1954/55 Opleidingscentrum Pantsertroepen .
-
channelten - Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
eind 63 was adjudant Decreton de SSM en 1WM Ballegeer gaf toen les over de mechaniek van de jeep en leerde ons oa. ook waar de 110 smeernippels op een Patton stonden. 't Was inderdaad ne strenge maar m.i. correcte.
-
victorius - Lid geworden op: 06 jun 2006, 21:23
Sorry, een paar dagen gespijbeld. Van de mentaliteit die Voorn moest ondervinden heb ik nooit iets gemerkt. Nu,aan de namen te horen, was er in ons eskadron in de opleiding, niemand 'van stand'. Ik kan u wel uitleggen hoe onze opleiding verliep. 'Binnengaan' in Leopoldsburg, (02/O8 '54) omdat de eerste een zondag was. Eind november een tiental dagen Elsenborn, en daar werden de proeven afgelegd voor onze twee strepen. Begin december naar Stockem tot eind januari. Proeven afleggen en dan naar de definitieve bestemming. Ik weet wel dat wij daar niet in mochten kiezen. Ik denk dat het leger toen nog niet zo demokratisch redeneerde. Wij waren dan wachtmeester maar nog niet benoemd. Ik denk dat dat pas drie maanden later was. Afgezwaaid eind januari '56. De solde toen was,als soldaat 10 fr, brigadier 18fr(de strepen hebben we nooit gedragen maar de solde was wel aangepast), als wachtmeester 25fr,en na een jaar dienst 30fr. Hoe het was met de opslag na een jaar voor de soldaten en brigadiers, dat weet ik niet meer. Dat was de gang van zaken voor KROO's. De KRO's die gingen 'binnen ' in Stockem en die opleiding duurde 8 maanden.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Het positiefste van de opleidingen van het leger dat me bijgebleven is de efficientie.
Geen overbodige leerstof. Eén buis en niet naar huis....slaagpercentage bijna 100%.
Het is ongelooflijk dat men er in 3 of 6 maanden in slaagt een rendabel milicien te creeëren.De minister van onderwijs zou er een voorbeeld aan kunnen nemen.
De technische opleidingen in het leger hebben wel het voordeel up to date te zijn daar waar ik met mijn technische hogere studies het lesmaterieel terug vondt op de schroothoop in de rafinaderij.
F.C.
Geen overbodige leerstof. Eén buis en niet naar huis....slaagpercentage bijna 100%.
Het is ongelooflijk dat men er in 3 of 6 maanden in slaagt een rendabel milicien te creeëren.De minister van onderwijs zou er een voorbeeld aan kunnen nemen.
De technische opleidingen in het leger hebben wel het voordeel up to date te zijn daar waar ik met mijn technische hogere studies het lesmaterieel terug vondt op de schroothoop in de rafinaderij.
F.C.
-
We moeten hier regelmatig eens iets laten lezen. Zo houden we lezers en misschien krijgen we zo ook nieuwe kontakten. En die brengen dan misschien "nieuw nieuws". Zoals reeds geweten is, heb ik meer te vertellen over Leopoldsburg dan over Stockem. En ik stam ook uit een andere periode natuurlijk. Maar ik wil eens vragen of iemand Smekens gekend heeft. In '54 was hij Eerste wachtmeester, in '55 kreeg hij een vijfde streep en ik weet dat hij later Adjudant is geworden. En nog later, ik weet niet wanneer, heeft hij het leger verlaten. Toen ik er was, was hij een heel bekend iemand. Was ook de CSM van ons eskadron in de opleiding.
-
RAFFAEL - Lid geworden op: 09 feb 2005, 19:02
Victorius,
ik ben op 01 Okt 1955 bij het leger gegaan bij het opleidingscentrum voor pansertroepen te Leopolsburg.Ik was gekazerneerd in de blokken "H" zo vlak tegen Korspel(konterket genoemd in die tijd).Ik ben daar gebleven tot half 1958 waarna ik muntatie gemaakt hebt naar Braschaat-poligon.
De naam Smekens zegt mij wel iets.Was dat niet de man die ze ook "de kromme" noemde.Ik heb in Leopolsburg mijn opleiding als tankchauffeur gekregen en was beroepsvrijwilliger,waarna ik zelf instrukteur werd van de miliciens in opleiding.
Dit is zowat in kort mijn verhaaltje van die periode in het "kamp"
Johnny
ik ben op 01 Okt 1955 bij het leger gegaan bij het opleidingscentrum voor pansertroepen te Leopolsburg.Ik was gekazerneerd in de blokken "H" zo vlak tegen Korspel(konterket genoemd in die tijd).Ik ben daar gebleven tot half 1958 waarna ik muntatie gemaakt hebt naar Braschaat-poligon.
De naam Smekens zegt mij wel iets.Was dat niet de man die ze ook "de kromme" noemde.Ik heb in Leopolsburg mijn opleiding als tankchauffeur gekregen en was beroepsvrijwilliger,waarna ik zelf instrukteur werd van de miliciens in opleiding.
Dit is zowat in kort mijn verhaaltje van die periode in het "kamp"
Johnny
victorius schreef:We moeten hier regelmatig eens iets laten lezen. Zo houden we lezers en misschien krijgen we zo ook nieuwe kontakten. En die brengen dan misschien "nieuw nieuws". Zoals reeds geweten is, heb ik meer te vertellen over Leopoldsburg dan over Stockem. En ik stam ook uit een andere periode natuurlijk. Maar ik wil eens vragen of iemand Smekens gekend heeft. In '54 was hij Eerste wachtmeester, in '55 kreeg hij een vijfde streep en ik weet dat hij later Adjudant is geworden. En nog later, ik weet niet wanneer, heeft hij het leger verlaten. Toen ik er was, was hij een heel bekend iemand. Was ook de CSM van ons eskadron in de opleiding.
-
Jhonny,
ik ben verwonderd, te vernemen dat er in de blokken H beroepsvrijwilligers in opleiding logeerden. Ik zie de refter aan de rechter kant en de grote cinemazaal en verderop de mess onderofficieren en het wachtlokaal. En dan vanaf die lijn, links de blokken voor de soldaten. En ik herinner mij daarin de eskadrons E,B,I en J. Dat waren allemaal miliciens. Welk eskadron was het uwe dan?
Ik heb zowel in J als in E en in B "gelegen". I dat waren walen.
Hebt gij dan uw opleiding enkel, en volledig in Leopoldsburg gedaan?
Ik heb namelijk wel beroepsvrijwilligers in opleiding gezien in Stockem. Die droegen blauwe lintjes.
Dat Smekens 'de kromme' genoemd werd heb ik nooit geweten. Ikzelf zag daar ook geen aanleiding toe. Hij was de perfectie zelve als militair.
ik ben verwonderd, te vernemen dat er in de blokken H beroepsvrijwilligers in opleiding logeerden. Ik zie de refter aan de rechter kant en de grote cinemazaal en verderop de mess onderofficieren en het wachtlokaal. En dan vanaf die lijn, links de blokken voor de soldaten. En ik herinner mij daarin de eskadrons E,B,I en J. Dat waren allemaal miliciens. Welk eskadron was het uwe dan?
Ik heb zowel in J als in E en in B "gelegen". I dat waren walen.
Hebt gij dan uw opleiding enkel, en volledig in Leopoldsburg gedaan?
Ik heb namelijk wel beroepsvrijwilligers in opleiding gezien in Stockem. Die droegen blauwe lintjes.
Dat Smekens 'de kromme' genoemd werd heb ik nooit geweten. Ikzelf zag daar ook geen aanleiding toe. Hij was de perfectie zelve als militair.
-
Ik dring nog eens aan! Velen komen hier meelezen,en dat stellen we op prijs,maar is daar niemand bij die iets te vertellen heeft? We waren daar met zovelen. Iets vragen kan ook. Ikzelf bijvoorbeeld weet mij niet meer te herinneren of er in de blokken D een refter was. Ik heb er nochthans twee maal voor twee maanden gelogeerd. Dat was dan in Esk. C.
Moesten wij van D naar F?
Moesten wij van D naar F?
-
Ik verneem hier zo weinig. Heeft er iemand herinneringen aan 1ste segeant Metten? Hij was de CSM van Esc.E in de periode '54/'55. Eerste segeant,dus rode lapjes. In escadron E waren om de vier maanden wel om en bij de 200 nieuwe soldaten,denk ik. Daar moeten er toch van meelezen?
-
Antje_ - Lid geworden op: 11 feb 2008, 20:53
Spijtig genoeg kan ik hier niet meepraten over jullie belevenissen in de jaren '50, toen was er nog geen sprake van mij...
De reden waarom ik hier ben is dat mijn grootouders binnenkort 50 jaar getrouwd zullen zijn en daarvoor een feest geven. Wij zijn nu op zoek naar een leuke verassing en met een beetje polsen zijn we te weten gekomen dat mijn grootvader wel eens een oude "dienst-maat" zou willen tegenkomen.
Ik kwam via google op deze site omdat de naam "Smekens" vermeld werd, en dat is nu net de naam waarnaar ik op zoek ben. Paul Smekens, deed zijn legerdienst in de jaren '50 (meer exact: in 54 zat hij daar samen met mijn grootvader) Al wat ik weet is dat hij bij de militaire politie zat, en hij woonde die tijd in Bierbeek... Meer kan ik spijtig genoeg niet zeggen. We mogen dan ook niet te diep graven, of er gaat iemand een vermoeden krijgen dat we een verassing aan het zoeken zijn he...
Kunnen jullie mij hierbij helpen? Of is de Smekens waarover jullie praten een ander persoon?
Ik hoop dat jullie mij iets wijzer kunnen maken.
Ik dank jullie alvast om er eens over na te denken...
Groetjes
an
De reden waarom ik hier ben is dat mijn grootouders binnenkort 50 jaar getrouwd zullen zijn en daarvoor een feest geven. Wij zijn nu op zoek naar een leuke verassing en met een beetje polsen zijn we te weten gekomen dat mijn grootvader wel eens een oude "dienst-maat" zou willen tegenkomen.
Ik kwam via google op deze site omdat de naam "Smekens" vermeld werd, en dat is nu net de naam waarnaar ik op zoek ben. Paul Smekens, deed zijn legerdienst in de jaren '50 (meer exact: in 54 zat hij daar samen met mijn grootvader) Al wat ik weet is dat hij bij de militaire politie zat, en hij woonde die tijd in Bierbeek... Meer kan ik spijtig genoeg niet zeggen. We mogen dan ook niet te diep graven, of er gaat iemand een vermoeden krijgen dat we een verassing aan het zoeken zijn he...
Kunnen jullie mij hierbij helpen? Of is de Smekens waarover jullie praten een ander persoon?
Ik hoop dat jullie mij iets wijzer kunnen maken.
Ik dank jullie alvast om er eens over na te denken...
Groetjes
an
-
Antje,ik vrees dat ik u moet ontgoochelen. De Smekens waar ik het hier over had heet Karel en was in de jaren '50 beroepsonderofficier bij de pantsertroepen. Ik weet ondertussen ook dat hij dat gebleven is tot een stuk in de jaren '60. Hij was dan adjudant en heeft het leger verlaten en heeft daarna nog een tweede carriere gemaakt in de verzekeringswereld. Ik weet dat allemaal omdat ik hem teruggevonden heb. Hij woonde in de tijd dat ik hem gekend heb waarschijnlijk in Leopoldsburg of daar vlakbij, want na de diensturen was hij nooit te zien in het kamp. Dus denk ik dat hij gewoon iedere dag naar huis ging. Karel Smekens was ook enkele jaren ouder dan wij, de dienstplichtigen. Hij was in 1954 al eerste wachtmeester, en dat was je niet op je twintigste. Toch prettig dat er eens gereageerd werd.
-
freya21 - Lid geworden op: 13 feb 2003, 14:40
-
cinemakke - Lid geworden op: 08 jun 2009, 13:07
Hallo Victorius
Ze zijn niet wakker te krijgen man, of misschien weten ze niet, dat er een seniorennet bestaat, waarop het forum "Legerdienst" aktief is.
Ook die van 1959 (zijn toch rond de zeventig) vinden misschien dat zij nog niet bij de senioren thuishoren.
Groetjes cinemakke
Ze zijn niet wakker te krijgen man, of misschien weten ze niet, dat er een seniorennet bestaat, waarop het forum "Legerdienst" aktief is.
Ook die van 1959 (zijn toch rond de zeventig) vinden misschien dat zij nog niet bij de senioren thuishoren.
Groetjes cinemakke
-
Gast
Van stockem herinner ik me goed de blok,dicht tegen het bosje,achteraan.
Ook de kantine,om daar iets vast te krijgen,moest je goei ellebogen hebben.
En de afwas moest je ook niet doen,praat van 1970,maar alles was bereid met liters azijn dorie.
De dag van de pikuren mocht ik terstond de treinticketten gaan halen,tevoet naar Aarlen,voordeel was,gene last van de spuiten.
Onze chef en opper(zeer correct man trouwens)een grote vent,was een kampioen marcheerder van het leger,maar hij kreeg me niet weg
De wastobbes,veel tobbe,maar bijna nooit water
Maar ' k vraag me nog altijd af,waarom we diene zwarte steen in elke kamer zo moesten schrobben en doen blinken.
Na de drie maanden,richting Spich bij de Zwarte Duivels.
Ook de kantine,om daar iets vast te krijgen,moest je goei ellebogen hebben.
En de afwas moest je ook niet doen,praat van 1970,maar alles was bereid met liters azijn dorie.
De dag van de pikuren mocht ik terstond de treinticketten gaan halen,tevoet naar Aarlen,voordeel was,gene last van de spuiten.
Onze chef en opper(zeer correct man trouwens)een grote vent,was een kampioen marcheerder van het leger,maar hij kreeg me niet weg
De wastobbes,veel tobbe,maar bijna nooit water
Maar ' k vraag me nog altijd af,waarom we diene zwarte steen in elke kamer zo moesten schrobben en doen blinken.
Na de drie maanden,richting Spich bij de Zwarte Duivels.