62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
spelertje, als jullie na de opleiding in Lombardsijde vertrokken zijn naar Koksijde, waren jullie dan niet bij de luchtmacht (????) en voor de experts onder ons, was het 62ste A dan ooit in Koksijde, ik heb daar zo mijn twijfels over....spelertje schreef:Hallo
zijn er nog mensen die hun legerdienst in het 62A gedaan hebben van Mei 1966 tot April 1967 . Ik heb een opleiding gehad in lombardsijde en daarna vertrokken wij naar koksijde , om de laatste maand terug te keren naar lombardsijde .Waarschijnlijk zijn er nog mensen die daar gelegerd waren .graag een reactie misschien ?
Hopelijk voor jou meldt er zich iemand aan "spelertje", die net als jij dienst gedaan heeft te Lombardsijde en later in Koksijde!
Ik wens je héél veel succes toe bij het terugvinden van vroegere legermakkers!!!
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag PeetPeetje Maurice schreef:spelertje, als jullie na de opleiding in Lombardsijde vertrokken zijn naar Koksijde, waren jullie dan niet bij de luchtmacht (????) en voor de experts onder ons, was het 62ste A dan ooit in Koksijde, ik heb daar zo mijn twijfels over....spelertje schreef:Hallo
zijn er nog mensen die hun legerdienst in het 62A gedaan hebben van Mei 1966 tot April 1967 . Ik heb een opleiding gehad in lombardsijde en daarna vertrokken wij naar koksijde , om de laatste maand terug te keren naar lombardsijde .Waarschijnlijk zijn er nog mensen die daar gelegerd waren .graag een reactie misschien ?
Der Peet
Over u vraag hier meer uitleg, de bron is "www.mil.be"
BASIS KOKSIJDE
Tegelijk met de ontbinding van de 13 JW op 1 juli 1958 werd aan het vliegveld de huidige benaming Basis KOKSIJDE of B KOKS, gegeven en kreeg het de rol toebedeeld van herontplooiingsvliegveld.
Van 1964 tot 1967 verschafte KOKSIJDE ook onderdak aan een Landmachteenheid: op 1 juli 1964 werd in KOKSIJDE het 62 Bataljon Luchtdoelartillerie (62A) opgericht.
Het bataljon werd hier volledig uitgerust met HAWK-missiles om, na een intensieve training, in 1967 zijn positie in te nemen in de Belgische sector van de NAVO luchtverdedigingsgordel aan het IJzeren Gordijn.
In september 1968 verhuisden de staf, de stafdiensten, de C en de D batterij naar Essentho
In oktober 1969 verhuisden de A en B batterij naar Korbach
Tenslotte kreeg de Basis KOKSIJDE op 7 februari 1989, bij beslissing van de Generale Staf, de naam "Basis Adjt VI F. ALLAEYS". Dit als huldebetoon aan Frans ALLAEYS die, samen met zijn bemanning, op 27 juni 1965 tijdens een humanitaire opdracht in het voormalig BELGISCH CONGO vermist werd.
Van 17 mei 1967 tot 20 mei 1994 verbleef het Centrum voor Militaire Vorming (CMV) als korps van Hoofdkwartier Commando Training & Support van de Luchtmacht te KOKSIJDE. Het fungeerde als opleidingscentrum in voor de basisopleiding van miliciens, Kandidaten Reserve Onderoficieren, Tijdelijke Vrijwilligers en Beroepsvrijwilligers van beide landstalen.
Wat betreft 43A die werd heropgericht op 15 september 1963 en verbleef tijdelijk in Lombardsijde en verhuisde in juni 1966 naar Brakel
Zo peet ik hoop dat hiermee teen en tander duidelijker wordt voor U, dat de mist optrekt.
MVGr
PapaFreddy
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Juist Freddy, ik meen me te herinneren dat tijdens mijn opleiding in de baron Michel te Mechelen op de lijst van mijn uiteindelijke eenheid 62A "KOKSIJDE" stond en niet Lombardsijde. Uiteindelijk werd het in juni 68 aangepast naar Essentho. Wie had er in deze ontstuimige jaren ooit gedacht dat wij hier nu anno 2008 daar nog over zouden mailen. De enige mail die wij toen kenden was "airmail". Dit is door de uitvinding van de PC ook bijna volledig naar het museum verwezen. Groeten aan iedereen, Raf.
-
spelertje - Lid geworden op: 08 jan 2008, 13:47
Beste
Toen ik mijn legerdienst begon in Lombardsijde was het 62 A reeds gelegerd in Koksijde . Na onze opleiding zijn we het 62 A gaan vervoegen .We waren daar tesamen met de luchtmacht .Ik was in de C batterij . Het 43 A was dan reeds in Duitsland . Al wat ik nog weet dat we ik denk de laatste maand van mijn legerdienst heel het 62 A naar Lombardsijde verhuist zijn . Hoelang ze daar nog gebleven zijn weet ik niet meer .
Groeten
Toen ik mijn legerdienst begon in Lombardsijde was het 62 A reeds gelegerd in Koksijde . Na onze opleiding zijn we het 62 A gaan vervoegen .We waren daar tesamen met de luchtmacht .Ik was in de C batterij . Het 43 A was dan reeds in Duitsland . Al wat ik nog weet dat we ik denk de laatste maand van mijn legerdienst heel het 62 A naar Lombardsijde verhuist zijn . Hoelang ze daar nog gebleven zijn weet ik niet meer .
Groeten
-
Emteechauffeurke - Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
Hallo,
Misschien ff een toelichting historie 43A
In 1950 begon het 43A zijn loopbaan als bataljon zware luchtdoelartillerie.Het maakte deel uit van eerste BE corps.
De wieg van 43A stond in Tienen, voor niet lang, het bataljon werd vlug volwassen, verhuisde eind 1951 naar Keulen -Longerich.
In 1959 verhuisde het bataljon naar Tongeren, en wordt uitgerust met de sneller vurende57 en 40mm kanonnen, daar de snelheid van de vliegtuigen alsmaar toe nam, en de bestaande wapens niet meer voldeden, besloot de legerleiding tot aankoop van het HAWK- missele systeem. Het personeel werd in 1963 gevormd in EL-PASO Texas USA, en vestigde zich na thuiskomst in Lombardsijde.
Tot de nieuwe installaties in de BSD klaar waren. In juni 1966 was het dan zover en werd de verre reis naar Brakel ondernomen samen met de steuneenheden 95 cie mat en het 1ste Pel TTR.
Ingekorte versie! BRON: Verwelkomingsbrochure 43A 1pl ttr Brakel
GRTZ,
EMTEEKE
Misschien ff een toelichting historie 43A
In 1950 begon het 43A zijn loopbaan als bataljon zware luchtdoelartillerie.Het maakte deel uit van eerste BE corps.
De wieg van 43A stond in Tienen, voor niet lang, het bataljon werd vlug volwassen, verhuisde eind 1951 naar Keulen -Longerich.
In 1959 verhuisde het bataljon naar Tongeren, en wordt uitgerust met de sneller vurende57 en 40mm kanonnen, daar de snelheid van de vliegtuigen alsmaar toe nam, en de bestaande wapens niet meer voldeden, besloot de legerleiding tot aankoop van het HAWK- missele systeem. Het personeel werd in 1963 gevormd in EL-PASO Texas USA, en vestigde zich na thuiskomst in Lombardsijde.
Tot de nieuwe installaties in de BSD klaar waren. In juni 1966 was het dan zover en werd de verre reis naar Brakel ondernomen samen met de steuneenheden 95 cie mat en het 1ste Pel TTR.
Ingekorte versie! BRON: Verwelkomingsbrochure 43A 1pl ttr Brakel
GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Pierre - Lid geworden op: 05 okt 2002, 12:25
Klopt niet helemaal! 62A werd opgericht in HASSELT in 1960 en was een eenheid met 57mm-kanonnen.Later uitgerust met missiles.Tegelijk met de ontbinding van de 13 JW op 1 juli 1958 werd aan het vliegveld de huidige benaming Basis KOKSIJDE of B KOKS, gegeven en kreeg het de rol toebedeeld van herontplooiingsvliegveld.
Van 1964 tot 1967 verschafte KOKSIJDE ook onderdak aan een Landmachteenheid: op 1 juli 1964 werd in KOKSIJDE het 62 Bataljon Luchtdoelartillerie (62A) opgericht.
Geniet van 't leven, 't is later dan je denkt!
-
zoete - Lid geworden op: 07 sep 2006, 16:23
PIERRE,
Het 62 a is opgericht in julie 1959 in Hasselt ,met inderdaad 57 mm kanonnen
Ik was een van die mannen die uit een GTA kwamen,ik uit het 36 uit WEVEGEM waar het een hemel was, en in HASSELT de hel,gelukkig heb ik er maar een maand geweest ,ben overgeplaatst naar LOMBARDSIJDE waar er een depot kwam van 57mm, en later ook van 40mm en 90mm
maar die dan in mei 1961 ook ontbonden is spijtig want daar was het ook zeer goed
Het 62 a is opgericht in julie 1959 in Hasselt ,met inderdaad 57 mm kanonnen
Ik was een van die mannen die uit een GTA kwamen,ik uit het 36 uit WEVEGEM waar het een hemel was, en in HASSELT de hel,gelukkig heb ik er maar een maand geweest ,ben overgeplaatst naar LOMBARDSIJDE waar er een depot kwam van 57mm, en later ook van 40mm en 90mm
maar die dan in mei 1961 ook ontbonden is spijtig want daar was het ook zeer goed
-
op 1 juli 1964 werd in KOKSIJDE het 62 Bataljon Luchtdoelartillerie (62A) opgericht.spelertje schreef:
Het bataljon werd hier volledig uitgerust met HAWK-missiles om, na een intensieve training, in 1967 zijn positie in te nemen in de Belgische sector van de NAVO luchtverdedigingsgordel aan het IJzeren Gordijn.
In september 1968 verhuisden de staf, de stafdiensten, de C en de D batterij naar Essentho
In oktober 1969 verhuisden de A en B batterij naar Korbach
Een mens leert hier iedere dag bij. Denk niet dat wij als gewone miliciens ooit vernomen hebben wanneer en hoe het eigenlijke 62ste A is ontstaan.
Mijn dank is dan ook zeer groot met die uitleg
Mvg
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Voila tis terug een nieuwe week
Gisteren avond zondag dus zijn we binnen gekomen te Lomabardsijde ten laatste om 24uur
Maandag 12-01-1976
Met dat onweer de laatste tijd zijn er wel wat problemen gerezen. De landbouw heeft het dan lastig, gevolg ze doen beroep op het leger!!
De hoge functionarissen hebben het hard te verduren gehad, zodat het leger opgevorderd werd.
We werden deze week en de volgende weken geconsigneerd of duidelijker gezegd, we mochten de kazerne niet verlaten, voor mij is dat niet zo erg want ik ga toch nooit weg.
Dag Willem ken jij nog het adres van Lombardsijde?
Hieronder het adres van toen, voor jullie (KROO) was het dezelfde blok maar een ander kamer.
W.M.K.R.O. ?????? Freddy
Stm nr. 75/01111 Blok 13 Kamer 7
Luchtdoelartelerieschool
Opleidingsbatterij
Kwartier Lombardsyde
Zeelaan 100
8440 Westende
Zo dit is het terug voor deze week
MVGr.
Papafreddy
Gisteren avond zondag dus zijn we binnen gekomen te Lomabardsijde ten laatste om 24uur
Maandag 12-01-1976
Met dat onweer de laatste tijd zijn er wel wat problemen gerezen. De landbouw heeft het dan lastig, gevolg ze doen beroep op het leger!!
De hoge functionarissen hebben het hard te verduren gehad, zodat het leger opgevorderd werd.
We werden deze week en de volgende weken geconsigneerd of duidelijker gezegd, we mochten de kazerne niet verlaten, voor mij is dat niet zo erg want ik ga toch nooit weg.
Dag Willem ken jij nog het adres van Lombardsijde?
Hieronder het adres van toen, voor jullie (KROO) was het dezelfde blok maar een ander kamer.
W.M.K.R.O. ?????? Freddy
Stm nr. 75/01111 Blok 13 Kamer 7
Luchtdoelartelerieschool
Opleidingsbatterij
Kwartier Lombardsyde
Zeelaan 100
8440 Westende
Zo dit is het terug voor deze week
MVGr.
Papafreddy
-
Juist, dat hadden we destijds nooit durven aan denken! Ja, de "airmail" die was reeds gekend, dat was dus na de postkoets. Wie had ooit durven denken dat wij dit nog zouden kunnen, dertig jaar later, over alle belevenissen nog een herinneringen ophalen! Tegenwoordig zijn we voor wat betreft dit onderwerp op het forum zo'n beetje in de afdeling "bewapening" belandt. Men kan ervan uitgaan dat hoe sneller de vliegtuigen vlogen, de kanonnen en andere tuigen niet meer konden volgen en dat er dan de "missiles" aangekomen zijn. Ik heb me ook altijd de vraag gesteld hoeveel geld één missile zou gekost hebben....om nog maar te zwijgen over andere apparatuur die het mogelijk maakten om zo één grote "pijl" te laten afvuren.radio-operateurke schreef: Wie had er in deze ontstuimige jaren ooit gedacht dat wij hier nu anno 2008 daar nog over zouden mailen. De enige mail die wij toen kenden was "airmail". Dit is door de uitvinding van de PC ook bijna volledig naar het museum verwezen. Groeten aan iedereen, Raf.
Er lijkt zo toch ook enige verwarring te ontstaan omtrent de werkelijke oprichting van het 62ste A. Over het ontstaan van het 43ste A is men het over het algemeen wel eens.
Met vriendelijke groeten,
Der Peet
-
Dag PeetPeetje Maurice schreef:Er lijkt zo toch ook enige verwarring te ontstaan omtrent de werkelijke oprichting van het 62ste A. Over het ontstaan van het 43ste A is men het over het algemeen wel eens.
Met vriendelijke groeten,
Der Peet
Je weet dat een Bn nauw verbonden is met zijn "standaard"
zie hier de geschiedenis van 62a en zijn standaard
Geschiedenis :
Bij besluit van de Regent Nr. 5755, dd. 3 februari 1949, werd een standaard toegekend aan het 41e Regiment Artillerie dat de tradities van de GTA overnam. Op 9 november 1951, werd door Zijne Majesteit Koning Boudewijn 1, het embleem overhandigd aan Luitenant-Kolonel G. Zwaenepoel, korpsoverste van de eenheid, die ondertussen was omgedoopt tot het 41e Artillerie Bataljon.
Op 15 oktober 1957 werd het 41e Artillerie Bataljon "EM en Det EM 41e Bn GTA" genoemd. (Territorale Wacht voor Luchtafweer). Ze behielden het embleem.
Ten gevolge van de ontbinding in vredes- en oorlogstijd van het 41 Bn GTA, werd de Standaard op 16 november 1959 overgedragen aan het Koninklijk Museum van het Leger en van de Militaire Geschiedenis.
Bij Koninklijk Besluit Nr7287 dd. 26 augustus 1959 werd de standaard toegekend aan het 62e Artillerie Bataljon. Hetzelfde Koninklijk Besluit legde de vervanging op van het voetstuk door een nieuw, met het nr. 62.
Het 62e Artillerie Bataljon nam de tradities over, en op 1 april 1960 werd op het voorplein van het Jubelpark, door Zijne Majesteit Koning Boudewijn 1, de standaard overhandigd aan Luitenant-Kolonel Balaes, eerste korpsoverste.
Tengevolge van de ontbinding in vredes- en oorlogstijd van 62 A, werd het embleem wederom op 14 november 1963, overgedragen aan het Koninklijk Museum van het Leger en van de Militaire Geschiedenis.
Op 1 juli 1964 werd 62 A opnieuw opgericht. Op 18 oktober 1964 werd,te Koksijde, door de Minister van Landsverdediging, de Heer Segers, de Standaard overhandigd aan Luitenant-Kolonel Tonglet,Korpsoverste. Het 62e Artillerie Bataljon behield het embleem tot de tweede ontbinding in juni 1994.
Bron : "AD UNUM" 1959 - 1994
Met vriendelijke dank aan : A.S.B.L. "Amicale 62 A Vriendenkring" V.Z.W.
Voor foto's en dergelijke zie de link:
http://groups.msn.com/essenthokorbach62 ... daard.msnw
Historiek van het Wapenschild
Het voornaamste motief van het wapenschild is de zwaan. Oorspronkelijk in goud op een zandkleurige achtergrond, kleuren die de gehechtheid aan Vlaanderen symboliseren.
De zwaan hield een schild met de kleuren van de Artillerie. Een groot aantal mythes en tradities omringt deze onbevlekte vogel, die het mannelijk bevruchtend en het lichtgevend licht symboliseert. De zwaan herinnert in het bijzonder aan de stad Brugge. Het 41ste Artillerie Bataljon dat in 1959 aan de oorsprong lag van 62A was in deze stad gelegerd.
Het 41ste Artillerie Bataljon had de zwaan overgenomen van het wapenschild van de Raadgever P. Lanchais. In 1448 kwamen de bruggelingen in opstand tegen hun vorst, Hertog Maximiliaan, die ze opsloten en zijn raadgever onthoofden.
Wanneer de Hertog beloofde te voldoen aan de brugse eisen werd hij vrijgelaten. Om de bruggelingen te straffen, voor de dood zijner raadgever, beval hij hun, terzijner nagedachtenis, voor eeuwig zwanen op de waterlopen te houden. De spreuk "AD UNUM" ,(allen voor een) vindt ook zijn oorsprong in 41 A. Ze werd gekozen door Luitenant-Kolonel Balaes, Korpsoverste van 41 A later 62 A, teneinde zijn manschappen tot een perfecte samenwerking aan te sporen.
In 1969 werd het wapenschild van 62 A , door Onderofficier hersteller C. Nuyts (Delta batterij) gewijzigd, en vervaardigd in het Huis Drago te Parijs. In zijn huidige vorm werden alleen de traditionele kleuren der Artillerie behouden. Rood stelt de lichtschemering van het artillerievuur voor en blauw de hemel. Verder werden radargolven (de gouden bogen op het schild) en Hawk toegevoegd.
Bron : AD UNUM 1959-1994
Met vriendelijke dank aan A.S.L.B."Amicale 62A Vriendenkring" V.Z.W.
Voor foto's en dergelijke zie de link:
http://groups.msn.com/essenthokorbach62 ... child.msnw
MVGr.
PapaFreddy
-
Met dank aan papafreddy voor zijn degelijke uitleg over het bataljon en de standaard van 62 A.
Nooit eerder was de uitleg zo duidelijk, voor wat betreft het ontstaan van het 62ste Artillerie is me nu toch alles zeer duidelijk geworden.
Ik vind het alleen jammer dat men over zo iets nooit gesproken heeft wanneer wij onze legerdienst hebben aangevat. Misschien zou het de meesten ook niet geinteresseerd hebben. Maar het ware misschien nuttig geweest daar iets over te vertellen in plaats van in de begindagen van de dienst te zitten kijken naar nietszeggende filmpjes, die niets met het leger te maken hadden.
De eerste februari zal het voor mij 34 jaar geleden zijn dat ik mijn intrede deed in Lombardsijde. Het goot pijpestelen...mensen, waar is de tijd...
Bedankt papafreddy!
Mvg.
Der Peet
Nooit eerder was de uitleg zo duidelijk, voor wat betreft het ontstaan van het 62ste Artillerie is me nu toch alles zeer duidelijk geworden.
Ik vind het alleen jammer dat men over zo iets nooit gesproken heeft wanneer wij onze legerdienst hebben aangevat. Misschien zou het de meesten ook niet geinteresseerd hebben. Maar het ware misschien nuttig geweest daar iets over te vertellen in plaats van in de begindagen van de dienst te zitten kijken naar nietszeggende filmpjes, die niets met het leger te maken hadden.
De eerste februari zal het voor mij 34 jaar geleden zijn dat ik mijn intrede deed in Lombardsijde. Het goot pijpestelen...mensen, waar is de tijd...
Bedankt papafreddy!
Mvg.
Der Peet
-
Het 3de Bataljon Para kwam vanuit Burundi in juni 1962 naar Lombardsijde. Is daar in maart 1977 vertrokken naar Tielen.echt woar schreef:Heb verhalen gehoord die ... waren enkele ''incidenten'' met rooie mutse,
zeg wel verhalen ...
Tijdens onze opleiding, ging er geen week voorbij of er was een incident met hen.
Ze hadden het altijd gemunt op die groene en rode lintjes.
Als de offr. van wacht een para was, mocht je zeker zijn dat er iets te gebeuren stond.
Heb nog geweten dat hun Off. mee gingen om tegen de zeemacht een woordje te bakeleiden in Oostende, de beruchte lange straat.
Wee als je per abuis voorbij hun ere plein liep als ze vlagge groet hadden!!!
Ze hebben eens een overval gepleegd op onze blok, gevolg enkele kro's moesten afgevoerd worden naar Militair ziekenhuis in Oostende, hadden brandblus apparaten leeggespoten in de kamers, meer dan eentje.
Aardappelen aan plafond, kakie verf overal op en ook aan plafond.
Een disaster.
Hoe ze alles versierd hadden bij de aankomst van de eerst VBV's, tot op de nokken van de blokken.
En ik vergeet zeker nog zaken.
Dus die incidenten met rode of groene mutsen zijn geen verhalen maar waar gebeurde verhalen!!!
MVGr.
PapaFreddy
-
Dat waren hoegenaamd geen "verhalen"! Ik kan je verzekeren dat met die "hooligans" niets aan te vangen was. Ik noem ze dus hooligans. Iedere milicien had er schrik voor. Alhoewel, er ware ook goeie bij hoor! Zo kwam ik iedere week op weekend terug naar de thuisbasis met een 'brave' para!echt woar schreef: Heb verhalen gehoord die ... waren enkele ''incidenten'' met rooie mutse,
zeg wel verhalen ...
Zo dat was het weer eens ..
Enkel hun "Padre" kon ze toch een beetje intomen! Met die gasten was er werkelijk geen huis te houden. Oh, wee wanneer je dienst had in de kantiene en je het riskeerde om hun pint, waarvan nog enkele slokken bier overbleven van voor hun neus weg te nemen!
Mvg.
Der Peet