de tijd van toen: 70 plussers - TE BEWAREN
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
Aangekomen op 01/10/1964 in de EVS( ELEMENTAIRE VLIEGSCHOOL) te GOEDSENHOVEN bij TIENEN begon voor mij een zeer zware periode van theorie te studeren over vooral de AEROFYSICA gezien de medeleerlingen allemaal middelbare of hogere studies hadden gedaan en de eerste maand was niet zo eenvoudig, ik heb toen elke avond tot laat in de nacht geblokt met het resultaat dat ik op het examen de meeste punten van de promotie behaalde.
Toen begon het vliegen op SV4( Stampe) en mijn instructeur OCA liet mij na een 60 minuten SOLO gaan, wat voor heel wat discutie gaf gezien ik wel had gezegd dat ik gevlogen had in het burger maar dat was nog nooit gebeurt.
Dus de drie vluchten daarop waren met de verschillende steeds hogere in bevel tot dus de CO van de school en steeds met succes.
Ik had echter nooit vermeld dat ik in MORET EPISY op SV4 had gevlogen met enkele der militaire instructeurs van de EVS en hen had gevraagd mij op te scholen toen reeds volgens de EVS normen.
Ik moest aan de CO beloven dat ik hem mijn burger logboek zou komen toonen.
De praktische opleiding ging zonder veel problemen en met zeer plezierige vluchten met de top instructeurs van de acrobatie DE SWALOWS .
Behalve dat op een dag in een vlucht mijn motor in pan viel, de instructeur van dienst zegde mij met de Radio van ter plaatse een noodlanding uit te voeren, wat ik echter afwees en zegde dat ik in glijvlucht het vliegveld kon bereiken om daar te landen, mijn ervaring van zweefvlieger kwam mij hier goed van pas en dit besluit werdt met succes bekroond en dus met feliciaties van de chef van de flight van de EVS.
De verder opleiding viel verder goed mee en inbegin april 1965 slaagde ik de final test met succes; en toen besloot ik mee naar het LT/AVN te Braschaat te gaan wel tegen de zin van de instructeurs welk mij verder naar Brustem wenste te sturen voor de verer opleiding op Harvard( T6) en FOUGA.
Op 11/04/65 kwam ik aan te Braschaat in de school van LT/AVN waar men mij de volgende dag in het uniform van kaki soldaat stak welk wel eigenaardig was want de andere leerlingen waren allemaal Officier of O/OFF BOO.
En dus moest ik samen met de soldaten miliciens de maaltijden nemen.
en hun verblijf delen.
De dag daarop kreeg ik al een nieuw stamnumer en de 15/11 kreeg ik mijn eerste wedde via de landmacht BC, met het eigenaardige dat de 1/5/ ik mijn normale check luchtmaacht kreeg en dit nog de 2 daarop volgende maanden.
Schijnbaar was mijn overgang naar de Landmacht niet aanvaard met gevolg nog een aantal administratieve moeilijkheden, maar dat vond ik bijzaak , en ik begon aan de opleiding piloot op PA18( pipercub ) van het lichte vliegwezen te Braschaat.
hierover meer later
Toen begon het vliegen op SV4( Stampe) en mijn instructeur OCA liet mij na een 60 minuten SOLO gaan, wat voor heel wat discutie gaf gezien ik wel had gezegd dat ik gevlogen had in het burger maar dat was nog nooit gebeurt.
Dus de drie vluchten daarop waren met de verschillende steeds hogere in bevel tot dus de CO van de school en steeds met succes.
Ik had echter nooit vermeld dat ik in MORET EPISY op SV4 had gevlogen met enkele der militaire instructeurs van de EVS en hen had gevraagd mij op te scholen toen reeds volgens de EVS normen.
Ik moest aan de CO beloven dat ik hem mijn burger logboek zou komen toonen.
De praktische opleiding ging zonder veel problemen en met zeer plezierige vluchten met de top instructeurs van de acrobatie DE SWALOWS .
Behalve dat op een dag in een vlucht mijn motor in pan viel, de instructeur van dienst zegde mij met de Radio van ter plaatse een noodlanding uit te voeren, wat ik echter afwees en zegde dat ik in glijvlucht het vliegveld kon bereiken om daar te landen, mijn ervaring van zweefvlieger kwam mij hier goed van pas en dit besluit werdt met succes bekroond en dus met feliciaties van de chef van de flight van de EVS.
De verder opleiding viel verder goed mee en inbegin april 1965 slaagde ik de final test met succes; en toen besloot ik mee naar het LT/AVN te Braschaat te gaan wel tegen de zin van de instructeurs welk mij verder naar Brustem wenste te sturen voor de verer opleiding op Harvard( T6) en FOUGA.
Op 11/04/65 kwam ik aan te Braschaat in de school van LT/AVN waar men mij de volgende dag in het uniform van kaki soldaat stak welk wel eigenaardig was want de andere leerlingen waren allemaal Officier of O/OFF BOO.
En dus moest ik samen met de soldaten miliciens de maaltijden nemen.
en hun verblijf delen.
De dag daarop kreeg ik al een nieuw stamnumer en de 15/11 kreeg ik mijn eerste wedde via de landmacht BC, met het eigenaardige dat de 1/5/ ik mijn normale check luchtmaacht kreeg en dit nog de 2 daarop volgende maanden.
Schijnbaar was mijn overgang naar de Landmacht niet aanvaard met gevolg nog een aantal administratieve moeilijkheden, maar dat vond ik bijzaak , en ik begon aan de opleiding piloot op PA18( pipercub ) van het lichte vliegwezen te Braschaat.
hierover meer later
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
De opleiding bestond toen uit verschillende fases zijnde A,B,C en D.
Tijdens de Stage A kreeg ik J.V als instructeur en moet ik zeggen dat ik daar nog hard heb moeten werken om aan de strenge voorwaarden te voldoen.
Stage B e C verliepen goed en met mijn ervaring kon ik de medeleerlingen ook bijstaan.
Tijdens de Stage D werdt de verhouding met J.V geheel anders en werd ik door hem aanvaard als een vowaardig collega; tevens met het gevolg dat ik hem die periode overtuigde dat hij ook de burgerlijke examens van beroepspiloot en instructeur kon slagen en waarom ik hem de nodige oefeningen aanleerde
Het enige waar ik nog moest voor leren betrof de specifieke landmacht opdrachten zoals het Artilerie vuur begeleiding alsook de lage vlucht welk wij vooral in Duitsland gingen uitvoeren alsook het landen op onbevoorijde plaatsen ergens ten velde, maar dat viel ook mrde.
De laatste 10 dagen alvorens de opleiding te beeindigen benaderde men mij of ik geen PILOOT-INSTRUCTEUR wilde worden, warop ik initieel niet wenste op te antwoorden zolantg ik mijn vleugels niet had bekomen.
Op Vrijdag 13/08/1965 bekwam ik mijn Militaire vleugels als militaire piloot VLIEGTUIG bij het LICHTE VLIEGWEZEN van de LANDMACHT
De maandag ben ik met een PA18( L18C) naar de EVS te Goedsenhoven gevlogen om mijn burgerlogboek aan de CO voor te leggen en ben ik tevens naar de 1th Jachtwing te Beauvechain om persoonlijk mijn verontschuldigingen aan te bieden aan de CO voor mijn gedrag om daar weg te geraken.
en toen is mijn periode aangebroken als INSTRUCTEUR-PILOOT te BRASCHAAT warover ik nog wel iets kan vertellen over de periode VLIEGTUIG en later als HELICOPTERPILOOT
Indien er belangstelling is ??
Tijdens de Stage A kreeg ik J.V als instructeur en moet ik zeggen dat ik daar nog hard heb moeten werken om aan de strenge voorwaarden te voldoen.
Stage B e C verliepen goed en met mijn ervaring kon ik de medeleerlingen ook bijstaan.
Tijdens de Stage D werdt de verhouding met J.V geheel anders en werd ik door hem aanvaard als een vowaardig collega; tevens met het gevolg dat ik hem die periode overtuigde dat hij ook de burgerlijke examens van beroepspiloot en instructeur kon slagen en waarom ik hem de nodige oefeningen aanleerde
Het enige waar ik nog moest voor leren betrof de specifieke landmacht opdrachten zoals het Artilerie vuur begeleiding alsook de lage vlucht welk wij vooral in Duitsland gingen uitvoeren alsook het landen op onbevoorijde plaatsen ergens ten velde, maar dat viel ook mrde.
De laatste 10 dagen alvorens de opleiding te beeindigen benaderde men mij of ik geen PILOOT-INSTRUCTEUR wilde worden, warop ik initieel niet wenste op te antwoorden zolantg ik mijn vleugels niet had bekomen.
Op Vrijdag 13/08/1965 bekwam ik mijn Militaire vleugels als militaire piloot VLIEGTUIG bij het LICHTE VLIEGWEZEN van de LANDMACHT
De maandag ben ik met een PA18( L18C) naar de EVS te Goedsenhoven gevlogen om mijn burgerlogboek aan de CO voor te leggen en ben ik tevens naar de 1th Jachtwing te Beauvechain om persoonlijk mijn verontschuldigingen aan te bieden aan de CO voor mijn gedrag om daar weg te geraken.
en toen is mijn periode aangebroken als INSTRUCTEUR-PILOOT te BRASCHAAT warover ik nog wel iets kan vertellen over de periode VLIEGTUIG en later als HELICOPTERPILOOT
Indien er belangstelling is ??
Laatst gewijzigd door SDW op 18 jan 2008, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
JERONIMO,
Ik heb in de jaren stillekes (1967 vermoed ik) een vouw van 80 welk reeds overgrootmoeder voor haar 80° vejaardag solo gelaten op een zweefvliegtuig.
Ik heb in de jaren stillekes (1967 vermoed ik) een vouw van 80 welk reeds overgrootmoeder voor haar 80° vejaardag solo gelaten op een zweefvliegtuig.
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
Tijdens de ganse periode dat ik in opleiding was ben ik enkel W.E vrij geweest en verder mijn aktiviteiten in de burger vliegclubs blijven uitvoeren in het zweefvliegen als instructeur en motorvliegen voor het opslepen van zwevers, paradrop,luchtfotogreafie en luchtdopen.
OOk nu als Piloot-instructeur vliegtuig was ik praktisch nog elk W.E beschikbaar om in het burger mijn activiteiten verder te zetten.
OOk nu als Piloot-instructeur vliegtuig was ik praktisch nog elk W.E beschikbaar om in het burger mijn activiteiten verder te zetten.
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
Tot einde 1967 ben ik aktief gebleven als Instructeur-vliegtuig in de LT/AVN alvorens de omscholing te volgen tot HELICOPTER PILOOT !!
Ik heb steeds veel voldoeing gehad in wat ik noem overdracht van kennis naar de leerlingen en heb zelf nog het nodige bijgestudderd om ook na de FRANSE en BELGISCHE examens ook nog de NEDERLANDSE en AMERIKAANSE examen en proeven af te leggen.
Toen MOEST ik naar de cursus HELICOPTER PILOOT van het LT/AVN.
Zal hier echter nog enkele voorvallen van de periode AUGUSTUS 1965 tot DECEMBER 1967 toelichten als PILOOT en INSTRUCTEUR LT/AVN
EVEN GEDULT :!!!
Ik heb steeds veel voldoeing gehad in wat ik noem overdracht van kennis naar de leerlingen en heb zelf nog het nodige bijgestudderd om ook na de FRANSE en BELGISCHE examens ook nog de NEDERLANDSE en AMERIKAANSE examen en proeven af te leggen.
Toen MOEST ik naar de cursus HELICOPTER PILOOT van het LT/AVN.
Zal hier echter nog enkele voorvallen van de periode AUGUSTUS 1965 tot DECEMBER 1967 toelichten als PILOOT en INSTRUCTEUR LT/AVN
EVEN GEDULT :!!!
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
Heden steld een der lezers van dit onderwerp of ik in de LUCHTVAART ooit betrokken geweest bij ongevallen, ik ga daar individueel niet op antwoorden maar zal hier trachten een korte samenvatting te plaatsen.
Reeds hiervoor ergens heb ik een ongeval beschreven dat ik met een zwever heb gehad door ket bekomen van vibraties in vlucht.
Men moet er wel rekening mee houden dat er een groot verschil is in benadering tussen het vliegen in BURGER midden en MILITAIR midden.
Ik verklaar dit steeds met het verschil in opgelegde limitaties , in de burgerluchtvaart blijven wij steeds met 30% verwijdert van de limtaties voorzien in het gebruik van een vliegtuig en is de VEILIGHEID de eerste prioriteit en nadien het uitvoeren van de opdracht.
In militaire luchtvaart ( in het verleden) was de prioriteit de OPDRACHT en zullen we het vliegtuig gebruiken tot op 1% van de toegelaten limieten
Reeds hiervoor ergens heb ik een ongeval beschreven dat ik met een zwever heb gehad door ket bekomen van vibraties in vlucht.
Men moet er wel rekening mee houden dat er een groot verschil is in benadering tussen het vliegen in BURGER midden en MILITAIR midden.
Ik verklaar dit steeds met het verschil in opgelegde limitaties , in de burgerluchtvaart blijven wij steeds met 30% verwijdert van de limtaties voorzien in het gebruik van een vliegtuig en is de VEILIGHEID de eerste prioriteit en nadien het uitvoeren van de opdracht.
In militaire luchtvaart ( in het verleden) was de prioriteit de OPDRACHT en zullen we het vliegtuig gebruiken tot op 1% van de toegelaten limieten
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
Het volgens mijn inziens meest sensationele oàngeval waar ik bij betrokken was gebeurde tijdens een vliegmeeting.
Wij hadden de gewoonte om een demonstratie uit te voeren met 6 vliegtugen L18 c ( pipercups) waarbij wij afwisselend onder en boven barelen vlogen welk men op drond had rechtgezet met bamboestokken.
Op het ogenblik dat wij elkaar 3 aan 3 in tegengestelde richting vliegen zie ik mijn tegenligger aan hoge snelheid afkomen en zeer laag komende ga ik ook lager totdat ik met mijn wielen op de grond rij, op dit ogenblik voel ik een schok maar door de hoge snelheid ga ik terug de lucht in en realiseer ik mij dat ik schijnbaar mijn richtingsroer kwijt ben.
Al slingerend kan ik toch terug de lucht in en kan ik na een grote nogal eigenaardige bocht mij terug voor de landingsbaan brengen en voer met succes een landing uit.
Bij nazicht blijkt het dat mijn richtingsroer volledig weg was door de impakt met mijn tegenligger.
Buiten de schade geen probleem !!!!!, wel veel papierwerk ???
Wij hadden de gewoonte om een demonstratie uit te voeren met 6 vliegtugen L18 c ( pipercups) waarbij wij afwisselend onder en boven barelen vlogen welk men op drond had rechtgezet met bamboestokken.
Op het ogenblik dat wij elkaar 3 aan 3 in tegengestelde richting vliegen zie ik mijn tegenligger aan hoge snelheid afkomen en zeer laag komende ga ik ook lager totdat ik met mijn wielen op de grond rij, op dit ogenblik voel ik een schok maar door de hoge snelheid ga ik terug de lucht in en realiseer ik mij dat ik schijnbaar mijn richtingsroer kwijt ben.
Al slingerend kan ik toch terug de lucht in en kan ik na een grote nogal eigenaardige bocht mij terug voor de landingsbaan brengen en voer met succes een landing uit.
Bij nazicht blijkt het dat mijn richtingsroer volledig weg was door de impakt met mijn tegenligger.
Buiten de schade geen probleem !!!!!, wel veel papierwerk ???
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
Een ander ongeval gebeurde tijdens een formatievlucht naar eenvliegmeeting in Duitsland met een formatie van 6 vliegtuigen L18C .
In de omgeving van hasselt zie ik zijdelings links van mij een toestel in grote snelheid naar beneden gaan en in een kleine weide omgeven met hoge bomen neerstorten.
Ik draai onmidelijk terug en zend een MAYDAY uit op 121,5 Khz en nadien op de frequentie van de luchtmachtbasis in de nabijhied zijnde Kleine Brogel welk de brandweer verwitigd gezien ik het vliegtuig op de grond in brand zi vliegen en het niet mogelijk is om in de nabijheid te landen om hulp te verleenen;
Ik wijs via de radio en de medewerking van KB de brandweer naar de plaats van het ongeval en zie van uit de lucht dat de piloot in een ambulance wordt afgevoerd.
Ik heb dan de formatie vervoegd en naar de bestemming gevlogen waar we de vliegmeeting maar met 5 toestellen hebben uitgevoerd en we vernamen dat onze collega met ernstige brandwonden werdt afgevoerd en nadien overgebracht naar het militair hospitaal te Brussel.
Enkele dagen overleed hij aan de bekomen verwondingen en werdt ik betrokken bij mijn eerste begrafenis met Militaire Eer en " DE LAST POST" bij de teraarde bestelling.
Niet zo een aangenaam ogenblik in mijn loopbaan als Militair Piloot waaraan ik soms nog terugdenk !!!
In de omgeving van hasselt zie ik zijdelings links van mij een toestel in grote snelheid naar beneden gaan en in een kleine weide omgeven met hoge bomen neerstorten.
Ik draai onmidelijk terug en zend een MAYDAY uit op 121,5 Khz en nadien op de frequentie van de luchtmachtbasis in de nabijhied zijnde Kleine Brogel welk de brandweer verwitigd gezien ik het vliegtuig op de grond in brand zi vliegen en het niet mogelijk is om in de nabijheid te landen om hulp te verleenen;
Ik wijs via de radio en de medewerking van KB de brandweer naar de plaats van het ongeval en zie van uit de lucht dat de piloot in een ambulance wordt afgevoerd.
Ik heb dan de formatie vervoegd en naar de bestemming gevlogen waar we de vliegmeeting maar met 5 toestellen hebben uitgevoerd en we vernamen dat onze collega met ernstige brandwonden werdt afgevoerd en nadien overgebracht naar het militair hospitaal te Brussel.
Enkele dagen overleed hij aan de bekomen verwondingen en werdt ik betrokken bij mijn eerste begrafenis met Militaire Eer en " DE LAST POST" bij de teraarde bestelling.
Niet zo een aangenaam ogenblik in mijn loopbaan als Militair Piloot waaraan ik soms nog terugdenk !!!
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
Een ongeval dat mij overkwam tijdens een opleidingsvlucht met een leerling gebeurde tijdens de doellandingen waar de kandidaat over een hindernis komende moest landen in een vierkant van 40m op 40m .
De leerling bleef telkens iets te onzeker over de hindernis komen maar zegde dat ik aan de sturen kwam en daarom slaagde zijn poging niet.
Ik heb hem dan de oefening terug doen uitvoeren en mijn handen op zijn schouders gelegt zodat hij duidelijk voelde dat ik niet aan de stuurknuppel kwam.
Alles verliep goed tot op enkele meters van de grond dat hij het toestel liet afscheuren en we met een klap op de gond kwamen zodat het landingstel brak en we op de grond lagen.
De grote discutie met de onderzoekscommisie betrof het probleem dat ik hem voor die vlucht niet een rode fiche opmaakte.
Bij de Crash had hij de noorprocedured 100% correct uitgevoerd en zo snel gereageert dat hij het was die me uit het vliegtuig trok.
Ik wist en voelde dat hij een goed piloot zou worden welk uit de gemaakte fout zijn les zou leren.
Ik kan ook bevestigen dat hij een zeer goede militaire loopbaan als piloot heeft gehad en later zelfs tot lijnpiloot boordbevelhebber in burgerluchtvaart heeft gebracht.
Had ik hem een rode fich toen geschreven had hij de opleiding moeten staken met alle gevolgen voor zijn verdere levensloop.
Zoiets geeft u een goed gevoel !!!
De leerling bleef telkens iets te onzeker over de hindernis komen maar zegde dat ik aan de sturen kwam en daarom slaagde zijn poging niet.
Ik heb hem dan de oefening terug doen uitvoeren en mijn handen op zijn schouders gelegt zodat hij duidelijk voelde dat ik niet aan de stuurknuppel kwam.
Alles verliep goed tot op enkele meters van de grond dat hij het toestel liet afscheuren en we met een klap op de gond kwamen zodat het landingstel brak en we op de grond lagen.
De grote discutie met de onderzoekscommisie betrof het probleem dat ik hem voor die vlucht niet een rode fiche opmaakte.
Bij de Crash had hij de noorprocedured 100% correct uitgevoerd en zo snel gereageert dat hij het was die me uit het vliegtuig trok.
Ik wist en voelde dat hij een goed piloot zou worden welk uit de gemaakte fout zijn les zou leren.
Ik kan ook bevestigen dat hij een zeer goede militaire loopbaan als piloot heeft gehad en later zelfs tot lijnpiloot boordbevelhebber in burgerluchtvaart heeft gebracht.
Had ik hem een rode fich toen geschreven had hij de opleiding moeten staken met alle gevolgen voor zijn verdere levensloop.
Zoiets geeft u een goed gevoel !!!
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
Gezien het slecte weder nog even tijd om enkele voorvallen van mijn ervaring als MILITAIR INSTRUCTEUR.
a) Tijdens een bepaalde oedening met een leerling zegde ik hem de volgende poging deze correct uit te voeren of dat hij een mot rond zijn oren kreeg.
Hij slaagde er in de oefening weer te verknoeien en onze luitenant kreeg een mot rond zijn oren.
Gevolg de volgende dag moest ik bij de CO komen en kreeg een berisping en de leerling ging naar een andere instructeur.
Deze was een zeer gemakelijke man en zeer aangenaam...... MAAR bij de volgende test haalde onze kandidaat een rODE FICHE.
Ook de volgende test was een RODE FICHE !!!
Enkele dagen later kwam de kandidaat mij opzoeken en vroeg of ik terug met hem wou vliegen.
ik aanvaarde onder voorwaarde hij dit persoonlijk aan de CO ging vragen, wat hij deet en ik moest bij de CO komen welk mij de vraag stelde en normaal dacht dat ik nee ging zeggen, ik heb echter aanvaard met de toezegging dat ik hem indien nodig nog een mot rond zijn oren zou geven war hij in het bijzijn van de CO aanvaarde en ik terug met hem vloog, hij slaagde als piloot en ik verloor hem uit het oog.
In de Jaren 80 was ik aan boord van een B737 toen de hostess mij kwam vragen indien ik MR SDW was ik even in de cockpit wou komen, wat ik zeker aanvaarde.
De man in de linkerzetel ( dus PIC) heete mij welkom en dankte mij voor de mot rond zijn oren die ik hem in de jaren 60 had gegeven en nu was hij LIJNPILOOT.
b)- Bij het voorstellen tot radiatie is dat steeds een zeer aangrijpende toestand voor de kandidaat , Een der personen die ik mij goed herinner en welk droomde van piloot te worden was zeer kiwaad op mijn beslissing om hen voor te stellen tot de radiatie.
Enkele jaren geleden ontmoete ik hem op een receptie en toen hij naar mij toekwam verwachte ik verwijten in tegendeel hij dankte mij want hij begreep nu dat het de beste beslissing voor hem was geweest.
C) eenander voorval dat mij steeds zal bijblijven is het geval van een kandidaat welk ik voorstelde tot radiatie en welk door de radiatiecommisie ( volgens mij door politieke druk) weer werdt toegelaten met een andere instructeur en zijn vleugel bekwam maar welk drie jaar nadien dodelijk verongelukte !!!
D) een ander intresant geval betrefd een kandidaat met dewelke ik in de laatste fase inDuitsland tijdens de lage vlucht lichtjes een boomtak raakte zonder enige ernst, MAAR de kandidaat loste de stuurorganen en plaatste zijn handen voor zijn gezicht .
Na een debriefing plande ik hem voor een lage vlucht de volgende dag en manoevreerde ik zodanig dat hij weer enkele boomtakjes raakte met het gevolg dat hij weer alles losliet en zijn handen voor zijn gezicht bracht.
RESULTAAT voorgesteld voor de radiatie tijdens zijn drie laatste vluchten als leerling wat door de commisie niet met vreugde werdt aanvaard maar mijn debriefing was categoriek SORRY geen plaats in de cockpit voor deze jonge man !!!
TOELICHTING: Het moeilijke bij een opleiding als instructeur is trachten te doorgronden hoe de kandidaat zal reageren bij een situatie die hij niet kent, het volstaat niet om al de oefeningen schoon te kunnen nadoen en dat is ook de moeilijkheid voor een examinator.
Enig persoon die dent zich hier in te herkennen mag verzekert zijn dat ik onder geen woorwaarden namen of plaatsen zal kenbaar maken.
later zal ik ook nog enkele voorvallen als HELICOPTER PILOOT toelichten.
a) Tijdens een bepaalde oedening met een leerling zegde ik hem de volgende poging deze correct uit te voeren of dat hij een mot rond zijn oren kreeg.
Hij slaagde er in de oefening weer te verknoeien en onze luitenant kreeg een mot rond zijn oren.
Gevolg de volgende dag moest ik bij de CO komen en kreeg een berisping en de leerling ging naar een andere instructeur.
Deze was een zeer gemakelijke man en zeer aangenaam...... MAAR bij de volgende test haalde onze kandidaat een rODE FICHE.
Ook de volgende test was een RODE FICHE !!!
Enkele dagen later kwam de kandidaat mij opzoeken en vroeg of ik terug met hem wou vliegen.
ik aanvaarde onder voorwaarde hij dit persoonlijk aan de CO ging vragen, wat hij deet en ik moest bij de CO komen welk mij de vraag stelde en normaal dacht dat ik nee ging zeggen, ik heb echter aanvaard met de toezegging dat ik hem indien nodig nog een mot rond zijn oren zou geven war hij in het bijzijn van de CO aanvaarde en ik terug met hem vloog, hij slaagde als piloot en ik verloor hem uit het oog.
In de Jaren 80 was ik aan boord van een B737 toen de hostess mij kwam vragen indien ik MR SDW was ik even in de cockpit wou komen, wat ik zeker aanvaarde.
De man in de linkerzetel ( dus PIC) heete mij welkom en dankte mij voor de mot rond zijn oren die ik hem in de jaren 60 had gegeven en nu was hij LIJNPILOOT.
b)- Bij het voorstellen tot radiatie is dat steeds een zeer aangrijpende toestand voor de kandidaat , Een der personen die ik mij goed herinner en welk droomde van piloot te worden was zeer kiwaad op mijn beslissing om hen voor te stellen tot de radiatie.
Enkele jaren geleden ontmoete ik hem op een receptie en toen hij naar mij toekwam verwachte ik verwijten in tegendeel hij dankte mij want hij begreep nu dat het de beste beslissing voor hem was geweest.
C) eenander voorval dat mij steeds zal bijblijven is het geval van een kandidaat welk ik voorstelde tot radiatie en welk door de radiatiecommisie ( volgens mij door politieke druk) weer werdt toegelaten met een andere instructeur en zijn vleugel bekwam maar welk drie jaar nadien dodelijk verongelukte !!!
D) een ander intresant geval betrefd een kandidaat met dewelke ik in de laatste fase inDuitsland tijdens de lage vlucht lichtjes een boomtak raakte zonder enige ernst, MAAR de kandidaat loste de stuurorganen en plaatste zijn handen voor zijn gezicht .
Na een debriefing plande ik hem voor een lage vlucht de volgende dag en manoevreerde ik zodanig dat hij weer enkele boomtakjes raakte met het gevolg dat hij weer alles losliet en zijn handen voor zijn gezicht bracht.
RESULTAAT voorgesteld voor de radiatie tijdens zijn drie laatste vluchten als leerling wat door de commisie niet met vreugde werdt aanvaard maar mijn debriefing was categoriek SORRY geen plaats in de cockpit voor deze jonge man !!!
TOELICHTING: Het moeilijke bij een opleiding als instructeur is trachten te doorgronden hoe de kandidaat zal reageren bij een situatie die hij niet kent, het volstaat niet om al de oefeningen schoon te kunnen nadoen en dat is ook de moeilijkheid voor een examinator.
Enig persoon die dent zich hier in te herkennen mag verzekert zijn dat ik onder geen woorwaarden namen of plaatsen zal kenbaar maken.
later zal ik ook nog enkele voorvallen als HELICOPTER PILOOT toelichten.
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
Ik zie dat er hier regelmatig veel lezers zijn die schijnbaar intresse hebben in mijn verhalen aan de andere zijde krijg ik hier een E-MAIL " STOP MET UW FLAUWE KUL HET INTRESEERD ONS GEEN DEM"
WAT doe ik nu verder ???
WAT doe ik nu verder ???
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
jeronimo - Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
- Locatie: pajottenland
Aan SDW,
Wist ge nog niet dat er overal ambetanterikken zitten.
Waarom reageert die persoon zó, hij is toch niet verplicht
deze " flauwe kul " ??????, te lezen.!!
Zo kreeg ik eens een bericht op dit topic; gij zijt ne leugennaar,
ge weet dit alles van horen zeggen,ge weet niet waarover ge schrijft
Ik heb dit onmiddelijk geraporteerd aan moderator van dienst,
die heeft dat onmiddelijk geschrapt en die persoon een privé bericht gestuurd, heb nadien zijn naam niet meer op het forum gezien.
Dus,doe gerust voort.!!!!!!!!!!!!!
Wist ge nog niet dat er overal ambetanterikken zitten.
Waarom reageert die persoon zó, hij is toch niet verplicht
deze " flauwe kul " ??????, te lezen.!!
Zo kreeg ik eens een bericht op dit topic; gij zijt ne leugennaar,
ge weet dit alles van horen zeggen,ge weet niet waarover ge schrijft
Ik heb dit onmiddelijk geraporteerd aan moderator van dienst,
die heeft dat onmiddelijk geschrapt en die persoon een privé bericht gestuurd, heb nadien zijn naam niet meer op het forum gezien.
Dus,doe gerust voort.!!!!!!!!!!!!!
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.
-
Wout - Lid geworden op: 06 jul 2004, 18:06
- Locatie: 50,90 N- 5,50 E
SDW ge hebt een boeiende carrière gemaakt en er bovendien van genoten, en nog. Dus maak er ons deel van en beleef de mooie ogenblikken nog een keer. Als senior kan je meestal enkel terugkijken.Terrecht mag je er trots op zijn. Vele senioren hebben op die manier hun doel bereikt. Spijtig dat de jeugd die ambitie niet meer heeft en de kansen niet meer grijpt. Proficiat.
Het denken mag zich nooit onderwerpen!