mijmeringen
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Alterego n Bosrankje,
dank dat jullie hier kwamen lezen.
een beetje uitleg bij mijn project:
het schooltje waarover in mijn schrijven sprake dat is eigenlijk een schooltje van Manthoc, daar wordt onderwijs gegeven met een alternatief educatief programma dat beter aansluit bij de leefwereld van de arbeidende kinderen, deze kinderen vallen uit de boot in het gewone onderwijs, ook door het feit dat ze moeten werken.
Manthoc werd 30 jaar geleden opgericht vanuit de kinderen en jongeren zelf om iets te doen aan hun problemen, het programma begon in Lima en is later uitgebreid naar andere steden waaronder Cajamarca, een bergstadje in het noorden van Peru gelegen in het departement Cajamarca dat een van de armste departementen van Peru is. In het departement zijn ongeveer 70.000 werkende kinderen, deze kinderen kan men catalogeren onder de armsten der armen.
Het schooltje wordt niet gesubsidieerd door de staat, ook de leerkrachten worden niet betaald hoewel de staat al jaren beloofde de lonen te betalen, tot op heden is die belofte nooit nagekomen.
De ganse werking van de school moet bekostigd worden door giften.
Het schooljaar herbegint in maart en het is nu weer zoals trouwens elk jaar bang afwachten om de nodige gelden bijeen te krijgen voor de werking van de school. De kinderen krijgen er ook een maaltijd aangeboden, soms de enige maaltijd op die dag.
De 96 leerlingen zijn tussen 6 en 16 jaar ze zijn onderverdeeld in drie kringen volgens bekwaamheid en niveau van ontwikkeling. Het loon van een leerkracht bedraagt ongeveer 2500 euro maar voor de ganse werking van een kring, loon van leerkracht inbegrepen is ongeveer 3350 euro nodig voor het ganse schooljaar, daar werk ik voor.
lieve groeten
gustilpe
dank dat jullie hier kwamen lezen.
een beetje uitleg bij mijn project:
het schooltje waarover in mijn schrijven sprake dat is eigenlijk een schooltje van Manthoc, daar wordt onderwijs gegeven met een alternatief educatief programma dat beter aansluit bij de leefwereld van de arbeidende kinderen, deze kinderen vallen uit de boot in het gewone onderwijs, ook door het feit dat ze moeten werken.
Manthoc werd 30 jaar geleden opgericht vanuit de kinderen en jongeren zelf om iets te doen aan hun problemen, het programma begon in Lima en is later uitgebreid naar andere steden waaronder Cajamarca, een bergstadje in het noorden van Peru gelegen in het departement Cajamarca dat een van de armste departementen van Peru is. In het departement zijn ongeveer 70.000 werkende kinderen, deze kinderen kan men catalogeren onder de armsten der armen.
Het schooltje wordt niet gesubsidieerd door de staat, ook de leerkrachten worden niet betaald hoewel de staat al jaren beloofde de lonen te betalen, tot op heden is die belofte nooit nagekomen.
De ganse werking van de school moet bekostigd worden door giften.
Het schooljaar herbegint in maart en het is nu weer zoals trouwens elk jaar bang afwachten om de nodige gelden bijeen te krijgen voor de werking van de school. De kinderen krijgen er ook een maaltijd aangeboden, soms de enige maaltijd op die dag.
De 96 leerlingen zijn tussen 6 en 16 jaar ze zijn onderverdeeld in drie kringen volgens bekwaamheid en niveau van ontwikkeling. Het loon van een leerkracht bedraagt ongeveer 2500 euro maar voor de ganse werking van een kring, loon van leerkracht inbegrepen is ongeveer 3350 euro nodig voor het ganse schooljaar, daar werk ik voor.
lieve groeten
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-

Manthoc biedt onderwijs dat beter aanlsuit bij de leefwereld van de kinderen.
Omdat het gaat om kinderen in wiens leefwereld "werken" dagelijkse kost is, gebruikt men dat als invalshoek bij het lesgebeuren.
Een voorbeeld is het atelier "Reposteria" waarin de kinderen brood en gebak leren bereiden maar zonder het te beseffen ook leren rekenen: maten, gewichten, breuken... info krijgen over gezonde voeding, hygiëne enz, eens die basis verwerkt kunnen ze verder...
-
Als je ooit een samenleven mag ervaren
waar de blinde uitzicht krijgt,
waar de klein gehouden mens groot wordt gemaakt,
waar de verslaafde telkens een nieuwe kans krijgt,
weet dan: hier staat de ster stil.
Als je ooit een mens ontmoet
die zich oefent in rechtvaardigheid en eerlijkheid
die zijn medemens broer en zus noemt,
zeg dan maar: hier komt iets van God tot leven.
Als je ooit een plek vindt
waar mensen - godvergeten, ongeweten -
elkaar dragen, weet dan:
dit is Bethlehem. Vandaag
uit: Lichter Wereld-Missiehulp
waar de blinde uitzicht krijgt,
waar de klein gehouden mens groot wordt gemaakt,
waar de verslaafde telkens een nieuwe kans krijgt,
weet dan: hier staat de ster stil.
Als je ooit een mens ontmoet
die zich oefent in rechtvaardigheid en eerlijkheid
die zijn medemens broer en zus noemt,
zeg dan maar: hier komt iets van God tot leven.
Als je ooit een plek vindt
waar mensen - godvergeten, ongeweten -
elkaar dragen, weet dan:
dit is Bethlehem. Vandaag
uit: Lichter Wereld-Missiehulp
-
sunset - Lid geworden op: 26 mar 2007, 11:42
Ik kom je van harte een heel prettige vierde Adventzondag wensen op deze kil-natte winterdag.
vierde Advent
één kaars voor ware vrede
die wij al eeuwen hunkeren
omdat de oorlog nog niet rust
een tweede voor de dagen droevigheden
als kaars voor alle moed
één kaars voor hoop
en tegen angst
voor hartenood wanneer ’t geloven
ons steeds maar zwaarder valt
zonder wat hulp van boven
blijft nog één kaars
die van de liefde
en dat zij schijnen mag voor allen
in steden, op het veld
omdat voor heel de mensheid
toch slechts de liefde telt.
sunset 23-12-2007
Groetjes, sunset
vierde Advent
één kaars voor ware vrede
die wij al eeuwen hunkeren
omdat de oorlog nog niet rust
een tweede voor de dagen droevigheden
als kaars voor alle moed
één kaars voor hoop
en tegen angst
voor hartenood wanneer ’t geloven
ons steeds maar zwaarder valt
zonder wat hulp van boven
blijft nog één kaars
die van de liefde
en dat zij schijnen mag voor allen
in steden, op het veld
omdat voor heel de mensheid
toch slechts de liefde telt.
sunset 23-12-2007
Groetjes, sunset
Ik denk niet, ik voel. Want ik prefereer het hart boven het verstand.
-
herman1944 - Lid geworden op: 15 mar 2006, 22:47
Wees aardig voor een ander...is een ander aardig voor jou
-
dank aan Sunset voor het advenstgedicht zoals net Sunset dichten kan!
en aan Herman voor het mooie kerstgedicht
24 december 2007
Wat ik zal missen deze avond is de eucharistieviering. Meer dan 30 jaar lang zongen we met het koor de kerstmis op deze avond, ook nog eens op kerstdag zelf, door het gebrek aan priesters wordt de mis op de vooravond afgeschaft en zingen we enkel op kerstdag. Dat doet pijn, neen het is niet meer hetzelfde, de kinderen waren er ook altijd, we brachten de stemming van vrede, vreugde en goedheid mee naar huis.
Toch proberen we er een fijne avond van te maken met aandacht voor iedereen, groot en klein.
de kerststal staat uitgestald, nog niet het kindje, kleine Lars mag deze avond het kindje in de kribbe leggen.
Onder de kerstboom liggen pakjes klaar voor alle kindjes!
De tafel staat feestelijk gedekt.
Het hoofgerecht is mijn deel, de voorbereiding is af. De andere gerechten werden verdeeld onder de vier kinderen, dat stelden ze zelf voor.
Het belangrijkste is de vreugde van het samenzijn, de vrede in onze harten en de liiefde voor elkaar.
Laten we samen feestvieren om het kerstekind en zijn boodschap uitdragen niet morgen maar we beginnen vandaag!
aan iedereen een gezegende kerst!
gsutilpe
en aan Herman voor het mooie kerstgedicht
24 december 2007
Wat ik zal missen deze avond is de eucharistieviering. Meer dan 30 jaar lang zongen we met het koor de kerstmis op deze avond, ook nog eens op kerstdag zelf, door het gebrek aan priesters wordt de mis op de vooravond afgeschaft en zingen we enkel op kerstdag. Dat doet pijn, neen het is niet meer hetzelfde, de kinderen waren er ook altijd, we brachten de stemming van vrede, vreugde en goedheid mee naar huis.
Toch proberen we er een fijne avond van te maken met aandacht voor iedereen, groot en klein.
de kerststal staat uitgestald, nog niet het kindje, kleine Lars mag deze avond het kindje in de kribbe leggen.
Onder de kerstboom liggen pakjes klaar voor alle kindjes!
De tafel staat feestelijk gedekt.
Het hoofgerecht is mijn deel, de voorbereiding is af. De andere gerechten werden verdeeld onder de vier kinderen, dat stelden ze zelf voor.
Het belangrijkste is de vreugde van het samenzijn, de vrede in onze harten en de liiefde voor elkaar.
Laten we samen feestvieren om het kerstekind en zijn boodschap uitdragen niet morgen maar we beginnen vandaag!
aan iedereen een gezegende kerst!
gsutilpe
-
sunset - Lid geworden op: 26 mar 2007, 11:42
Ik wens iedereen gezegende Kerstdagen.
stille nacht
en het was stil
nadat een laatste zucht
zich op zijn weg bevond
en zwevend vanuit eeuwigheid
verzonk in wintervelden
hoe stil was het
toen zacht de nacht
een zijden mantel over ons gelegd
het leven hemelwaarts zich dwong
en engelen zongen ‘t gaat de mensheid goed
en het is stil
waar zandkorrels zich wrijven
tranen als voedsel geven
zich het genezen toont
in eeuwig leven.
sunset 25-12-2007
Liefs, groetjes,
sunset
stille nacht
en het was stil
nadat een laatste zucht
zich op zijn weg bevond
en zwevend vanuit eeuwigheid
verzonk in wintervelden
hoe stil was het
toen zacht de nacht
een zijden mantel over ons gelegd
het leven hemelwaarts zich dwong
en engelen zongen ‘t gaat de mensheid goed
en het is stil
waar zandkorrels zich wrijven
tranen als voedsel geven
zich het genezen toont
in eeuwig leven.
sunset 25-12-2007
Liefs, groetjes,
sunset
Ik denk niet, ik voel. Want ik prefereer het hart boven het verstand.