 2007, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

17 aug 2007, 00:44

radio-operateurke schreef:
Terug hallo allemaal, de vorige bladzijden liegen er weeral niet om. "Peper in 't gat", zoals ze bij ons zeggen. Hawk jongen, zitten wij nog op het forum 62a?

Ik begin het me de laatste tijd ook af te vragen, de thread lijkt me over zijn hoogtepunt heen.
De bedoeling is om de elkaars ervaringen die men destijds heeft meegemaakt in Essentho-Korbach weer te geven.
Ik heb zo de indruk dat we hier met een chatbox te maken hebben.

Trouwens van Korbach hebben zich haast nog geen mensen aangeboden.

Met vriendelijke groeten.

Ik meende toch al een flinke bijdrage geleverd te hebben, foto's, bijdragen uit mijn cursus van toen, info uit "Het handboek van de soldaat".
Verhalen van toen zijn mooi, ze pasten in de tijdsgeest van die 70-ger jaren van toen. Ik werd geraakt door wat Anneke schreef over de geest van het leger heden ten dage, daarom projecteerde ik ook een antwoord uit de wereld die ik vandaag ken. Off topic ???...NEEN...naweeën moeten even kunnen, trouwens...ik vervolgde met een stukje over Kamp...wel of niet. :? En ik neem toch nog even het recht om te reageren Peetje, je mag niet veralgemenen, wie 's middags een paar pintjes drinkt is daarom geen persoon die iedereen lastig valt...enne sorry, mijn antwoord op dat bier drinken met verstand is niet meer dan wat humor...geef toe...wat zou jij antwoorden als iemand je zegt als je met je blote k...op een brandende kachel gaat zitten dat je je kan verbranden. Weet dat deze slogan komt van een partij met het hoogst aantal zuipschuiten in hun rangen...dat wou ik duidelijk maken. Dit soort hypocritie zou gewoon ondenkbaar geweest zijn in onze legertijd. Ieder maakte voor zichzelf uit wat hij deed. Ik vulde mijn tijd in met rondrijden met m'n koersfiets in de bergen rond de kazerne, soms (weeral) een paar pintjes (géén sterke drank) in de bar o/off mét een gezellige babbel met een paar vrienden na de film. Zo zie je maar...de kerk in het midden...en nog steeds...
Ik zou zeer graag mijn mening geven over het verloop van een eventueel conflict wat betreft de Hawk-installatie's. Maar dit is me wat mij betreft wat te hoog gegrepen, gewoon omdat ik niet weet welke de middelen waren van onze Navo-bondgenoten die ook in de buurt gelegen waren. Wat ik wel nog meen te weten is dat onze Hawks vooral dienden om eerder bommenwerpers uit te schakelen. De Hawks op de sites waren uiteraard oefenmissiles die al rammelden door het eindeloos monteren en demonteren. Verder meen ik ook te weten dat er in een geheime opslagplaats 57 missiles opgeslagen waren die wel volledig in orde waren. Zelfs de missiles die men bij de schietoefening op Kreta gebruikten kwamen niet uit deze reserve. Met een logische denkoefening waren de sites zo'n 100 km van het ijzeren gordijn niet direct the places to be. Bij de landing in Normandie vielen de meeste doden ook in de eerste linie's.
De kop van onze missiles bevatten 76 kg TNT, bij een zeer dodelijke handgranaat was dit amper 30g. Zo cijfertjes waren mijn ding, namen een ramp.
Blackjack: ja ik loop sinds 1992 regelmatig rond te FDD, op de blokpost zat immers ook een KROO die ik nog net gekend heb in Lombardsijde.
Ik heb daar ook nog een paar mensen uit je gemeente gekend, één is er nog, de andere werkt nu te FDR. Als je meer wilt weten schakel dan even over op de privé, ik wil geen mensen noemen die niks met dit topic te maken hebben.
Gr, Willem

Genieterke

17 aug 2007, 03:27

Nadenkertje ... (om eventueel een aantal bladzijden te wissen)!!!

Een vrouw komt 's morgens beneden in de keuken,
en zegt tegen haar man
"ik heb gedroomd dat ik de ganse nacht gefietst heb"
"ja " zegt haar man
"ik heb ook gedroomd"
"ik heb gedroomd dat ik de ganse nacht de liefde bedreven heb"
en zijn vrouw onmiddellijk "
"was het met mij?"
"nee "zegt hij
"gij waart weg met de fiets"

terugkeren jongens!!!

Het Genieterke :P