leger terug invoeren ja/ neen
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
als ex-beroepsonderofficier wil ik hier toch ook mijn steentje bijdragen.Uit bijna al de reacties die ik hier lees denk ik te kunnen opmaken dat men het leger beschouwt als een soort "opvoedingsgesticht" ,en het daarom maar best de legerdienst opnieuw invoert.Maar dat is dus totaal verkeerd gedacht.De mensen die zo denken hebben dus duidelijk geen benul van wat het leger in deze moderne tijden eigenlijk is .Tegenwoordig ,met al de buitenlandse opdrachten die moeten worden uitgevoerd ,is er geen tijd meer om de "onwillige dienstplichtigen" orde ,tucht en dergelijke bij te brengen zoals dat vroeger wel het geval was.
Toen ik begon ,in 1966, was een korporaal iemand met gezag .Een soldaat milicien moest ,soms letterlijk, op zijn knieen kruipen voor die man.Deed hij dat niet dan volgde wel een rapport en kreeg de milicien enkele dagen kamerarrest (ook wel ballen genoemd) of erger .
De laatste jaren dat er miliciens waren kroop géén enkele van die mannen nog als hij geen zin had ,zelfs niet op bevel van een officier,tenzij er duidelijk werd uitgelegd wat het nut en de zin waren van dat kruipen.
Reden : de ,onder invloed van de politiek, aangepaste tuchtwet met al de mogelijkheden die er waren (en zijn) om in beroep te gaan en dergelijke.
Dus het fabeltje dat men nu nog aan de jeugd zou kunnen bijbrengen wat tucht en orde is ,gewoon door ze een jaartje dienstplicht te laten doen bij het leger is een illusie.Die tucht en orde moeten er in gepompt worden vanaf de geboorte ,zoals dat vroeger bij de meesten van ons het geval was .Er op 18 jaar mee beginnen is te laat.
Toen ik begon ,in 1966, was een korporaal iemand met gezag .Een soldaat milicien moest ,soms letterlijk, op zijn knieen kruipen voor die man.Deed hij dat niet dan volgde wel een rapport en kreeg de milicien enkele dagen kamerarrest (ook wel ballen genoemd) of erger .
De laatste jaren dat er miliciens waren kroop géén enkele van die mannen nog als hij geen zin had ,zelfs niet op bevel van een officier,tenzij er duidelijk werd uitgelegd wat het nut en de zin waren van dat kruipen.
Reden : de ,onder invloed van de politiek, aangepaste tuchtwet met al de mogelijkheden die er waren (en zijn) om in beroep te gaan en dergelijke.
Dus het fabeltje dat men nu nog aan de jeugd zou kunnen bijbrengen wat tucht en orde is ,gewoon door ze een jaartje dienstplicht te laten doen bij het leger is een illusie.Die tucht en orde moeten er in gepompt worden vanaf de geboorte ,zoals dat vroeger bij de meesten van ons het geval was .Er op 18 jaar mee beginnen is te laat.
-
heinz1 - Lid geworden op: 26 jun 2007, 14:57
Ik denk te weten en ben er zeker van, u wel goed verstaan te hebben. Ik laat per slot van rekening mijn gedachten ook maar gaan, zie ook wel wat er gebeurt op straat enz. enz. Maar toch enkele kanttekeningen plaatsen: ik ben v.d. klas 63, heb 15 maanden gedaan (12 + 3bvkt), mijn kleren heb ik steeds zelf of thuis moeten wassen, geen vrouwen in het leger die dat deden. Gekookt, heb ik enkel door mannelijke koks zien doen, niks te madammen.
Ben tenslotte, want de 60er jaren was dat niet "flower power", koude oorlog enz. tot 2003 militair geweest, ik heb er veel zien komen en nog meer zien gaan, om maar niet te spreken van die laatste lichtingen miliciens, het waren verdorie allemaal gasten die om één of andere reden uitstel gekregen hadden,advocaten, archietecten enz. , je zag ze 14 dagen en na 9 maanden zag je ze nog eens terug om af te zwaaien. UIT.
Dag ex-collega, zeker van zichem, niks kwaads aan, neen, mijn roots liggen trouwens ook daar bij de witte.
Ik treed je volledig bij in uw gedachtengang.
Die reden: "onder invloed v.d. politiek", dat probeer ik al een tijdje duidelijk te maken! Wat liggen we toch "Poll's" en ons kopzorgen te maken, over wel of niet, er is niet één politici in dit land, die zijne nek zal uitsteken, om de legerdienst terug in te voeren oftewel het besluit van die genkenaar op te schorten.
En dat inpompen van orde en tucht vanaf de geboorte, dat klopt allemaal, maar is dat ook geen illusie, en met het volgende wil ik niemand kwetsen, vandaag de dag, gaat pa en ma samen werken, al is het maar om die steenhoop en de luxe betaalt te krijgen, voor de opvoeding van de kinderen, en laat ons eerlijk zijn, is er nog weinig tijd over, dus, voor hen (de kinderen) blijft dan nog opa en/of oma over (in het beste geval), om orde en tucht op zaken te stellen, ziet ge het al gebeuren !!!!!!!!!?????
Voila, dat was het dan wat mij betreft, ik heb er genoeg van, zal wel het forum blijven volgen, maar legerdienst of niet, Adios.
grt. Heinz
De zon schijnt voor elk van ons, gratis.
-
Barki - Lid geworden op: 17 okt 2002, 01:13
Hier zeg ik volmondig ja !! Maar....het kader dat nog de ware tucht, discipline en verantwoordelijkheidszin is volgens mij thans grotendeels met pensioen.
Het zal moeilijk zijn dezen te vervangen op dezelfde basis van toen.
Onze jeugd, en ik veralgemeen niet, denkt niet meer diep genoeg in dezelfde waarden zoals ik met die drie woorden hiervoor heb vermeld.
Er is een kloof ontstaan van reeds enkele jaren die volgens mij niet aan dezelfde voorwaarden kunnen of zullen voldoen.
De jonge onderrichters hebben en zullen eveneens moeilijkheden ondervinden om de jeugd met hun huidige ingesteldheid , indien de dienstplicht terug zou ingevoerd worden, deze aan de basiselementen van het leger te laten gewennen, ik wil hier ook weer niet veralgemenen.
Ik spreek hier niet over de huidige beroepsmilitairen die momenteel deel uitmaken van ons leger, die kennen wel degelijk hun verantwoordelijkheden, maar wel over iedere burger die dan plotseling zich van zijn vrijheid zal beroofd voelen en zich aan bevelen en reglementen moet onderwerpen.
Daarbij komen de verschillende godsdiensten waaraan men ook rekening zal moeten houden en dat een volgens mij heel wat problemen zal meebrengen.
Bij een verplichte dienstname zal men volgens mij thans heel wat problemen moeten oplossen.
De voormalige minister Delcroix heeft en hij niet alleen maar de ganse regering destijds door dit voorstel goed te keuren één van de grootste fouten gemaakt t.o.z van de jeugd en dit om de nodige politieke stemmen te winnen.
Dienplicht terug invoeren vind ik minstens voor een jaar een perfecte opvoeding die thuis hoort bij de jeugd.
Barki
Het zal moeilijk zijn dezen te vervangen op dezelfde basis van toen.
Onze jeugd, en ik veralgemeen niet, denkt niet meer diep genoeg in dezelfde waarden zoals ik met die drie woorden hiervoor heb vermeld.
Er is een kloof ontstaan van reeds enkele jaren die volgens mij niet aan dezelfde voorwaarden kunnen of zullen voldoen.
De jonge onderrichters hebben en zullen eveneens moeilijkheden ondervinden om de jeugd met hun huidige ingesteldheid , indien de dienstplicht terug zou ingevoerd worden, deze aan de basiselementen van het leger te laten gewennen, ik wil hier ook weer niet veralgemenen.
Ik spreek hier niet over de huidige beroepsmilitairen die momenteel deel uitmaken van ons leger, die kennen wel degelijk hun verantwoordelijkheden, maar wel over iedere burger die dan plotseling zich van zijn vrijheid zal beroofd voelen en zich aan bevelen en reglementen moet onderwerpen.
Daarbij komen de verschillende godsdiensten waaraan men ook rekening zal moeten houden en dat een volgens mij heel wat problemen zal meebrengen.
Bij een verplichte dienstname zal men volgens mij thans heel wat problemen moeten oplossen.
De voormalige minister Delcroix heeft en hij niet alleen maar de ganse regering destijds door dit voorstel goed te keuren één van de grootste fouten gemaakt t.o.z van de jeugd en dit om de nodige politieke stemmen te winnen.
Dienplicht terug invoeren vind ik minstens voor een jaar een perfecte opvoeding die thuis hoort bij de jeugd.
Barki
Zeg niet altijd wat je weet,maar weet steeds wat je zegt.
-
Barki - Lid geworden op: 17 okt 2002, 01:13
petrol,petrol schreef:Toen ik begon ,in 1966, was een korporaal iemand met gezag .Een soldaat milicien moest ,soms letterlijk, op zijn knieen kruipen voor die man.Deed hij dat niet dan volgde wel een rapport en kreeg de milicien enkele dagen kamerarrest (ook wel ballen genoemd) of erger.
Ja ik ben toevallig ook in 1966 binnen gegaan bij het leger.En als je daar dan aankwam als bleuke moesten die chef-korporaals eens laten zien wat voor macht ze hadden over die strontbleukes.
In feite achteraf bekeken stelden die gasten niks voor nul,nada.Met hun twee snottebellen op hun mouw.De bleukes wat afdreigen en voor de rest waren ze voor geen kl... goe.
Sorry
Uit je schrijven kan ik alleen concluderen dat je, het beleefd gezegd, niet had voor het leger. Iedereen zijn mening.
Ik was geen korporaal maar meer dan 30 jaar beroepsonderofficier, ik zal wel weten wat ik heb gezien, meegemaakt en ondervonden heb.Dat voor af.
Wat je daar schrijft is letterlijk beschamend maar vooral overdreven aangezien lijflijke straffen verboden waren en je als gestrafte zelfs in beroep kon gaan en zeker voor dergelijke feiten dus denk eens goed na.
Daarbij zal jij dat zeker niet geweest zijn "uitzondering misschien?" die op je knieën hebt moeten kruipen.
Van die korporaals of korporaal-chefs daar kon je nog wat van leren indien je je normale plicht en mee je werk deed. Het waren op hun gebied bekwame mensen.
Natuurlijk spreek je niet over die "bleukes" die probeerden het hen moeilijk te maken en de man te spelen.
Spreken, zoals jij het hier doet, dat die mensen niets voorstelden en een nul waren vind ik een hatelijk taalgebruik en tevens enkele straten te ver gegaan. Je hoort mij niet zeggen dat er soms misbruik van macht kon voorkomen, wat ik niet goed praat, maar dat zal dan wel zijn rede gehad hebben uit voorheen, gedane feiten die waarschijnlijk menigmaal door de vingers werden gezien.
Kritiek OK maar houdt het beleefd.
groeten
Barki
Zeg niet altijd wat je weet,maar weet steeds wat je zegt.
-
Osiris - Lid geworden op: 16 mei 2007, 22:50
De legerdienst zoals wij hem kenden zou voor veel jongeren nu een goede methode zijn om discipline te leren. Jammer genoeg is dit niet meer haalbaar. Er is te veel veranderd. Voornamelijk het respect ontbreekt en dat is een fundamentele basis. Er is bijna geen respect meer voor de ouders en zeker geen meer voor leerkrachten of openbare machten. Hoe wij ons bij het leger ook rot , ellendig en te kort gedaan voelden , toch bleven we het respect behouden. En ik vind dat wij ons daar persoonlijk mee verrijkt hebben. Zoals Barki al vermeldde , het kader om dit nog te realiseren ontbreekt , evenals de financiele middelen.
Groetjes aan alle oudgedienden die deze mooie tijd nog meegemaakt hebben.
Groetjes aan alle oudgedienden die deze mooie tijd nog meegemaakt hebben.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend
-
pevepe - Lid geworden op: 08 jul 2007, 21:23
Neen, legerdienst niet terug invoeren, want anders hebben ze 10 Flahaut's nodig om dat allemaal onder controle te houden en dan verzuipt Belgie in de putten.Tarzan schreef:Zullen we dat dan maar doorsturen naar onze Heer Minister Flahaut !
Dan heeft hij eens iets anders te lezen dan de fakturen van zijn nutteloze aankopen !!!
![]()
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag heinzheinz1 schreef:Sorry, maar ik dacht te weten dat de legerdienst opgeschort was en niet afgeschaft !!??
In die zin heb je gelijk de legerdienst is inderdaad niet afgeschaft, het is enkel opgeschort.
Er zijn wel poleticers die dit terug willen invoeren, ik mag geen naam noemen maar zoals hier reeds genoemd, het kader is er nie meer voor, maar misschien heeft men nog mensen genoeg uit de reserve?
MVgr.
PapaFreddy
-
maar misschien heeft men nog mensen genoeg uit de reserve?
MVgr.
PapaFreddy
denkt papafreddy echt dat er ook maar één man(of vrouw) uit de reserve staat te popelen om terug bij het leger te gaan ?Zeker als hun wederoproeping zou te maken hebben met het herinvoeren van de legerdienst denk ik dat die zich allemaal snel zullen "ongeschikt voor de dienst" laten verklaren.
MVgr.
PapaFreddy
denkt papafreddy echt dat er ook maar één man(of vrouw) uit de reserve staat te popelen om terug bij het leger te gaan ?Zeker als hun wederoproeping zou te maken hebben met het herinvoeren van de legerdienst denk ik dat die zich allemaal snel zullen "ongeschikt voor de dienst" laten verklaren.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Ge moet nu niet gaan doen of het allemaal koek en ei was in het leger tussen beroeps en miliciens.
Er werd ons op gewezen dat we als reservist een zekere afstand moesten bewaren t.o.v de miliciens soldaat.
Maar als het er op aan kwam ;zaten de reservisten toch maar in een hoekje bijeen bij de regimentsfeesten aan de feesttafel of waren pertoeval van dienst als off of ooff van week en mochten die de ouders begroeten van de miliciens; met een kip met frieten....merci!!
Intussen in de mess champieter a volonté....
F.C.
Er werd ons op gewezen dat we als reservist een zekere afstand moesten bewaren t.o.v de miliciens soldaat.
Maar als het er op aan kwam ;zaten de reservisten toch maar in een hoekje bijeen bij de regimentsfeesten aan de feesttafel of waren pertoeval van dienst als off of ooff van week en mochten die de ouders begroeten van de miliciens; met een kip met frieten....merci!!
Intussen in de mess champieter a volonté....
F.C.
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Ik heb in DE LUCHTMACHT als miliciaan soldaat geweest en later in de LANDMACHT als CPL en Beroepsonderofficier en heb nimmer zaken ervaren of kennis gehad van de behandeling welk PETROL hier beschreef.
Mogelijk dat er zulke zaken gebeurt zijn maar dat was volgens mijn ervaring toch niet de algemene manier van doen.
Ik ontmoet nog milicieens van vroeger welk zeer goede ervaring van hun diensplicht vermelden !!!
Mogelijk dat er zulke zaken gebeurt zijn maar dat was volgens mijn ervaring toch niet de algemene manier van doen.
Ik ontmoet nog milicieens van vroeger welk zeer goede ervaring van hun diensplicht vermelden !!!
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
de zaken die petrol beschreef bestonden wel degelijk ,maar degenen die zulke bevelen gaven waren het eigenlijk niet waard om hun strepen te dragen !!
Ook ik heb onder zulke pesterijen te lijden gehad tijdens de opleiding tot onderofficier ,maar heb daar steeds het gepaste antwoord op gevonden zodat de betrokkene dat spelletje snel beu was .
In mijn periode als beroepsonderofficier (van 73 tot 2004) heb ik nooit zulke methodes moeten toepassen.Bij mij is het altijd gelukt om mijn "ondergeschikten" te beschouwen als "gelijken" en zodoende deden ze (meestal) zonder morren wat hen werd opgedragen,hoe moeilijk of vervelend sommige van die opdrachten ook waren.Maar ik heb dan ook nooit onzinnige of nutteloze opdrachten laten uitvoeren,en als ik nu toevallig nog eens een "ondergeschikte" uit die periode tegenkom wordt ik door hen nog steeds vriendelijk bejegend.
Ook ik heb onder zulke pesterijen te lijden gehad tijdens de opleiding tot onderofficier ,maar heb daar steeds het gepaste antwoord op gevonden zodat de betrokkene dat spelletje snel beu was .
In mijn periode als beroepsonderofficier (van 73 tot 2004) heb ik nooit zulke methodes moeten toepassen.Bij mij is het altijd gelukt om mijn "ondergeschikten" te beschouwen als "gelijken" en zodoende deden ze (meestal) zonder morren wat hen werd opgedragen,hoe moeilijk of vervelend sommige van die opdrachten ook waren.Maar ik heb dan ook nooit onzinnige of nutteloze opdrachten laten uitvoeren,en als ik nu toevallig nog eens een "ondergeschikte" uit die periode tegenkom wordt ik door hen nog steeds vriendelijk bejegend.