62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Peetje Maurice

24 dec 2007, 10:25

Hawk, het klopt dat ikzelf nooit te maken heb gehad met de zogenaamde "C20". De Mi.50 is me wel bijgebleven, maar ook hier was er geen sprake van deze uit te proberen op het strand van Lombardsijde. De eerste keer dat ik ermee te maken had was in Leopoldsburg. Een geweldig machien was dat wapen. Ik meen me wel te herinneren dat de Mi.50 wel degelijk gebruikt in Lombardsijde, maar niet door de miliciens, het waren allemaal beroeps. Die zaten, als ik me niet vergis, zo in een soort draaistoel, waarop het fameuze wapen gemonteerd was en men moest dan naar een voorwerp schieten dat boven zee vloog. Wat ik me ook nog herinner is het feit dat wanneer zulke oefeningen op het strand werden gehouden er eerst controle was over het scheepvaartverkeer dat op zee moest voorbijkomen.
De Mi.50 werd ook nog gebruikt op de diverse Tac Eval oefeningen in Esseentho, men zat dan in een soort uitgegraven hol, van waaruit dit wapen werd bediend. Dan was er ook nog een ander soort wapen, een soort raket, die dus vanaf de schouder werd afgevuurd en waarvan de naam me ontglipt. (Antitankraket????) De bedoeling van dit wapen was een tank te treffen.
Het was dat wapen waarmee ik in Leopoldsburg gekwetst raakte. Ik had nooit gedacht dat de terugslag zo enorm zou geweest zijn. Ik vloog achterover en vloog met mijn hoofd tegen een obstakel. Groot alarm, ik had een hoofdwonde, ook een vingerwonde, de diverse ambulantiediensten schoten in aktie. Zo erg was het nu ook allemaal niet. In een echte Jeep werd ik afgevoerd naar een tent waar een mobiel hospitaal was geinstalleerd. Na verzorging kon ik de manschappen op het "terrein" terug vervoegen.

Het waren leuke tijden!

Vriendelijke groeten!

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

Genieterke

24 dec 2007, 16:32

Het 3Genie MOFAB Bruggenbouw beschikte over een Bedford met erop de 4 Mi50 gemonteerd als verdediging van het bruggenhoofd.
Vraag was destijds, als dit wel afdoende was tegen de snelle luchtmacht jongens. Blijkbaar niet ... want we waren bij een oefening bedolven onder het meel. :lol:

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !
Gast

25 dec 2007, 00:29

Peetje, het waren idd ook volgens mij beroeps die vanop het strand schoten naar doelwitten boven zee, enkel de mi.50 stonden op een driepikkel. Je zal dan toch misschien de C 20-schutters in actie gezien hebben. Het is al zolang geleden hé. Er heeft ter studie zo'n mi.50 een nacht onder mijn bed gelegen, heb er voor de lol nog mee door de gang geparadeerd. De mi.50 is een 12,7mm wapen dat 450 à 550 schoten per minuut kan afvuren en zo'n 2000m ver effectief doelen kon treffen. Na een aantal vuursessie's kon je aan de loop gerust een sigaret aansteken. Je moest de loop dan uitdraaien (met dikke asbest(?)wanten) en vervangen door een "koud" exemplaar.
Idd, bij oefening was een stuk Noordzee streng taboe voor scheepvaart. Na zo'n salvo zag je een gordijn van opspattend water ver in zee. Het waren rode telegeleide vliegtuigjes met een zak erachter waar men naar schoot. Zoiets als die sportvliegtuigjes met een reclameboodschap erachter. Het vliegtuigje werd geplaatst op een schuin omhooglopende balk en werd afgevuurd zoals een kogel. Een motor hield dan het tuigje in de lucht. Jaren na mijn dienst zag ik een foto in de krant van een vliegtuigje dat neergeschoten werd, en onbestuurbaar in een caravan terechtgekomen was in het militair vakantiekamp. Gelukkig was de camping dicht (winter).
Van de mi.50 bestond er ook nog een kleinere versie...de Mi.30 deze had hetzelfde kaliber van onze FAL geweren 7,62 mm. Maar dit wapen zat niet echt in ons lessenpakket. Wat ik ook nog weet...na iedere oefening riep de lt driemaal...Geen oorlogsmunitie meer ?....wij moesten dan ontkennend antwoorden...terwijl bij sommigen hun broek haast op hun enkels hing van de lege hulzen. :oops: 8O
Zalig Kerstfeest en een gezond 2008 gewenst aan onze jongens van toen in 62A en 43A !!!!
Groet, Willem :wink:

Peetje Maurice

25 dec 2007, 11:17

Hawk schreef:...na iedere oefening riep de lt driemaal...Geen oorlogsmunitie meer ?....wij moesten dan ontkennend antwoorden...terwijl bij sommigen hun broek haast op hun enkels hing van de lege hulzen. :oops: 8O
Juist dat herinner ik me ook nog! Ook aan ons miliciens werd deze vraag drie maal gesteld door een officier. Denk niet dat geen enkele milicien of beroeps deze vraag zou positief beantwoord hebben.... :P :P :P
Ik heb weet van een milicien die het geprobeerd had een kogel van een Mi.50 in zijn zak te steken. Hij is er ook in geslaagd en heel de C batterij in Essentho wist ervan. Ik meen me te herinneren dat de munitie na de schietoefeningen werd nageteld. Dan zal er wel een misrekening gebeurt zijn, de meesten waagden zich absoluut niet aan zulke praktijken. Ik zou niet weten wat de gevolgen voor die milicien zouden geweest zijn moesten ze hem betrapt hebben.
Een antwoord hierop kan misschien eens gegeven worden door een beroeps. Het zal ons destijds ook wel medegedeeld zijn, maar ik ben het vergeten, het is allemaal al zo lang geleden, voor mij 33 jaar, sommige herinneringen zijn wel nog springlevend. Van een Mi.30 heb ik (denk ik toch) nooit gehoord.

VOOR DE REST WIL IK HIER AAN ALLE LEZERS VAN DIT ONDERWERP EEN ZALIG KERSTFEEST TOEWENSEN!

Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

echt woar

27 dec 2007, 15:48

Halloo
Inderdaad i.v.m het vuren met Mi 50,wie weet het nog ..met een kaliber de ''timing- sponning'' instellen ,op den TIR na 5 (ben niet zeker meer)
echte kogels een spoortrekker ...en vuren maar ..met dat vlinder haantje.
Tijdens mijn ''verblijf '' in Lombardsijde was daar voor TIR oefeningen naar dat vliegmachientje een Engelse Batt ja amaai dat waren kannonne
5 man bediening en ''drill'' om U tegen te zeggen ..
Zo dat was het Goed jaar einde ... :-)

papafreddy

28 dec 2007, 17:32

Viola, we gaan er eens aan beginnen aan de memoires.
We zijn dus binnen gegaan te Lombardsijde op woensdag 1 oktober 1976. Als ik me goed herinner waren we met een 24 tal KRO’s Dit is een maand later dan onze vriend Hawk. Sorry, Peetje Maurice maar de eerste maanden gaat over onze belevenissen te Lombardsijde.
Eigenlijk heb ik geen gegevens van de eerste drie maanden. Zoals zovele hier al vermeld op deze topic heb ik ook hetzelfde meegemaakt. Op 1 oktober had ik al een vriendin van begin van dat jaar, maar zoals vele toen, na een maand kwam daar een eind aan, dus ook mijn memoires zijn daardoor verloren geraakt. ’t Ja je moet je daar dan overzetten hé. Het eerste weekend van oktober zijn we niet naar huis mogen gaan, wegens het toedienen van de nodige inentingen. Op het eind van december hebben we onze eerste reeks examens gehad, was je geslaagd dan werd je bevorderd tot Wacht Meester (Sergeant). Nu maak ik een sprong naar eind december. Op de laatste zaterdag van dat jaar heb ik mijn huidige vrouw leren kennen, van dan ook loopt mijn dagboek, het begint dus op de eerste week van januari
Tot dan

MVGr.
PapaFreddy

Peetje Maurice

28 dec 2007, 21:44

papafreddy schreef:Viola, we gaan er eens aan beginnen aan de memoires.
Op het eind van december hebben we onze eerste reeks examens gehad, was je geslaagd dan werd je bevorderd tot Wacht Meester (Sergeant).
Die examens uit wat bestond dat dan? Natuurlijk zal er veel theorie bij geweest zijn, maar hoe zit (of hoe zat dat) met de praktijk? In mijn tijd werd er daarover nogal veel gezeverd. Ik weet niet of ik het moet geloven, maar er werd dikwijls gezegd dat de opleiding van een KRO niet van de poes was. Men sprak daar van lopen met rugzak van 25 kilo en van dergelijke zaken. Die rugzak van 25 kilo, dat heb ik gehoord van mijn vroegere leraar nederlands. Die was ook KRO geweest doch niet in Lombardsijde. Die zei dat er soms afstanden in de "snee", (waarmee hij bedoelde de "sneeuw") moesten afgelegd worden van 40 kilometer en meer....al lopende... :lol: met een Falgeweer op de rug en dergelijke toestanden. Ik veronderstel dat hier toch sprake is van enig soldatenlatijn, soit ik weet het dus niet

Wij in onze tijd, noch in Lombardsijde, noch in Essentho om te zeggen niets gehoord omtrent die opleiding van de KRO's, de KROO's die hebben we in Lombardsijde wel af en toe eens aan het zweten gezien...

De miliciensopleiding die vond ik ook al zwaar genoeg...

Bedankt alleszins papafreddy voor het begin van de publicatie van jouw memoires! Ik ben heel benieuwd wat we hier allemaal gaan te lezen krijgen!

Toen ik in het leger "lag" dan had ik geen lief. Dat was misschien beter, want vele soldatenharten zijn in het leger kapot geschoten :cry: :cry: :cry:

Nog even een rechtzetting van een detail: het is wel "wachtmeester" (in één woord, dit even terzijde.

Mvg

Gast

29 dec 2007, 02:16

Hey Fred, jullie waren een maand VROEGER dan de kroo's onder de wapens. Peetje, de opleiding van de Kroo's bestond uit zowel fysieke proeven als dril-opleiding, we moesten ook de administratieve rompslomp ondergaan op niveau o/off. Ieder wapen in onze eenheid moesten we van binnen en buiten kennen, alsook het volledig vuurklaar maken van een affuit Hawk ten velde, en de kennis over de gebruikte radars. Verder kregen we ook NBC-opleiding ttz Nucleaire, Biologische en Chemische oorlogsvoering, het herkennen van gebruikte wapens daaromtrent en de voorzorgsmaatregelen om de manschappen de juiste beschermingsmiddelen te laten gebruiken. Wij moesten vooraleer naar onze eenheid te vertrekken dril geven aan een peleton miliciens met alles erop en eraan. Om beurten waren we met de o/off van week van dienst (wij waren dan tijdelijk Brigadier met ons groene lintje) We moesten verslagen opmaken om ze over te maken aan de off van wacht. Ik zal wel al "te leren" zaken vergeten zijn hoor. Onze leermeesters waren beroeps o/off en off Kro, en de peletonscomd der Kroo's was een Olt Kro van een vorige lichting. Ik weet nog dat deze off'n toffe gasten waren in tegenstelling tot de Wm kroo's waarmee ik soms brigadier van week was, het is toen dat ik me gezworen had om nooit zo met de jongens die binnenkwamen om te gaan. De Kro's in opleiding lagen in hetzelfde paviljoen dan wij, met deze mannen hadden we een goeie verstandhouding. Fred heb ik gekend als Adjt-Kro (met het statuut als off weliswaar) in Essentho...daar was hij mijn overste op de BOC, ook daar hadden we een goeie verstandhouding (zoniet mag hij me best tegenspreken) Zijn collega Adjt-Kro Douwe kende ik eerder van ziens en als we elkander spraken verliep dit ook vriendschappelijk. Het is fijn om na al die jaren nog te mogen omgaan met elkaar in een geest van wederzijds respect. En ik zeg het graag, West-Vlamingen waren doorgaans toffe gasten...ik bracht er een mooi stuk van mijn jeugd door...Beveren aan de Ijzer...
Gr Willem

Genieterke

29 dec 2007, 02:59

Maak van de hoger genoemde 40 km.
9 km. binnen het uur
of de 16 km. binnen de twee uren ... in volledige gevechtskledij,
dat is al een heel pak juister ... voor wat te voet betreft.
De 40 km zal wel afgelegd zijn met een FN, Ford of Bedford! :roll:

Nog even melden dat na het afleggen van je km's nog een paar interessante oefeningen op het menu stonden: 100 m. man dragen (in brandweergreep), 5 m. koordklimmen ... :lol:

Gast

29 dec 2007, 03:22

Helemaal juist genieterke :D :D :D dat waren ze idd. 16 km was de max. loopafstand. In 1975 werd dit gedaan in volledige gevechtskledij...zonder wapen...uit veiligheidsoverweging.
Gr Willem :wink:

Danny.

29 dec 2007, 07:13

Genieterke schreef: ... 9 km. binnen het uur ...
Genieterke, ik dacht dat dit 1u10 was?
Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Peetje Maurice

29 dec 2007, 10:38

Voor ons miliciens verliep het omgaan met KRO's veel beter dan met sommigen KROO's.
Verontschuldig me voor die laatsten die het ook goed deden met de miliciens, men mag de mensen niet allemaal over dezelfde kam scheren. Doch de verstandhouding tussen een milicien en een KRO was volgens mij heel wat beter dan met een KROO.

Ik heb inmiddels al wat meer opgestoken omtrent de opleiding van de KRO's, waarvoor dank aan allen die op mijn vraag hebben geantwoord!

Men kan eruit afleiden dat die opleiding niet van de poes was, er was niet alleen het theoretische, maar ook het zwaar fysieke.

Daarbij kwam nog dat de KRO's als ik me niet vergis, het is allemaal al zo lang geleden 15 maand dienst moesten kloppen en dat er velen onder hen ook opgeroepen werden na de legerdienst.

Met KRO's heb ik nooit conflicten gehad, het waren allemaal jongens die het voor de milicien hadden, wellicht komt dit door hun al dan niet hogere opleiding in het burgerleven.
Ik werd in Lombardsijde wel geconfronteerd met een dokter die dus ook KRO was die er maar niet in slaagde om bloed van me af te nemen. Uiteindelijk vond hij dan toch een ader, maar het bloed spoot toen tegen het plafond en dit is echt geen soldatenlatijn. De man zal waarschijnlijk nog niet genoeg ervaring gehad hebben. De echte dokter kwam eraan te pas, doch ik verloor zo veel bloed dat ik na enkele minuten totaal buiten westen lag, maar goed, niemand doet zo iets opzettelijk en ik vergeet nooit de uitbrander die hij te horen kreeg van de legerarts, voorlaleer ik de pijp aan Maarten gaf....met als gevolg dat een vijftal miliciens na mij, zo maar flauwvielen wanneer ik dan enkele minuten later mijn verhaal deed 8O , mijn familienaam begint met een "A" en voor zulke zaken was ik overal de eerste, ook wat de inentingen betreft die ook door KRO's werden gegeven, maar dat waren dan allemaal KRO's van de verpleegdienst.
Voor de rest niets dan lof over de KRO's! En wat de Westvlamingen betreft, ze waren inderdaad de vriendelijkste en de aangenaamste om mee te werken dat was ook zo met de beroepsofficieren en beroepsonderofficieren en in mijn tijd (1974) waren er héél wat Westvlamingen in Essentho.

Met vriendelijke groeten,

Peetje Maurice

29 dec 2007, 10:42

Hawk schreef:Helemaal juist genieterke :D :D :D dat waren ze idd. 16 km was de max. loopafstand. In 1975 werd dit gedaan in volledige gevechtskledij...zonder wapen...uit veiligheidsoverweging.
Gr Willem :wink:
16 kilometer lopen 8O 8O 8O , amaai mijne frak, ik veronderstel dat men rustpauzes niet bestonden, men moest dus wel degelijk over een bijzonder goede fysiek beschikken, en zonder wapen, kan ik me voorstellen, veronderstel dat er zo iemand bij was die het niet meer zag zitten...

Genieterke

29 dec 2007, 11:27

Danny, wat betreft de 9 km. binnen het uur klopt (of ze hebben ons voor de gek gehouden). Dit hebben wij destijds opgelegd gekregen in de Genieschool en idem dito in Westhoven.

Peetje, de 16 km. was wel degelijk mét wapen. In de Genieschool te Jambes was dat de FAL en in Westhoven was dat de VIGNERON.
Daarbij was het wapen meesleuren niet het ergste, maar de stalenhelm.
Indien je niet beschikte over een degelijk netwerk in je binnenhelm (bescherming tussen hoofd en rechtstreeks contact met de helm) danste de helm zowat op je hoofd bij je gallop sprongen :lol:

Bijkomend anekdote.
Indien de leperds (en dat waren er nogal wat) betrapt werden, omdat ze enkele stukken uit het wapen gehaald hadden, om het wapen aldus wat lichter te maken, kregen een 'GUTSCHEIN' om de week erop de testen opnieuw af te leggen. :roll:

Het klinkt misschien eigenaardig, maar de 9 km. afhaspelen binnen het uur was zwaarder dan de 16 km. binnen de twee uren. Bij de 9 km. was je (bijna) verplicht om constant te lopen om binnen de tijdslimiet te blijven, terwiijl bij de 16 km. je stukken kon inlassen door snel te marcheren om een beetje op adem te komen.

En inderdaad je moest over een beresterke conditie beschikken, dat had ik destijds door mijn voetbalopleiding (speelde op dat ogenblik bij de UEFA junioren).
Omdat we volop in de Kerstsfeer vertoeven, wil ik volgend (Kerst) verhaal eraan vastknopen.
Samen met een collega voetballer (hij van Waterschei en ik van Patro Eisden) hebben bij de laatste fysiekeproeven tellend voor het eindexamen, drie kameraden geholpen tijdens de 16 km. Geloof het of niet maar ik heb daar vanaf het keerpunt gelopen met 4 FAL's en mijn collega van Waterschei ontlaste onze drie makkers van de kleine rugzak en helmen. Je had ons moeten zien lopen. Voor de kenners willen wij eraan toevoegen, dat wij pas op het allerlaatste stuk langs de Maas aan de achterkant van de Genieschool ons terug in kledij stelde t.t.z. het materiaal teruggaven aan onze drie makkers.
... en ja we waren op tijd binnen.

Nog een Zalige Kerst en een spetterend jaareinde gewenst.

papafreddy

29 dec 2007, 12:13

Peetje Maurice schreef:Die examens uit wat bestond dat dan? Natuurlijk zal er veel theorie bij geweest zijn, maar hoe zit (of hoe zat dat) met de praktijk? In mijn tijd werd er daarover nogal veel gezeverd. Ik weet niet of ik het moet geloven, maar er werd dikwijls gezegd dat de opleiding van een KRO niet van de poes was. Men sprak daar van lopen met rugzak van 25 kilo en van dergelijke zaken. Die rugzak van 25 kilo, dat heb ik gehoord van mijn vroegere leraar nederlands.
De miliciensopleiding die vond ik ook al zwaar genoeg...
Nog even een rechtzetting van een detail: het is wel "wachtmeester" (in één woord, dit even terzijde.
Dag Peet
2de poging om te antwoorden, vannacht geprobeerd maar ben alles kwijt geraakt zodat onze vriend Hawk me nu voor is.
Alvast bedankt voor de verbetering van taal fout.
Niet te vlug he Peet, in februari meer over die fychische proeven.
Wat hadden wij al van lessen en daar na dito examens?
- Dril op de ere koer in Lombardsijde, en de Sm hadden dan de gewoonte om je een loef af te stekken, zo liepen ze dan tegen een muur, want ze hoorden je bevelen niet, dit moest je doen op langsrichting van de koer en nog tegen wind, zij waren aan de kantine en u stond aan de andere kant!!
- Theorie en praktijk over NBC, falout bepalen bij ontploffing van tactische kernbom en de weg bepalen door dat gebied zodat je een min aan bestralling oploopt.
- Het Hawk mat in theorie en praktijk leren kennen, alles zelf opzetten, in werking brengen tot agregaat toe, mee werken, want hoe kan je bevelen geven als je hetzelf niet kan!!!!!
- De theorie van het hawk mat, hoe is alles opgebouwd was, beperkte blokschema's hoe de radar's werkten enz.
- Bewapening
- Radio procedure's
- Reglementen, ook militaire.
- EHBO
- Topografie, met de nodige droppings overdag en snachts in het achterland van de polders, hebben de nodige km afgelegd, waren dagen van 35km tot 50 km
- Staf Techniek, vb: hoe is de militaire orgaan opgebouw, in wat bestaat 1Be corps?
- AUBILITY TO SURVIVE (A.T.S), onze vriend Hawk heeft hierover al verteld.
Er zullen nog zaken zijn die ik vergeten ben, als ik mijn cursussen doorneem zie ik zaken waarover onze vriend Expert reeds sprak namellijk 2ATAF en CRC ERNTEBRUCK, ja als je dit nie zo constant nodig hebt vergeet je toch wat, jammer!!
We hadden ook veel sport en vuren in de plaatselijk schietstand, die nu om milieu reden niet meer in gebruik is, zoals deze in Steenbruggen.
Tot half weg de jaren 90 ging ik nog elke laatste vrijdag van de maand gaan vuren met GP of FAL of VIGNERON, want door afschaffing van MD zijn die oef ook in verval geraakt, wapens werden voor ons in orde gebracht en ook gereinigd achteraf.
tJa tijdens die opleiding heb ik meer moeten studeren dan tijdens mijn burger opleiding tot Graduaat electronica, ja wij waren ook wat ouder dan de meeste Sm die toen rond 18 jaar waren, ik was er al 22.
Vandaar ook dat de meeste van ons reeds al een vriendin hadden, ook veel van mijn vrienden waren reeds gehuwd want samen wonen was toen niet in de mode!
Zo dat was het een beetje
MVGr.
PapaFreddy