62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Als ik zo je uitleg lees, ja, dan versta ik het ook niet, waarom ik dan eigenlijk eventjes buiten westen geweest ben. Onbegrijpelijk.Danny. schreef:Hoe jij het dan aan boord gelegd hebt om met een blindicide omver te vallen begrijp ik niet hoor, ten ware je gewoon van de schrik "van je stokje gevallen bent"![]()
Het zou natuurlijk ook louter een psychische oorzaak kunnen geweest zijn. De officier die toen bij ons stond die had ons medegedeeld dat dit zou gepaard gaan met een "terugslag van jewelste" en ik was weer (zoals altijd )de eerste die met dit tuig moest vuren. Ik herinner me dat ik geschoten heb, wat daarna gebeurd is dat weet ik niet meer. Ik kan me zelfs niets meer herinneren of ik het vijandelijk tuig getroffen heb. Wellicht was ik "verstijfd " van angst. Dus het mysterie is eigenlijk niet opgelost. Wat wel opgelost is, is het feit dat ik dus niet met een energa gevuurd heb, maar wel met een blindicide. Het was de enige keer dat we tijdens onze legerdienst dit wapen hebben gebruikt. Wel hadden we toen we in Essentho waren regelmatig schietoefeningen, maar dat was dan allemaal met de Fal (trouwens ook een prachtwapen vind ik) of met de Vigneron. Die schietoefeningen hadden dan plaats als ik me niet vergis in Probsteierwald. Als ik me niet vergis werd deze schietstand ook gebruikt door de Duitsers (den Duits). Niet om te stoefen hoor, maar tijdens de schietoefeningen was ik altijd primus
Nee, in Beverlo had ik echt niet te veel getafeld of gedronken de avond daarvoor, zoals hier werd gesuggereerd!
Deze namiddag wat nagedacht bij mijn moeder thuis...het zou wel eens kunnen dat ik toch ooit met een "energa" gevuurd heb hoor, ik weet het dus niet meer. Maar het feit dat ik neerviel bij het gebruik maken van de blindicide, is echt waar, daar ben ik 100 % zeker van.
Vrienden, niet vergeten dat het voor mij reeds 33 jaar geleden is...
Het mysterie is dus voor een deel opgelost, het andere deel zal vrees ik nooit kunnen worden beantwoord Er zijn wel getuigen hoor van het voorval, maar ja, diegenen melden zich hier niet op dit forum.
Nogmaals dank aan Danny voor de afbeelding van de "blindicide".
Mvg
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Genieterke, niet dat ik gelijk wil hebben hoor maar toevallig vond ik op de site naar waar ik Peetje stuurde betreffende die antitankwapens, een verwijzing naar die sportproeven.Genieterke schreef:Danny, wat betreft de 9 km. binnen het uur klopt (of ze hebben ons voor de gek gehouden). Dit hebben wij destijds opgelegd gekregen in de Genieschool en idem dito in Westhoven.
Ik was blijkbaar toch verkeerd waar ik beweerde dat dit in 1u10 moest afgelegd worden, want daar spreekt men van 70 minuten voor die 9km
En nu gij weer
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Gast
Hey Peetje, met de Blindicide had je een schutter en een lader. De lader schoof de gevleugelde granaat in de buis, wapende het spul, gaf een tik op de helm van de schutter, deze wist daardoor dat hij mocht vuren. De lader ging vliegensvlug hurken en de oren stoppen. De detonatie was verschrikkelijk hard maar van terugslag was hier helemaal geen sprake.
Gr Willem
Gr Willem
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Hoi Danny, 9 km in 1.10 h. of 70 min.; het hing er wel waarschijnlijk vanaf of je in Duitse tijd of in Belgische tijdzone zat waarschijnlijk
. Alle gekheid op een stokje, maar ik meen me wel degelijk te herinneren dat de 9 km gelopen werd in 1 uur en de 15 km in 2 uur.
En Peet jongen, wij waren in dienen tijd nog niet zoveel gewoon als de jeugd nu, dus van de eerste keer dat je schiet flauwvallen kon zelfs de beste overkomen

En Peet jongen, wij waren in dienen tijd nog niet zoveel gewoon als de jeugd nu, dus van de eerste keer dat je schiet flauwvallen kon zelfs de beste overkomen
-
Genieterke - Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Ha, Danny
't Is hier geen kwestie om onbedingt z'n gelijk te halen.
Maar wil niet vergeten dat na de lange afstandloop, er nog enkele proeven afgewerkt diende te worden.
En daar kroop ook tijd in ... vandaar de tijdslimiet van 60 minuten.
Wij mochten dan van de toenmalige sportmonitor Adjt De Moor:
- 100 m. man dragen (beide volledige uitrusting)
- 5 m. koordklimmen
- 0,90 m. hoogspringen
- x m. verspringen (hoe ver weet ik niet meer)
Er is dan een periode geweest dat we dan nog een granaat 50 m. ver moesten smijten in een houtenbak van 1 m. in het vierkant. Je moest zolang blijven smijten dat je er eentje erin had. Maar deze discipline hebben ze afgevoerd vermits er maar weinig inslaagde om 50 m. ver te smijten, gezwegen van in de vierkantenmeterbak te geraken.
En als afsluiter nog een toertje omheen het sportplein 400 m.
Ik zie de sportmonitor nog staan aan de sporthal met een ronde container lauwe koffie. Hij moedigde dan iedereen aan zoveel mogelijk koffie te drinken om het vochtverlies te compenseren.
Er was destijds één uitzondering op deze tijdslimieten en dat was voor de kerels die de leeftijd van 50 jaar bereikt hadden.
En Peet jij dacht dat dit al een hele krachttoer was ... wij kende toen ook de Geniades en dat was nog erger.
Dag 1 Militaire proeven
Dag 2 Sportproeven
De militaire proef uitgevoerd door een peloton manschappen zonder achterblijvers! 16 km. lopen maar nu op de 2 km. een bijkomstige proef afleggen. Vertrekkend vanaf het sportplein bergaf naar het meer, het meer al roeiend oversteken met één M2 boot, langs de Urft via schietstand 5 Infanterie, daar over de hang (Apen)brug, bergop via de stand 9 Gren Smoke naar de schietstand 10 FAL, dan naar de Vuurdoop stand 15, vandaar naar de hindernisbaan stand 26, dan naar St-Joris en daar de trappen naar beneden langs het openluchttheater met aankomst op het Sportplein. Ik kan je verzekeren dat dan van pinten drinken niets meer in huis kwam, want 's anderendaags mocht je de Olympiades afwerken.
Wat hadden wij destijds toch een condities ... en nu
Het Genieterke
Maar wil niet vergeten dat na de lange afstandloop, er nog enkele proeven afgewerkt diende te worden.
En daar kroop ook tijd in ... vandaar de tijdslimiet van 60 minuten.
Wij mochten dan van de toenmalige sportmonitor Adjt De Moor:
- 100 m. man dragen (beide volledige uitrusting)
- 5 m. koordklimmen
- 0,90 m. hoogspringen
- x m. verspringen (hoe ver weet ik niet meer)
Er is dan een periode geweest dat we dan nog een granaat 50 m. ver moesten smijten in een houtenbak van 1 m. in het vierkant. Je moest zolang blijven smijten dat je er eentje erin had. Maar deze discipline hebben ze afgevoerd vermits er maar weinig inslaagde om 50 m. ver te smijten, gezwegen van in de vierkantenmeterbak te geraken.
En als afsluiter nog een toertje omheen het sportplein 400 m.
Ik zie de sportmonitor nog staan aan de sporthal met een ronde container lauwe koffie. Hij moedigde dan iedereen aan zoveel mogelijk koffie te drinken om het vochtverlies te compenseren.
Er was destijds één uitzondering op deze tijdslimieten en dat was voor de kerels die de leeftijd van 50 jaar bereikt hadden.
En Peet jij dacht dat dit al een hele krachttoer was ... wij kende toen ook de Geniades en dat was nog erger.
Dag 1 Militaire proeven
Dag 2 Sportproeven
De militaire proef uitgevoerd door een peloton manschappen zonder achterblijvers! 16 km. lopen maar nu op de 2 km. een bijkomstige proef afleggen. Vertrekkend vanaf het sportplein bergaf naar het meer, het meer al roeiend oversteken met één M2 boot, langs de Urft via schietstand 5 Infanterie, daar over de hang (Apen)brug, bergop via de stand 9 Gren Smoke naar de schietstand 10 FAL, dan naar de Vuurdoop stand 15, vandaar naar de hindernisbaan stand 26, dan naar St-Joris en daar de trappen naar beneden langs het openluchttheater met aankomst op het Sportplein. Ik kan je verzekeren dat dan van pinten drinken niets meer in huis kwam, want 's anderendaags mocht je de Olympiades afwerken.
Wat hadden wij destijds toch een condities ... en nu
Het Genieterke
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
HalloGenieterke schreef:Ha, Danny
Het Genieterke
De konditie proeven ook voor de beroeps, maar wel met een tijdstabel volgens leeftijd, dus de jongere gasten het vlugst en hoe ouder hoe trager dat je mocht zijn.
Volgende proeven in volledige gevechtsuitrusting met rugzak en gevulde waterfles met wapen fal.
- 16 km lopen in tijds limiet van 2 uur
- 100m man dragen in brandweer greep met volledig uitrusting met 2 wapens in de weg
De dag ervoor of erna was er in sportuitrusting :
- granaatwerpen
- hindernissen parcour (eenvoudig parcour, niet da van de para's)
- 100m sprint
- touwklimmen
- verspringen
Dit waren de oef in '76 die uitgevoerd werden bij het Bn 62a Hawk
MVGr.
PapaFreddy
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
O N G E L O O F L IJ K, amaai, dat lijkt me zo op het eerste zicht iets onmenselijks, eerder iets voor de Amerikaanse marineenheden, je kunt terecht fier zijn op wat jullie hebben gepresteerd! Jammer dat je nu die conditie niet meer hebt nietwaar, maar wat wil je? Een mens wordt ouder én er zijn toch grenzen aan het uithoudingsvermogen van een mens...Genieterke schreef: En Peet jij dacht dat dit al een hele krachttoer was ... wij kende toen ook de Geniades en dat was nog erger.
Dag 1 Militaire proeven
Dag 2 Sportproeven
Wat hadden wij destijds toch een condities ... en nu![]()
Het Genieterke
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
De zware fysieke prestaties werden ook gepresteerd in andere gevechtseenheden, wij als Geniakken hadden er geen patent op.
Er werden destijds prestaties geleverd, die hoogstwaarschijnlijk vandaag de dag niemand nog zou doen.
Om het nu eens niet over de Genie te hebben, denk ik bijvoorbeeld aan de Jagers en dan specifiek de Verkenners (Recce) die in putteke winter rond toerden met hun Jeep Willy's waarvan het dekzeil verwijdert en de voorruit neergeklapt.
Verkleumde hoopjes ellende waren het ... ik had met ze te doen.
Het Genieterke
Er werden destijds prestaties geleverd, die hoogstwaarschijnlijk vandaag de dag niemand nog zou doen.
Om het nu eens niet over de Genie te hebben, denk ik bijvoorbeeld aan de Jagers en dan specifiek de Verkenners (Recce) die in putteke winter rond toerden met hun Jeep Willy's waarvan het dekzeil verwijdert en de voorruit neergeklapt.
Verkleumde hoopjes ellende waren het ... ik had met ze te doen.
Het Genieterke
-
Gast
Genieterke...50m een granaat wegsmijten is een hele krachttoer, vooral omdat een granaat meestal "onderhands" moest gegooid worden. Er waren bij mijn weten twee soorten ontstekingen bij granaten. Je had de lepel waar je de pin met ring uittrok de lepel met granaat had je in je vuist, bij het werpen klapte de lepel omhoog en ontstak er een vertragingsmechanisme in werking van 7sec. Deze granaten werden gebruikt voor nabije doelen..laat ons zeggen 25 à 50 m. Een tweede type was de granaat die je afschoot met je FAL als mortier De granaat was bevestigd op een buis die over de loop van je geweer pastte. Het ontstekingsmechanisme bestond uit een hoed die je aftrok van een cilinder...op die cilinder zat een wit linnen lint gewonden met op het uiteinde een loden stuk. Door het krachtige wegschieten met een speciale patroon uit je FAL ontwond het lint zich dankzij dat loden uiteinde en trok in zijn vlucht een pin uit de granaat, op dat moment gebeurde er nog niets ongeacht de tijdsduur van de granaat in de lucht. Zij bevond zich wél in gewapende toestand...ttz als de granaat neerkwam gebeurde de ontsteking door de schok ongeacht de hoek van de granaat...ze ontplofte dan binnen de twee seconden. Om ze af te vuren plaatste je de kolf van je wapen op de grond met de trekker naar jou gericht. je voet stond op de draagriem aan het aanhechtingspunt der kolf. Rechtshandigen richtten het geweer met de linkerhand in een bepaalde hoek naar de vijand, met de duim van de rechterhand haalde je de trekker over, het was gissen én oefening om de granaat via een hoge sierlijke boog op het doel te krijgen. Ttz een beetje feeling om je hoek te bepalen...Dé granaat dus om ze zeer ver te droppen. Je kon ze ook met de hand gebruiken...als je ver kon werpen....een lepelgranaat op 25 meter gebruiken kon indien tijdig opgevangen door de vijand nog je eigen dood betekenen.
Maar ik hou het nu even op prettig vuurwerk...ik gooi jullie dus een pretgranaatje boordevol gezondheid en champagnebubbels...met lepel...jullie mogen teruggooien
Veel geluk old pals !!!
Gr Willem
Maar ik hou het nu even op prettig vuurwerk...ik gooi jullie dus een pretgranaatje boordevol gezondheid en champagnebubbels...met lepel...jullie mogen teruggooien
Veel geluk old pals !!!
Gr Willem
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Hello iedereen, betreffende die toegemeten tijd. Het gaat er hem niet om gelijk of geen gelijk te hebben, maar gewoon omdat er bij mij ergens, in wat er mij nog overblijft van geheugen, een relatie legt tussen 9 kilometer en 1u10.
Nu zou het wel zo kunnen zijn dat het is zoals Genieterke hier aanbrengt dat er na die loopproef nog enkele andere proeven dienden afgelegd te worden.
Allee, het is bijna 2008. Ik zal hier maar nogeens aan iedereen het allerbeste wensen voor een goede gezondheid, en misschien een goed middeltje om die gaatjes in die hersencellen te dichten
Groetjes
Danny
Nu zou het wel zo kunnen zijn dat het is zoals Genieterke hier aanbrengt dat er na die loopproef nog enkele andere proeven dienden afgelegd te worden.
Allee, het is bijna 2008. Ik zal hier maar nogeens aan iedereen het allerbeste wensen voor een goede gezondheid, en misschien een goed middeltje om die gaatjes in die hersencellen te dichten
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Straffe gasten allemaal, 'k Begin mij af te vragen of ik wel in 't leger geweest ben. Ook aan allen duizend bommen en granaten gewenst. (Wel feestbommen en snoepgranaten en een paar glaasjes mazout om de binnenkant te mazouteren 
-
Hallo Hawk
De DEF GREN waar wij toen mee smeten was cylindervormig gewafeld en was tamelijk zwaar (maten en gewichten weet ik niet meer). Door zijn gewicht en goede handteerbaarheid kon je er ver mee smijten.
Wij kenden enkel het bovenarms smijten met gestrekte arm, een techniek die aangeleerd moest worden (was niet vanzelf sprekend). Maar eenmaal deze techniek onder de knie kon je er verder mee smijten als de gebruikelijke steen-weg-werp-techniek. Maar ook toen geraakte de meeste maar 30 à 40 m. ver. Het was maar ca. 10% die 50 m. ver geraakte.
Paar jaar nadien zijn deze granaten vervangen door eivormige, kleinere en lichtere granaten. Deze granaten kon je echt niet ver smijten, te klein en te licht. Ze lagen trouwens niet goed in de hand. We plaatsen ze dan ook tussen ons duim en middenvinger en de wijsvinger op de top en smeten deze met de steen-weg-werptechniek.
Voor de correctheid voeg ik een foto toe uit 1972 van vriend René Bierinckx een echte Jager van het 2de Jagers te Paard in perfecte granaatwerphouding.

Het Genieterke
De DEF GREN waar wij toen mee smeten was cylindervormig gewafeld en was tamelijk zwaar (maten en gewichten weet ik niet meer). Door zijn gewicht en goede handteerbaarheid kon je er ver mee smijten.
Wij kenden enkel het bovenarms smijten met gestrekte arm, een techniek die aangeleerd moest worden (was niet vanzelf sprekend). Maar eenmaal deze techniek onder de knie kon je er verder mee smijten als de gebruikelijke steen-weg-werp-techniek. Maar ook toen geraakte de meeste maar 30 à 40 m. ver. Het was maar ca. 10% die 50 m. ver geraakte.
Paar jaar nadien zijn deze granaten vervangen door eivormige, kleinere en lichtere granaten. Deze granaten kon je echt niet ver smijten, te klein en te licht. Ze lagen trouwens niet goed in de hand. We plaatsen ze dan ook tussen ons duim en middenvinger en de wijsvinger op de top en smeten deze met de steen-weg-werptechniek.
Voor de correctheid voeg ik een foto toe uit 1972 van vriend René Bierinckx een echte Jager van het 2de Jagers te Paard in perfecte granaatwerphouding.

Het Genieterke
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Tja Willem, wat ik hieral lees over die granaten van u en de volgende personen.Hawk schreef:Genieterke...50m een granaat wegsmijten is een hele krachttoer, vooral omdat een granaat meestal "onderhands" moest gegooid worden. Er waren bij mijn weten twee soorten ontstekingen bij granaten. Je had de lepel waar je de pin met ring uittrok de lepel met granaat had je in je vuist, bij het werpen klapte de lepel omhoog en ontstak er een vertragingsmechanisme in werking van 7sec.
Gr Willem
je hebt twee soorten granaten de defensieve handgranaat (M51) en de offensieve granaat.
a: de offensieve handgranaat M51:
de ontstekingsdispos. met ontsteker M50: de lepel genoemd
met ontsteker alwys : het kapje
de kleur is geel met rode rand
je hebt de ali staaf voor gebruik als def gren rifle : afvuren met geweer, deze niet afvuren met lepel maar met de always
b: de offensieve granaat:
vb is de rookgranaat en de traangasgranaat
met de rookgranaat heb je een gevaren zone van 10 m als je ongedekt bent
Je hebt ook verschillende ontstekers:
Ontsteker A.W.F. (All Ways Fuse) : komt tot perkutie als ze inslaat te gebruiken bij afvuren met vb Fal
Ontsteker M50 : ze is onmiddelijk gewapend na uittrekken van de pin of kap
Je mag de ontsteker nooit bij de koker nemen gevaar voor ontploffing door warmte van hand
Morgen mee uitleg over de soorten knalkokers en hoe de houding is bij het werpen en de consignes
MVGr.
PapaFreddy (ex lesgever bewapening in essentho)
-
BLACKJACK - Lid geworden op: 30 dec 2006, 09:48
Yookes allemaal,
een happy newyear aan everybody, aan alle oefengranaten en andere , een goede gezondheid en een vreugdevol 2008 gewenst
, en da ter ng veel mg gepaleverd worden hier op dit forumke
( wel veruit het succesvolste vn allemaal ondertussen waarvr ook nen dikken proficiat
Grtz,
Blackjack
( ancien 77 D-site Essentho)
een happy newyear aan everybody, aan alle oefengranaten en andere , een goede gezondheid en een vreugdevol 2008 gewenst
Grtz,
Blackjack
( ancien 77 D-site Essentho)