62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

papafreddy

29 dec 2007, 12:42

Peetje Maurice schreef: 16 kilometer lopen , amaai mijne frak, ik veronderstel dat men rustpauzes niet bestonden, men moest dus wel degelijk over een bijzonder goede fysiek beschikken, en zonder wapen, kan ik me voorstellen, veronderstel dat er zo iemand bij was die het niet meer zag zitten...

Der Peet :wink:
Hallo zeg
Jullie verplichten me hierover teen en tander te zeggen.
De afstand van 9 km hebben we moeten afleggen in 1 uur dit voor onze bevordering tot Wm, die 16 km was voor onze bevordering tot Adj.
Die 16km was de afstand van de kazerne van Lombardsijde tot aan het Albert I monument dan terug naar via het dorp Lombardsijde naar de kazerne.
Die afstand werd afgelegd met volledige gevechts uitrusting incluis Fal wapen.
Met een gevulde rugzak en ook water in de veldfles.
Wat de tijds limit betreft twijfel ik tussen anderhalf uur en 2 uur, maar ik zou de voorkeur geven aan 2 uur, misschien kom ik hier over terug in mijn memoires, waar er meer uitleg over in staat.
En inderdaad ik ben een West-Vlaming, toen in Essentho ('76) was zeker een derde van Offr korps van West-Vlaamse afkomst, eigenaardig!
Er waren nog fychische proeven, maar later meer hierover, dit waren ook de proeven bestemd voor de beroeps, die ze elke jaar moesten doen, en een bepaalde score moesten halen volgens leeftijds barema.
kWeet nog dat een bepaalde Ooffr van de BOC niet aan zijn limiet kwam, jammer maar de man is al overleden.
Ja onze opleiding was fychisch zwaar maar wat ik hoor van mijn schoonbroer die bij de stormfuseliers was, dat was ander koek, dat was na para's de zwaarste opleiding, daar ging geen dag voorbij dat ze ene moesten wegvoeren naar het ziekenhuis wegens breuken en dergelijke!!
Wij kunnen niet klagen, en ik bedoel alle kerels die bij het Hawk wapen was van Hoog tot Laag, een luxe leven!!!!!
Zo dat was het een beetje
MVGr.
PapaFreddy

Pierre

29 dec 2007, 16:01

Hallo anciens!
Wat Papafreddy hierboven schrijft kan ik beamen dat dit reeds in 1953 bestond. Ik was toen Kand. O/Off (witte lintjes) in Lombardzijde en onze fysieke test bestond inderdaad toen al uit "de 16km" met gevulde rugzak, wapen (in die tijd Mauser) helm en gevechtskledij. Bij aankomst moesten we over de evenwichtsbalk op de hindernissenpiste en daarna nog 5 patronen afvuren op doelen die op het strand waren opgesteld. Daarna pas werd de tijd afgeklokt en dat moest minder dan 2 uren zijn. Het was toen juni en de zon scheen onbarmhartig. Drinken mocht niet want je drinkbus moest nog vol zijn als je aankwam.
Groetjes
Pierre
Geniet van 't leven, 't is later dan je denkt!

radio-operateurke

29 dec 2007, 18:00

Beste vrienden, de looptesten waren toch niet alleen voor KRO en KROO's; ik heb in Essentho ook de 9 km gelopen hoor!! Ik kon daarna 2 dagen de trappen niet meer op of af van stijfte :( :( De 16 heb ik niet meer gelopen, ik had er mijn buik van vol en door te hoge hartslag werden ze steeds uitgesteld tot mijn afzwaai aankwam. Het was inderdaad met volle bepakking, staalhelm, rugzak, vigneron en bottines. Indien je niet geslaagd was, moesten de tests overgedaan worden.
Freddy; 'k ben benieuwd naar je "memoires", de wegen van ieder liepen niet zo ver uit mekaar en de essentie van een goed team is dat je op ieder moment op iedereen kan rekenen; dit lukt meestal niet door een schrikbewind te voeren; dit werd door sommige "beroeps" niet zo goed begrepen. 'k Moet er ook nog bij vermelden dat de mensen die de proeven moesten afleggen meestal aangemoedigd werden door de beroeps en nooit belachelijk gemaakt; zoals je soms hoorde van andere bataljons. 't Was daar in het verre Duitsland nog zo slecht niet.
We waren daar met ons gat in de boter gevallen, zoals men hier bij ons zegt. Achteraf hoorde ik van vele collega-miliciens dat het er in sommige eenheden er nogal anders aan toe ging. In mijn jaren waren er in Essentho geen KRO's. Allen prettige jaarovergang :D en tot één dezer... :wink:

Expert

29 dec 2007, 19:34

Paar aanvullingen:

64 A was een reserve bataljon, dat in geval van nood (oorlog) zou functioneren met het HAWK materieel van de luchtdoelartillerieschool. Ik vermoed dat ook 31 A een reserve bataljon was, maar dan uitgerust met kanonnen 20 mm (C 20), waarvan uitvoerige beschrijving hierboven. Toen landsverdediging daar nog geld voor had deden die reserve eenheden regelmatig "wederoproepingen", oefeningen waarbij reserve-personeel ingezet werd onder leiding van actief personeel.

Dat antitankwapen van Peetje was waarschijnlijk een "blindicide". Zo'n lange buis waar je achteraan een raket moest instoppen en die dan afvuren op een gepantserd voertuig. Het wapen werd bediend door twee personen en de "lader", die achteraan zat, moest bij het vuren goed opletten dat hij niet getroffen werd door de steekvlam van de vertrekkende raket.

Bij alle schietoefeningen werden en worden de kogels nauwgezet geteld. Het verdwijnen van één kogel werd beschouwd als een drama. De hogere overheden moesten ingelicht worden (nu zal dat misschien wel minister Flahaut zelf geweest zijn) en er moest onmiddellijk een onderzoek ingesteld worden. Daar werd inderdaad niet mee gelachen.

Aan alle deelnemers een voorspoedig en dus gezond 2008 toegewenst!
expert

echt woar

29 dec 2007, 20:02

zeg peet
Zo te lezen ..veel meegemaakt ...moet wel iets rechtzetten ..i.v.m MI50
was niet in Lombardsijde wel ...in kamp Leopolsburg ,waar ook de vuurdoop ons ''voorgeschoteld'' werd.
Wat betreft groene of rode lintjes ... was simpel ... zij kozen richting - wij niet .
Tack evals (2 meegemaakt) of mobiliety (1 maal) .. was ...nu eenmaal
nodig om het kunne van gans die machtsmachine ...het kunne of on kunde
waar de brave burger géén enkele en zal nooit zijn boodschap aan geven en mag geven .
Zal nu wel ..weer verkeerd opgevat ...een dier wreet en een mens moord .
Goed jaar einde aan alle - van die hawk van dicht bij en verre ervaren hebben ..

Danny.

29 dec 2007, 21:18

Expert schreef:... Dat antitankwapen van Peetje was waarschijnlijk een "blindicide".
Expert ??? :wink: :wink:

Een blindicide was inderdaad een soort raket en er was dus geen terugslag, daareentegen had de energa dit wel, omdat de energa op de loop van een geweer werg geplaatst, en gewoon met een soort losse flodder weggeschoten, vandaar die nogal ferme terugslag. De oefen energa geleek ook nogal goed op een paddestoel.

Groetjes aan iedereen en een goede gezondheid gewenst voor 2008

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Peetje Maurice

29 dec 2007, 21:56

Expert schreef:
Dat antitankwapen van Peetje was waarschijnlijk een "blindicide". !
Met alle respect Expert, maar het was geen "Blindicide", maar wel een "Energa" zoals hier reeds werd geschreven. Nu wordt me stilletjes aan alles terug duidelijker.
De "Energa" die werd vanop de schouder afgevuurd. Dat wapen had een enorme terugslag, dat werd ons vóór het gebruik ervan voorspeld. Zulke wapens ziet men nog op televisiebeelden gebruiken in diverse oorlogsgebieden.

De uitleg die je geeft omtrent de "Blindicide" dat klopt wel waarde Expert, deze werd inderdaad afgevuurd vanop een rijdend voertuig, heb ik nooit mee te maken gehad (wel over gehoord in de lessen van bewapening).

De zogenaamde "Energa" heb ik leren kennen in het kamp van Beverlo, (niet in Lombardsijde of in Essentho) waar we ook de "vuurproef" hebben moeten ondergaan. Fluitende kogels boven de hoofden, al kruipende in een soort gracht, als ik me niet vergis, was er boven onze hoofden wel een prikkeldraad gemonteerd.

Alles wordt me met de minuut duidelijker.

Ook voor jou Expert en je hele familie, een mooi eindejaar en een zegenrijk 2008 toegewenst!

Mvg

Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

papafreddy

29 dec 2007, 22:47

Peetje Maurice schreef:Dat antitankwapen van Peetje was waarschijnlijk een "blindicide", maar wel een "Energa" zoals hier reeds werd geschreven. Nu wordt me stilletjes aan alles terug duidelijker.
De "Energa" die werd vanop de schouder afgevuurd. Dat had eenn enorme terugslag, dat werd ons vóór het gebruik ervan voorspeld. Zulke wapens ziet men nog op televisiebeelden gebruiken in diverse oorlogsgebieden.
De uitleg die je geeft omtrent de "Blindicide" dat klopt wel waarde Expert, deze werd inderdaad afgevuurd vanop een rijdend voertuig, heb ik nooit mee te maken gehad (wel over gehoord in de lessen van bewapening).
De zogenaamde "Energa" heb ik leren kennen in het kamp van Beverlo,
Sorry Peet maar ik zal je moeten terechtwijzen.
Als je een energa granaat afvuurde met een fal wapen vanop je schouder, en je zegt het zelf, een enorme terug slag, mochten ze je weg voeren met een kapotte schouder, was die uit de kom dan had je geluk gehad.
De echte energa granaat, oorlogs munitie is een holle lading, waarbij men mikt tussen romp en koepel van de tank, met een max van 100m bij stilstaand voertuig en 75m bij bewegend.
De kogel was geen gewone kogel voor afte vuren, het was een ballist patroon.
Het is zo dat de oefen energa granaat, een plastieken hamer was met daarin een soort krijt, zodat je op de tank of ander voorwerp mooi de inslag kon zien.
Ik heb in het najaar '76 een ganse dag energa granaten stand geleid in leopoldsburg, heb daar wa meegemaakt samen met de eerst VBV die toen in het leger gekomen waren, sommige van die mieden waren bang op die stand en durfden niet vuren, het gevolg voor mij, savons doof van het geluid bij het vuren, heb zeker 2 weken daarvan last gehad tot alles hopelijk zonder schade terug ok was.
Hoe klaarmaken wapen
- riem ontspannen zodat je hem op de heup lenden kan houden
- lader wegnemen
- gasbuis stop op GR
- trombon op het wapen plaatsen
en dan maar vuren he
Van waar komt mijn info, heb er terug mijn cursussen bijgehaald
Nog een goed jaar eind, en een gezegend jaar 2008
MVGr.
Freddy
BD 1Lt Freddy (R)

Peetje Maurice

30 dec 2007, 09:35

papafreddy, de uitleg die je gaf in je reply van zaterdag de 29ste december om 22u47 is hoogstwaarschijnlijk juist.
Als iemand het kan weten dan is jij dat, want je bent in zulke zaken een "expert", net zoals vriend "expert" dat is.
Kan het zijn dat ik dan niet vuurde met een fal, maar wel zo met een wapen in de vorm van een lange buis, die dus op de schouder werd gelegd?????? Wellicht was dat dan toch geen "energa" maar wel een "blindicide" (?), zoals Expert reeds eerder uitvoerig is uitgelegd.
Ik heb geprobeerd het internet te raadplegen om eens een afbeelding van een "energa" en een "blindicide" terug te vinden, maar noppes. Mocht ik het wapen zien, dan zou ik natuurlijk direct weten met welk wapen we toen mochten vuren in Beverlo. Ben er praktisch voor 100 % zeker van dat dit geen falgeweer was, alhoewel, 100%....ik twijfel dus...

Een mens wordt ook al een dagje ouder :cry: . Sommige zaken vergeet men gewoon, ofwel zitten die nog in het geheugen, maar verkeerd opgeslagen...het is daarom nodig dat men regelmatig het geheugen eventjes gaat "defragmenteren".

Het is wel zo, dat ik me zeker herinner dat er daar een tank stond, die half doorschoten was, op zo'n honderd meter van me verwijderd. Ik zie die tank nog zo voor mijn ogen. Doch door het incident dat er gebeurde tijdens het vuren, waarbij ik eventjes buiten westen was, is de kans groot dat er zich een klein gaatje in mijn harde schijf heeft gevestigd.

Alvast bedankt voor de reactie, ik zal er tijdens één van de komende nachten even over nadenken, ik denk altijd 's nachts, dan is alles rustig en vreedzaam.

Prettige zondag toegewenst en natuurlijk een spetterende overgang van oud naar nieuw en een gelukkig en gezond 2008 aan u en uw familieleden toegewenst.
Van harte,

Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

Danny.

30 dec 2007, 10:27

Om je denken te vergemakkelijken Peetje, ga eens hier klikken, daar ga je beide antitankwapens en ook de afbeelding van vele andere wapens nog kunnen zien. Ook zal je daar eventueel andere zaken uit je geheugen naar voor kunnen halen.
Dat scherm dat je kan zien op de blindicide was eenvoudig om het aangezicht van de schutter te beschermen tegen de "steekvlam" van de vertrekkende raket .
Ook was het raadzaam zich niet achter die open buis op te houden tijdens het schieten, daarom was er ook achteraan een soort veiligheid die door de lader te bedienen was en die hoofdzakelijk diende om te beletten dat de schutter niet "per ongeluk" de trekker zou overhalen terwijl de lader zich nog in die gevarenzone achteraan dat wapen bevond.

De blindicide had geen enkele terugslag omdat dit een buis was die open was aan beide uiteinden.

Ter informatie, ik ben niet de persoon van die informatiebron.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Peetje Maurice

30 dec 2007, 10:50

Met mijn oprecht gemeende dank aan Danny! Het was inderdaad dus een blindicide waarmee ik destijds in Beverlo-Leopoldsburg heb gevuurd! Het raadsel, het mysterie is daarmee opgelost!

Prachtige en interessante website, die ieder miltair en ex-militair (voor zover hij/zij daar belangstelling voor heeft of nog heeft) zou moeten zien!
Mooi werk voor de maker ervan! Proficiat!

Ook voor u een mooie zondag en een gelukkig 2008 voor uzelf en uw familie en voor al degenen die een bijzondere plaats innemen in uw hart!

Danny.

30 dec 2007, 12:34

Zonder dank hoor Peetje en graag gedaan.

En neen, het mysterie is zeker nog niet opgelost.

Als je ook de uitleg bij de energa leest staat daar toch duidelijk te lezen dat dit een wapen was met een flinke terugslag, bij zover dat het je aangeraden was de trekker niet over te halen zoals je dit normaal zou doen, maar gewoon met gestrekte vingers naast het wapen, en enkel met het laatste kootje van je middenvinger de trekker te bedienen.

Hoe jij het dan aan boord gelegd hebt om met een blindicide omver te vallen begrijp ik niet hoor, ten ware je gewoon van de schrik "van je stokje gevallen bent" :lol:

Als je hieronder de foto van die "buis" bekijkt
Afbeelding
dan ruste die buis gewoon op dat klein voetje dat vooraan links op de foto te zien is, op de schouder rustte enkel dat driehoekig steuntje dat juist achter de handgreep zichtbaar is. Bovendien was dit een wapen dat meestal liggend, of ten minste met dat steuntje vooraan ergens op ge plaatst, bediend werd.

Neen Peetje, ik kan mij niet verklaren hoe jij door dit ding te bedienen, omver gevallen bent (of heeft de lader, die normaal nadat hij de raket in de buis geschoven had, op de kop van de shutter moest kloppen, iets te hard geklopt? :lol: :lol: )

Groetjes

Danny
Laatst gewijzigd door Danny. op 30 dec 2007, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

radio-operateurke

30 dec 2007, 12:57

Inderdaad Peet, hoe kan je omvallen wanneer je een blindicide afvuurt? 's Avonds ervoor een beetje te zwaar getafeld misschien? :wink: :wink: Een blindicideraket vertrekt zoals een Hawkmissile vanaf het afuit, dus zonder terugslag. Het probleem van de steekvlam van de raket werd opgelost door, als de lader klaar was met laden en zich in een veilige zone bevond, moest deze de schutter een tikje op de helm geven, zodat deze wist dat de lader in veiligheid was. Dit alles is theorie van mijnentwege, want ik heb nooit een blindicide of energa afgevuurd. Allen een prettig jaareinde en opgelet voor de "terugslag" :D :D

echt woar

30 dec 2007, 15:33

Halloo
Inderdaad blindcide is .;zoals bazooka(zie wikipedia)..energa ..ik geloof wel dat je schouderriem wel op een bepaalde manier onwonden werd..
Heb gezien en gehoord echtte blindicide patronen ..als men in opleiding met blindicide schoot was het méér om het geluid te doen (gewenning en drill) ..de real stuff ..geluid en kriutdampe waren toch anders ...
Zo ..:-)

Genieterke

30 dec 2007, 16:32

Wat betreft de Energa Schiethouding:
Je hele lichaam moest fungeren als schokbreker.

Riem van de FAL helemaal uitgeschoven op zijn langst.
Geweerkolf onder de rechteroksel
de riem zo hoogmogelijk over de borst
de riem moest nu boven je linkerelleboog
en aansluitend over je linkeronderarm
onder je linkerpols en er weerom overheen
Het kwam erop neer dat de riem eenmaal om je onderarm gewikkeld was,
dit was nodig om de riem zo goed mogelijk op te spannen.
Aldus omklemde je het wapen steevast zonder dat de kolf (het verlengde van de terugslag) tegen je lichaam drukte.
Bijkomend een voet voorwaarts en een wat achterwaarts
de knieën gebogen als bijkomende buffer.

Als de riem goed strak zat was de terugslag minimaal en half zo dramatisch als men weleens beweerde. Wat wel zeer belangrijk was, je mocht absoluut niet de greep met je hand omklemmen om af te vuren.
Zoals Danny het reeds aanhaalde met het laatste kootje van de middenvinger of de duim.

Het was in ieder geval geen makkelijke houding want het was nu een hele heksentoer om je hoofd dusdanig te plooien dat je de vizierkeep en korrel in een lijn kreeg met het doel (net onder de koepel van de tank).
Vandaar dat de meeste nogal een modderfiguur sloegen tijdens de eerste schietbeurt. :roll:

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !