62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

papafreddy

20 aug 2007, 12:53

BLACKJACK schreef:Hallokes,
i.v.m. die lampen is't meestal een kwestie van gewoon die lampen te vervangen, maar nog meer van aan de juiste lampen nog te kunnen geraken.
Blkj.
Hallo.
Die lampen worden terug nieuw gemaakt zulle, via regio rusland.
Maar je moet wel oppassen wa je koopt soms heb je ze aan de helft van de prijs ook, die gaan dan maar zo half lang mee ook.
Soms is het nie alleen de lamp die uitgeput is maar die trekt soms ook stroom via zijn 2de of 3de rooster, enkele weerstanden die gesneuveld zijn, of ontkoppel condensatoren die het nie meer zien zitten.
Nog iets dat terug gemaakt wordt, da zijn platen!!!.
Platen om te scratchen en ook LP's. Hier just over de screve is enkele jaren terug een frans bedrijf terug daarmee begonnen. Leve de "goude oude tijd" ?????????????
MVGr.
PapaFreddy

papafreddy

20 aug 2007, 15:49

BLACKJACK schreef:i.v.m. die lampen^
Oeps Hawk
Ik ben nog iets vergeten te zeggen over die lampen in de raketten.
Die hebben een grote van een metalen vingerhoed (hoogte he) en een diameter van ongeveer een normale handpink.
Na mijn legerdienst terug in het bedrijf heb ik die dan daar ook opgemerkt in meettoestellen om TGD te meten van condensatoren op 10Khz en 100Khz en 1MHz. Toestellen die zowel op machines stonden als hand toestellen.
MVGr.
PapaFreddy

monske2006

21 aug 2007, 21:01

radio-operateurke schreef: Nog een vraagje Mon, hoe ben je in die vriendenkring geraakt van de Artillerie te Brasschaat? Ben je na je legerdienst beroeps geworden misschien? Heb jij ook verder nog iets vernomen van ex-collega's uit 1968/69? Ik heb er nooit niemand nog van terug gezien of gehoord.
Wel radio-operateurke dat zit zo, mijn vader (94 jaar) is een oud artillerie veteraan, die zijn legerdienst in 1932 heeft gedaan ( nog onder Koning Albert I) en ook meegedaan heeft in WO II bij de 8ste artillerie. Hij was in een verbroedering van het 2de en 8ste artillerie ( het 2de bestaat nog en is gelegen in Helchteren ) en RAL ( grote kanonnen ).Daar hij geen auto meer kon rijden en ik in brugpensioen was deed ik hem overal naar toe. Daar de voorzitter van die verbroedering door gezondheidsreden deze functie niet meer kon uitvoeren en ze naar jong ( ben 59 jaar) bloed zochten heb ik mij kandidaat gesteld en ben ik verkozen als voorzitter ( het moest iemand zijn die bij de artillerie was geweest). Dus nu kom ik overal en ben bij veel plechtigheden aanwezig. Ik kom regelmatig in Brasschaat, Helchteren en Neder-over-Heembeek. Nee na mijn legerdienst ben ik in de privaat gaan werken. Eerst bij ATEA en daarna bij Siemens, en ge geloofd het niet maar ja bij de afdeling telefonie.
Ik heb ook niets meer of iemand gezien van het leger van de klas 1968. Wel kom ik verschillende militairen tegen die later in Essentho waren.
Hopelijk komt er nog iemand bij van onze klas !!!! We hebben toen toch een mooie tijd gehad en wees gerust we kunnen er van meespreken, als je met alle miliciens een groep maakt dan kunnen de beroepsmilitairen niet veel doen. dat heeft de D batterij van klas 1968 meermaals bewezen.
Groetjes aan iedereen

papafreddy

21 aug 2007, 21:36

monske2006 schreef:daarna bij Siemens, en ge geloofd het niet maar ja bij de afdeling telefonie.
Dag Monske
Je zegt da je bij Siemens hebt gewerkt. Was da bij Siemens Oostkamp??
Omdat ik daar nogal kerels kende indertijd, voor de vele reorganisatie's.
Het is zo dat na de Hawk, de Gepard gekomen is, heb daar ook nog oef mee gehad.
Dat was een soort tank, onderstel van Leopard tank met daarop 2 x 30mm (grote ben ik nie zeker) kannonen gestuurd door een radar.
Om laagvliegende voorwerpen uit te lucht te halen, de range ben ik kwijt, eens opzoeken op internet.
De radar was een siemens ding gemaakt in Oostkamp.
De technieker en ing die afgedeeld was aan Lombardsijde om de kinderziekte eruit te halen, was een vriend van mij. In het begin had da ding nogal problemen met uitvallen door de schokken van voertuig he.
Nu staat er in Lombardsijde nog zo'n ding te roesten in de zeelucht.
Dat wapentuig is afgevoerd door de ontwapening van oost en west.

MVGr.
PapaFreddy

monske2006

21 aug 2007, 21:43

papafreddy schreef:
monske2006 schreef:daarna bij Siemens, en ge geloofd het niet maar ja bij de afdeling telefonie.
Dag Monske
Je zegt da je bij Siemens hebt gewerkt. Was da bij Siemens Oostkamp??
Nee het was bij Siemens Huizingen ( Brussel )

Groetjes,

Monske

papafreddy

21 aug 2007, 21:48

Dag Iedereen

Hierbij een link naar een site van Gepard tank.
http://www.army-technology.com/projects/gepard/
Uitgevoerd met Siemens radar, bewapening oerlikon 35mm (ik dacht 30mm dus nie ver ernaast)Noot : eerste versie was een 30mm kanon
MVGr.
PapaFreddy

radio-operateurke

22 aug 2007, 12:53

Bedankt Raymond, mijn vader is nl. ook bij artillerie geweest (is helaas reeds 20 jaar overleden) , maar 'k weet niet in welke eenheid. Hij was van de klas 1938 en was ommiddelijk na zijn legerdienst gemobiliseerd en heeft de 18-daagse veldtocht meegemaakt als kerel van nog maar goed 20-jaar. Daar hij ook verbonden was met de oud-strijdersvereniging op onze gemeente, en omdat er nog een 3-tal oud-strijders overbleven, hebben ze mij en nog enkele anderen gevraagd om deze traditie van 11 nov. enz. voort te zetten, vandaar dat ik ook een aanvraag gedaan heb en ook het getuigschrift van officieel "vaandeldrager" bekomen heb. Dus bij iedere plechtigheid en 11 nov. viering sta of loop ik met 't vaandel van 1914-18 voorop, dit is graag gedaan hoor, want bij iedere vriendenkring hoort ook het samenzijn met een "natje en een droogje", zodus. Ik ben ook reeds een jaar thuis, meer bepaald om gezondheidsredenen; niet zeer erg hoor. Brugpensioen is bij ons in de financiele sector afgeschaft. 't Is inderdaad raar dat jij ook in al die jaren niemand meer bent tegengekomen uit "onze tijd". 't Was bij ons ook regelmatig ambiance in de kantine, maar van al die baldadigheden die je nu leest op het forum was er bij ons toch geen sprake, niet? Als er nog een iets te doen is te Brasschaat of zo, wil me het gerust eens laten weten via dit forum, dan kom ik zeker eens af.
NB 't Is volgend jaar al 40 geleden dat we elkaar leren kennen hebben in Rheinland-Westfalen,.....waar is de tijd ???

monske2006

22 aug 2007, 17:38

radio-operateurke schreef:Bedankt Raymond, mijn vader is nl. ook bij artillerie geweest (is helaas reeds 20 jaar overleden) , maar 'k weet niet in welke eenheid.
Hallo,

Wel ik ben ook zo, bij iedere plechtigheid waar ik niet moet optreden als voorzitter draag ik ook een vaandel. Want we mogen toch niet vergeten wat die mensen in de oorlog hebben gedaan. Dank zij hen leven wij nu in vrede. De laatste tijd word dat wel eens vergeten, en zeker op politiek gebied. Je schrijft dat je een vaandel draagt van 1914-18 ?. Van welke eenheid of oudstrijdersbond is dat. Heb je ook al eens in je private mailbox gekeken? Daar sta een link naar onze website.

Groetjes,

Monske (Raymond)

papafreddy

22 aug 2007, 20:43

Hallo iedereen
Er is opendeur op vrijdag 14 en zaterdag 15 september te Lombardsijde, dus kzou zeggen, allen daar heen he.
Nu zit daar het 14de artellerie met millan wapens.
Voor verdere info zie http://www.Mil.be
Het beste
MVGr.
PapaFreddy

radio-operateurke

23 aug 2007, 12:51

Mon, de oudstrijdersvereniging waarvan sprake in mijn topic is de vroegere zelfstandige gemeente Zwijnaarde (postnr. 9052), (nu groot Gent). Deze vereniging is altijd nogal zelfstandig geweest en waarschijnlijk nooit veel contact of aansluiting gehad met overkoepelend hoofdbureau Brussel. Zoals ik vroeger schreef zijn er nog een paar oude knarren die het bestuur uitmaken en op hun verzoek zijn de "jonge gasten", zoals wij erbij gekomen. Wij laten deze mensen maar doen want de glinstering in hun ogen bij de vergaderingen zijn onbetaalbaar. Wat deze mensen nog voelen voor hun kameraden en zeker deze die gesneuveld zijn, is heden ten dage niet meer denkbaar bij onze egocentrische maatschappij. In mijn privé-mailbox vind ik niets terug hoor ivm met jullie vereniging.
Item van papafreddy gelezen betreffende opendeur te Lombardsijde??? Dat is waarschijnlijk een mogelijkheid voor mij om een kijkje te gaan nemen.
Indien nog belangstelling van mensen van dit forum, kunnen wij misschien een bepaalde dag en uur afspreken om mekaar daar eens te ontmoeten. Peet, ziedet zitten jong? Anders graag te Lombardzijde; zet al de nare herinneringen maar eens voor een dagje opzij. Groeten aan allen.

BLACKJACK

23 aug 2007, 21:02

Ga proberen den 14e of den 15e ......
Een stukske folklore, wie herinnert er zich nog de doodsbrieven bij den afzwaai ???????
Heeft 't er iemand nog zo'n eksemplaar ???????????
Blkj.

Peetje Maurice

23 aug 2007, 21:48

radio-operateurke schreef: Peet, ziedet zitten jong? Anders graag te Lombardzijde; zet al de nare herinneringen maar eens voor een dagje opzij.
Nee, met alle respect ik zie dat niet zitten. Zeker niet in Lombardsijde, de naam van de gemeente alleen al bezorgd me koude riilingen. Voor mij was Lombardsijde een soort concentratiekamp en mensen die in zo'n kamp gezeten hebben willen zo weinig mogelijk aan de gruwel ervan herinnert worden.
Ze hebben me daar bespot en vernederd en menig ander milicien heeft hetzelfde lot als ik ondergaan, ik had er zelfs een collega milicien die het niet meer aankon, daarop liet hij zich van de luchtpiste vallen, teneinde zo in het militair hospitaal te geraken voor de rest van zijn legerdienst, hij brak zijn twee benen. Pas dan werd het een beetje menselijk...En die chef die me aldaar bewapening heeft bijgebracht, ik zou met geen gerust geweten kunnen slapen.
Neemt niet weg, dat ik jullie daar allemaal heel veel plezier toewens, waarop anecdotes zullen te berde komen!

Mvg

De Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

Peetje Maurice

23 aug 2007, 21:55

BLACKJACK schreef:Ga proberen den 14e of den 15e ......
Een stukske folklore, wie herinnert er zich nog de doodsbrieven bij den afzwaai ???????
Heeft 't er iemand nog zo'n eksemplaar ???????????
Blkj.
Ik herinner me de doodsbrieven nog zeer goed. Ja, ik moet wel nog zo'n exemplaar ergens liggen hebben.
Dat was een drukker die er zijn brood mee verdiende en die mens moest ook leven. Wellicht zouden dergelijke berichten in de hectische tijd van vandaag niet meer 'passen', maar voor ons was het nog een gewoonte om aan vrienden en kennissen zulke rouwbrieven te sturen, de tekst was trouwens altijd dezelfde. Als ik zo'n brief lees uit de jaren 60 is die haast identiek aan de brief die ik stuurde aan zovele mensen in de jaren 70. Misschien een beetje oubollig, maar ik vond het toch leuk dat dergelijk initiatief bestond.
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

monske2006

23 aug 2007, 22:01

radio-operateurke schreef: In mijn privé-mailbox vind ik niets terug hoor ivm met jullie vereniging.
I.
Kijk eens in uw privé bericht bovenaan de pagina !!!!

Groetjes,

Monske

radio-operateurke

24 aug 2007, 09:12

Ok Peet, met alle respect jong. Het moet daar in Lombardsijde niet van de poes geweest zijn. Zijn er nog mensen die dit zo ervaren hebben zoals Peetje? Mag gerust op forum komen hoor. Wantoestanden moeten niet steeds onder tafel geveegd worden en 't is niet omdat je met dergelijke ervaring op 't forum komt, dat je daarvoor een negativo bent. Open communicatie is tegenwoordig het parool, (en misschien voor velen ook wel zomaar een slogan), maar toch is dit het proberen waard.
Doodsbrieven....ik heb er tot enkele jaren terug een bewaard, maar dan weggesmeten. Tot later.