1971-72 - 43A Brakel
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag dannydanys schreef:Hallo Papafreddy,
Ja Kolonel Govaerts was van een ander kaliber dan Kolonel Fontaine, na de bevelsoverdracht werden een aantal veranderingen doorgevoerd, nl elke morgen werd er verplicht sport gedaan, elke dag iets anders, vrijdagmorgen werd er ook gedefileerd. Ik moet je niet zeggen dat het voor ons dienstplichtigen een serieuze verandering was, ikzelf was niet van de sportiefsten en dat was dus wel even aanpassen.
Was je enkel actief in het 62ste of heb je ook bij het 43ste geweest ? Wat was je functie eigenlijk ?
Ja ik ben wa vroeger bij de Hawk eenheid geweest dan u, namelijk in het warme jaar 1976.
Ik heb volledige dienst gedaan in 62A. Dit op de BOC als BCO met de toenmalige Cdt Govaerts. Ben wel eens een dag in Brakel geweest tijdens de ronde van de BSD voor wielertoeristen, enkel toegankelijk voor de beroeps. Door mijn statut als reserve off kon ik toch meedoen.
Vandaar ook dat ik in 1980 en '81 terug ben geweest naar Essentho (62A), inderdaad toen was het daar plezant, meer dan de helft van het actief kader was franstalig geworden, ze waren bezig met 62A om te vormen naar een franstalige eenheid. Vandaar ook dat vele nederlandstalige offr en ooffr naar 43A zijn gegaan. Toen ik daar in oktober 1980 aankwam kende ik nog 4 aktieve kader leden, de rest was franstalig.
Zo da was het een beetje
PapaFreddy
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Hallodanys schreef:Hallo Papafreddy,
Ken je toevallig geen Commandant Van Maele ? Ik heb daar ooit eens wacht mee gehad op den Boc. Misschien kwam die wel van het 62ste ?
Ja ik ken die Van Maele, in mijn tijd was die nog Olt he zoals ik.
En ja dus hij komt van 62A waar die dienst deed op de C bat. als 2de Cmd.
Ja het zit zo ver he, heb toch het een en ander terug kunnen ophalen via de brieven die ik naar mijn vriendin en later naar mijn vrouw schreef.
MVgr.
PapaFreddy
-
danys - Lid geworden op: 04 jun 2007, 21:59
Hallo iedereen,
Enkele herinneringen uit Brakel 1986.
Pizza gaan eten bij den Italiaan, die bakte ze waar je bijzat, lekker dat die waren. We zijn daar verscheidene keren langsgeweest.
Gyros pommes gaan eten in Brakel, da was bij ne griek of turk, wie zal het zeggen, da waren frietjes met vlees erbij. Het zat daar altijd vol met militairen.
Uitgaan in Brakel zelf, naar den El Barko, ge kreeg bij binnenkomst een consumptiekaart waarin een perforatie gemaakt werd als je een drankje bestelde. Bij het naar buitengaan moest je die kaart afgeven en kon je dan betalen. Der was ne korporaal van de kazerne die daar ook altijd hielp.
Uitgaan naar Hoxter, de Felsenkeller, daar zijn we ne keer of 2 naartoe geweest, al liftend, ik geloof dat het 20 km verder was. Beide keren veel geluk gehad met het liften en niet te lang moeten staan wachten. Was nogal een ruige bedoening daarbinnen.
Te voet eens afgekomen van den Boc, dwars door da bos, een brugske over (wij toch) de miliciens kletsnat want die waren door het water gegaan. Maar twas warm dus waren ze terug rap droog.
Voor de rest zaten we meestal in de bar ooffr. Daar ook veel leute gehad.
Daar waren natuurlijk ook minder plezante momenten. Een ervan zal ik nooit vergeten. Ik was ooffr van week bij de st&d en op vrijdag komen de miliciens achter hunne weekendpas. Ik weet nog goed dat ik een milicien die in de keuken hielp zijne pas gaf (de naam ben ik kwijt - het gezicht niet) en nog een goed weekend wenste. Zondagmorgen de officier van wacht bij mij om te zeggen dat hij verongelukt was met zijne motto. Ik moest dan mee met de offr naar zijn kamergenoten. Ge ziet al die stoere gasten, want da waren we toen allemaal wel een beetje, heel klein worden bij het verlies van een legermakker. Op zo'n moment vloeien er heel wat tranen, zelfs door de stoerste kerels. Ook bij het leegmaken van zijn kleerkastje moest ik bijzijn. Ge ziet dan al die persoonlijke spullen in zijn kitzak verdwijnen. Gezellig was anders. De vlag heeft toen een paar dagen halfstok gehangen.
Op een ander moment, twas ook tijdens een weekdienst, kwam er een nieuwe lichting miliciens binnen. Avondappel gedaan, niets aan de hand. Een stuk na middernacht altijd maar over en weer geloop in de gangen, die douches die stonden maar te lopen. Ik met ne serieuze slaapkop naar buiten, mannen met schoenenblink op hun gezicht, tandpasta en scheerschuim in het haar. Den doop natuurlijk. Ja da hoorde er ook bij hee.
Allez tot zover enkele goede en minder goede herinneringen uit Brakel.
Tot laters,
Dany, kroo 1986
Enkele herinneringen uit Brakel 1986.
Pizza gaan eten bij den Italiaan, die bakte ze waar je bijzat, lekker dat die waren. We zijn daar verscheidene keren langsgeweest.
Gyros pommes gaan eten in Brakel, da was bij ne griek of turk, wie zal het zeggen, da waren frietjes met vlees erbij. Het zat daar altijd vol met militairen.
Uitgaan in Brakel zelf, naar den El Barko, ge kreeg bij binnenkomst een consumptiekaart waarin een perforatie gemaakt werd als je een drankje bestelde. Bij het naar buitengaan moest je die kaart afgeven en kon je dan betalen. Der was ne korporaal van de kazerne die daar ook altijd hielp.
Uitgaan naar Hoxter, de Felsenkeller, daar zijn we ne keer of 2 naartoe geweest, al liftend, ik geloof dat het 20 km verder was. Beide keren veel geluk gehad met het liften en niet te lang moeten staan wachten. Was nogal een ruige bedoening daarbinnen.
Te voet eens afgekomen van den Boc, dwars door da bos, een brugske over (wij toch) de miliciens kletsnat want die waren door het water gegaan. Maar twas warm dus waren ze terug rap droog.
Voor de rest zaten we meestal in de bar ooffr. Daar ook veel leute gehad.
Daar waren natuurlijk ook minder plezante momenten. Een ervan zal ik nooit vergeten. Ik was ooffr van week bij de st&d en op vrijdag komen de miliciens achter hunne weekendpas. Ik weet nog goed dat ik een milicien die in de keuken hielp zijne pas gaf (de naam ben ik kwijt - het gezicht niet) en nog een goed weekend wenste. Zondagmorgen de officier van wacht bij mij om te zeggen dat hij verongelukt was met zijne motto. Ik moest dan mee met de offr naar zijn kamergenoten. Ge ziet al die stoere gasten, want da waren we toen allemaal wel een beetje, heel klein worden bij het verlies van een legermakker. Op zo'n moment vloeien er heel wat tranen, zelfs door de stoerste kerels. Ook bij het leegmaken van zijn kleerkastje moest ik bijzijn. Ge ziet dan al die persoonlijke spullen in zijn kitzak verdwijnen. Gezellig was anders. De vlag heeft toen een paar dagen halfstok gehangen.
Op een ander moment, twas ook tijdens een weekdienst, kwam er een nieuwe lichting miliciens binnen. Avondappel gedaan, niets aan de hand. Een stuk na middernacht altijd maar over en weer geloop in de gangen, die douches die stonden maar te lopen. Ik met ne serieuze slaapkop naar buiten, mannen met schoenenblink op hun gezicht, tandpasta en scheerschuim in het haar. Den doop natuurlijk. Ja da hoorde er ook bij hee.
Allez tot zover enkele goede en minder goede herinneringen uit Brakel.
Tot laters,
Dany, kroo 1986
-
Patrik - Lid geworden op: 07 sep 2007, 11:48
Hallo, die Italiaan in Brakel noemde Donato, hij had een prachtige zuster die daar af en toe hielp. De Pizzeria bestaat nu nog.Gyros werd er gegeten bij Alex, een Griek. Die Korporaal in den El Barco noemde Schiepers van de A Bij. Wij noemden hem Skippy ( was lid van mijn Launcher ploeg). Die zaak is nadien nog een paar keer van eigenaar en naam veranderd. Naast en tegenover de El Barco waren 2 Imbiss Stuben. Lekkere frietjes met Halbe Hahnchen en Schnitzels. Smakelijk
-
Emteechauffeurke - Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
Hallo;
Ja, wat het uitgaansleven in onze tijd betreft was er altijd een gelegenheid die de boventoon voerde nl. de SPIELBAR. Ik kan mij begot nie meer de juiste straat herinneren. Wat die speciallekes, Italianen, Grieken enz in Brakel aangaat kan ik mij niet direkt situeren.
Als milcienke konden we ons eigenlijk weinig gastronomische uitjes veroorloven=ons preeke!!
Wanner er familie naar daar kwam hadden die een ietwat dikkere portemonee bij, en werd er dus naar de binnenstad uitgeweken voor een goed dinneeke!
Zelf was ik al wreed content met de wekelijkse bezoekjes aan het braadworstenkraam!
Ja, hier wat terug werd er door Danys gesproken over dat trieste ongeval, destijds deed het verhaal de ronde, al dan niet waar, dat wanneer er iets gebeurde met een kamergenoot, zoals in dit geval, de hele kamer in aanmerking kwam voor onmiddellijke afzwaai!!
Wie kan dit bevestigen
Nog even terugkomen op de groepsfoto hier een tijdje terug op de trap naar de refter en kantine toe. Voor mij staat het dus vast dat beide fotos op dezelfde lokatie zijn genomen!
GRTZ,
ROBERT
Ja, wat het uitgaansleven in onze tijd betreft was er altijd een gelegenheid die de boventoon voerde nl. de SPIELBAR. Ik kan mij begot nie meer de juiste straat herinneren. Wat die speciallekes, Italianen, Grieken enz in Brakel aangaat kan ik mij niet direkt situeren.
Als milcienke konden we ons eigenlijk weinig gastronomische uitjes veroorloven=ons preeke!!
Ja, hier wat terug werd er door Danys gesproken over dat trieste ongeval, destijds deed het verhaal de ronde, al dan niet waar, dat wanneer er iets gebeurde met een kamergenoot, zoals in dit geval, de hele kamer in aanmerking kwam voor onmiddellijke afzwaai!!
Wie kan dit bevestigen
Nog even terugkomen op de groepsfoto hier een tijdje terug op de trap naar de refter en kantine toe. Voor mij staat het dus vast dat beide fotos op dezelfde lokatie zijn genomen!
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Wie kan dit bevestigen
Beste Emteeke,
In 1986 is die kamer zeker niet vroeger afgezwaaid, dat kan ik je met 100 % zekerheid bevestigen. Dat zou dan weer problemen gegeven hebben bij de andere miliciens, want de milicien in kwestie werkte in de keuken en was nogal gekend in de gansen blok. Dus het was zeker niet zijn kamer alleen die erom rouwde.
Misschien dat het vroeger wel gebeurde maar dat kan ik niet bevestigen.
Groeten,
Dany
Wie kan dit bevestigen
Beste Emteeke,
In 1986 is die kamer zeker niet vroeger afgezwaaid, dat kan ik je met 100 % zekerheid bevestigen. Dat zou dan weer problemen gegeven hebben bij de andere miliciens, want de milicien in kwestie werkte in de keuken en was nogal gekend in de gansen blok. Dus het was zeker niet zijn kamer alleen die erom rouwde.
Misschien dat het vroeger wel gebeurde maar dat kan ik niet bevestigen.
Groeten,
Dany
-
Hallo Dany, ik was in Brakel van 1981 tot 1994 waar ik op 30 juni vertrokken ben. De kazerne was toen al zo goed als leeg want de laatste weken werkten we vanuit een appartement in de wijk. Ik ben begonnen als Launcher Comd en daarna BCA op de A Bij. Ik heb ook nog 1,5 jaar op de BOC gewerkt begin jaren 90. Geeindigt ben ik op de S4. Wellicht hebben wij elkaar meermaals gezien want ik was een goede klant van de Bar OOffr omdat ik in de kazerne woonde tot 1989. Ik logeerde in de Blok OOffr. Groetjes Pat
-
Hallo Patrik,Patrik schreef:Hallo Dany, ik was in Brakel van 1981 tot 1994 waar ik op 30 juni vertrokken ben. De kazerne was toen al zo goed als leeg want de laatste weken werkten we vanuit een appartement in de wijk. Ik ben begonnen als Launcher Comd en daarna BCA op de A Bij. Ik heb ook nog 1,5 jaar op de BOC gewerkt begin jaren 90. Geeindigt ben ik op de S4. Wellicht hebben wij elkaar meermaals gezien want ik was een goede klant van de Bar OOffr omdat ik in de kazerne woonde tot 1989. Ik logeerde in de Blok OOffr. Groetjes Pat
Dat moet raar geweest zijn om de kazerne als een van de laatste te verlaten.
Sliep je in de nieuwe blok (aan het paradeplein) ? Wij (kroo's) sliepen boven aan de rechterkant. Ik weet dat er in onzen blok een onderofficier was die een python op zijn kamer had, de naam ben ik vergeten maar zijn bijnaam was natuurlijk 'de python'. Da was ook nen toffe. Was die nie van de a-by ? Kan verkeerd zijn natuurlijk, tis ook al zolang geleden. Toen je op den boc was, wie was er dan nog van officieren ? In 1986 waren dit : lt Van Couteren, lt Colen, lt Derdeyn. Lt Derdeyn is eind 86 comd. geworden van de st&d by. Er was toen ook een nieuwe lichting offr binnengekomen, een naam vergeet ik niet, lt hans van impe (hij was van aalst en ik van dendermonde). Ook was er begin 87 ene lt Van Pouck, woont nu in de buurt van dendermonde.
Van onderofficieren : Johan Demuynck, A. Baldewyns, Marini Messiaen, der waren er nog maar de namen ben ik kwijt. Ene Kris geloof ik uit Oostende was er ook.
Ik heb nog een foto genomen aan den boc (buiten de afsluiting want binnen mochten geen foto's) kzal die eens inscannen en op het forum zetten. Is wel nogal donker van kwaliteit.
Misschien herken je wel iemand.
Ja wij waren ook goede klanten in de bar ooffr zenne, hebben daar vele uren versleten.
Groeten en tot laters,
Dany
-
Dag Dany, ik logeerde in de oude blok OOffr, niet in de nieuwe op het paradeplein. De python waarvan sprake zat op de C Bij, was een beetje een raar manneke. De OOffren waarvan sprake in vorig bericht kende ik allemaal heel goed. Johan Demunck was mijn BCA op de A Bij, hij is later nog Offr geworden. Messi (Messiaen) heeft nog in mijn ploeg gewerkt op de A en Alex was een autofreak met zijne speciale BMW. Messi is later van het leger afgegaan. Op de BOC heb ik ook nog met (Cdt) Vercauteren samengewerkt, die andere officieren waren reeds weg uit Brakel. Ik heb niet zoveel gewerkt op de BOC omdat ik met 6 of 700 overuren van de A Bij was overgekomen.Ik deed 4 ploegen van 24 Hr per maand en de rest was ik vrij. Ik heb in Brakel de mooiste tijd van mijn leven beleefd,de kameraadschap was ongelooflijk,ook omdat wij met een ploeg van een 20 man moesten samenwerken en iedereen had de hulp van iedereen nodig. Na de uren werd er volop gefeest en daar kenden wij in Brakel wel iets vanaf, dat zult ge zelf ook wel ondervonden hebben
Groetjes Pat
Groetjes Pat
-
Beste Patrik,
Ja feestjes bouwen daar konden ze wat van in Brakel, das waar. We kwamen daar eind april 1986 toe en ik geloof dat het het eerste weekend al feest van de onderofficieren was. Alles gratis in de bar, ik moet je niet vertellen dat het serieus feest was.
Johan De Muynck die was op den Boc toen ik daar toekwam, ik weet nog dat hij daar wegging om voor officier te gaan. Hij werd vervanden door ene Van den Hove of zoiets. In alle geval kwam ik beter overeen met chef De Muynck.
Ken je 'de snor' ? Da was ne korporaal op den boc. Van Cauwenberghe geloof ik. Ja die namen hee, ik heb er al veel teruggevonden via dienen smd site, doch tis nogal omslachtig om te zoeken.
De python was inderdaad van de c-by, nu ge het zegt. Die sliep onderaan in onzen blok, die had zo'n terrarium op zijn kamer staan waar die slang inzat. We zijn daar ne keer met een paar mannen gaan naar kijken.
Ik heb ook nog weet van een ongeval tijdens de manoeuvres, ik geloof op de c-by, der was een missile gevallen, en ze waren te weten gekomen dat er foto's van gemaakt waren. Toen wij op verlof vertrokken grote kontrole door de officier van wacht om die foto's te zoeken. Begin daar eens achter te zoeken tussen al die kitzakken.
Toen ik terug van verlof kwam heb ik die foto's wel gezien via een kroo van de c-by.
Groeten,
Dany
Ja feestjes bouwen daar konden ze wat van in Brakel, das waar. We kwamen daar eind april 1986 toe en ik geloof dat het het eerste weekend al feest van de onderofficieren was. Alles gratis in de bar, ik moet je niet vertellen dat het serieus feest was.
Johan De Muynck die was op den Boc toen ik daar toekwam, ik weet nog dat hij daar wegging om voor officier te gaan. Hij werd vervanden door ene Van den Hove of zoiets. In alle geval kwam ik beter overeen met chef De Muynck.
Ken je 'de snor' ? Da was ne korporaal op den boc. Van Cauwenberghe geloof ik. Ja die namen hee, ik heb er al veel teruggevonden via dienen smd site, doch tis nogal omslachtig om te zoeken.
De python was inderdaad van de c-by, nu ge het zegt. Die sliep onderaan in onzen blok, die had zo'n terrarium op zijn kamer staan waar die slang inzat. We zijn daar ne keer met een paar mannen gaan naar kijken.
Ik heb ook nog weet van een ongeval tijdens de manoeuvres, ik geloof op de c-by, der was een missile gevallen, en ze waren te weten gekomen dat er foto's van gemaakt waren. Toen wij op verlof vertrokken grote kontrole door de officier van wacht om die foto's te zoeken. Begin daar eens achter te zoeken tussen al die kitzakken.
Toen ik terug van verlof kwam heb ik die foto's wel gezien via een kroo van de c-by.
Groeten,
Dany
-
sonneke44 - Lid geworden op: 12 nov 2007, 22:51
Dag mijnheer Van Rillaer,visoog schreef:Was op zoek naar de familienaam Van Rillaer en kwam zo op Seniorennet terecht. Jullie hebben mij gevonden. Ik ben "alias visoog" (zo vreselijk was ik niet, toch!). Kort: ik heb mijn opleiding gevolgd in Lombardsijde (68-69), ik was eerst onderofficier (wachtmeester) in Brakel (69-70), ben dan naar Essentho gemuteerd (70-74) en dan opnieuw naar Brakel als onderluitenant (75-84). Mijn loopbaan is uiteindelijk geëindigd in Lombardsijde (99).
Ik heb nog niet alle berichten op dit forum afgelopen maar ik vind het wel leuk zoveel bekende namen terug te vinden. Het zou me een plezier doen mochten er zich nog een paar bekenden manifesteren.
Dirk Van Rillaer
Herinnert U zich nog de allereerste vrouwelijke sergeant die in Brakel aankwam. Dat was op 01 april 1978 (van een grap gesproken). Dat ben ik, Sonja De Ruysscher. Toen ik uw berichtje las heb ik hier ferm zitten lachen. Wat een leuke tijd was dit toch.
Ga nu snel verder met het lezen van alle berichtjes hier. Wat een hoop herinneringen komen er naar boven!!! Echt fantastisch.
Groetjes, Sonja (boeferke)
-
sonneke44 - Lid geworden op: 12 nov 2007, 22:51
He Stefan, jou ken ik nog. En met je vader heb ik nog samengewerkt op den TTR zoals we dat zeiden. Samen met de Jacques Cruypelinck, kapt. D'Hollander en later Lt. De Keyzer. De Louis en Jempie en nog veel meer ....putte schreef:hey,
beste visoog, wel mijn vader zat in ttr, en van sport had hij een hekel eigenlijk. normaal zou je hem moeten kennen, hij is de eerste in brakel aangekomen en de laatste vertrokken, en ik ben geboren in'78 en gebleven tot '94.
als er iemand kinderen heeft die ongeveer even oud zijn en met mij in brakel naar school zijn geweest, laat het mij maar weten.a.u.b.
groetjes, X-sergeant De Ruysscher (moeder van Johan Boels)