62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

guzke

28 aug 2007, 11:54

Als ex 62 A Lombardsijde - Essentho lichting '68 wil ik indien mogelijk eens naar de opendeur komen. Mochten er mensen zijn uit die periode die ook zouden komen zou ik zeggen , breng eens jullie fotoalbum mee uit die tijd........
Ik zie graag uit naar een reaktie !!

Ben tijdens het bezoek aan de defensiedagen te Koksijde dit jaar te weten gekomen dat de 62 A ontbonden is .............wist ik dus niet !!

Grtzzz, Paul

En laat niemand zich ontmoedigen door negatieve praat hier , elk zn gedacht maar komt dikwijls kwetsend over. Het leven is nog zo kort !
als wij maar gezond blijven

radio-operateurke

28 aug 2007, 12:21

Guzke, ik wil zaterdag op opendeurdag Lombardsijde ook wel eens langskomen. Ik ben ook van lichting 1968. We zien wel.
Peet, ik heb je altijd wel gewaardeerd om je tussenkomsten en standpunten op forum. Spijtig is het ontaard in scheldpartijen. In een democratie moet iedereen kunnen opkomen voor zijn waarden en ideeen, zonder daarom andere mensen aan te vallen. Niemand kan ook groepen verantwoordelijk stellen voor misbruiken van individuen, bv. 't is niet omdat er in 't Derde Rijk of onder Stalin ontzettende misdaden tegen de menselijkheid gepleegd zijn, dat alle Duitsers of Russen misdadigers zijn.
Het zou spijtig zijn Peet, mocht je er de brui aan geven. Ik deel ook niet steeds de standpunten van alle forumgangers, maar mocht iedereen 't zelfde denken zou er nogal eenheidsworst verkocht worden.
Tot wederhoren.

monske2006

28 aug 2007, 14:39

Peetje Maurice schreef:Of de chef bewapening ook zo geval apart, ik had een slecht FAL geweer in Lombardsijde, ik kon er niet mee schieten, terwijl ik in Essentho topschutter was.
De Peet :roll:
Topschutter in Essentho ?????
Bij ons in 1968 waren er misschien een 4 tal miliciens die een FAL op hun naam had. Geen een van die heeft in Essentho dat geweer in handen gehad daar het in het magazijn bleef, laat staan dat er schietoefeningen waren. Ik zou niet weten waar die gebeurde?

Groetjes,

Monske

guzke

28 aug 2007, 18:48

In Lombardsijde geschoten met Fal en Vigneron alsook met die vierlopige 20mm kanon naar dat zeildoek achter da vliegerke.

In Essentho meen ik dat wij beschikten over ne Vigneron voor persoonlijke uitrusting en op de site kregen wij ne Fal met ne afgeplakte lader met echte kogels voor de wacht te doen.
Ik herinner mij niet ooit geschoten te hebben in Essentho !!

Grtzzz,
Guzke

monske2006

28 aug 2007, 20:43

guzke schreef:Als ex 62 A Lombardsijde - Essentho lichting '68 !
Hallo,

Welkom op dit forum, we zijn nu met zen drieën van de lichting 68.
Wanneer ben je in Lombardsijde binnengegaan en van welke batterij in Essentho ?

Groetjes,

Monske

radio-operateurke

28 aug 2007, 21:10

Wat Guzke zegt klopt hé Raymond, wij deden wacht met een Falgeweer, met een sparadrap afgeplakte lader met 5 ballen erin, maar dat was niet ons persoonlijk wapen, dat was nl. een vigneron. Wij hebben daar in Essentho inderdaad geen "bal" geschoten. 't Zal wel zo zijn dat er in de volgende jaren, wanneer het bataljon op volle toeren draaide er wel terug schietoefeningen zullen plaatsgevonden hebben.
Wij, en vooral ik waren daar pioniers nietwaar Raymond. Ik ben daar toegekomen eind aug. 68, ze waren daar nog aan 't voegen in sommige kamers. Dan was dat daar een fantastisch tijd man. Iedereen liep daar eigenlijk maar wat rond zonder echte opdracht, lekker in 't zonneke; vanaf voorjaar 69 begon de leute pas......, ik kwam eens uit verlof en mocht direct mijn BD-ke uittrekken om met de linnenkledij aan een nacht en een dag te gaan tack-evallen te Rhoden; van een koude douche gesproken....Wel misschien tot zaterdag 15 sept. te Lombardsijde??

guzke

29 aug 2007, 08:08

monske2006 schreef:
Hallo,

Groetjes,

Monske
Hallo,
Binnengeroepen Lombardsijde 1 oktober 68 ??
Essentho rond Kersmis ??
Toen wij van de DVT kwamen zagen wij als eerste kennismaking met het kamp van Essentho een omheining waar omgevallen dennebomen op lagen tengevolge van het gewicht van ijzel en sneeuw !!

guzke

29 aug 2007, 08:20

monske2006 schreef:
Hallo,

Groetjes,

Monske
Oei , nog vergeten te zeggen , Essentho Stafbatterij , op onze kamer lagen de coiffeurs , chauffeurs , generatoroperatoren , centralisten ....
Enkele namen: Paul De Meyer (ikke dus) André Paumen , De Vliegher , Fritz Valcke ....... de rest komt nog wel maar moet nog eens diep gaan graven !!

Danny.

29 aug 2007, 09:51

petrol schreef:Er zijn twee beroepen waar mensen denken dat ze het warm water hebben uitgevonden en denken of weten te menen dat ze in alles altijd het gelijk aan hun kant hebben.

Dat zijn beroepsmilitairen en mensen uit het onderwijs.

Deze twee beroepsgroepen lijden zwaar aan beroepsmisvorming.
Wel Petrol, dat deze twee beroepsgroepen aan beroepsmisvorming lijden al dan niet laat ik voor je rekening.

Feit is dat je hier twee beroepen aanhaalt die een (ik durf hier het woord losbandige niet zo direct gebruiken) groep jongeren moeten bijbrengen wat discipline is.
Sommige "leerlingen" begrijpen dit gemakkelijk, anderen moet men iets "hardhandiger" aanpakken.

Iedere speler van een voetbal of handbalploeg kan misschien beter spelen dan de trainer, maar als deze laatste van die spelers geen "ploeg" kan vormen, dan verliezen ze.
Ze moeten beseffen dat hier iemand de baas moet zijn.

Zo simpel is dat Petrol.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

gie46

29 aug 2007, 13:16

Goed antwoord Danny aan Petrol. Maar ik denk dat deze laatste dat schreef om reacties uit te lokken, want dat kan hij toch niet serieus menen ??

gie46

29 aug 2007, 13:17

Goed antwoord Danny aan Petrol. Maar ik denk dat deze laatste dat schreef om reacties uit te lokken, want dat kan hij toch niet serieus menen ??

monske2006

29 aug 2007, 19:03

guzke schreef:
monske2006 schreef:
guzke schreef: Hallo,
Binnengeroepen Lombardsijde 1 oktober 68 ??
Essentho rond Kersmis ??
Toen wij van de DVT kwamen zagen wij als eerste kennismaking met het kamp van Essentho een omheining waar omgevallen dennebomen op lagen tengevolge van het gewicht van ijzel en sneeuw !!
Ja dat herinner mij nog, 's avonds zware mist en 's nacht vriezen dat het kraakte. De mist was op de dennenbomen gevroren en deze lagen 's morgens bijna allen kapot op de draad rond de kazerne. We hebben toen verschillende dagen geen morgencross gehad.
Ik heb jullie nog als begeleider van de camion komen afhalen van de trein, en ik herinner mij nog dat we jullie heen en weer geschud hebben in de vele haarspeldbochten op de berg naar Essentho.

Groetjes,

Monske

guzke

31 aug 2007, 10:39

Ja dat herinner mij nog, 's avonds zware mist en 's nacht vriezen dat het kraakte. De mist was op de dennenbomen gevroren en deze lagen 's morgens bijna allen kapot op de draad rond de kazerne. We hebben toen verschillende dagen geen morgencross gehad.
Ik heb jullie nog als begeleider van de camion komen afhalen van de trein, en ik herinner mij nog dat we jullie heen en weer geschud hebben in de vele haarspeldbochten op de berg naar Essentho.

Groetjes,

Monske[/quote]

Jaja maar de volgende dag hadden ze geen chauffeurs voor aflossing van de voorwacht naar Brakel ( of was het Korbach) en ne sergant kwam op de kamer vragen wie er chauffeur was en wie er al in Duitsland gereden had. Ik stelde mij voor maar die sergant was bang en ik wist niet voor wat.Dus met de Bedford vertrokken , ne sergant naast mij en de gasten in de bak.
Sneeuwkettingen op dat ding en vervolgens rustig op weg ....'s avonds in het donker.
Aangekomen bij de aflossing opluchting alom.......tis ne voorzichtige zei de sergant tegen degene die met mij terug moest ....genen bang hebben.
's Anderendaags vroegen ze mij om opnieuw te rijden. No problem zei ik en wij waren weer onderweg ........maar toen kwam het. In klaarlichte dag zag ik waar ik 's avonds gereden had met bandensporen in de sneeuw en naast afgronden die niet van de minste waren.
Ik was zelf bang op dat ogenblik mé den bibber op mn lijf en blij da'k terug was !!
Grtzzz,

radio-operateurke

31 aug 2007, 19:39

Guzke, vooral de afdaling van Essentho naar beneden, Niedermarsberg was niet van de poes. Het was draaien en kronkelen met haarspeldbochten en alles. Eens dat stuk voorbij was het eigenlijk tamelijk vlak daar. 'k Moet ook nog zeggen Guz dat de meeste mensen zich in de kantine meestal zich bij de mensen van de eigen batterij hielden. Ik zal je zeker wel eens ontmoet hebben in de kantine, doch niet persoonlijk gekend. Foto-album bezit ik niet maar alle foto's door mij genomen staan bij Essentho/Korbach/62aHawk op het net onder Essentho en Rhoden 1968. Onze vriend Mon kende ik wel vrij goed en ik kan hem nog perfect voor de geest halen; wel een aantal kilootjes zwaarder, hé Mon. Wij deden vaak samen dagdienst op de site, Mon als centralist en ik ald radio-operator; wij zaten in feite een beetje in elkaars verlengde; Mon op de eerste lijn, (hij heeft wel verschillende vertrouwelijke gesprekken kunnen volgen) volgens mij. Als alternatief voor de klassieke telefoon was de radioverbinding er als 2e optie in geval van sabotage. Mon en ik en nog andere van ons kaliber hebben er een vrij goede legerdienst gehad; wel veel wacht geklopt. Groeten en goed weekend aan allen.

monske2006

31 aug 2007, 21:19

radio-operateurke schreef:alle foto's door mij genomen staan bij Essentho/Korbach/62aHawk op het net onder Essentho en Rhoden 1968. Onze vriend Mon kende ik wel vrij goed .
Kan je misschien de volledige link geven daar ik Uw foto's op die site niet vind?

Groetjes,

Monske (Mon)