1971-72 - 43A Brakel

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

sonneke44

17 nov 2007, 17:37

Patrik schreef:Hallo Dany,
De 2 Adjudanten die altijd in de bar zaten waren Seppe van der Steen en Polleke Van Dale. Seppe is na zijn pensioen naar Kreta getrokken. Polleke had een papegaai en die kon redelijk goed praten, vooral als Pol terug kwam van de bar zei die altijd "Polleke zat, Polleke zat". Erik van Cauwenberghe zit momenteel in de kazerne van Brasschaat en zijn broer Tony zit in Lombardsijde en zat bij ons op de A BIJ. Ik heb deze week nog gehoord dat hun vader die ook in Brakel was, Frans(ke) van Cauwenberghe recent overleden is. Die opvolger van Johan Demunck op de BOC was Freddy van den Hove en hij is ook reeds overleden. De tijd staat niet stil.
Groetjes Pat
Hoi Pat,

Aan Seppe en Polleke heb ik ook goede herinneringen. Als Seppe een pint te veel ophad zong hij altijd van: Bora, Bora heee. Toen wist iedereen die in de bar zat dat het weer zover was. Seppe was boven zijn theewater.
en Polleke zijne papegaai .... jaja, dat weet ik ook nog.
En dan niet te vergeten onze Jules Boxtaele (een Gentenaar). Als die zijn keel eens openzette was je gelijk doof.
Zo herinner ik me nog mijn aankomst in Brakel op die bewuste 1 april. Nicole Vrancken was toen VBV van week en moest mij dus naar de bar ooffr brengen. Ik wachtte even buiten tot ze me aangemeld had (zo hoorde dat toen). De Jules zat als enige in de bar en ik hoorde hem tot buiten schreeuwen dat het 1 april was en dat ze (Nicole) vroeger moest opstaan om met zijn kl.... te willen spelen. Nou, die arme meid kwam met een rood hoofd naar buiten. Toen ben ik maar, in mijn uitgangskostummeke) de bar binnengestapt en heb me netjes, met naam en stamnummer, aan Adjt. Boxtaele voorgesteld. Het enige wat die toen zei was: godverdomme, 't is toch waar!!!
Zo zie je maar hé !!!
Maar dat Fredje van den Hove ook al overleden is ... dat wist ik helemaal niet. Zijn schoonbroer, Jean Van Loo, ben ik nog tegengekomen op de reunie in Brakel. Dat was in 2004 geloof ik.
Jonge, jonge, er blijven maar herinneringen boven komen. Ik ga toch mijn fotoalbums eens doorbladeren hoor, op zoek naar foto's.

groetjes, Sonja

sonneke44

17 nov 2007, 17:45

Emteechauffeurke schreef:Goeiemorgen,

Ja, zo te lezen zijn er in de loop der jaren al en aantal vrienden-collegas helaas overleden! Ook ongelukken zijn onze grote Hawk-familie niet gespaard gebleven! :cry: :cry: Zoals eerder gemeld is onze padre BUYCK helaas jaren terug overleden alsook KPL-chef SALLIAU van de MT Delta-bij!

Ook stel ik vast dat enkele zich hebben gevestigd in het buitenland!

Volgend jaar is het voor mij precies 30 jaar geleden dat ik mijn dienstplicht heb vervuld. Jaja, toen ergens in het begin van dat jaar kwam dan het o zo gevreesde goene kaartje in de brievenbus! Toen ik het met bibberende handen het kaartje las zag ik idd. de naam BRAKEL- bsd staan! Eerst waande ik mij gelukkig omdat ik dacht dat dit het gelijknamige stadje was in de Vlaamse Ardennen, maaarre de waarheid over het verre Duitse Brakel drong spoedig tot mij door!! :oops: :oops: En daarmee was het aftellen begonnen naar de dag dat dit achteraf bekeken fantastische avontuur begon!!

Over dat groene kaartje nog dit, dat had zo een gelijke impakt wanneer je het in de bus kreeg dan zeg maar, de belastingsbrief!! :? :?

Zo tot horens
GRTZ,
ROBERT
Hoi Robert,

Wat klinkt dat vertrouwd over Brakel. Toen ik aan het einde van mijn opleiding KTOO te horen kreeg dat ik naar Brakel zou gaan dacht ik van: och wat plezant. Lekker in de buurt van mijn familie. Die woonden toen 7 km van Brakel af. Wel vond ik het raar dat ik nog nooit een kazerne in Brakel gezien had. Tuurlijk niet. Het was Brakel in de BSD. Van een koude douche gesproken. En dan het verschil. Ik zat eerst bij de Luchtmacht en na de opleiding vloog ik naar een Artillerie-eenheid.
Zit je daar in Peutie als enige "blauwe" tussen al die kaki's. Wel effe wenne zenne.
Allez, ik ga weer eens aan de knutsel. Moet nog een paar kerstkaarten klaarmaken tegen volgende maand.

groetjes en ... bis später

mucki

17 nov 2007, 19:12

Goh Brakel wat is dat al lang geleden van juni 71 tot mei 72 was ik daar in de staf battery onder cmdt de caluwe en chef nys padre buyck was er dan ook al bij toffe pee was dat was op dat groene kaartje je eindbestemming al vermeld ik dacht van niet ik herinner mij van het oc3 in turnhout dat men zei kijk op de achterkant van je naamkaartje op je kast daar was de functie en bestemming vermeld en jawel voor mij dus brakel

mucki

20 nov 2007, 19:25

Dag Roxio ik denk dat wij dat toch dat wij samen in Brakel zijn geweest kwam jij ook van oc 3 Turnhout groetjes

De jongste

20 nov 2007, 20:33

mucki schreef:Goh Brakel wat is dat al lang geleden van juni 71 tot mei 72 was ik daar in de staf battery onder cmdt de caluwe en chef nys padre buyck was er dan ook al bij toffe pee was dat was op dat groene kaartje je eindbestemming al vermeld ik dacht van niet ik herinner mij van het oc3 in turnhout dat men zei kijk op de achterkant van je naamkaartje op je kast daar was de functie en bestemming vermeld en jawel voor mij dus brakel
@mucki: :lol: Toch wel, 't was wel in 1973 maar ik zie het nog klaar voor me:
affuitbedienaar in Brakel. Dacht ook eerst joepie, in België. Er was ook nog geen internet dus affuitbedienaar opzoeken in de Winkler Prins. 't Was iets met kannonnen? Later bleek het dus chauffeur-launcher. Drie maand Lombardzijde en op 1 november voor 9 maanden 43A BSD. Delta batterij en site Hausheide met mascotte Fritz. Wie heeft die asbakvretende dikkerd nog gekend? :?: De jongste omdat ik er nog geen 18 was en al met een veel oudere Bedford en drie Hawk-raketten achter me aan reed.

groeten,
Hoe slecht het ook was, legerdienst was ergens goed voor!

kletsebolle

21 nov 2007, 22:56

Hallo
Zijn er soms mensen die in de periode tussen oktober'75 en mei'76 gekazerneerd waren in Brakel(43 A)Ikzelf was milicien bij de staf en diensten batterij.Enkele namen zijn Johny De Volder,was machinist bij de spoorwegen.Pol Thermote,bij hem thuis hadden ze een transportbedrijf(hij had een leuk cabriootje bij onze afzwaai!!!).Beiden waren ze uit het Kortrijkse.Ook een zekere Fons uit Houthalen(blond met bril)die als ober werkte.Verder Michel De Smet uit Lede bij Aalst.Mijn naam is Philippe De Sterke en woon in Wortegem-Petegem.Ik bezit nog een redelijk aantal dia's uit die tijd die wel de moeite waard zijn .Graag zou ik terug kennis maken met mensen van toen!!!

Roxio

22 nov 2007, 11:12

Hallo mucki,

oc3 Turnhout zegt me niet veel. Ik ben 1 juni 71 binnengegaan in Turnhout en een maand later naar Brakel.
We waren dus een hele periode gelijktijdig in Brakel maar van de staf-batt weet ik niet veel meer. Zelfs van de eigen Batt (B-batt) zijn de namen grotendeels verdwenen.

Groetjes

mucki

22 nov 2007, 17:58

Ja roxio onze legerdienst is exact op de zelfde dag en plaats begonnen ik weet dat we met een paar mannen van turnhout naar brakel zijn gegaan na 1 maand en er was iemand bij die naar b by is gegaan ik zie nog zo zijn gezicht voor mij maar de naam ontschiet mij het is ook al zolang geleden he maar ik denk toch met plezier aan die tijd terug groetjes mucki

Roxio

22 nov 2007, 20:07

Mucki kijk eens op blz 1 daar staan verschillende foto's ook 1 van Turnhout
Misschien herken je iemand.
Met hoeveel we naar Brakel zijn gegaan die dag weet ik niet meer,alleen die, die in Turnhout naast mij lag deelde in Brakel het bed onder mij.

Groetjes

kd29

04 dec 2007, 16:51

Afbeelding

Afbeelding

Souvenierke uit Brakel + Toffe foto

By the way nog steeds op zoek naar mijn andere foto's van Bosseborn

Afbeelding

Greetz Fco-ke

kd29

07 dec 2007, 16:19

Voor de Hawkisten die willen weten of wij alleen waren of waar onze sites van 43A en 62A waren
kijk even op

http://bbs.keyhole.com/ubb/download.php?Number=373189

Daar staan alle Hawk en Nike sites op de kaart van Europa

Google Earth wel eerst installeren

Greetz Fco-Ke

kazzac

16 dec 2007, 11:57

Wel wel, toevallig was ik in 1966 ook in Brakel gekazerneerd, als SBV in de Staf by. Dus, als ik het goed heb ongeveer dezelfde periode als petrol. Dan zijn wij hier zowat de veteranen, geloof ik.
Wat een toeval petrol dat onze wegen zich voor de derde maal kruisen. Voor het eerst in 1966, maar dat zal je wellicht ontgaan zijn, alhoewel ik toen de boel daar, ook al af en toe eens overhoop haalde. De tweede maal op de topic ‘Recht’ en nu alweer bij de topic 43A Brakel.
Sonneke44 schreef :
Ze hebben geen ballen verstand van wat wij daar allemaal gedaan hebben en vooral, waarvoor we het gedaan hebben. Maar ja, wij hebben tenminste een gerust geweten en NIEMAND kan ons met de vinger nawijzen.
Misschien heeft dat dametje van haar kant niet helemaal ongelijk, maar dat kan ik van mezelf geenszins beweren, in mijn geval gaat het om wat ik daar had moeten doen en het voor mijn kop vertikt heb van het wel te doen. Dit zal petrol natuurlijk al duidelijk geworden zijn, hij kent me immers van…je weet wel...
Het was inderdaad al bij al een mooie tijd, en ware het niet dat ik mocht afzwaaien met, hoe noemen ze dat weer, 51 dagen achter mijn klas? Dan vond ik de troep nog zo slecht niet.
Trouwens, wees gerust, die 51 dagen heb ik ook niet uitgedaan hoor. Wie zei alweer, niet voor één gat te vangen…?
De talloze vervelende wachten, op de parking van de voertuigen vergeet ik echter nooit meer, bah, om van te braken… Alhoewel ik grif moet toegeven dat ik mij meermaals een weg baande onder de afsluiting door, en pas terug kwam tegen de tijd van de aflossing.
Van uit het venster van ons appartementsgebouw hield ik de omgeving in het oog, terwijl ik aan een lekker kopje koffie slurpte.
Twee jaar lang hebben avonturen zich afgewisseld, teveel om op te noemen, maar enkele hoogtepunten wil ik jullie niet onthouden. Enkel als bijdrage tot herinneringen uit een ver verleden. Mijn vrijage met de dochter van de postmeester van Brakel, en mijn ritjes met een zelfgeschilderde (valse) BZ nummerplaat voor mijn wagen, waarmee ik zelfs meerder keren in verlof vertrok richting België, zijn een paar onvergetelijke passages.
Met die aantrekkelijke blonde dochter van de postmeester hebben verscheidene militairen een affaire gehad, dat is nu niet speciaal om trots op te zijn, maar toch was het verre van een gemakkelijke verovering, en… het was wel een zeer mooi meisje.
Maar zijn herinneringen niet enkel jachthoorns, waarvan de klank wegsterft op de wind?

kazzac

16 dec 2007, 17:29

Aha petrol, als ik je niet zag binnenglippen na uw nachtelijke escapades dan was het vast en zeker omdat ik daar toevallig niet op wacht stond, en ergens in het stadje ronddoolde, of omdat ik een oogje dichtkneep. Ten andere, ik ben al lang vergeten hoeveel keren ik dronken ben buiten gesukkeld uit de kantine van de miliciens. Het was nu eenmaal een feit dat ik beter met miliciens overweg kon dan met de rest van de boefers. Telkens ik weekdienst had zat ik met bleus in mijn weeklokaal tot een kot in de nacht. Ik vermeld dit zo maar even tussendoor omdat ik merk dat je blijkbaar niet zo tuk was op de boefers.
Mijn beste vriend en overbuur, in de appartementsgebouwen, was dan weer wel een boefer, maar ene van het goede ras, korporaal Frans Koeckelbergs. Was van de C of D by, ik ben het niet meer zo zeker. Hij moest ergens uit de buurt zijn van Kessel Lo. Heb hem helaas nooit meer terug gezien. Hoe dikwijls zijn we op onze knieën naar de vierde verdieping gekropen, poepeloere zat?

Emteechauffeurke

17 dec 2007, 09:34

Hoi allemaal,

Graag wil ik langs deze weg de grote Hawk-familie mooie kerstdagen en een voorspoedig 2008 toewensen!! :wink: :wink: :wink:

Ja, met smaak en interesse heb ik voorgaande verhalen gelezen, wanneer ik kwartierwacht had en da weer viel wat tegen ging ik op een strategische plaats in een MAGIRUS zitten, wanneer dan idd. te tijd voor aflossing daar was ging ik alsof er niks gebeurt was richting aflossing!!Eigenlijk ikzelf heb nooit den draad gedaan...maar d'er waren wel een aantal plaatskes om da te doen!!Ik geloof achter de cinema uit het zicht was er zo een...hihi :P :P

En dan nog die ontelbare uurkes in dat kleine visbakske op dat eilandje daar aan de poort......te zien in een ander topic over Brakel!
Een stoeleke en en plankske voor een klipbord op te leggen
, meer was da nie!! :? :? Zelfs geen pries voor een radiooke denk ik!!

Jaja.....memories.....zucht!!!

GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!

kazzac

17 dec 2007, 11:03

Als ik mij nog goed herinner petrol was Koeckelbergs een generator operator.
Mijn ‘bazen’ in de Staf by waren oa kapitein Van Wijnendaele, adjudant Debergh, en chef Creyf. Verscheidene mensen van de andere batterijen heb ik nog gekend, veel namen ben ik echter vergeten, meestal mensen die iets te zien hadden met de garages zoals chef Dekeyzer, chef Eeckhout, Chef Piot, Korporaal Van Dekasteele enz…
Heb je ooit een kapitein Dumaret gekend? Volgens mij de by commandant van de C of D by.
Zat samen met een andere officier in een hotelletje in Brakel in de bijhorende bar. Het was reeds in de vroege uurtjes en ze hadden het met de meisjes van het hotelletje te bont gemaakt. Toen mijn vriend en ik daar binnenvielen kwamen wij dan ook als van de hemel gezonden. De meisjes hingen ons onmiddellijk rond de hals en de heren officieren hadden geen schijn van kans meer. Dat zinde hen natuurlijk niet erg en ze dropen boos en teleurgesteld af.
Enkele dagen nadien moest ik op het rapport bij kapitein Dumaret.
De beschuldiging luidde: waarschijnlijk de draad gedaan en niet op tijd terug in de kazerne.
Ik draaide wat rond de pot en liet de man nog wat in het ongewisse maar wees hem tenslotte een beetje spottend op het feit dat ik een gehuwde BV was, die niet in de kazerne verbleef maar wel in de appartementsblokken.