62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Op 14 november 1974 werd onder minister van Landsverdediging Paul Van Den Boeynants beslist om de legerdienst in te korten van 12 naar 10 maand. Wellicht zullen velen dit mooi geschenk zich nog herinneren?
Naar Lombardsijde vertrokken op 1 februari 1974 om 12 maand in het leger te gaan, dus tot eind januari 1975.
Toen deze mededeling door de radio werd bekend gemaakt stond heel de kazerne op zijn kop! We konden vroeger naar huis! Als dat geen mooi geschenk was, we zouden thuis kerst en nieuwjaar kunnen vieren en dat hadden we de eerste februari, toen we de legerdienst hadden aangevat ons niet voorstellen dat dit binst onze dienst zou gebeuren.
We zijn dan afgezwaaid op 20 december 1974. Eind van een tijdperk.
Nu weet ik dat verschillende miliciens van zo'n korte legerdienst niet hebben kunnen genieten. Verhalen doen de ronde dat jongens voor 24 maand 'vastzaten', dat moet verschrikkelijk geweest zijn...
Vandaag 2 november "Allerzielendag", op 2 november 1974 was ik "van ploeg", ik moest de BCC in de nacht van 2/3 november van 2 tot 4 uur en de BCO van dienst was de toenmalige onderluitenant, thans zaliger Corstjens.
De dag voordien, de eerste november 1974 Allerheiligen, was er een optreden van "The Strangers" in de cinemazaal in Essentho, ja, hun optreden was uitstekend iets waar menig milicien zeer tevreden over was! Zelfs de beroeps en ook de zonen en de dochters van de beroeps konden het optreden goed apprecieren!
Volgens mijn dagboekje van toen heb ik op zaterdag 4 november 1974 het "piket" overgenomen van milicien Touriany uit Mere, dit deed ik om er zeker van te zijn me niet te vervelen... want daar had ik een verschrikkelijke hekel aan, maar er was daar op de "MT" ook niet veel te doen, daar was geen Sanders, geen Claeys, geen Witte. De namen zeggen me werkelijk niets meer, wie was Sanders, wie was Claeys en wie was "Witte", deze laatste zal waarschijnlijk een bijnaam geweest zijn...
Mvg
Der Peet
Naar Lombardsijde vertrokken op 1 februari 1974 om 12 maand in het leger te gaan, dus tot eind januari 1975.
Toen deze mededeling door de radio werd bekend gemaakt stond heel de kazerne op zijn kop! We konden vroeger naar huis! Als dat geen mooi geschenk was, we zouden thuis kerst en nieuwjaar kunnen vieren en dat hadden we de eerste februari, toen we de legerdienst hadden aangevat ons niet voorstellen dat dit binst onze dienst zou gebeuren.
We zijn dan afgezwaaid op 20 december 1974. Eind van een tijdperk.
Nu weet ik dat verschillende miliciens van zo'n korte legerdienst niet hebben kunnen genieten. Verhalen doen de ronde dat jongens voor 24 maand 'vastzaten', dat moet verschrikkelijk geweest zijn...
Vandaag 2 november "Allerzielendag", op 2 november 1974 was ik "van ploeg", ik moest de BCC in de nacht van 2/3 november van 2 tot 4 uur en de BCO van dienst was de toenmalige onderluitenant, thans zaliger Corstjens.
De dag voordien, de eerste november 1974 Allerheiligen, was er een optreden van "The Strangers" in de cinemazaal in Essentho, ja, hun optreden was uitstekend iets waar menig milicien zeer tevreden over was! Zelfs de beroeps en ook de zonen en de dochters van de beroeps konden het optreden goed apprecieren!
Volgens mijn dagboekje van toen heb ik op zaterdag 4 november 1974 het "piket" overgenomen van milicien Touriany uit Mere, dit deed ik om er zeker van te zijn me niet te vervelen... want daar had ik een verschrikkelijke hekel aan, maar er was daar op de "MT" ook niet veel te doen, daar was geen Sanders, geen Claeys, geen Witte. De namen zeggen me werkelijk niets meer, wie was Sanders, wie was Claeys en wie was "Witte", deze laatste zal waarschijnlijk een bijnaam geweest zijn...
Mvg
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
De 13de november 1974, hadden we, een maand voor onze afzwaai nog een Tac-Eval oefening aan ons been. Gelukkiglijk moest het materiaal niet worden verplaatst, mijn opdracht bestond in deze laatste oefening om in de BCC te zitten van 7u30 tot 15u15, non-stop. Ik kan jullie verzekeren dat mijn hoofd op springen stond! Rond de middag lastte luitenant De Buysser wel een "plaspauze", wellicht had hij zelf er grote nood aan...alhoewel bij de Buysser was dat geen probleem, hij was de goedheid zelve, men kon toen hij BCO de BCC ten allen tijde verlaten. Het werd een laatste Tac-Eval oefening, vliegtuigen scheerden met een duizelingwekkende snelheid over de site, zo erg zelfs dat de BCC op zijn Magirus stond te daveren.
De oefening werd om 17 uur afgeblazen, dus van Alfa naar Charlie. Dezelfde avond moest ik alweer in de BCC van 20 tot 23 uur en ik werd om 23u30 afgelost door wachtmeester Breye, als ik me niet vergis was deze toen wel degelijk wachtmeester.
Honderden vliegtuigen hebben we op die dag neergehaald
, de BCO was bijzonder tevreden over de gedane inspanningen van de hele batterij!
Mvg
Der Peet
De oefening werd om 17 uur afgeblazen, dus van Alfa naar Charlie. Dezelfde avond moest ik alweer in de BCC van 20 tot 23 uur en ik werd om 23u30 afgelost door wachtmeester Breye, als ik me niet vergis was deze toen wel degelijk wachtmeester.
Honderden vliegtuigen hebben we op die dag neergehaald
Mvg
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Dag vrienden, zomaar een berichtje, kwestie een teken van teken van leven te geven. Straks is het terug 11 novemberviering; ik weet niet of dat bij jullie een of andere emotie oproept. Ik ben vaandrig bij de oud-strijdersvereniging te Zwijnaarde en draag het vaandel 1914-18. Ook tijdens een kerkelijke ceremonie worden de vaandels in het kerkkoor opgesteld en brengen deze de groet tijdens de plechtigheid. Daarna natuurlijk ook gezellig samenzijn met diner. Er zijn nog slechts een handjevol oudstrijders over van de veldtocht 1940. Mijn activiteit in deze vereniging is ook één van de redenen waarom ik al zolang om een muts van mijn vroegere eenheid aan 't zagen ben.
Langs deze weg ook een groet aan Monske; hij zal op 11 nov. ook wel aan de plechtigheden deelnemen vermoed ik.
Aan alle aanwezigen en toekomenden, heil.
Langs deze weg ook een groet aan Monske; hij zal op 11 nov. ook wel aan de plechtigheden deelnemen vermoed ik.
-
michiel54 - Lid geworden op: 18 feb 2006, 16:34
Hallo , hier ben ik nog eens , lang geleden trouwens .Ik was BV of STV( aggregaatoperator BOC) gedurende twee jaar van aug76 - aug 78 . Ik heb hier nog geen enkele bekende van uit mijn tijd tegengekomen. Ik heb wel meegedaan aan dat onderzoek ivm . de effecten van radarstraling op onze gezondheid . Via post en email heb ik gegevens verschaft over mij en namen die me nog bekend waren doorgegeven. Dat is al enkele jaren geleden. Tot op heden heb ik geen respons gekregen . Wel ergens een artikeltje in een krant gelezen dat er niets te bewijzen valt ivm. nadelige gevolgen op onze gezondheid (radar) en dat conclusies hierover al te voorbarig zijn . Bv als er iemand een ziekte zou ontwikkelen ,deze niet in verband kan gebracht worden met korte of langdurige blootstelling aan radarstralen en de gedupeerde(n) ook geen aanspraak maakt op enige schadevergoeding.
grtjs
Oh ja , ivm . kledij van toen , meerbepaald mijn muts(en) die zijn teloorgegaan tijdens een overstroming van mijnen beerput....echt jammer Zelfs al mijn fotos die ik had van toen zijn allen verdwenen.

grtjs
Oh ja , ivm . kledij van toen , meerbepaald mijn muts(en) die zijn teloorgegaan tijdens een overstroming van mijnen beerput....echt jammer Zelfs al mijn fotos die ik had van toen zijn allen verdwenen.
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag Michiel54michiel54 schreef:Ik was BV of STV( aggregaatoperator BOC) gedurende twee jaar van aug76 - aug 78 . Ik heb hier nog geen enkele bekende van uit mijn tijd tegengekomen. Ik heb wel meegedaan aan dat onderzoek ivm . de effecten van radarstraling op onze gezondheid . Via post en email heb ik gegevens verschaft over mij en namen die me nog bekend waren doorgegeven.
Eigenaardig da je niemand meer tegenkomt uit uwe tijd?
Ik was daar van Februari 1976 tot einde december 1976.
Ik deed dienst op de BOC als BCO naast Cdt Marcel Tyteca en in september is dan daar Maj Govaerts bijgekomen.
Waarschijnlijk hebben we nog samengewerkt tijdens een tac-e-val in het najaar van 1976. Want moesten jullie dan ook geen stormfusilier spelen om de site te bewaken samen met onze hond "Den Blakie". Ik was dan op dat moment Cdt van de stormfusiliers. Wie deed er daar nog dienst was Lt Vandingenen Frederik die later het leger heeft hervormd en nu en dan op TV te zien is bij TeleVox.
Mijn initialen waren daar dan V.F. zoals bij Vandingenen, vandaar dat die er F.V. heeft van gemaakt.
Je had daar de herstellers Chef Vandamme, Chef Lermiete, Chef Kuykens, Cdt Calcoen, Cdt Puype, Cdt vanspeybroeck en degene die ik vergeet
Wat betreft da onderzoek over die stralingen, het onderzoek is dit jaar terug geopend, want in Nederland vonden ze de straling gevaarlijk t.o.v. in Belgie was het hier nie gevaarlijk. Ik kan wel met een pos. noot eindigen, de BOC was de beste plaats om dienst te doen in verband met straling, de straling daar was het minst. En de radar stond bij 62A ook nog hoog (op een heuvel) t.o.v. de koer en kantine.
MVGr.
PapaFreddy
-
Jazeker roept 11 november een zekere emotie los, ook bij mij hoor! Ik denk regelmatig terug aan die waanzin, ik heb héél veel waardering voor alle nog in levend zijnde oudstrijders van de tweede wereldoorlog, want die van de eerste zijn immers uitgestorven.radio-operateurke schreef:Dag vrienden, zomaar een berichtje, kwestie een teken van teken van leven te geven. Straks is het terug 11 novemberviering; ik weet niet of dat bij jullie een of andere emotie oproept.
Het brengt bij mij emotie op omdat mijn vader zaliger ook een oudstrijder was van de tweede wereldoorlog, alhoewel hij waarschijnlijk noot een "duits" gezien heeft, want hij vluchtte naar het zuiden van Frankrijk, meer bepaald naar de streek van Carcasonne. Hij is er samen met mijn moeder nog enkele keren op bezoek geweest en zijn verhalen over de oorlog zijn me steeds bijgebleven. 11 november was zijn dag. Zoiets kon niemand hem afnemen, wat er ook gebeurde.
Regelmatig bezoek ik een militair kerkhof iin de Westhoek, met zovele honderden doden, allemaal gestorven op zeer jonge leeftijd, voor wie, voor wat???
En dan te bedenken dat ik tijdens mijn legerdienst in Essentho, samen met duitse soldaten in Marsberg op 11 november 1974 moest mee opstappen...och, die mensen konden er ook niet aan doen, dat er een zot onder hen éénmaal de plak had gezaaid, met alle catastrofale gevolgen vandien...daarom astublieft nooit meer oorlog!
-
Ja beste papafreddy, even een uitleg : ik ben binnen gegaan 23 aug.76 te Turnhout voor opleiding chauffeur , 30 okt 76 zijn we met trein naar Essentho
gebracht .Daar kreeg ik gedurende een hele tijd een opleiding aggregaatoperator om uiteindelijk "begin" januari mijnen eerste 24u wacht te kloppen op de site. Dus Ik zal je waarschijnlijk niet gekend hebben. Maar de namen die je daar opsomde ken ik maar al te goed. Ik had een heel goede band met de officieren, onderofficieren(chef's) , adjudanten (Van Hecke en Creten) alsook de miliciens werden beste vrienden, ook al zaten ze soms op de 'boefer' zijn kap. Gelachen en afgezien hebben we tesamen, zij 9 maanden ik iets langer. Niks dan fijne herinneringen dus !!!
mvgr

gebracht .Daar kreeg ik gedurende een hele tijd een opleiding aggregaatoperator om uiteindelijk "begin" januari mijnen eerste 24u wacht te kloppen op de site. Dus Ik zal je waarschijnlijk niet gekend hebben. Maar de namen die je daar opsomde ken ik maar al te goed. Ik had een heel goede band met de officieren, onderofficieren(chef's) , adjudanten (Van Hecke en Creten) alsook de miliciens werden beste vrienden, ook al zaten ze soms op de 'boefer' zijn kap. Gelachen en afgezien hebben we tesamen, zij 9 maanden ik iets langer. Niks dan fijne herinneringen dus !!!
mvgr
-
Inderdaad Peet , ge verwoord het mooi , mijn opa heeft gestreden in de westhoek (14/18) Vier jaar loopgraven aub en op ' t laatst gepakt van de mostaardgas en voor zijn leven verminkt ( + 1960 ).Mijn vader heeft afgezien in de tweede WO . V-bommen en zwaargewonden en dode in de familie. Hoe dan ook , als kind draag je daar een deel van mee en stijgt het respect met de jaren .
mvgr
mvgr
-
Ik heb een grootoom die gesneuveld is in de eerste wereldoorlog. En thuis werd daar veel over gesproken. De jongen was amper 20 jaar oud en is gesneuveld in 1917. Zijn laatste rustplaats bevindt zich op het miltair kerkhof van Oeren (Alveringhem), ik bezoek ieder jaar zijn graf.michiel54 schreef:Inderdaad Peet , ge verwoord het mooi , mijn opa heeft gestreden in de westhoek (14/18) Vier jaar loopgraven aub en op ' t laatst gepakt van de mostaardgas en voor zijn leven verminkt ( + 1960 ).Mijn vader heeft afgezien in de tweede WO . V-bommen en zwaargewonden en dode in de familie. Hoe dan ook , als kind draag je daar een deel van mee en stijgt het respect met de jaren .
mvgr
Het is dan ook niet verwonderlijk dat mijn ouders zo'n schrik hadden van oorlog en al wat met militair gedoe te maken had.
Ik herinner me mijn moeder, ze weende toen ik op de eerste februari 1974 kon vertrekken naar Lombardsijde, ze had een immense schrik dat er een wereldconflict zou uitbreken ....
Gelukkig hebben wij kunnen 'spelen' in het leger te Lombardsijde en Essentho, mijn grootoom, mijn vader, ja, dat was andere koek, zij werden met de ware feiten geconfronteerd. Mijn vader zaliger was ook lid van de CRAB, (Center de Recruation de l'Armée Belge), uiteraard een franse benaming, waarvan vele leden zich in Zuid-Frankrijk verborgen hielden om zo aan 'den Duits' te ontsnappen.
Gelukkiglijk zijn we sedert dien van oorlog met alle leed die daar mee samengaat gespaard gebleven, doch waakzaamheid blijft echter ook in deze tijd geboden...daarom dat onze legerdienst in Essentho toch volgens mij niet voor niets geweest is, er werd ons daar immers gezegd "wees waakzaam"...
Met vriendelijke groeten,
De Peet
-
Gast
WOI en WOII waren zo verschillend, de eerste was eigenlijk de gruwelijkste, de loopgravenoorlog in de Westhoek was meen ik te weten zowat het ergste wat je als mens kon meemaken, als je al tot de "gelukkigen" behoorde was je minstens zwaar getraumatiseerd, velen kregen te maken met die zenuwgassen en werden veroordeeld tot een zwaar ziek leven verder. Ook ik tel rechtstreekse slachtoffers in familliale kring. Japan kreeg in WOII twee atoombom(metjes) te slikken, die heden ten dage nog steeds slachtoffers maakt. Leukemie bv. Ik schrijf atoombommetjes allerminst om er mee te lachen, verre van ! Maar als je ziet wat de gevolgen op Hiroschima waren met een A-bom van 0,2 KT kon je je voorstellen (of niet) wat de gevolgen zouden zijn van de 600 MT A-bom die tijdens onze dienst in de 70-ger jaren reeds bestond. Ik denk dat bij een atoomoorlog onze radioctieve aarde zonder leven rustig zijn levenloze rondjes zou blijven draaien. Daarom moeten we blijvend allert zijn om schurkenstaten vlijmscherp in het oog te houden. Radioactiviteit is momenteel ook verantwoordelijk voor heel wat kankers in onze huidige samenleving...Tsjernobyl...1986, en de troep die momenteel in Moermansk ligt weg te roesten...ook een vorm van oorlogsvoering...of hoe gevaarlijk tuig in handen van een groot(heidswaanzin)macht die er geen weg mee weet nog voor slachtoffers kan zorgen.
Gr Willem
Gr Willem
-
Hawk bedoelt met de 'schurkenstaten' hoogstwaarschijnlijk sommige extremistische iislamlanden, die ten koste van alles hun "godsdienst"- voor zover het hier nog om een godsdienst zou gaan- hun gedachtengoed op de voorgrond proberen te plaatsen. Deze zijn niet te onderschatten, Osama Bin Ladenen en zijn entourage, men kan hem toch niet vinden, ook al zijn de technische middelen de meest ontwikkelde landen in onze wereld toch bezitten. Ofwel weten de amerikanen wel degelijk waar de schurk zich bevindt.Hawk schreef:Ik denk dat bij een atoomoorlog onze radioctieve aarde zonder leven rustig zijn levenloze rondjes zou blijven draaien. Daarom moeten we blijvend allert zijn om schurkenstaten vlijmscherp in het oog te houden.
Die mannen en vrouwen van de Islam die deinzen voor niets terug, ik denk dat zij gevaarlijker dan men zou kunnen vermoeden. En oorlog, ja, denk zeggen dat " nooit meer oorlog" een utopie is, er heerst tegenwoordig overal oorlog in de wereld en vaak zijn de gewone burgers daar ook nog het grootste slachtoffer van.
De tijd dat wij daar in Essentho waren was gericht op het gevaar uit het oosten, de koude oorlog is echter gelukkiglijk achter de rug. Maar daarmee houden de aardse problemen die we iedere dag op televisiebeelden kunnen zien, dat mensen gaan lopen met hun hele hebben en houwen, zoals onze ouders en grootouders ook hebben meegemaakt toen "den Duits" het eens ging waarmaken, ongelooflijk hoe zo'n mensen kunnen bestaan, waanzin...
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Volledig akkoord Peetje, waakzaamheid is ten allen tijde geraden. Het is uniek in de geschiedenis dat er in Europa geen oorlog meer heeft plaatsgevonden, afgezien van sommige (zware) plaatselijke conflicten; dit komt er niet zomaar. Dat vraagt dagelijkse inspanningen van de ouderen om de jeugd te leren geweldloos met conflicten om te gaan. Gisteren remerberance day gevierd voor onze gesneuvelde millitairen van de eerste en tweede WO, met een passende eredienst in de kerk en daarna hulde aan het monument, waarbij de jongere en iets oudere jeugd bij betrokken was. Ok Uw voorgaandce stukje betreffende Uw grootoom en vader sprak mij aan, omdat onze verhalen erg nauw bij elkaar aansluiten. Ook bij mij thuis was er echte paniek toen ik in 1968 onder de wapens moest; het was in volle crisis, want de Sovjetunie was Tsjechoslowakije binnengevallen omdat de regering er een nogal erg Westerse koers wenste te voeren. Mijn ouders konden niet geloven dat mijn mutatie naar Essentho een normale mutatie was omdat bij de aanvang van mijn opleiding Lombardsijde als mijn uiteindelijke eenheid werd aangeduid. Ik wist wel de 62A voorbestemd was om te verhuizen naar de BSD, maar de bezorgdheid van een ouder wint het soms op de rede.
Aan allen een vredevolle toekomst.
Aan allen een vredevolle toekomst.
-
Gvk - Lid geworden op: 06 nov 2007, 10:12
Beste Miliciens 62A hawk gelegen in Essentho in 76,ik was daar bij de C batterij onder chef Claeys,ne creem van ne mens voor mij!
Aimé De Weirdt is daar ook mijn vriend geworden daar hij ook een motorracer was,daar heb ik nog regelmatig contact mee.
Indie er mensen zijn die mij nog kennen gelieve mij dan te contacteren op het nr 0475 433446,ik was na de uren meestal te vinden in Marsberg in het Forum cafe,ik verplaatste mij met een Kawasaki 900 Z.
Het zou mij een plezier doen langs deze weg nog oude kenissen te horen.
Mijn beste vriend was Dirk Mestdag ,maar heleaas verongelukt op zijn werk.
mvg,Guido Van Keymeulen
Laarne
Aimé De Weirdt is daar ook mijn vriend geworden daar hij ook een motorracer was,daar heb ik nog regelmatig contact mee.
Indie er mensen zijn die mij nog kennen gelieve mij dan te contacteren op het nr 0475 433446,ik was na de uren meestal te vinden in Marsberg in het Forum cafe,ik verplaatste mij met een Kawasaki 900 Z.
Het zou mij een plezier doen langs deze weg nog oude kenissen te horen.
Mijn beste vriend was Dirk Mestdag ,maar heleaas verongelukt op zijn werk.
mvg,Guido Van Keymeulen
Laarne
-
Ik veronderstel dat "Gvk" een BV was...Gvk schreef:ik was na de uren meestal te vinden in Marsberg in het Forum cafe,ik verplaatste mij met een Kawasaki 900 Z.
Mvg
De Peet
-
monske2006 - Lid geworden op: 07 nov 2006, 20:14
Ja hoor kijk maar eens op www.lierinbeeld.com en ga daarna maar eens kijken op 11 november. De persoon met de artilleriemuts aan de monumenten ben ik. (zie ook 21 juli en herdenking gevangenen in de archief)radio-operateurke schreef: Langs deze weg ook een groet aan Monske; hij zal op 11 nov. ook wel aan de plechtigheden deelnemen vermoed ik.
Kom ook juist terug van het Ten Deum in Lier
Groetjes